Contenu du sommaire : Knowledge Management
Revue | I2D - Information, données & documents (anciennement : Documentaliste - Sciences de l'information) |
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Numéro | vol. 49, no 2, 2012 |
Titre du numéro | Knowledge Management |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Humain, indéniablement humain ! - Michèle Battisti p. 1
- Métiers et compétences - Raymond Duval, Émilie Masson p. 4-7
- Méthodes, techniques et outils - Philippe Scoffoni, Emilie Ogez, Ludovic Dubost, Marc Maisonneuve, Mathieu Andro, Emmanuelle Asselin, Bertrand Sajus, Marc Maisonneuve p. 8-15
- Droit de l'information - Jean-Pierre Bourguignon, Lionel Maurel, Michèle Battisti, Franck Macrez, Matthieu Berguig p. 16-21
Dossier : Le knowledge management : quelles évolutions dans l'entreprise 2.0 ?
- Présentation - Pierre Prével p. 22 Knowledge managers from major French corporations participating in COP-1 and piloting social network initiatives belonging to the Observatory of in-house corporate social networks or responsible for corporate universities, have contributed to our dossier exploring the vast variety of strategies, objectives, methods and tools used by KM professionals. We compiled our dossier using KM methods because it is:social: based on exchange and collaboration among members of various communities, practices or centers of interest,multimodal: built through a variety of means: classic writing, round-tables, forums, video (or not) interviews, shared experiences of projects, storytelling, etc.ubiquitous: undertaken remotely multimedia: extended via links to blogs, sites, online videos, etc.
- Le KM, une préoccupation fort ancienne mais toujours d'actualité - Pierre Prével p. 24-25 Résumé450.000 ans avant notre ère, l'Homo erectus découvrait le feu. Il expérimentait en même temps la sérendipité1, puis rapidement la transmission des connaissances puisqu'il fallait assurer la survie et la sécurité de la tribu. Au cours des siècles, la transmission des connaissances s'est ainsi organisée sous diverses formes, notamment le compagnonnage2, ancêtre du KM. Aujourd'hui, le KM est de plus en plus associé à la stratégie et au management des entreprises, confrontées à un environnement qui les oblige sans cesse à évoluer.Knowledge Management, a familiar concern both yesterday and today
Knowledge transmission over the centuries has taken different forms such as the guild - an ancestor of KM. Often informal, KM really took off in the 1980s. Today KM is increasingly associated with corporate strategy and management to meet the challenges of an everchanging environment. - Le KM au coeur de la stratégie d'entreprise - Aurélie Dudezert, Martin Roulleaux Dugage, Frédéric Chauvin, Frédéric Martin, Édith Lemieux, Patrick Boisserpe, Pierre Prével, Martin Roulleaux Dugage, Louis-Pierre Guillaume, M. Van Den Abeele, L. Zolhof, N. Dupuis-Hepner, E. Bruillon p. 26-43 KM at the heart of corporate strategy
The first section of this dossier analyzes the stakes and dimension of KM in terms of capitalization and sharing, and how major corporations integrate KM in their strategies. Knowledge as an economic resource has since the end of the last century become a critical force in the competitive marketplace as well as a key corporate resource. In this new corporate model centered on "knowledge" or the 2.0 organization, managing knowledge is not a method to control this resource but rather used to facilitate the development of the knowledge highway. - Pratiques et méthodes du KM - Pierre Prével, Éric Juin, Kelly Sellin, Véronique Remande, Louis-Pierre Guillaume, Alain Quinqueneau, Éric Laurent, Béatrice Javary, Ziryeb Marouf, Sophie Delmas, François Godlewski p. 44-61 KM methods and practices
The second part of our dossier seeks to illustrate different methods and techniques addressed by corporate-based KM. The Knowledge Manager's missions are changing along with issues facing corporations. Yesterday the KM looked after information management and archiving corporate memory, but today he is busy transmitting know-how and managing interpersonal information flow. Involved in professional networking and collaborative initiatives to accompany change, he is more and more associated with corporate strategy. - Sources et ressources - Pierre Prével p. 62-63
- Analyse des discours sur la notion d'« usage » dans deux revues en sciences de l'information: Doc-SI et BBF - Céline Paganelli p. 64-71 À travers l'analyse d'un corpus d'articles publiés dans deux périodiques spécialisés français, Documentaliste-Sciences de l'information et Bulletin des bibliothèques de France, Céline Paganelli s'intéresse à la manière dont la communauté professionnelle de la documentation et des bibliothèques aborde la question des usages et des pratiques. Comment cette communauté s'interroge-t-elle sur les individus qu'elle côtoie dans son environnement professionnel, individus pour lesquels elle est appelée à proposer un service ? De quelle manière en parle-t-elle ? Comment les notions d'usages, d'usagers et de pratiques sont-elles abordées dans les discours relevant du champ de l'information-documentation ? Cet article tente d'apporter des éléments de réponse à ces différentes interrogations.An analysis of a body of articles published in two French specialized reviews – Documentaliste-Sciences de l'information and Buletin des Bibliotheques de France-describes the way the profesionnal information community addresses the questions of use and practice. How does this community serve their professional public? How do they describe their public and notions of uses, users and practices? This article attempts a response.
- Présentation - Pierre Prével p. 22
Notes de lecture
- Notes de lecture - Marie-France Blanquet, Joachim Schöpfel, Jean-Philippe Accart, Dominique Cotte, Brigitte Guyot p. 72-78