Contenu du sommaire

Revue Revue Française de Science Politique Mir@bel
Numéro Vol. 52, no 4, 2002
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Articles

    • Sur les dynamiques sociologiques et politiques de l'identification de l'Europe - André-Paul Frognier, Sophie Duchesne p. 355-373 accès libre avec résumé avec résumé en anglais avec indexation
      The European Community has always - that is, since its beginning - given cause for concern regarding its ability to arouse a feeling of belonging, strong enough to establish the legitimacy of its political system. Many explanations have been given for this weakness. The idea that the commitments of Europeans to their nation form a screen between them and Europe is very widespread, especially since the ratification of the Maastricht's Treaty. The database available to test this hypothesis is difficult to use, because of the many changes of wording having occurred since 1994. Nevertheless, it shows a very interesting electoral effect. : far from the periods of sustained public debate on Europe, no antagonism can be measured between the variables of commitment to Europe and to its nations ; while a negative relationship appears between belonging to Europe and national pride during the European electoral campaigns. This contextual effect can be interpreted as a consequence of the bi-dimensional character of the territorial commitments of the Europeans, which combine apolitical logic of choice between elites and citizenries partially competitive, and a sociological logic of belonging to any available imaginary community.
      The European Community has always - that is, since its beginning - given cause for concern regarding its ability to arouse a feeling of belonging, strong enough to establish the legitimacy of its political system. Many explanations have been given for this weakness. The idea that the commitments of Europeans to their nation form a screen between them and Europe is very widespread, especially since the ratification of the Maastricht's Treaty. The database available to test this hypothesis is difficult to use, because of the many changes of wording having occurred since 1994. Nevertheless, it shows a very interesting electoral effect. : far from the periods of sustained public debate on Europe, no antagonism can be measured between the variables of commitment to Europe and to its nations ; while a negative relationship appears between belonging to Europe and national pride during the European electoral campaigns. This contextual effect can be interpreted as a consequence of the bi-dimensional character of the territorial commitments of the Europeans, which combine apolitical logic of choice between elites and citizenries partially competitive, and a sociological logic of belonging to any available imaginary community.
    • L'expertise un mode de participation des groupes d'intérêt au processus décisionnel communautaire - Sabine Saurugger p. 375-401 accès libre avec résumé avec résumé en anglais avec indexation
      Si la place et le rôle de l'expertise dans l'élaboration des politiques publiques européennes sont désormais l'un des thèmes dominants dans l'étude du policy-making européen, peu de cher­cheurs se sont interrogés de manière systématique sur la façon dont les groupes d'intérêt divers utilisent l'expertise comme ressource pour représenter leurs intérêts. Ce répertoire d'action est-il accessible à tous les groupes d'intérêt de la même manière ? Quels sont les facteurs qui influent sur son utilisation inégale ? L'analyse des répertoires d'action des groupes d'intérêt allemands et français dans les secteurs de l'agriculture et du nucléaire civil montre que, loin d'être « neutre », l'expertise est profondément politique. Ne pas être autorisé à fournir de l'expertise aux acteurs politico-administratifs peut priver un acteur de sa capacité à défendre ses intérêts. Dans un contexte d'incertitude élevée ou de complexité technique, le répertoire d'action du recours à la science utilisé par les groupes d'intérêt est celui qui offre un accès au policy-making communautaire. Le groupe d'intérêt qui n'a pas recours à l'expertise pour représenter ses intérêts en reste exclu.
      Expertise as a form of interest group participation in eu policy-making The role of expertise in the policy-making processes of the EU is currently one of the main themes of research. However, few scholars have addressed the question of how different types of interest groups use expertise to represent their interests. Is this action repertoire accessible to all interest groups in the same way ? What are the variables influencing its unequal use ? The analysis of action repertoires of French and German interest groups in two policy fields - agriculture and nuclear energy ? shows that, instead of being « neutral », expertise is pro­foundly political in nature. Not to authorize to provide expertise might deprive an actor of his capacity to defend his interests. In a context of high uncertainty and technical complexity, the action repertoire of expertise offers access to EU policy-making. Interest groups which are not allowed to use this repertoire, are excluded from the policy process.
    • L'intervention française de la discrimination - Didier Fassin p. 403-423 accès libre avec résumé avec résumé en anglais avec indexation
      A la fin des années 1990, les pouvoirs publics et plus largement la société française ont commencé à reconnaître l'existence de discriminations liées à l'origine et souvent qualifiées de « raciales ». Cette évolution, dont quelques-uns des signes les plus marquants sont rappelés, s'inscrit en rupture avec un discours et une idéologie qui avaient consisté à nier cette réalité. Jusqu'alors disjointes, les problématiques du racisme et de l'inégalité trouvent désormais un lieu d'articulation, ce qui a des conséquences en termes à la fois de représentation du monde social et de conception des politiques publiques. Une réflexion critique sur les enjeux anthropologiques de cette innovation peut toutefois être formulée à trois niveaux : du point de vue des procédures d'objectivation, il existe un risque d'essentialisation des catégories utilisées ; sous l'angle des processus de subjectivation, la tension entre sujet de droit et sujet de souffrance favorise une victimisation des personnes ; dans la perspective de l'action enfin, la judiciarisation de la lutte contre la discrimination tend à se faire au détriment d'une approche historique et sociale des fondements racistes de l'inégalité.
      The french invention of discrimination In the late 1990s the public authorities and more generally the French society began to recog­nize the existence of discrimination linked to origins and often called « racial ». Some of the most obvious signs of this change, which contrasts with the rhetoric and ideology that denied this reality, are recalled here. Previously unconnected, the issues of racism and inequality are now considered linked, which has consequences on the representation of the world and the conception of public policies. Three levels of critical thinking on the anthropological stakes of this innovation can be stated : from the point of view of objectivation procedures there is a risk of essentialization of the categories used ; under the angle of the process of subjectivation, the tension between the civic person and the suffering person encourages a victimization of individuals ; and finally, in terms of action, the judicialization of the fight against discrimina­tion tends to be accomplished to the detriment of an historical and social approach of the racist bases of inequality.
    • Les mobilisations des « sans » dans la France contemporaine l'émergence d'un « radicalisme autolimité » - Daniel Mouchard p. 425-447 accès libre avec résumé avec résumé en anglais avec indexation
      Cet article cherche à montrer en quoi l'analyse des mobilisations de groupes à faibles res­sources dans la France des années 1990 (chômeurs, sans-papiers, mal-loges) peut être révéla­trice d'un déplacement des enjeux et des modalités du conflit social. Ce déplacement pourrait s'apparenter au passage d'une visée de renversement de l'ordre social et politique à la mise en œuvre d'un « radicalisme autolimité », cherchant à susciter des évolutions sociétales pro­fondes, mais sans remise en cause du cadre politique préexistant. On analyse donc dans un pre­mier temps les stratégies de confrontation à l'État mises en œuvres par ces groupes et par leurs soutiens : politisation du rapport de dépendance, usages de l'illégalisme. Cette analyse donne à voir l'émergence d'une valeur de référence spécifique : celle de l'autonomie vis-à-vis des clô­tures étatiques. La construction de cet horizon normatif s'accompagne de la formalisation d'un répertoire d'action spécifique : celui de la « désobéissance civique ».
      This article attempts to describe how the analysis of the mobilization of low-resource groups in France in the 1990s (unemployed, undocumented, poorly housed) shows a shift in the stakes and possibilities of social conflict. This shift is less a question of making a revolution than of fomen­ting deep transformations of the society without challenging its political framework. First are analyzed the strategies of challenges to the State used by these groups and their supports : poli-ticization of dependence, uses ofillegalism, etc. This analysis shows that they subscribe to their own values : freedom from the constraints of the State. The construction of this normative horizon goes along with the implementation of a specific repertory of action, that of civil diso­bedience.
    • La « condition militaire » inventions et réinventions d'une catégorie d'action publique - Jean Joana p. 449-467 accès libre avec résumé avec résumé en anglais avec indexation
      Apparue au début des années 1960, la notion de « condition militaire » désigne à l'origine, pour les acteurs du secteur de la défense, l'ensemble des droits et des obligations incombant à ceux qui exercent l'activité militaire. Depuis, elle n'a cessé de susciter une littérature abon­dante et de nombreux débats portant sur son contenu, ses frontières ou ses traits distinctifs. Au-delà de la dimension identitaire qu 'elle a acquise, la condition militaire apparaît comme une catégorie d'action publique. Les usages qui en sont faits sont tributaires des rapports entre militaires, fonctionnaires et représentants du pouvoir politique. Leur évolution éclaire les logiques de définition des politiques de défense, et des politiques de gestion des personnels des armées françaises, de la fin de la guerre d'Algérie jusqu'aux réformes de professionnalisation des années 1990.
      « Military condition » : inventions and reinventions of a category of public action In the early 1960s the notion of « military condition » appeared, first designating, for the mem­bers of the defense sector, the rights and duties of those exercising military activity. Since then, there has been abundant literature and many debates on its content, frontiers or distinctive cha­racteristics. Beyond the identity dimension it has acquired, the military condition can be seen as a category of public action. The uses made of it depend on the relations among military people, civil servants and representatives of political power. Their development sheds light on the logics of the definition of defense policies and management of the French army personnel from the end of the Algerian war to the reforms of professionalization of the 1990s.
  • Comptes rendus

  • Revue des revues - p. 473-480 accès libre