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Revue Actes de la recherche en sciences sociales Mir@bel
Numéro vol. 32, no. 1, 1980
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Le mort saisit le vif - Pierre Bourdieu p. 3-14 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
    Le mort saisit le vif. Constituer des mots désignant des institutions ou des collectifs -Etat, Patronat, Eglise, Famille, etc.- en sujets historiques capables de poser leurs propres fins, c'est faire de l'histoire un affrontement de pouvoirs sociaux à la fois mécaniques et anthropomorphiques (comme la notion d'Appareil). C'est cette même philosophie de l'histoire qui incline nombre d'historiens à penser la recherche historique comme une recherche des origines et des responsabilités, transformant le plus souvent la fin de l'histoire en fin des actions historiques. Contre cette vision machiavélienne et cette illusion téléologique, il faut rappeler que la raison d'être des institutions et de leurs effets sociaux n'est pas dans la «volonté» des individus ou des groupes mais dans les champs de forces antagonistes ou complémentaires. L'action historique est le résultat de la rencontre entre deux états de l'histoire : l'histoire à l'état objectivé (machines, monuments, livres, théories, coutumes, etc.) et l'histoire à l'état incorporé (dispositions). Et l'on peut saisir cette dialectique entre les habitus et les positions sociales aussi bien dans ce secteur mal défini de la structure sociale où s'inventent de nouvelles professions que dans celui, plus réglé et rigide, des professions bureaucratiques. Parce que ce qui a été (l'histoire) s'inscrit dans les choses et dans les corps, chaque jour que dure un pouvoir voit s'accroître la part d'irréversible avec laquelle doivent compter ceux qui veulent le renverser, comme on le voit bien dans les situations post-révolutionnaires où l'histoire réifiée et incorporée oppose sa résistance aux dispositions révolutionnaires. Reconnaître l'existence de la pesanteur de l'histoire faite chose n'est pas s'y soumettre, la liberté ne consistant pas à nier magiquement ces adhérences mais à les connaître pour agir en connaissance de cause.
    Death seizes the living The minute one starts talking about words designating institutions or collectivities, such as State, Management, Church, Family and so on - teleologically self-defining subjects, one is reducing history to a confrontation between social forces which are at once mechanical and anthropormorphic (as we talk about the concept of an 'Apparatus'). It is this selfsame historical outlook which disposes a good many historians to conceive of historical research as a seeking-out of origins and responsibilities. As a frequent result, they transform the ultimate aims of history into the definable ends of historical actions. In order to offset this machiavellian view and this teleological illusion, it is necessary to recall that the essential purpose of institutions and of their effects on society does not reside in the 'will' of separate individuals or groups but in conflicting or complementary force-fields. Historical effect is the end-product of the clash between two different states of history ; objectivized history (in the form of machines, monuments, books, theories, customs and so on), and embodied history (as attitudes). It is equally possible to apprehend this dialectic between socially-inspired attitudes and social positions in that ill-defined sector of the social structure where professions are being constantly renewed, as it is in that far more regulated and rigid sector that is bureaucracy. Since everything that has been (i.e. history) is inscribed within things and within bodies, with every day of a power-that-be's active influence there increases that factor of irreversibility with which would-be revolutionaries must contend ; a phenomenon corroborated by what we find in post-revolutionary situations, where reified, embodied history acts as a barrier against the implementation of revolutionary aims. The fact of recognizing this heaviness of reified history does not automatically mean that one is submitting to it. Freedom does not lie in trying to conjure away these patterns of dependence but in being aware of them in order to be able to act in the light of a full knowledge of the facts.
  • L'initiative privée - Francine Muel-Dreyfus p. 15-49 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
    Histoire sociale de l'éducation spécialisée. Cette recherche analyse les caractéristiques sociales et scolaires des éducateurs spécialisés entrés dans la profession entre les années 1965 et 1975. L'extension du travail social est, pour une part importante, liée à l'apparition de nouveaux systèmes d'aspirations concernant le choix du métier, qui ont pour origine les bouleversements survenus à partir des années 50-60 dans le système scolaire et, corrélativement, dans la relation du titre scolaire aux postes professionnels. Toutefois, pour comprendre les raisons qui ont incité de nombreux jeunes, majoritairement issus des classes moyennes, à s'engager d'une nouvelle manière dans ce secteur professionnel, il faut prendre en compte également les traits structurels que le secteur de 1'«enfance inadaptée» doit à son histoire. Ce détour permet seul de rendre compte des lignes d'opposition qui continuent à l'organiser et d'expliquer son dynamisme institutionnel et sa propension à produire et à consommer des «idées» neuves face, notamment, à l'Education nationale qui lui apparaît comme un système «inerte». C'est la rencontre entre de nouveaux systèmes d'aspirations -liés, principalement, à une nouvelle manière de se situer face à l'héritage des positions sociales- et la logique de développement des anciennes institutions pour «déshérités» qui est à l'origine de ces multiples changements de sens qui transmuent, par exemple, le territoire hérité de l'ancienne philanthropie en terrain d'aventure.
    The social history of specialized education. This study analyses the social and academic profiles of those specialized teachers who joined the profession between the years 1965-1975. The spread of socially-oriented professions is to a large extent linked to the emergence of new vocational aspirations concerning the choice of profession. These new aspirations originated from the upheavals in the 1950's within the educational System and, as a corollary to this, the changes in the relation between academic qualifications and professional outlets. However, in order to better understand the reasons which prompted many young people, mostly from the middle classes, to embark on a specialized teaching profession, we must take into account the relevance to this development of the specifics of that area of teaching concerned with maladjusted children. This «digression» is essential if we are to account for the lines of opposition which still constitute the basis of its organisation and to explain its dynamic nature as an institution in its own right. Equally noteworthy are its propensity to produce and implement fresh concepts, in notable opposition to the State Education System which, by contrast, appears an 'inert' System. It is this meeting point between new Systems of aspiration -linked, in the main, to a fresh way of defining oneself in relation to the legacy of inherited social positions- and the rationale behind the development of the old institutions for the 'underprivileged classes' which is at the basis of the myriad changes of course which transmute, and have transmuted, a static and inert background of institutionalised philanthropy into material for educational experimentation.
  • L'éducation sociale d'un romancier - Anne-Marie Thiesse p. 51-63 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
    L'éducation sociale d'un romancier : Le cas Eugène Sue. Dans cette étude sur Les Mystères de Paris d'Eugène Sue, on s'efforce de mesurer l'effet produit par l'image sociale d'une oeuvre sur l'oeuvre elle-même et son auteur. Roman-feuilleton écrit au jour le jour et publié durant plus d'un an, Les Mystères de Paris portent l'empreinte de ceux qui l'ont lu : les nombreuses lettres reçues par l'écrivain, au fur et à mesure de la parution, ont été en quelque sorte intégrées au roman par l'auteur, à travers les jugements et les informations qu'elles contenaient. La prise en compte par Sue de l'image que lui renvoyait le public a entraîné une évolution de l'écrivain, dandy légitimiste mué en «intellectuel socialiste» pour avoir accepté le rôle de porte-parole que lui assignaient ses lecteurs de la petite et moyenne bourgeoisie, et une modification de l'œuvre qui, commencée comme un roman pittoresque d'exploration des bas-fonds de Paris, s'est transformée en un catalogue programmatique de réformes sociales. On possède ainsi un document irremplaçable sur la vision «philanthropique» du monde social au 19ème siècle et sur le passage d'une conception de l'assistance sociale de type «Ancien Régime» à une conception déjà «moderne» et médicalisée.
    The social upbringing of a novelist : the case of Eugene Sue. In this study on Les Mystères de Paris by Eugène Sue, we attempt to determine the reciprocal effect of the social image produced by one work of litterature on the overall literary output of its author. A serialised novel written on a day-to-day basis and published over more than a year, Les Mystères de Paris bear the stamp of its readership. The many letters received by the writer as his serial was brought out were, in a manner of speaking, integrated into the very fabric of the novel by the author, through the comments and factual hints these letters contained. The fact that Sue took into account this feedback from his readers brought about a shift in the writer's political stance ; a Legitimist* Dandy turned «socialist intellectual» through having accepted the role of spokesman. assigned him by the petty and middle bourgeoisie. Along with this came changes in the work itself which, starting off as a picturesque novel exploring the seedier side of Parisian life, changes into a programmatical catalogue expounding social reforms. So here we have an invaluable document relating to the philanthropical vision of society in the nineteenth century, and one which illustrates the shift from a notion of 'Old Regime'** -style social assistance to a more modem one and «scientific» one. * Legitimiste : one who adhered politically to the elder branch of the Bourbon family. ** A translation of the French l'Ancien Regime, the system of government prevailing in France prior to 1789.
  • L'éducation morale des familles - Christian De Montlibert p. 65-76 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
    L'éducation morale des familles Groupe professionnel encore peu professionnalisé et souvent mal différencié des professions sociales voisines, et dont l'activité, encore fortement marquée par son origine caritative, est peu réglementée, les puéricultrices se caractérisent par une grande diversité d'origine sociale, de trajectoires sociales et scolaires, bien que la plupart d'entre elles appartiennent à des familles en ascension sociale et, le plus souvent, catholiques pratiquantes. Cette hétérogénéité de recrutement est, pour une large part, au principe de l'opposition entre deux secteurs, celui des soins (hôpital) et celui de la prévention (protection maternelle et infantile), qui regroupent des agents opposés aussi bien sous le rapport de leurs fractions de classe d'origine que de leur «vision du monde» et de leurs conceptions de la profession : d'un côté, les membres des fractions traditionalistes du catholicisme, filles de la bourgeoisie en déclin social ou filles de la petite bourgeoisie rurale, politiquement, socialement et professionnellement conservatrices, qui entendent limiter leur activité professionnelle à l'exercice des soins paramédicaux et s'inspirer dans leur pratique des principes de la charité chrétienne la plus traditionnelle ; de l'autre, les membres des fractions modernistes du catholicisme, syndiquées et plus politisées, filles de la moyenne bourgeoisie de promotion, relativement plus diplômées, qui cherchent à imposer une autre définition de la profession de puéricultrice centrée sur la psychologie et visant à exercer une véritable action éducative sur les familles.
    Moral education within families. Infant care specialists* are marked by a great diversity of social origin and social and academic backgrounds, although the majority of them are women belonging to socially up-and-coming families and, more often than not, church-going Catholics. They make up a professional group, still low on professionalisation and often ill-distinguished from related social professions. The nature of their activities, still bearing a heavy imprint of their charitable origins, is not subject to a great degree of regulation. The miscellaneous quality of their recruitment is to a large extent a root cause and an effect of the conflicting claims of two sectors ; care (hospitalization) and prevention (maternity welfare and child welfare). These two sectors are composed of agents who are in conflict not only by social class origin but also by their 'world outlook' and the way they conceive their calling. Among these agents we find, on the one hand, members of the traditionnalist fractions of Catholicism - the daughters of a declining middle-class or the daughters of the lower middle-class peasantry. Politically, socially and professionnally conservative, they mean to limit the scope of their professional activities to the exercise of paramedical care and take their cue from the principles of the most traditional version of Christian charity. On the other hand, we also corne across members of the modernist fractions of Catholicism ; trade-union affiliated and more politically conscious, they are the daughters of the mainstream middle-class which has made its way through Personal merit and promotion. Although relatively under-qualified, they attempt to lay down an alternative definition of their profession as Infant care specialists - one centred on psychology and aimed at exerting some positive educational influence on the families themselves. * Not to be confused with 'Child Welfare Workers', who are government-paid agents of the public health authority.
  • La notion d'accident du travail : un enjeu de luttes - Rémi Lenoir p. 77-88 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
    Les accidents du travail. Note de recherche. La plupart des études prennent l'accident du travail comme un donné dont elles cherchent les causes, ces causes étant le plus souvent des données immédiates relatives à la situation de travail ou aux propriétés des victimes. Mais, comme le rappelle l'histoire du droit, la définition même de l'accident du travail est un enjeu économique et idéologique de la lutte entre les classes. Aussi une recherche en ce domaine consiste à prendre comme objet la production de la définition sociale de l'accident à partir de laquelle sont constitués et pris en compte, statistiquement et juridiquement, les «accidents du travail».
    Industrial accidents : a note for future research Most studies deal with industrial accidents as a datum for which they seek the causes, these causes being more often than not immediate data relating to the actual working situation or to the properties of the victim. But, as legal history reminds us, the very definition of the industrial accident is an economic and ideological crux in the context of the class struggle. Therefore, a study in this particular field would start off by focussing on the ways and means whereby industrial accident legislation was established as a social factor, and would then look at the way in which «industrial accidents» are constituted and accounted for as far as statistics and the Law are concerned.
  • Le foyer des sans-famille - Abdelmalek Sayad p. 89-103 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
    Le foyer des sans-famille Le logement de l'immigré trahit la représentation qu'on se fait de la condition d'immigré et révèle ce qu'est l'immigré ou plutôt ce qu'on en a fait. Le «foyer pour travailleurs immigrés» se caractérise en particulier par le fait qu'il est un logement d'urgence, construit à titre provisoire pour des hommes qui sont arrivés dans l'urgence, qui sont des résidents provisoires et qui sont sans famille. Il n'entre dans aucune catégorie juridique précise : il n'est en effet ni un hôtel, ni un logement meublé. Il se propose comme une communauté alors qu'il n'est qu'un regroupement d'individus ou de groupes d'individus que séparent des différences notamment dans les trajectoires antérieures, les itinéraires suivis, l'histoire sociale du mouvement national d'émigration dont ils font partie. Le foyer qui se peuple selon un processus administratif ne prenant en compte que les individus en eux-mêmes est au meublé ou au garni qui accueillent des immigrés se connaissant déjà, originaires d'une même région, souvent unis par des liens de parenté, ce que le logement de type HLM, lieu de résidence collectif, est au bidonville, milieu de vie communautaire. Le foyer isole les résidents les uns des autres à l'intérieur même du foyer et les isole des autres immigrés plus qu'il ne contribue à les rapprocher et les unir ; en outre, il impose l'adoption d'un style de vie qui n'est pas à la portée de tous les résidents.
    Hostels for the homeless. The way in which immigrants are housed is a sad reflection of our attitudes to the immigrant condition and reveals dertain basic facts about the immigrant, or rather certain basic facts about the immigrant such as we have made him. The 'immigrant worker hostels' chief characteristic is that they are a form of emergency accomodation, built on a temporary basis for men who have corne over in urgent circumstances ; men who will remain temporary residents and who are without their families. This institution is without any specific legal provisions ; it is effectively neither a hotel, nor a form of furnished lodging. It sets itself up as a community whereas it is merely a grouping-together of individuals or groups of individuals eut off from one another by major differences in their paths of previous experience, the way they got where they are, and by the social background to the trends of national emigration of which they are part. A hostel which is populated according to the dictates of an administrative machine which takes into account only the individuals as separate entities stands in the same relationship to those furnished appartments or rooms taking people of established acquaintance, coming from a same area, often linked by ties of kinship, as does the H.L.M.* type of housing, a place for collective accomodation-, to the shanty town - a true community environment. The hostel sets apart the residents from one another within its very confines, and isolates them from the rest of the immigrant population rather than helping to bring them closer and unite them. In addition, it imposes the adoption of a life-style which is not al way s accessible to all its residents. * H.L.M. Habitation a loyer modere : high-rise low-rent accomodation, a rough equivalent of the British Council Estate.
  • Corps, langage, politique - Dany Gysler p. 105-110 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
    Corps, langage, politique. L'observation, en Guadeloupe, de séances d'alphabétisation en créole pour adultes permet de saisir les relations étroites qui se nouent entre le langage et le corps. La domination du français, langue écrite et parlée des colonisateurs, sur le créole s'exerce aussi sur les corps, comme le montre la transformation progressive du rapport au corps qui accompagne l'apprentissage du créole écrit, apprentissage qui est aussi, pour les Guadeloupéens, une façon de se réapproprier leur identité sociale.
    The relation between language, the body and politics. Observations carried out in Guadeloupe of Adult Literacy classes in Creole clearly show the close links between language and body. The predominance of French, the written and spoken language of the colonizers, over Creole is also passed on in its influence on the body, as demonstrated by the gradual shift in the pupils' relationship with their own bodies on learning written Creole. This language apprenticeship is also, for the natives of Guadeloupe, a means of recovering their social identity.
  • Entretiens avec Ernest Labrousse - p. 111-127 accès libre
  • Résumés - p. 128-133 accès libre