Contenu du sommaire : Web sémantique, web de données...
Revue | I2D - Information, données & documents (anciennement : Documentaliste - Sciences de l'information) |
---|---|
Numéro | vol. 48, no 4, 2011 |
Titre du numéro | Web sémantique, web de données... |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Vous inspirer... assurément ! - Olivier Roumieux p. 1
- Métiers et compétences - Jean-Michel Rauzier, Michèle Battisti, Olivier Anceschi, Mireille Lamouroux p. 4-9
- Méthodes techniques et outils - Michel Cottin, Marion Taillefer, Mireille Lamouroux, Daniel Bourrion p. 10-15
- Droit de l'information - Jean-Pierre Balcou, Stéphane Cottin, Olivier Iteanu p. 16-19
Web sémantique, web de données..quelle nouvelle donne ?
- Quelle nouvelle donné ? - Muriel Amar, Bruno Menon p. 20 Current initiatives in access to public sources of information, such as data.gouv.fr which was launched at the end of 2011, represent a major step forward, if only in terms of visibility, in implementing linked data. Our dossier shows that this is only one step along a long road before we reach those « five stars » defined by Tim Berners-Lee : available, structured, in a non proprietary format, identifiable and semantically linked. With this dossier we invite you to join our large panel of experts as they address the technical aspects (what is it?) and the issues (to do what?). With a journal called « Documentaliste » there is no way we would skip over information management applications in these new concepts. It's high time we seize this opportunity!
- Bienvenue dans la « gigantesque base de données » - Muriel Amar, Bruno Menon p. 22-23 Si le Web est devenu un « gigantesque livre », en partie produit, annoté – et donc lu – en commun par la grâce du Web 2.0, on est en droit d'attendre de la prochaine étape qu'elle se concrétise par une « gigantesque base de données » permise par les technologies du web sémantique. À condition que les utilisateurs, au premier rang desquels figurent les professionnels de l'information, se considèrent comme partie prenante de cette aventure.Welcome to the « huge database »If the Web has become a « gigantic book », partly produced, annotated – hence read – in common thanks to the Web 2.0, we can expect the next stage to become a « gigantic database » thanks to semantic web techologies. This will depend however on users, and first and foremost information professionals, getting involved in this aventure.
- Enjeux et technologies : des données au sens - Bruno Bachimont, Fabien Gandon, Gautier Poupeau, Bernard Vatant, Raphaël Troncy, Fabien Gandon, Stéphane Pouyllau, Ruth Martinez, Michèle Battisti, Manuel Zacklad p. 24-41 Issues and technologies – from data to meaning The semantic web is not just a slogan. It's a somewhat utopian project to delegate a part of interpreting Web ressources to a machine. But when we speak of interpretation, we speak about meaning and the meaning we give to these resources, based on which they can be exploited, transformed and transferred. That is why, to define the issues and grasp just what it means, we must identify the reasons why we seek out meaning and define the targets of the semantic web.
- Approches documentaires : priorité aux contenus - Sylvie Dalbin, Emmanuelle Bermès, Antoine Isaac, Romain Wenz, Yann Nicolas, Tayeb Merabti, Anila Angjeli, Thomas Francart, Lise Rozat, Pierre-Yves Vandenbussche, Bernard Vatant, Yves Raimond, Dominique Cotte p. 42-59 Documentary approaches: the contents come first
The web is designed for public access, a model that does not fit private business, which needs to exercice control and limits over information. Nevertheless, companies can benefit from the web model, with its founding principles of universality, simplicity and technical suppport and the techologies that make this possible. The same applies to the semantic web, as our case study shows. - Sources et ressources - Muriel Amar p. 60-61
- Continuité documentaire « lycée-université » dans l'académie de Lille : un dispositif expérimental généralisable ? - Ronald Billaut, Renaud Bruckert, Philippe Dome, Emilie Dooghe, Emmanuelle Dupret, Brigitte Farvacque, François Feyler, Jacinthe Gelles, Jérôme Laneres, Corinne Leblond, Fabrice Papy, Bénédicte Poullain, Sophie Van Ommeslaeghe, Sylvie Verebes p. 62-69 Mis en place lors de l'année scolaire et universitaire 2009-2010 dans l'académie de Lille, un dispositif expérimental de continuité documentaire lycée-université a rassemblé différents partenaires autour d'un objectif commun : relier les enseignements documentaires destinés aux lycéens et aux étudiants dans le but d'augmenter l'efficacité des formations à l'information. Le Visual Catalog, un nouvel Opac conçu par l'Université d'Artois, a joué le rôle du maillon manquant entre les apprentissages documentaires du collège et ceux du lycée.Continuity in secondary school to university library ressources in the Lille district: can this experiment be applied more widely? Implemented during the 2009/2010 academic year in the Lille school district, a project that linked access to information resources by high school and university students brought together different players with a common purpose: to make information retrieval training programs more effective for both groups. The Visual Catalogue, a new OPAC designed by Artois University, played the rôle of the missing link between high school and university information retrieval training programs.
- Quelle nouvelle donné ? - Muriel Amar, Bruno Menon p. 20
- Notes de lecture - p. 70-76