Contenu du sommaire : Crises et développement en Afrique noire contemporaine

Revue Revue Française de Science Politique Mir@bel
Numéro 22e année, n°5, 1972
Titre du numéro Crises et développement en Afrique noire contemporaine
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Crises et développement en Afrique noire contemporaine

    • Régimes militaires et développement politique en Afrique noire - Dmitri-Georges Lavroff p. 973-991 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Régimes militaires et développement politique en Afrique noire, par Dmitri-Georges Lavroff Après quelques années de stabilité politique, les Etats de l'Afrique au Sud du Sahara sont entrés dans un cycle de troubles politiques illustrés par l'intervention des militaires dans la vie politique. Le problème est posé de savoir pourquoi l'armée a effectué des coups d'Etat et quel est le sens de l'évolution des régimes militaires. Les coups d'Etat militaires sont la conséquence des difficultés de la construction nationale. L'existence d'une diversité ethnique, les différences entre les populations urbaines et les populations rurales n'ont pas été surmontées par les régimes civils qui ont été incapables de réaliser l'intégration nationale. Bien qu'ils soient non négligeables, les caractères propres des armées africaines ne permettent pas d'expliquer à eux seuls l'intervention des armées africaines dans la vie politique. Les régimes militaires établis en Afrique noire ne sont pas une étape du développement politique. Il faut distinguer la modernisation et le développement politique. En ce sens, ces régimes sont les instruments d'une modernisation du système politique que les partis politiques n'ont pas pu réaliser. C'est à ce propos que les thèses de S. Huntington sur la décadence politique peuvent être appliquées. [Revue française de science politique XXII (5), octobre 1972, pp. 973-991.]
      Military regimes and political development in Black Africa, by Dmitri-Georges Lavroff Following several years of political stability, the African States south of the Sahara have entered a period of political unrest illustrated by army intervention in political life. The question is to ascertain the reason behind these military coups d'Etat, and the way in which the resultant regimes are developing. Military coups d'Etat are a consequence of the difficulties of nation-building. Through their inability to overcome ethnic disparities and differences between urban and rural populations, civilian regimes have been incapable of achieving national unity. Although not negligible, the individual characteristics of African armies cannot by themselves explain the reasons for army intervention in political life in Africa. The military regimes in Black Africa do not represent a stage in the process of political development. A distinction must be made between modernisation and political development; in this sense, these regimes are instrumental in bringing about the modernization of the political system that political parties have been unable to achieve. It is in this connection that S. Huntington's theories concerning political decline are applicable. [Revue française de science politique XXII (5), octobre 1972, pp. 973-991.]
    • L'économie africaine : bilan et perspectives - Marc Penouil p. 992-1016 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      L'économie africaine : bilan et perspectives, par Marc Penouil Depuis l'indépendance, l'évolution des économies africaines a été profonde. Des progrès importants ont été réalisés, en particulier sur le plan institutionnel : création ou amélioration des structures administratives et politiques, élaboration
      The African economy: evaluation and outlook, by Marc Penouil The African economies have undergone great change since becoming independent. Considerable progress has been made, particularly at the institutional level: administrative and political structures have been created or improved, plans formulated, financial and commercial infrastructures built up. The growth in national product resulting from these reforms has been unequal, giving rise to varying increases in income in countries where population growth is rapid. These changes pose a number of specific problems that economists will have to solve during the 1970s, in particular the growing disparity in incomes between the different sectors, regions and social classes; urbanisation; industrialisation; foreign relations between the African economies and the developed world. Future economic development will depend on what solution is found to these difficulties. [Revue française de science politique XXII (5), octobre 1972, pp. 992-1016.]
    • Crise de l'État et affirmation ethnique en Afrique noire contemporaine - Guy Nicolas p. 1017-1048 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      THE CRISIS FACING THE STATE AND ETHNIC ASSERTION IN CONTEMPORARY BLACK AFRICA GUY NICOLAS number of problems are raised by the crisis -facing the State in Black Africa There is connection between this imported institution the African national reality and the -facts normally designated by the term ethnic reality Both the realities that the concepts mentioned claim to incorporate and the analyses carried out by numerous specialists may be seen on examination to be superficial and arbitrary and to perpetuate the same errors After being shaped by very specific socio-cultural and historical circumstances introduced without alteration and destined to constitute nations instead of issuing from them the model of the European State has in most cases been diverted from its original vocation by the minority groups that have had control of it As to the reality known by the general term ethnic group it is more varied changing complex and difficult to grasp than is generally indicated by the relevant analyses and in fact corresponds to number of very different socio-cultural structures some of which are modern and have only relative or circumstantial relations with the ethnic reality proper Far from being due to the survival of archaic structures the ethnic opposition movements in fact frequently stem from modern political circumstances and especially the workings of the State An analysis of the haoussa group serves to illustrate this new outlook .Revue fran aise de science politique XXII 5) octobre 1972 pp 1017-1048.
      The crisis facing the State and ethnic assertion in contemporary Black Africa, by Guy Nicolas A number of problems are raised by the crisis facing the State in Black Africa. There is a connection between this "imported" institution, the African national reality and the facts normally designated by the term "ethnic reality". Both the realities that the concepts mentioned claim to incorporate and the analyses carried out by numerous specialists may be seen, on examination, to be superficial and arbitrary, and to perpetuate the same errors. After being shaped by very specific socio-cultural and historical circumstances, introduced without alteration and destined to constitute nations instead of issuing from them, the model of the European State has in most cases been diverted from its original vocation by the minority groups that have had control of it. As to the reality known by the general term "ethnic group", it is more varied, changing, complex and difficult to grasp than is generally indicated by the relevant analyses, and in fact corresponds to a number of very different socio-cultural structures, some of which are modern and have only relative or circumstantial relations with the "ethnic" reality proper. Far from being due to the survival of archaic structures, the "ethnic" opposition movements in fact frequently stem from modern political circumstances and especially the workings of the State. An analysis of the "haoussa" group serves to illustrate this new outlook. [Revue française de science politique XXII (5), octobre 1972, pp. 1017-1048.]
    • Système politique et société dans les États d'Afrique noire - Christian Coulon p. 1049-1073 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Système politique et société dans les Etats d'Afrique noire, par Christian Coulon La science politique africaniste, tant dans les pays anglo-saxons qu'en France, a essentiellement porté son attention sur les éléments les plus superficiels ou les plus fragiles des systèmes politiques africains : partis, élites nouvelles, administrations, idéologies, en particulier. Or ces institutions et ces valeurs n'affectent que de façon limitée l'ensemble social elle prétendent atteindre. Il apparaît donc nécessaire à l'heure actuelle d'orienter la recherche non plus principalement sur le pouvoir central en tant que tel, mais sur son impact réel sur la société. On s'apercevra alors que le "secteur central" se trouve confronté à d'autres institutions, à d'autres valeurs, bref, à tout un "secteur périphérique". Mais une telle orientation oblige le politiste à restreindre son unité d'analyse, à faire porter sa recherche d'abord sur les communautés de base et à se familiariser avec la méthode anthropologique. [Revue française de science politique XXII (5), octobre 1972, pp. 1049-1073.]
      The political system and society in the Black African states, by Christian Coulon Africanist political science in both the Anglo-Saxon countries and in France, has devoted most of its attention to the most superficial or most fragile components of African political systems: parties, new elites, administrations and ideologies in particular. Yet these institutions and values have only a limited impact on the social unit that they claim to affect, and it therefore seems that research should now no longer be concentrated on central government as such, but on its real impact on society. It will then be appreciated that the "central sector" is confronted by other institutions and other values, in short a whole "peripheral sector". However, this orientation compels the political scientist to restrict his unit of analysis, start by directing his research at basic communities and make himself familiar with anthropological methods. [Revue française de science politique XXII (5), octobre 1972, pp. 1049-1073.]
    • L'intégration régionale en Afrique noire : État des travaux - François Constantin p. 1074-1110 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      L'intégration régionale en Afrique noire : état des travaux, par François Constantin Le continent africain présente un échantillonnage complet des diverses formes que peut revêtir le régionalisme international. Il offre au politiste un champ d'investigation très large, qu'il agisse de démêler les interrelations qui peuvent exister à l'intérieur ou entre différentes organisations, de tester des modèles théoriques d'intégration régionale mis au point à travers l'expérience d'autres continents, et de mettre en évidence les variables endogènes et exogènes qui agissent sur le mouvement d'intégration régionale. [Revue française de science politique XXII (5), octobre 1972, pp. 1074-1110.]
      Regional integration in Black Africa: the research situation, by François Constantin The African continent contains a complete range of the various possible forms of international regionalism. It offers the political scientist a very broad field of investigation, whether he is intent on unravelling the interrelations that exist inside or between different organizations, testing theoretical models of regional integration established in the light of experience gained by other continents or underlining the endogenous or exogenous variables that affect the regional integration movement. [Revue française de science politique XXII (5), octobre 1972, pp. 1074-1110.]
  • De la planification française : production de normes et concertation - Lucien Nizard p. 1111-1132 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
    De la planification française : production de normes et concertation, par Lucien Nizard Le Plan dans ses tâches de réduction de l'incertitude, de l'incohérence et de la diversité s'analyse en un double processus : de production de normes et de production de choix. Au cours de la phase de simulation, où sont prêtés aux acteurs sociaux et politiques les comportements possibles de réaction aux choix, il peut se faire que les choix "corrigés" s'écartent des normes dont ils procèdent. Il ne faut cependant pas craindre de trop grandes distortions car, d'une part, les règles du jeu de simulation dérivent elles-mêmes des normes initiales et, d'autre part, les deux instances, techniciennes et politiques, ont en commun une même idéologie inspiratrice des normes. Cette référence a une construction idéologique dominante, commune aux experts et aux décideurs politiques publics et privés, incite à préférer, à la notion de technocratie, pouvoir ds seuls premiers, celle d'idéocratie. [Revue française de science politique XXII (5), octobre 1972, pp. 1111-1132.]
    French planning: the porduction or norms and concertation, by Lucien Nizard In its task of reducing uncertainty, inconsistency and diversity, the plan can be analysed as a twofold exercise: the production of norms and the production of choices. During the simulation phase, when allowance is made for the possible reactions of the social and political forces to the choices made, it may be that the "adjusted" choices will deviate from the norms from which they stem. It is unlikely, however, that the distortions will be very great since, on the one hand, the rules of the simulation process themselves derive from the initial norms and, on the other, the two departements, belonging to the technician and the politician, are moved by the same ideology responsible for the norms. This reference to a dominant ideological framework, common to both the experts and the public and private political decision-makers, is a sufficient reason to prefer the notion of "ideocracy" to that of technocracy, which ascribes power only to the former. [Revue française de science politique XXII (5), octobre 1972, pp. 1111-1132.]
  • Notes Bibliographiques

  • Informations Bibliographiques - p. 1140-1179 accès libre
  • Résumés des artciles / Abstracts - p. 1180-1183 accès libre