Contenu du sommaire

Revue Revue Française de Science Politique Mir@bel
Numéro 32e année, n°1, 1982
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • L'absence de la sociologie politique dans les classifications durkheimiennes des sciences sociales - Pierre Favre p. 5-31 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
    The absence of political sociology in the Durkheimian classifications of the social sciences Durkheim, in contributions published from 1886 to 1909, and then each y car from 1898 to 1913 in the bibliographie section of L'Année sociologique, sets up and implements a systematic classification of the social sciences. Other Durkheimians (and particularly Marcel Mauss) were to modify this classification during the interwar period. In this undertaking neither Durkheim nor the Durkheimians give any place to political sociology, which is denied the status of a social science, unlike religious sociology, moral and legal sociology or economie sociology. This exclusion of politics as an object of sociological study contributed to delaying for a half-century the development of political sociology in France.
    Durkheim, in contributions published from 1886 to 1909, and then each y car from 1898 to 1913 in the bibliographie section of L'Année sociologique, sets up and implements a systematic classification of the social sciences. Other Durkheimians (and particularly Marcel Mauss) were to modify this classification during the interwar period. In this undertaking neither Durkheim nor the Durkheimians give any place to political sociology, which is denied the status of a social science, unlike religious sociology, moral and legal sociology or economie sociology. This exclusion of politics as an object of sociological study contributed to delaying for a half-century the development of political sociology in France.
  • De l'évaluation à l'analyse des politiques publiques - Jean-Pierre Nioche p. 32-61 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
    politiques publiques peuvent contribuer à une meilleure connaissance du fonctionnement du système politico-administratif dans ses rapports avec la société, et à l'enrichissement du débat politique lui-même.
    For policy evaluation to policy analysis The primary object of this article is to try and understand why policy evaluation is so weak in France. Analysis of the limits of Anglo-Saxon evaluation research and of the obstacles which such a movement would meet in France leads to a definition of the conditions on which both policy evaluation and policy analysis can contribute to better understanding of the political-administrative System in ils relations with society and to enriching the political debate.
  • Contribution à l'analyse du changement politique : le cas du Creusot - Claude Patriat p. 62-89 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
    L'évolution politique du Creusot sur une longue période présente une figure paradoxale. Dans la ville la plus ouvrière du département, on assiste en un siècle et demi à une extraordinaire stabilité politique au profit de la droite qui contrôle les principaux mandats électifs. Episodiquement, des ruptures viennent troubler la surface, mais elles s'avèrent sans durée, et sont immanquablement suivies d'une reprise en main totale. Cela jusqu'à une période récente, où, pour la première fois, la gauche parvient à détenir l'intégralité des fonctions électives locales. La question du changement politique est donc, avant tout, celle du non-changement. Notre hypothèse consiste à poser que cette emprise de la droite renvoie à une autre emprise, celle exercée sur la vie creusotine par l'entreprise Schneider. Enorme entreprise dominant exclusivement l'ensemble du tissu productif, l'usine s'est assurée par l'intermédiaire d'un système complexe, aux multiples facettes, le contrôle de la vie sociale. Elle a toujours tenté, dans la plupart des cas avec succès, d'imposer sa volonté à un pouvoir local dépendant de sa puissance. Par l'examen du dialogue, conflictuel ou pacifique, entre les deux pouvoirs, le paradoxe apparent de l'évolution politique devient paramètre de sa compréhension. Nous avons tenté de la formaliser dans un «modèle du changement» construit sur le système Schneider, et exprimant les différents cas de figure de pouvoir au Creusot: emprise, rupture, résistance, mutation.
    controlled the main elective offices for one and a half centuries. From time to time trouble broke the surface, but it did not last long, and things were always taken firmly into hand. Only recently did the left succeed for the first time, in conquering all local elective positions. The question of political change is therefore, above all, that of non-change. The hypothesis is that this grip of the right rests on another grip, that of the Schneider company, on Creusot life. A huge company dominating exclusively thé whole of the production fabric, the factory managed to get control of the social life through a complex and multi-faceted System. It has always endeavored, usually with success, to impose ils will on a local power dependent on ils strength. Through the examination of the dialogue, conflictual or peaceful, between the two powers, the apparent paradox of the political evolution becomes a parameter for understanding. We have tried to formalize it in a «model of change» built on the Schneider system, which embodies the various patterns of power at Le Creusot : control, rupture, resistance, mutation.
  • Comment les idées deviennent-elles politiques? La naissance d'une nouvelle idéologie paysanne en France, 1945-1965 - Pierre Muller p. 90-108 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
    L'histoire de la montée d'une nouvelle intelligentsia paysanne en France dans les années cinquante et soixante apporte un éclairage intéressant sur un aspect de la genèse des idéologies: comment celles-ci deviennent-elles politiques? Dans le cas étudié, le processus s'est déroulé en trois temps : le temps des missionnaires, où la paysannerie moyenne modernisée se dote des premiers éléments économiques de sa vision du monde ; le temps des militants, où l'action du CNJA parvient à intégrer la représentation de la paysannerie moyenne dans la formulation d'un intérêt général de l'agriculture ; le temps des politiques, où la nouvelle idéologie se transforme en politique agricole.
    The history of the growth of a new peasant intelligentsia in France in the 1950s and 1960s puis an interesting light on one aspect of the genesis of ideologies : how do they become political ? In this case, the process took place in three stages : the time of the missionaries, when the middle modernized peasantry acquired the first economie elements of ils view of the world; the time of the militants, when the action of the CNJA (National Center of Young Farmers) suceeded in getting the representation of the middle peasantry to be part of agriculture's general interest; and the time of the politicians, when the new ideology became agricultural policy.
  • Notes Bibliographiques

  • Informations bibliographiques - p. 120-157 accès libre
  • Résumés des articles/ Abstracts