Contenu du sommaire : Musique et musiciens
Revue | Actes de la recherche en sciences sociales |
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Numéro | no 110, décembre 1995 |
Titre du numéro | Musique et musiciens |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
Musique et musiciens
- L'envers de l'harmonie. - Bernard Lehmann. L'envers de l'harmonie Par rapport à la volonté affichée des orchestres de donner d'eux-mêmes une image d'union et d'harmonie, le but de cet article est de rendre compte de ses divisions : divisions et hiérarchies instrumentales objectives tout d'abord, de celles qui se laissent voir durant toutes ses manifestations publiques et que corroborent les origines socialement différenciées des musiciens. Ensuite, ce travail s'efforce de montrer que ces divisions et hiérarchies sociales sont vécues et actualisées quotidiennement par les musiciens et qu'elles sont au principe des interactions entre les chefs et les instrumentistes et, partant, de l'interprétation.The flip-side of harmony Contrary to the desire of orchestras to put on a public front of unity and harmony, the aim of the present article is to give an account of their divisions : First of all the objective divisions and hierarchies among the different instruments, those differences that can be seen on every public occasion and which corroborate the socially differentiated origins of the musicians. Secondly, the study endeavors to show that these social divisions and hierarchies are experienced and re-actualized by the players, and that they are at the root of the interactions between conductors and instrumentalists and, consequently, of the interpretation.
- Style musical et enjeux politiques en France à la veille de la Seconde Guerre mondiale. - Jane F. Fulcher. Beethoven et l'invention du génie Beethoven est souvent décrit comme le génie de la culture européenne et comme un révolutionnaire de la musique. CeMusical Style, Meaning, and Politics This article concerns both how and why French music was pulled into the political-cultural battle between the Popular Front and its opponents in the later 1930s. It explores the way in which the new government used music as a political tool, as it became a major source of support for composers in a period of harsh economie depression. The Popular Front was able to recruit important French musicians and, it was through their roles in major musical institutions, as well as through their discourse, that they helped redefme aesthetic legitimacy. A major concern of the article is thus the sources of the musical values, models, and genres now being promoted and perceived as part of the new ideology : it demonstrates that its roots, as well as the political use of French musical culture, may be found in the period after the Dreyfus Affair, went Rightest leagues launched a "cultural war". Similarly, it examines how the pro-fascist Right in France turned to the musical discourse originally developed by a member of the "Ligue de la Patrie Francaise", Vincent d'Indy. This "Romantic" discourse was propagated not only in the pro-fascist press, but in its supporting cultural organi-zations, which sponsored both concerts and lectures on music. Hence the article examines the major critics in pro-fascist journals, as well as analyzing their discourse and how it was diffused in the French musical press. Finally, it relates the shifting hegemony in French music in the later 1930s to the growing rejection of the political and cultural values of the Third Republic.
- Beethoven et l'invention du génie. - Tia De Nora. Beethoven et invention du génie Beethoven est souvent décrit comme le génie de la culture européenne et comme un révolutionnaire de la musique Ce portrait sous-estime la manière dont son succès et sa réputation de génie auprès de ses contemporains peuvent être compris comme une construction sociale, culturelle et technique. Cet article explore les fondements sociaux du succès de Beethoven pendant ses premières quinze années à Vienne. Le succès de Beethoven fut facilité par les changements dans l'organisation sociale et le climat culturel du parrainage musical, par le soutien du cercle proche de ses mécènes aristocrates et par les propres efforts de Beethoven pour renégocier la relation musicien/mécène au tournant du XIXe siècle. Le climat de réceptivité à l'oeuvre de Beethoven devint à son tour une ressource pour le développement des projets artistiques de Beethoven et pour la réception de son style musical.Beethoven and the Invention of Genius Beethoven is typically portrayed as the quintessential genius of western culture and as a revolutionary of music. These portrayals underplay the ways in which his success and reputation as a genius among his contemporaries can be understood as a social, cultural und technological construction. This paper explores the social bases of Beethoven's success during his first decade and a half in Vienna. Beethoven's success was facilitated by changes in the social organization and cultural climate of musical patronage, by the supportive and practical activities of his close circle of aristocratie patrons, and by Beethoven's own efforts to renegotiate the musician-patron relationship at the turn of the nineteenth century. The expanding climate of receptivity to Beethoven's work became in turn a resource for the further development of Beethoven's own artistic projects and for the perceived idiosyncrasies of Beethoven's musical style.
- Les limites musicales d'un choix politique. Grieg et le nationalisme norvégien. - Dag Osterberg. Les limites musicales d'un choix politique À vingt ans, Edvard Grieg (1843-1906), issu de l'école schumanienne à Leipzig, se trouve dans une crise d'identité. Il la résout en adhérant au nationalisme norvégien. Dès lors, son œuvre se lie à l'ancienne musique rustique des vallées norvégiennes. Or, il se heurte à des obstacles qu'il ne saurait définir clairement (il se sent voué, sauf quelques exceptions notables, à faire des petits «morceaux lyriques»), et il a le sentiment d'être un « grand destin manqué ». Cet article tente d'inscrire Grieg dans un champ culturel fortement empreint de la philosophie allemande romantique, conception organique dont il est, à son insu, prisonnier, et qui l'empêche de voir une autre voie qui aurait pu mieux convenir à ses tendances musicales - celle de Debussy et les modernistes qui lui succèdent.Musical bounds of political choice At the age of twenty, having completed his studies in Schumanian School Leipzig, Edvard Grieg (1843-1906), went through an identity crisis, which he resolved by throwing himself into the movement to make Norway a sovereign State. From that moment on, his work was bound up with the folk music of the Norwegian valleys. But he encountered obstacles that he had trouble defining clearly (with a few noteworthy exceptions, he felt destined to write short "lyric pieces", which gave him the impression of having just missed being a great composer). The present essay attempts to situate Grieg in a cultural field strongly marked by German romantic philosophy, an organic conception of which he is an unwitting prisoner and which prevents him seeing another way, which would have better suited his musical tendencies, the school of Debussy ad the modernists that followed.
- Orphée blessé. L'expérience de la douleur dans le monde professionel du piano. - R. Alford et A. Szanto. Orphée blessé L'univers académique du piano se compose de trois mondes : celui des virtuoses, des enseignants, et le monde médical. Chacun d'eux à sa manière produit, gère et dénie la douleur physique des pianistes. Un certain nombre de facteurs de risque se combinent pour accroître la production de la douleur parmi un nombre significatif de pianistes professionnels : l'augmentation du marché de la compétition, une technique erronée (et un mauvais enseignement), l'étendue du répertoire standard des virtuoses. Historiquement, aucun des univers sociaux du piano n'a eu à affronter le problème de la souffrance. Le monde médical attribuait la douleur au mauvais usage ; les virtuoses au manque de « génie » ou au « travail très dur », les professeurs au « mauvais enseignement » ou au « manque de talent ». Le problème est probablement exacerbé par l'investissement affectif que portent les jeunes prodiges à leur mère et à leur professeur, ce qui conduit à la dénégation de la douleur ou à l'autoaccusation. L'article s'appuie sur une enquête auprès de 268 professeurs de piano de l'État de New York, sur des interviews de médecins, de pianistes et de professeurs de piano ainsi que sur l'observation de l'enseignement du piano, de conférences de pédagogie et sur une recherche historique sur les manuels de technique du piano.Orpheus wounded The institutional field of the piano contains three social worlds -the virtuoso, pedagogical and medical worlds - each of which in its distinctive way produces, manages, or denies physical pain in piano playing. A number of "risk factors" combine to increase the production of pain among a signiftcant number of professional pianists : increasing market competition, faulty technique (and inadequate teaching), expansion of the standard virtuoso repertoire. None of the social worlds of the piano have historically had to confront the problem of pain. The medical world blames pain on "misuse" ; the virtuoso world on lack of "genius" or "hard work", the pedagogical world on "bad teaching" or "lack of talent". The problem is probably exacerbated by the emotional commitment of young piano prodigies to their mother and their teacher, which leads to denial of pain or self-blame. The argument is based upon a survey of 268 New York State piano teachers, on interviews with doctors, piano teachers and pianists, on observation of piano pedagogy clinics and pedagogical conferences, and on a historical survey of hand-books on piano technique.
- Pompe en noir et blanc. Présentation officielle des dames à la cour de Suède. - Angela Rundquist.
- L'envers de l'harmonie. - Bernard Lehmann.