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Revue | Revue Française de Science Politique |
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Numéro | 24e année, n°2, 1974 |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Mode de transmission des valeurs politiques et sociales : enquête sur des préadolescents français de 10 à 16 ans (suite) - Annick Percheron, Françoise Subileau p. 189-213 Modes de transmission des valeurs politiques et sociales : enquête sur les préadolescents français de 10 à 16 ans, par Annick Percheron et Françoise Subileau A partir des données d'une enquête par questionnaire sur des préadolescents de 10 à 16 ans, on peut tenter de déterminer l'effet d'un certain nombre de facteurs sur la transmission des valeurs politiques et sociales. L'analyse permet d'isoler essentiellement quatre variables : la proximité idéologique, le milieu culturel, la représentation par l'enfant des relations d'autorité au sein de sa famille, le modèle du rôle de l'enfant privilégié par les préadolescents eux- mêmes. La mise en relation de ces différentes variables montre d'autre part l'importance des situations de cohérence ou de dissonance entre les différents facteurs pour comprendre l'ensemble des représentations politiques des préadolescents à l'égard des situations de conflit. [Revue française de science politique XXIV (2), avril 1974, pp. 189-213.]Methods on passing on political and social values: a survey of French preadolescents of between 10 and 16 years of age (I), by Annick Percheron and Françoise Subileau Using data acquired by means of a questionnaire-based survey of preadolescents aged between 10 and 16, it is possible to attempt to determine the effect of a certain number of factors on the transmission of political and social values. It is possible by analysis to establish four variables: ideological proximity, the cultural environment, the child's portrayal of the authority relationship inside his family, the model of the child's role preferred by preadolescents themselves. By juxtaposing these different variables, it is moreover possible to appreciate how important situations of consistency or discord between these factors are in understanding all the political portrayals of preadolescents with regard to conflict situations. [Revue française de science politique XXIV (2), avril 1974, pp. 189-213.]
- Les systèmes d'information dans l'administration publique - Pierre Grémion, Haroun Jamous p. 214-235 Les systèmes d'information dans l'administration publique, par Pierre Grémion et Haroun Jamous Comment formuler les éléments d'une problématique sociopolitique des systèmes d'information dans l'administration publique ? A partir d'une préenquête portant sur les premières tentatives de mise en place de système d'information dans l'administration publique, l'examen critique de ces premières expériences permet d'isoler quatre thèmes d'analyse : 1. la dynamique organisationnelle d'implantation des systèmes d'information ; 2. la relation entre détention d'information et modification des relations de pouvoir ; 3. le rôle sociopolitique des experts ; 4. la liaison entre accumulation d'informations et finalités de l'action publique. [Revue française de science politique XXIV (2), avril 1974, pp. 214-235.] INFORMATION SYSTEMS IN PUBLIC ADMINISTRATION PIERRE GR MION and HAROUN JAMOUS How can the components of socio-political problematic of information systems public administration be expressed On the basis of preliminary survey concerning initial attempts to establish an information system in public administration critical review of these initial experiments indicates four themes of analysis the organisational dynamics of setting up information systems the relationship between holding information and modifying power relations the socio-political role of experts the link between the accumulation of information and the object of government action Revue -fran aise de science politique XXIV 2) avril 1974 pp 214-235.Information systems in public administration, by Pierre Grémion and Haroun Jamous How can the components of a socio-political problematic of information systems in public administration be expressed? On the basis of a preliminary survey concerning initial attempts to establish an information system in public administration, a critical review of these initial experiments indicates four themes of analysis: 1. the organisational dynamics of setting up information systems; 2. the relationship between holding information and modifying power relations; 3. the socio-political role of experts; 4. the link between the accumulation of information and the object of government action. [Revue française de science politique XXIV (2), avril 1974, pp. 214-235.]
- Le radical-socialisme dans le département du Nord (1914-1936) : parti du « mouvement » ou de « l'ordre établi » ? - Jean-Pierre Florin p. 236-277 opponents oi the Popular Front vahile those of its candidates who contested the second round by virtue of their order of arrival or through lack of discipline became indistinguishable from the right Revue fran aise de science politique XXIV 2) avril 1974 pp 236-277.Radical-socialism in the North Department (1914-1936): the party of "movement" or of the "established order"?, by Jean-Pierre Florin Radical-socialism in the North Departement has an original duality: since the early years of the century, perhaps even since its creation, both the electorate and the radical cadres of the North have been split into an advanced and a moderate wing. The power relationship between these two trends has constantly tended to shift towards the moderate wing. In giving way to a brand of socialism which in this region was more administrative than revolutionary, the decline of radicalism in the North was apparent as early as the 1920s. Being in a centre position in a region with pronounced left-right bipolarity, radicalism disintegrated at the mercy of the elections which punctuated the period between the two wars. When the Radical Party joined with the Popular Front in 1936, the leaders of the Northern federation, headed by Emile Roche, were especially reticent. Although in the first round of the elections radicalism benefited from the movement of unity and also from the increased number of candidates, and seemed to have regained some of the boldness it had lost, it failed in the second round. As far as one can tell, its electorate turned to the opponents of the Popular Front, while those of its candidates who contested the second round by virtue of their order of arrival or through lack of discipline, became indistinguishable from the right. [Revue française de science politique XXIV (2), avril 1974, pp. 236-277.]
Les conflits internationaux : la fin des conflits armés
- Introduction à l'analyse de la fin des conflits armés - Jean-Pierre Derriennic p. 278-294 Introduction à l'analyse de la fin des conflits armés, par Jean-Pierre Derriennic On peut théoriquement penser qu'un conflit armé se règle soit par la substitution complète de la coopération au conflit, soit par la disparition pure et simple de la capacité de lutte d'un des adversaires. En fait ces deux modes de solutions se rencontrent rarement dans la pratique. On assiste plutôt à un développement, selon des rythmes divers, de ce qui, à l'intérieur du conflit, est susceptible de faire l'objet d'une coopération. Les conditions qui peuvent favoriser le développement d'une coopération entre adversaires et les modalités que celle-ci doit prendre pour aboutir à un accord doivent s'analyser à trois niveaux qui s'interpénétrent : celui du rapport des forces et du rapport des coûts et des enjeux pour les adversaires ; celui du rôle de la politique intérieure - divergences d'intérêts et désaccords existant à l'intérieur de chacun des groupes antagonistes - ; celui, enfin, du rôle du système international et des acteurs non engagés directement dans le conflit. [Revue française de science politique XXIV (2), avril 1974, pp. 278-294.]Introduction to analysis of the end of armed conflict, by Jean-Pierre Derriennic It may be thought theoretically that armed conflict is settled either when co-operation is substituted for conflict or, purely and simply, when one of the adversaries can no longer carry on fighting. In fact, these two types of solution rarely occur in practice. What tends to happen is that some factor in the conflict, which is capable of making for co-operation, develops - at varying rates. The circumstances liable to foster the growth of co-operation between adversaries, and the forms this co-operation must take if an agreement is to be reached have to be analysed at three interdependent levels: the power relationship and the cost/stake ratio for the adversaries; the role of domestic politics - divergent interests and disagreements inside each opposing group; and, lastly, the role of the international system and the actors not directly involved in the conflict. [Revue française de science politique XXIV (2), avril 1974, pp. 278-294.]
- La fin d'une « guerre d'Indochine » (1954) - Philippe Devillers p. 295-308 The end of "one Indochinese war" (1954), by Philippe Devillers After concluding two agreements in 1946 which established the general framework of their future relations, France and the Democratic Republic of Vietnam went to war with one another as a result of customs difficulties. This war lasted more than seven years. However, whereas what was at stake for the DRVN hardly changed, France's interests altered considerably as success became progressively more doubtful from the military standpoint and more pointless from the political standpoint. The end came when the sides had assessed their common interest in arriving at a compromise rather than allowing the conflict to escalate to a higher level involving the Great Powers. [Revue française de science politique XXIV (2), avril 1974, pp. 295-308.]
- La fin de la guerre indo-pakistanaise de 1965 : épuisement ou impasse ? - Christiane Tirimagni-Hurtig p. 309-327 La fin de la guerre indo-pakistanaise de 1965 : épuisement ou impasse ?, par Christiane Tirimagni-Hurtig La fin de la guerre indo-pakistanaise de 1965 semble devoir s'appliquer très bien au modele d'analyse proposé par J.-P. Derriennic car les faits saillants de cette fin de conflit sont : le moment où est intervenu le cessez-le-feu (peu avant l'éventuelle internationalisation du conflit) - les conditions dans lesquelles ont été instaurés et le cessez-le-feu et le règlement ultérieur de Tashkent (par intervention des grandes puissances et sans qu'il y ait eu une victoire nette) - la substitution de la médiation soviétique au mode de règlement bilatéral envisagé par le Conseil de sécurité. Mais, en réalité, le moment du cessez-le-feu ne donne guère lieu à une analyse comparée des coûts et des enjeux dans la mesure où il était imposé par les grandes puissances et où il correspondait, pour la seule puissance capable de continuer la guerre, l'Inde, à une ligne politique déjà arrêtée. Quant à l'étude des conditions du règlement et du rôle joué par la diplomatie soviétique, elle fait apparaître que, dans ce cas précis, l'intervention des grandes puissances pour empêcher le conflit de passer au niveau supérieur a moins gelé la situation qu'elle ne l'avait fait entre 1957 et 1963 parce que, cette fois, les Etats-Unis étaient d'accord non seulement sur la nécessité de limiter le conflit mais aussi sur l'équilibre des forces à maintenir dans le sous-continent, ce qui explique le succès de la médiation soviétique. [Revue française de science politique XXIV (2), avril 1974, pp. 309-327.] intervention by the Great Powers in order to prevent the conflict from reaching higher level froze the situation less than between 1957 and 1963 because this time the United States agreed not only about the need to limit the conflict but also about the balance of power to be maintained in the sub-continent and it is this that explains the success of Soviet mediation .Revue fran aise de science politique XXIV 2) avril 1974 pp 309-327.The end of the 1965 Indo-Pakistani war: exhaustion or dead-lock?, by Christiane Tirimagni-Hurtig The end of the 1965 Indo-Pakistani war appears to be perfectly applicable to the analytic model proposed by J.-P. Derriennic, for the salient features of the end of this conflict are: the timing of the cease-fire (shortly before the eventual internationalisation of the conflict) - the circumstances in which both the cease-fire and the subsequent Tashkent settlement were established (through intervention by the Great Powers without clear victory having been obtained) - the substitution of Soviet mediation for the bilateral type of settlement envisaged by the Security Council. In reality, though, the timing of the cease-fire can hardly give rise to a comparative analysis of the costs and stakes in that it was imposed by the Great Powers and, from the standpoint of the only Power capable of continuing hostilities - India, was in line with the policy it had already decided. As to the circumstances of the settlement and the role played by Soviet diplomacy, closer examination shows that in this specific case intervention by the Great Powers in order to prevent the conflict from reaching a higher level froze the situation less than between 1957 and 1963, because this time the United States agreed not only about the need to limit the conflict, but also about the balance of power to be maintained in the sub-continent, and it is this that explains the success of Soviet mediation. [Revue française de science politique XXIV (2), avril 1974, pp. 309-327.]
- Le règlement du conflit sur l'Irian occidental : dernière étape d'une décolonisation - Françoise Cayrac-Blanchard p. 328-343 Le règelement du conflit sur l'Irian occidental : dernière étape d'une décolonisation, par Françoise Cayrac-Blanchard Le conflit entre l'Indonésie et les Pays-Bas pour la possession de l'Irian occidental a duré de 1950 à 1962. Revendication nationale pour l'ancien colonisé, lutte d'arrière-garde pour l'ancien colonisateur, il illustre l'évolution de perception du rapport enjeu-coût pour les deux adversaires évoqués par J.-P. Derriennic. Suivant un processus complexe liant des facteurs de politique intérieure et internationale, le règlement du conflit est devenu possible lorsque celui-ci a risqué de passer au niveau supérieur en débouchant sur une véritable guerre - l'URSS fournissant une importante aide militaire à l'Indonésie - et qu'il s'est inscrit dans le conflit majeur entre l'Est et l'Ouest. [Revue française de science politique XXIV (2), avril 1974, pp. 328-343.]The settlement of the Western Irian conflict: the last stage in decolonisation, by Françoise Cayrac-Blanchard The conflict between Indonesia and the Netherlands over the possession of Western Irian lasted from 1952 until 1962. For the former colony, it was a claim for their national territory, while for the former colonial power, it was a rearguard action; as such it illustrates the change in the way the two adversaries mentioned by J.-P. Derriennic perceived the stake/cost ratio. By means of a complicated process linking questions to do with internal and international politics, settlement of the conflict became possible once it became apparent that it might reach a higher level and lead to a real war - with the USSR giving considerable military aid to Indonesia - and had become part of the major East-West conflict. [Revue française de science politique XXIV (2), avril 1974, pp. 328-343.]
- La fin du conflit Yéménite - Jean Lagadec p. 344-355 La fin du conflit Yéménite, par Jean Lagadec Le coup d'Etat du 27 septembre 1962 marque la volonté d'une bourgeoisie relativement homogène d'en finir avec la dictature imamite et est à l'origine du conflit nord-yéménite. La faiblesse du nouveau pouvoir, qui ne veut ni ne peut s'appuyer sur les forces populaires, exige un soutien extérieur. Il lui sera fourni par l'armée égyptienne dont l'appui, déterminant pour la survie du régime mais insuffisant pour réaliser la victoire totale, sera réduit en 1967 du fait de la guerre des six jours. La réconnciliation égypto-séoudienne, conséquence du conflit israélo-arabe, permet le "gel" d'un conflit circonscrit au Nord-Yémen. En fait les conditions du conflit sont toujours présentes : la montée des forces populaires au Nord-Yémen, l'existence d'un pouvoir populaire au Sud permettent de prévoir à un nouvel affrontement étendu cette fois à l'ensemble du "Yemen naturel". [Revue française de science politique XXIV (2), avril 1974, pp. 344-355.] THE END OF THE CONFLICT IN YEMEN JEAN LAGADEC The origin of the North Yemen conflict is to be found in the coup Etat of September 27 1962 which marks the will oi relatively homogeneous bourgeoisie to get over with the Imam dictatorship The weakness of the new regime which is unable to rely on popular forces and does not wish to needs support from abroad This support will be provided by the Egyptian army and while decisive for the survival of the regime but insufficient to achieve complete victory it will be reduced because of the Six Day war Since the Israeli-Arab war has led to the reconciliation between Egypt and Saudi Arabia the North Yemen conflict was to remain frozen Yet the conditions of the conflict still exist the rise of popular forces on North Yemen the presence of popular regime in the South might lead to new confrontation this time extended to the -whole of the Yemenite territory .Revue fran aise de science politique XXIV 2) avril 1974 pp 344-355.The end of the conflict in Yemen, by Jean Lagadec The origin of the North Yemen conflict is to be found in the coup d'Etat of September 27, 1962, which marks the will of a relatively homogeneous bourgeoisie to get over with the Imam dictatorship. The weakness of the new regime which is unable to rely on popular forces - and does not wish to - needs support from abroad. This support will be provided by the Egyptian army; and, while decisive for the survival of the regime, but insufficient to achieve complete victory, it will be reduced because of the Six Day war. Since the Israeli-Arab war has led to the reconciliation between Egypt and Saudi Arabia, the North Yemen conflict was to remain "frozen". Yet, the conditions of the conflict still exist: the rise of popular forces on North Yemen, the presence of a popular regime in the South might lead to a new confrontation, this time extended to the whole of the Yemenite territory. [Revue française de science politique XXIV (2), avril 1974, pp. 344-355.]
- Introduction à l'analyse de la fin des conflits armés - Jean-Pierre Derriennic p. 278-294
Notes Bibliographiques
- Bonnet (Serge) - Sociologie politique et religieuse de la Lorraine. (Thèse. Lettres. Paris. 1970). - François Borella p. 356-361
- Les facteurs locaux de la vie politique nationale. Institut d'études politiques de Bordeaux. Centre d'étude et de recherche sur la vie locale. Série "Vie locale". 2. - Jean-Marie Cotteret, Claude Emeri p. 361-363
- Noël (Léon) - Comprendre de Gaulle. . Noël (Léon) - La traversée du désert. - François Goguel p. 364-369
- Virally (Michel) - L'organisation mondiale. - Marcel Merle p. 369-372
- Informations bibliographiques - p. 373-413
Cours et travaux inédits de science politique
- Liminaire - p. 414-415
I. Cours polycopiés
- I. Généralités, méthodologie - p. 415
- II. Pensée politique - p. 416
- III. Institutions politiques - p. 416
- IV. Relations internationales - p. 416-417
- V. Études nationales et régionales - p. 417
II. Travaux universitaires
- I. Méthodologie - p. 417-418
- II. Pensée politique - p. 418-421
- III. Biographies - p. 421
- IV. Institutions françaises - p. 422-423
- V. Études administratives - p. 423-424
- VI. Opinion et information - p. 424-427
- VII. Forces politiques en France - p. 427-429
- VIII. Forces politiques à l'étranger - p. 429-430
- IX. Études électorales françaises et étrangères - p. 430-432
- X. Études locales - p. 433-434
- XI. Relations internationales - p. 434-439
- XII. Attitudes et opinions nationales devant les problèmes étrangers - p. 439-440
- XIII. Pays africains - p. 440-442
- XIV. Pays étrangers (autres que les pays africains) - p. 443-445
- Index - p. 446-453
- Résumés des articles/ Abstracts - p. 454-459