Contenu du sommaire : Les fonds de private equity
Revue | Revue d'économie financière |
---|---|
Numéro | no 93, octobre 2008 |
Titre du numéro | Les fonds de private equity |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
Les fonds de private equity
- Avant-propos - Bertrand Jacquillat - Professeur, Sciences Po Paris - Olivier Pastré Professeur, université Paris VIII p. 9
Les grandes tendances
- Les transformations du private equity - Alain Argile - Direction des études économiques, Crédit agricole p. 13 Les fonds spéculatifs et les fonds d'investissement privés existent depuis de nombreuses années, mais l'ampleur de leur croissance est l'un des plus grands défis qu'ils posent à nos sociétés, ainsi qu'aux structures, à la transparence et aux pratiques commerciales sur les marchés financiers. De produits innovants intervenants à la marge, ils ont pris une part dans le fonctionnement des marchés financiers qui les oblige et nous conduit à les insérer dans les réflexions nécessaires sur le partage des responsabilités et sur le fonctionnement d'un point de vue global des marchés financiers, au-delà de la logique de chaque acteur pris individuellement. Il en va de notre responsabilité commune de faire en sorte que cette évolution se traduise par une plus grande efficacité sur les marchés des capitaux, un financement efficace des investissements à long terme et une réelle transparence. C'est le sens des propositions faites par le Parti des Socialistes européens dans un rapport de mars 2007, et du travail parlementaire engagé depuis au sein de la commission des affaires économiques et monétaires du Parlement européen. Classification JEL : G23, G24, G28, N24Hedge funds and private equity : analysis of the European Socialists' initiatives and their consequences in the European Parliament Hedge funds and private equity funds have existed for years, but today their huge development poses a great challenge to our societies, as well as to the structures, the transparency and the commercial practices on financial markets. From innovating products that act on the margins, they have taken a place that today endows them with responsibilities and that lead us to integrating them in the necessary reflexions on the share of responsibilities and on the global functioning of financial markets, beyond the mere activity of individual actors. It is our common responsibility that this evolution translates into greater efficiency on capital markets, an efficient financing of long term investment and greater transparency. This is the spirit of the proposals put forward by the Party of European Socialists in a report published in March 2007 and of the parliamentary work undertaken since then by the committee on economic and monetary affairs of the European Parliament. JEL Classification : G23, G24, G28, N24
- Le rôle économique du private equity - Jean-Hervé Lorenzi, professeur université Paris Dauphine - Philippe Trainar Chef économiste, SCOR p. 19 La crise des marchés financiers et la réorganisation du capitalisme financier modifieront profondément le rôle, l'importance, le statut et le développement du private equity. Les changements affecteront en particulier les conditions de financement des grandes opérations de LBO et s'accompagneront du renforcement des opérations de capital investissement de taille plus modeste. En un mot, la crise va entraîner globalement un renforcement très significatif de ce type de financement de l'économie, jusqu'à lui donner un rôle majeur dans la restructuration du tissu productif des grandes économies développées. Classification JEL : G11, G23, G24The economic role of private equity The financial market crisis and restructuring of financial capitalism will profoundly change the role, importance, status and development of private equity funds. The changes will specifically affect the financing conditions governing large-scale LBOs, resulting in an increase in private equity deals of a more modest magnitude. In a nutshell, the crisis will lead to the overhaul of this type of financing, one that will go so far as to give it a major role in the restructuring of the production infrastructure of the major developed economies. JEL Classification : G11, G23, G24
- Investisseurs institutionnels et private equity - Jérémie Delecourt Axa Private Equity p. 33 Le private equity, avec l'appui des investisseurs institutionnels, a connu une croissance fulgurante ces dix dernières années. Les gérants de private equity sont des actionnaires actifs et responsables, qui participent à la définition des objectifs stratégiques des entreprises dans lesquelles ils investissent, ce qui place cette classe d'actifs dans une démarche de développement durable très recherchée par les investisseurs institutionnels. Cependant, les nouvelles réglementations et la crise financière internationale risquent aujourd'hui de limiter les allocations en private equity des investisseurs institutionnels classiques. Le private equity devra donc, pour poursuivre son développement, s'appuyer sur de nouveaux investisseurs institutionnels comme les fonds souverains. Ces derniers trouvent dans le private equity un placement diversifié, conforme à leurs objectifs et leur horizon d'investissement. Classification JEL : G11, G23, G24Institutional investors and private equity The private equity sector, with the support of institutional investors, has grown dramatically in the past ten years. Private equity managers are active and responsible shareholders, who participate in the setting of strategic objectives in the companies they invest in. This makes this asset class compatible with a sustainable development approach very much sought by institutional investors. However, new regulations and the global financial crisis come as a limit to private equity allocations by traditional institutional investors. The private equity industry, in order to continue its development, will therefore have to rely on new institutional investors such as the sovereign wealth funds. These newcomers in the private equity industry find in this assets class a diversified investment that is in line with their objectives and their investment horizons. JEL Classification : G11, G23, G24
- L'Europe et le capital-risque - Philippe de Fontaine Vive, vice-président, Banque européenne d'investissement p. 45 Le capital-risque est un instrument de financement des PME qui s'est largement développé aux États-Unis et en Europe depuis une dizaine d'années. La Banque européenne d'investissement a largement soutenu cette tendance et s'apprête à renforcer son dispositif pour favoriser l'investissement des PME dans une conjoncture difficile et de renchérissement du crédit lié à la crise financière. Classification JEL : G24, N24Europe and risk capital Risk capital is a financing tool for SMEs which developed in the United States and in Europe since ten years. The European Investment Bank largely supported this evolution and is prepared to strengthen its device to support the SME's investment in a difficult economic situation and of « credit crunch » resulting from the financial crisis. JEL Classification : G24, N24
Les stratégies
- Capital-investissement : profession actionnaire - Eddie Misrahi, Directeur général délégué, Apax Partners p. 55 Si le capital-investissement occupe aujourd'hui une place majeure et reconnue dans le développement économique et social des entreprises françaises, il reste encore beaucoup à faire pour mieux faire comprendre le rôle des fonds de capital-investissement et pour renforcer le développement et la compétitivité de l'industrie française du private equity. Classification JEL : G24, G30Private equity : professional shareholders While private equity may hold a significant and well-acknowledged position in the economic and corporate development of French companies, there is still much to be done to educate the public about the role of private equity funds and to enhance the development and competitiveness of the French private equity industry. JEL Classification : G24, G30
- Les "sept péchés capitaux" du private equity en période de bulle - Dominique Nouvellet - Président du groupe Siparex p. 61 Alors que la crise financière a mis en évidence les déséquilibres financiers de la planète et qu'un processus drastique de réajustement est entamé qui pèsera sur les prix des actifs, il est bon de revenir sur les « sept péchés capitaux » commis en période de bulle et de rappeler pour quelles raisons le métier du private equity a, malgré tout, un bel avenir au service des entreprises, de leurs actionnaires directs et indirects et de leurs salariés. Classification JEL : G11, G24The « seven deadly sins » of private equity during market bubbles The financial crisis has underscored the world's financial imbalances, and while a far-reaching process has been set in motion to right these imbalances (one which will negatively impact asset prices), it is instructive to review the « seven deadly sins » committed during market bubbles and to highlight why in spite of it all the private equity industry has such a bright future ahead of it for the benefit of companies, their direct and indirect shareholders and their employees. JEL Classification : G11, G24
- Soutien public au capital-risque et au capital-développement : le rôle de CDC Entreprises - Pascal Lagarde, Directeur de CDC Entreprises p. 69 Les entreprises de croissance, qu'elles soient technologiques ou non, sont essentielles pour notre économie. Elles ont besoin d'investissements en fonds propres pour financer leur croissance. Longtemps parent pauvre de la finance française, le capital-investissement a beaucoup cru depuis quelques années, grâce notamment à la mise en place d'un cadre juridique et fiscal adapté. Certains segments restent cependant peu couverts : le capital risque, le développement et les petites transmissions. C'est sur ces axes qu'intervient la Caisse des dépôts, via sa filiale CDC Entreprises, en tant qu'investisseur avisé, mais sachant donner du temps et prenant des positions plus risquées que les acteurs privés. Cette initiative a débuté en 1994 à la CDC, au travers d'un programme d'intérêt général « PME et innovation ». Fin 2006, les pouvoirs publics ont lancé le dispositif France Investissement qui complétait et amplifiait notablement l'ancien programme de la CDC, en introduisant des partenaires privés, en ajoutant certains segments et en accroissant très notablement les masses financières en jeu. Classification JEL : G24, G30, G32Public support to risk capital and development capital : the role of CDC Entreprises Fast growing SMEs, whether high tech or not, are fundamental for our economy. They need equity to finance their growth. Long the poor cousin of French finance, private equity increased substantially over the past few years, including through the establishment of a more appropriate legal and tax environment. Some areas are still hardly covered : venture capital, expansion and small-cap buy-outs. Taking into account this market failure, Caisse des Depots, through its subsidiary CDC Entreprises, decided to actively contribute to the development of these areas through an investment strategy where, as an institutional investor, it is willing to dedicate time and to make investment decisions that are more risky than those of private actors. This initiative began in 1994 at the CDC, through a public interest program called « SMEs and innovation ». At the end of 2006, the government launched the France Investment program, which supplemented and significantly enlarged the above mentioned former CDC program, introducing private partners, adding some areas and substantially increasing the amounts invested. JEL Classification : G24, G30, G32
- Venture capital et PME - Philippe Jurgensen, Président de l'Autorité de contrôle des assurances et des mutuelles p. 77 Le venture capital est, par l'apport de fonds propres aux jeunes entreprises innovantes, un élément crucial de compétitivité économique. Malheureusement, les investisseurs en non-coté ont une préférence marquée, en France comme en Europe, pour les LBO - qui représentent plus de 80 % de leurs investissements ; le capital-développement ne reçoit qu'un dixième des apports et le véritable capital d'amorçage à peine 5 %, et la tendance est à la baisse en proportion malgré une croissance en valeur absolue. La crise financière n'a rien arrangé... Pour ranimer les vocations de véritables capitaux-risqueurs, trois éléments sont nécessaires : des accompagnateurs, des possibilités de sortie en Bourse et des incitations fiscales. Ces efforts devraient aider les investisseurs privés à se réintéresser davantage à l'aspect le plus créatif et le plus noble de leur métier. Classification JEL : G24, G32Venture capital and SMEs Venture capital brings, by contributing equity to young innovative companies, a crucial add-on to economic competitiveness. Regrettably, the investors in private equity show a marked preference, in France as in Europe, for the LBOs - which represent more than 80% of their total investments ; capital development receives only a tenth of their contributions and real venture capital no more than 5%. The trend is leading downwards for venture capital as a proportion of total private equity, although an increase can be noted in absolute amounts. The financial crisis does not make things any better... To revive the appeal of real risk capital investment, three elements should be present : Co-investors ; possibilities of getting floated on the stock exchange and tax incentives. These efforts should help private sector investors to become more interested in the most creative and noblest aspect of their profession. JEL Classification : G24, G32
- Les fonds d'investissement en microfinance : nouvelle niche de la finance éthique ? - Yves Jégourel, Maître de conférences, université Montesquieu Bordeaux IV p. 89 D'abord connue pour sa vocation à lutter contre la pauvreté dans les pays en développement, la microfinance représente aujourd'hui un enjeu financier non négligeable. Se situant en amont des institutions de microfinance (IMF), les fonds d'investissement en microfinance (FMIF) ont vocation à capter l'épargne internationale afin que celle-ci puisse être investie dans le secteur de la microfinance. Si certains poursuivent uniquement une logique de développement, d'autres cherchent à concilier implication sociale et performance financière. Portés par l'essor de la finance éthique, de tels fonds devraient voir leur nombre et leurs encours progresser : le secteur de la microfinance offre, en effet, aujourd'hui des caractéristiques financières particulièrement intéressantes tant au regard de la performance financière des IMF que de leur potentiel de diversification. Classification JEL : G10, G24, G29, O16Microfinance investment funds : ethical finance's new niche ? Known as a powerful poverty alleviation tool, microfinance also represents a major financial stake. Microfinance investment funds (MFIF) aim for international savings so that they may be invested in the microfinance sector. Although some are more concerned with development, others seek to reconcile social implication with financial performance. Given the surge for ethical finance, these funds should see an increase in their number and in their outstanding debts : indeed the microfinance sector now offers financial characteristics of great interest in terms of both MFI's financial performance and their diversification potential. JEL Classification : G10, G24, G29, O16
- Les hedge funds ont-ils une influence déstabilisante ? - Patrick Artus, Directeur de la recherche et des études, NATIXIS p. 103 Cet article présente la diversité de l'univers des hedge funds et examine un certain nombre des conséquences engendrées par le développement de ces acteurs, notamment : la variabilité accrue des marchés financiers, la contagion des crises d'un marché à l'autre et la gouvernance des entreprises. Il conclut que le développement des hedge funds, favorable aux investisseurs, est générateur de risques macroéconomiques. Classification JEL : G10, G23, G24, O16Do hedge funds have a destabilising influence ? This article presents the diversity of the hedge fund universe and examines a number of consequences arising from the development of hedge funds. These include the increased variability of financial markets, the spreading of crises from one market to another, and corporate governance. The article concludes that the development of hedge funds, while positive for investors, generates macroeconomic risks. JEL Classification : G10, G23, G24, O16
- Capital-investissement : profession actionnaire - Eddie Misrahi, Directeur général délégué, Apax Partners p. 55
- Les transformations du private equity - Alain Argile - Direction des études économiques, Crédit agricole p. 13
Les performances
- Les risques sociaux des LBO : un point de vue syndical - Gaby Bonnand - Emmanuel Mermet, Confédération française démocratique du travail (CFDT) p. 115 Les LBO sont un outil de prise de contrôle des entreprises qui s'est développé avec la financiarisation de l'économie. Le cash flow de l'entreprise visée permet alors de payer les intérêts de la dette contractée par le fonds de LBO, donc de financer l'effet de levier. Ceci se traduit parfois par une restructuration de l'entreprise, menant à une rupture du contrat implicite avec les travailleurs (intensification du travail), voire la rupture des contrats de travail (plans sociaux). Bien que le nouvel environnement financier (crise des subprimes) devrait ralentir leur progression, la CFDT souhaite que se développe un nouveau rapport salarial entre salariés, dirigeants et actionnaires. Cela nécessite donc de repenser l'action syndicale mais aussi de développer la sensibilité sociale des fonds d'investissement notamment via la RSE. Classification JEL : G24, G34, J51Banking system and private equity/LBO risk French banks have been intimately involved with the domestic and European expansion of the private equity industry in recent years and have become key players in the selection, preparation and financing of the top LBO deals. The current context of the financial crisis highlights, for those who might still be in the dark, the sources of risk this activity poses for the banking sector. This article begins by reviewing the characteristics of LBOs and presents the role French banks play in this market, then analyses the various risks associated with this activity. Lastly, it presents the characteristics of the new Basel II regulatory framework and its expected benefits, primarily from the implementation of a more precise measure on incurred risks and higher demands for bank disclosures, with a view to enhancing market discipline. JEL Classification : G21, G24, G28
- Système bancaire et risque private equity/LBO - Danièle Nouy, Secrétaire général de la Commission bancaire p. 125 Les banques françaises ont accompagné l'essor du marché domestique et européen du capital-investissement au cours des dernières années et sont devenus des acteurs incontournables de la sélection et de l'organisation des principales opérations de LBO, ainsi que de leur financement. Le contexte actuel de la crise financière met en lumière, s'il en était besoin, les sources de risques que représente cette activité pour le secteur bancaire. Après avoir rappelé les caractéristiques de la technique du LBO et présenté le rôle des banques françaises sur ce marché, cet article analyse les divers risques qui sont attachés à cette activité. Il présente enfin les caractéristiques du nouveau cadre réglementaire Bâle II et les avantages qui en sont attendus, s'agissant notamment de la mise en place d'une mesure plus fine des risques encourus et d'une exigence accrue en matière de publication par les banques d'informations en vue de favoriser la discipline de marché. Classification JEL : G21, G24, G28Banking system and private equity/LBO risk French banks have been intimately involved with the domestic and European expansion of the private equity industry in recent years and have become key players in the selection, preparation and financing of the top LBO deals. The current context of the financial crisis highlights, for those who might still be in the dark, the sources of risk this activity poses for the banking sector. This article begins by reviewing the characteristics of LBOs and presents the role French banks play in this market, then analyses the various risks associated with this activity. Lastly, it presents the characteristics of the new Basel II regulatory framework and its expected benefits, primarily from the implementation of a more precise measure on incurred risks and higher demands for bank disclosures, with a view to enhancing market discipline. JEL Classification : G21, G24, G28
- Quel rôle pour les organismes de capital-investissement sur le marché de la cession-reprise ? - Françoise Bastie, Sylvie Cieply, Maître de conférences, université de Caen p. 145 Les organismes de capital-investissement jouent un rôle important sur le marché de la transmission. Ils financent le rachat de l'entreprise cible et participent à la résolution des conflits opposant cédants et repreneurs et pouvant conduire à l'échec du marché de la transmission. Lorsque ces institutions sont majoritaires dans le capital de la cible, dans le cadre d'opérations d'institutional buy out, elles fournissent, en plus, un service de contrepartie et de confidentialité particulièrement utile pour augmenter la liquidité du marché de la cession-reprise. Classification JEL : G24, G34, G39What role do private equity firms play on the institutional buy-out market ? In this article, we show that private equity firms do not only provide external financing to buyers of firms but informational services too. They solve problems related to asymmetries of information the market of buy-out suffers from. We underline the specificity of private equity firms when they invest in buy-out. These financial institutions are not only the ones that are the most likely to reduce agency conflicts between external investors and acquirers, but they also limit the conflicts between potential acquirers and sellers. We also put into light the liquidity service and the confidentiality service private equity firms provide ever since they develop institutional buy-out. JEL Classification : G24, G34, G39
- Les rémunérations des dirigeants dans le capital-investissement - Bertrand Jacquillat, Professeur Sciences Po Paris p. 155 Selon certains, le capital-investissement représente une forme d'organisation supérieure à celle des sociétés cotées sur les marchés financiers, parce que mieux à même de résoudre les conflits d'agence entre les différentes parties prenantes, notamment à cause des systèmes particuliers d'incitations et de rémunérations mis en place. Du fait de ces derniers, les sociétés de private equity dégageraient des performances économiques et financières supérieures à celles des sociétés cotées plus traditionnelles. Après avoir présenté l'organisation générale des sociétés de capital-investissement, cet article précise de manière chiffrée les rémunérations des dirigeants des sociétés de gestion du private equity en fonction d'un certain nombre de critères, en détaillant les différentes formes que les rémunérations peuvent prendre, avec un souci de précision sémantique. Classification JEL : G24, G34, J33, M52Payment of private equity managers According to some observers, private equity represents a more advanced structure than that of companies listed on the financial markets because the former are said to be better equipped to resolve conflicts between the various stakeholders, particularly those relating to special incentive and payment systems. It is suggested that these systems are what allow private equity firms to generate higher economic and financial performances compared to more traditional listed companies. The article begins by presenting the overall structure of private equity firms. It then provides concrete figures on the payment system applied to the firms' managers, based on a number of criteria. The different forms of payment are described in detail. JEL Classification : G24, G34, J33, M52
- Une approche éthique des fonds de LBO : un financement à effet de levier patrimonial ? - Bénédicte Daudé, Chercheur au laboratoire INSEEC p. 167 Les fonds de LBO ont obtenu, sur les dix dernières années, un rendement double de celui du marché boursier. Cet article tente de resituer le LBO et les autres techniques de financement à effet de levier dans un cadre de gestion patrimoniale et responsable de reprise et transmission d'un tissu local de PME-PMI. Il analyse les effets de proximité relatifs à l'inscription territoriale des fonds, conjugués aux interventions de partenaires institutionnels, indispensables pour légitimer ces modes particuliers de financement. Dans ce contexte, les LBO se présentent comme des outils adéquats et pertinents pour concilier la création de valeur actionnariale et partenariale avec des préoccupations d'aménagement du territoire. Classification JEL : G19, G23, G24, G32LBO funds : is asset leveraging financing the spearhead of a socially responsible strategy for territory planning ? Over the last ten years, LBO funds have had twice as much return as the stock market. The purpose of this paper is to contextualize both LBO funds and other leveraging financing techniques within a framework of asset management, responsible for the acquisition and transfer of a local SME/SMI network. This work is based on the analysis of proximity effects in connection with the territorial basis of the funds, together with the involvement of institutional partners, which is essential to legitimize such particular financing methods. Within this context, LBOs come across as appropriate and relevant tools to reconcile shareholder and partner value creation with territory planning concerns. JEL Classification : G19, G23, G24, G32
- Fonds d'investissement : bulle financière ? Leviers de création de valeur, endettement et gouvernement d'entreprise - Péter Harbula, Directeur exécutif corporate finance, Accor Services p. 179 L'objectif de cet article est de passer en revue l'évolution des fonds d'investissement sur la dernière décennie d'un point de vue de la valorisation des opérations, des leviers de création de valeur et du rôle de l'endettement et de la gouvernance. La période 2005-2007 fut une période de bulle spéculative pour les fonds d'investissement, sous l'impulsion d'un marché des crédits abondants et de l'émergence des dettes syndiquées. Si le levier financier reste un des éléments vertueux du mode de fonctionnement des fonds d'investissement, notamment grâce à son apport en termes de gouvernance, la facilité de lever de la dette a également contribuée à une inflation de la valorisation des actifs sur les dernières années. D'autres facteurs (stratégie de build-up, marché du M&A) expliquent aussi cette inflation des prix (ou des primes de contrôle) payés par les fonds d'investissement. Pour autant, le comportement des fonds d'investissement reste rationnel sur le moyen terme, ce qui suggère que ces observations sont de nature conjoncturelle et non structurelle. Classification JEL : G23, G24, G32, G34Private equity : financial bubble ? Value creation, financial leverage and corporate governance This article aims to analyze the evolution of private equity over the last decade in terms of valuation (asset prices), determinants of private equity returns and the role that leverage and corporate governance play in the success of private equity. The years 2005-2007 were characterized by a financial bubble for private equity investments, because of the emergence of syndicated bank debt securities. Leverage remains one of the positive factors that contribute to the success of private equity, among other things through its positive impact on corporate governance as described in Jensen's « free cash flow » theory. Nevertheless, the easy credit markets over the last three years definitely contributed significantly to rising asset pricing (or control premium offered) by LBO funds. In addition to leverage, the booming M&A market, along with an increasing trend of private equity to pursue build-up strategies were also key items that contributed to the recent asset price inflation. However, private equity on the medium term still seems to behave rationally which suggests that we do not observe a structural financial bubble. JEL Classification : G23, G24, G32, G34
- La vérité sur les performances dans le capital-investissement - Olivier Gottschalg, codirecteur du Buyout Research Group de HEC-INSEAD - Ludovic Phalippou, Université of Amsterdam Buisiness School p. 201 Depuis quelques années, la croyance en une surperformance du capital-investissement est alimentée par les articles élogieux sur les rendements de cette classe d'actifs qui paraissent régulièrement dans la presse économique et financière. Les statistiques de mesure des performances publiées par Thomson Venture Economics, qui servent de standard dans la profession, suggèrent que, sur une longue période, les performances du capital-investissement se comparent favorablement à celles des indices boursiers. En dépit de ce consensus apparent, le point de vue d'une surperformance du capital-investissement vis-à-vis d'un placement dans le coté est erroné. En utilisant les données les plus complètes sur le capital-investissement en Amérique du Nord et en Europe, nous montrons que les performances du capital-investissement ont été, en moyenne, inférieures de près de 3 % par an à celles des grands indices de marché. Classification JEL : G23, G24The truth about private equity performance For some years now, the belief that private equity consistently outperforms other asset classes has been supported by articles appearing regularly in the economic and financial press praising the returns on private equity funds. Performance statistics published by industry standard Thomson Venture Economics suggest that, over the long term, private equity returns compare quite well to those of market indices. Despite this clear consensus, the point of view that private equity outperforms investments in listed assets is incorrect. Using the most comprehensive data on private equity in North America and Europe, we are able to demonstrate that private equity returns have been on average nearly 3% lower per year than those of the major market indices. JEL Classification : G23, G24
- Les risques sociaux des LBO : un point de vue syndical - Gaby Bonnand - Emmanuel Mermet, Confédération française démocratique du travail (CFDT) p. 115
Les défis à relever
- Les enjeux futurs du développement du capital-investissement en France - Albert Ollivier, Caisse des dépôts p. 213 Le capital-investissement pèse moins que le crédit ou la Bourse par ses effectifs ou son volume de capitaux. Il occupe néanmoins une position cruciale auprès des entreprises de croissance. Il faut se féliciter du fort développement qu'il a connu dans notre pays et en féliciter les acteurs privés (entreprises, équipes de gestion, investisseurs) mais aussi publics (État, OSEO, CDC) qui y ont contribué. Traité comme une classe d'actifs subsidiaire et souvent comme une variable d'ajustement de portefeuilles composites, le capital-investissement est de plus en plus représentatif du tissu économique et le sera d'autant mieux qu'il se développera dans les décennies à venir. Classification JEL : G23, G24, G29Future challenges to the development of private equity Private equity occupies a smaller place than credit or the stock exchange in terms of payroll and capital volumes. It holds a crucial position, however, with respect to growth companies. We should be very pleased with how well the private equity industry has developed in our country and should congratulate both the private players (companies, portfolio management teams, investors) and public agencies (government, OSEO, CDC) that have contributed to this development. Treated as a subsidiary asset class, and often as a variable factor in the adjustment of composite portfolios, private equity is becoming increasingly representative of our economic structure and will become even more so as it continues to develop in the decades to come. JEL Classification : G23, G24, G29
- Hedge funds et private equity : analyse des initiatives des Socialistes européens et de leurs prolongement au Parlement européen - Pervenche Berès, Présidente de la Commission des affaires économiques et monétaires du Parlement européen p. 225
- Les défis de la régulation des hedge funds - Gérard Rameix, Secrétaire général de l'Autorité des marchés financiers p. 239 L'industrie des hedge funds a connu, au cours des dernières années, un essor considérable. Le succès de ces fonds est lié à une absence de contraintes réglementaires qui permet aux investisseurs d'avoir accès aux derniers développements de la technologie financière ainsi qu'à des stratégies très diverses. Définir le cadre optimal de régulation de ces activités constitue donc un défi particulièrement complexe et un enjeu international majeur, dans un contexte où leur distribution s'élargit progressivement pour toucher des investisseurs non qualifiés. Classification JEL : G23, G24, G28The challenges of regulating hedge funds The hedge fund industry has experienced phenomenal growth these past years. The success of hedge funds is linked to a lack of regulatory restrictions, which allows investors to obtain access to the latest developments in financial technology and a very diverse range of investment strategies. Defining the optimal framework for regulating these activities therefore constitutes a particularly complex challenge on an international scale and in an environment where distribution is gradually expanding to include non-professional investors. JEL Classification : G23, G24, G28
- Quelle finance après les subprimes ? - Jean-Paul Betbèze, Chef économiste, Crédit agricole p. 245 Après la sophistication exacerbée, le charme retrouvé de la simplicité : la finance ne connaît pas le centre ! Après des mois où il ne s'agissait que d'innovations, que de prises de risques dans des enceintes spécialisées, aussi renommées que fermées, voici venu les temps du doute, de l'inquiétude, voire du désinvestissement. Pour autant, il faut quand même continuer à financer à crédit et donc prendre des risques. La finance combine des risques réels, ceux d'investir et de proposer des biens et des services, et ceux de la finance, les conditions de valorisation et de rentabilisation des actifs mis en jeu. Ces derniers peuvent prendre trois itinéraires : interne d'abord, « externe privé » et « externe public ». Classification JEL : G19, G29, G32Financing in the wake of the subprime crisis After extreme sophistication... the rediscovered charms of simplicity : the financial industry knows no middle ground ! After months of endless innovations, risk-taking by specialised firms as renowned as they were exclusive, the time of doubt, worry and even divestment has arrived. That may indeed be the case, but it is still necessary to continue financing on credit, which automatically means taking risks. Financing combines real risks (investing and offering goods and services) with financial risks (conditions for assessing the value of the assets in question and generating a profit on said assets). These assets can fall into three categories : firstly internal, followed by « private external » and « public external ». JEL Classification : G19, G29, G32
- Crise financière et régulation des fonds - Christian de Boissieu, Président du Conseil d'analyse économique p. 253 La crise des subprimes est classique dans son point de départ : la chute des prix des logements aux États-Unis et ses conséquences pour les ménages les plus fragiles et, par ricochet, pour certains prêteurs (banques, autres intermédiaires financiers...). Les fonds ne sont pas à l'origine de cette crise financière, mais ils se retrouvent inévitablement dans le débat, dans la mesure où ces fonds viennent modifier la répartition des risques (de crédit, de marché...) dans le système, mais aussi parfois compliquer leur « traçabilité ». Après avoir distingué les vrais sujets des faux débats à propos de l'innovation financière en général, des fonds en particulier, cet article aborde quelques grandes questions de régulation financière les concernant. Classification JEL : G18, G23, G24, G28Financial crisis and funds regulation The subprime crisis started off very conventionally : the decline in housing prices in the US and its consequences for the most disadvantaged households and, consequently, for certain lenders (banks, other financial intermediaries, etc.). Investment funds are not at the root of this financial crisis, but they inevitably made their way into the debate, insofar as these funds altered the distribution of risks (credit risk, market risk, etc.) in the system, and sometimes muddied their traceability. This article begins by separating the real issues from the fake in terms of financial innovation in general and funds in particular, after which it addresses some of the major questions pertaining to financial regulation. JEL Classification : G18, G23, G24, G28
- Les enjeux futurs du développement du capital-investissement en France - Albert Ollivier, Caisse des dépôts p. 213
Articles divers
- Financement de la protection sociale et stratégie française de finances publiques 2009-2012 - Christian Saint-Etienne, Professeur universités de Tours et de Paris-Dauphine p. 261 Compte tenu du poids de la protection sociale, il est essentiel de clarifier les principes qui doivent guider son financement. Il faut également assurer la cohérence entre l'augmentation des prestations sociales et les capacités contributives du pays. Classification JEL : H55, H60The financing of social security and the French public finance strategy 2009-2012 Considering the cost of social protection, it is necessary to clarify the principles that drive its financing. The increase in social benefits must be in line with the growth of resources. JEL Classification : H55, H60
- Banques étrangères, mode de gouvernance et performance des banques privatisées - Razane Chroqui, Doctorante, université de Sfax (Tunisie) - université de Reims p. 275 Cet article examine la performance post-privatisation de 72 banques dont 21 banques ont été privatisées via l'entrée de banques étrangères. Les résultats montrent que la réussite de la privatisation dépend principalement de l'identité de l'acquéreur. En plus du rôle disciplinaire qu'exerce la banque étrangère, la privatisation des banques publiques est étroitement liée aux compétences spécifiques et au savoir-faire apportés par la banque étrangère. Les nouvelles compétences constituent une source de création de valeur au sein de la banque privatisée. Classification JEL : G21 ; G28 ; G32, L33Foreign banks, governance and performance of privatized banks We examine the post-privatization performance of 72 banks from 26 developing countries, 21 banks were privatized by foreign bank entry. Our results suggest that privatization doesn't have an important effect on the performance of privatized banks. Our results suggest also that foreign bank and their cognitive contribution improve privatized bank performance measured by capital adequacy, assets quality and liquidity. The success of bank privatization depends on the specific skills and on the know-how brought by the foreign bank. JEL Classification : G21 ; G28 ; G32, L33
- La place des banques dans le financement de l'économie tunisienne - Inès Chaari - Jézabel Couppey-Soubeyran, Centre d'économie de la Sorbonne, université Paris I Panthéon-Sorbonne p. 297 Cet article analyse la structure des financements externes en Tunisie et son évolution entre 1983 et 2005, période au cours de laquelle ont été conduites les principales réformes du secteur bancaire et financier. À partir des données financières de la comptabilité nationale tunisienne, les auteurs calculent un ensemble de ratios de financement qui leur permettent d'évaluer la part des banques dans le financement des agents non financiers. Les résultats permettent d'établir que cette part a progressé au cours de la période mais qu'elle reste faible. Le système financier tunisien est encore en phase de bancarisation. Ils montrent aussi, à partir de ces ratios, que les réformes financières n'ont pas non plus permis le développement des financements de marché. Le système financier tunisien n'est donc ni orienté banque, ni orienté marché. Classification JEL : G10, G21, O16, O55Role of banks in financing Tunisian economy This paper deals with the composition of external financings in Tunisia and its evolution during a period (1983-2005) of deep financial reforms. Using financial national accounts, we compute several financing ratios which allow us to assess the share of domestic banks in the financing of non-financial agents. According to our results, the share of loans offered by domestic banks does not exceed 19% of financings of the all non-financial agents (vs. 13% of the external financings of firms). The Tunisian financial system is still in a « bankarization » process. Our results provide evidence for the lack of impact of financial reforms which do not seem to have allowed the take-off of financings by claims. In a few words, Tunisian financial system is neither a bank-based system nor a market-based system. JEL Classification : G10, G21, O16, O55
- Financement de la protection sociale et stratégie française de finances publiques 2009-2012 - Christian Saint-Etienne, Professeur universités de Tours et de Paris-Dauphine p. 261