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Revue | Revue de gestion des ressources humaines |
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Numéro | no 102, octobre-décembre 2016 |
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- The evolution of Human Resource Management in China : emancipation and innovation - Michelle Duport, Luc Janicot p. 4-16 Les cinq dernières années ont révélé des changements profonds des pratiques du Management des Ressources Humaines (MRH) en Chine. Cet article rend compte de cette évolution en montrant son caractère spécifique et son émancipation des modèles traditionnels de MRH. L'observation des pratiques RH, à partir d'une série de 246 entretiens conduits avec des directeurs des Ressources Humaines (DRH) sur 135 cas d'organisations en Chine de 2005 à 2015, révèle indéniablement un renouveau et un potentiel innovant de ce MRH. L'état de l'art à propos de la contextualisation du MRH mobilise la sociologie néo-institutionnaliste et l'école de la régulation en Economie pour nous permettre de caractériser les niveaux de contrainte – interne et externe, local et international- qui conduisent à des changements des pratiques de MRH. La méthodologie est fondée sur une approche multidimensionnelle et diachronique incluant des visites d'entreprises et l'observation des pratiques. Le MRH en Chine issu à la fois de périodes de divergence et de convergence, en partie influencé par l'extérieur tout en restant cohérent avec des traditions nationales, produit sa propre spécificité.The last five years have been marked by profound changes in Human Resource Management (HRM) in China. This article describes its evolution, illustrating its specific nature and its emancipation from traditional HRM models. The observation of HR practices, based on a series of 246 interviews with Human Resource directors (HRD) throughout 135 organisations, in China, from 2005 to 2015, undeniably reveals a renewal and a potential for innovation. The literature on the Chinese HRM system refers to neo-institutional sociology and the Regulation school of thought. This allows us to identify the levels of constraints – internal and external, local and international – that have led to these changes in HRM practices. The methodology is based on a multidimensional, diachronic approach which includes visits to companies and the observation of practices. HRM in China has been modelled by periods of divergence and convergence and also by foreign influence, whilst remaining true to national traditions, thus developing its own highly specific characteristics.
- The Influence of the Relationship with the Superior on Newcomers' Organizational Identification and Affective Commitment - Elena Essig, Richard Soparnot, Jocelyne Abraham p. 17-41 Les organisations investissent fortement dans le processus de socialisation des nouveaux employés avec pour objectif la formation d'attitudes et de comportements souhaitables. Cependant, les facteurs qui en sont à l'origine restent relativement méconnus. Ainsi, si la littérature souligne le rôle du soutien social du supérieur, il n'existe, à notre connaissance, aucune étude portant sur l'influence du supérieur sur l'identification organisationnelle et l'engagement affectif des nouveaux salariés. Notre étude représente une méthodologie mixte reposant sur 20 entretiens et 335 questionnaires, est menée au sein d'un centre de formation de l'Armée de l'Air française auprès de jeunes sous-officiers. Elle souligne notamment le rôle de la compétence perçue du supérieur sur l'identification organisationnelle et l'implication affective des nouveaux salariés. Notre étude révèle également l'absence de relation directe entre la fiabilité du supérieur et l'implication affective des nouvelles recrues ; l'identification organisationnelle jouant le rôle de médiateur entre les deux variables. Enfin, elle établit l'existence d'une relation négative entre la justice interpersonnelle et l'identification organisationnelle des nouveaux employés.Organizations invest large amounts of money in the socialization process of newcomer employees with the objective of forming desired attitudes and behaviors. However, factors that foster these positive outcomes remain relatively unknown. Even if according to research on organizational socialization, one of those key factors is social support from the superior, to our knowledge there is no empirical evidence concerning the impact of the superior on organizational identification and affective commitment of newcomer employees. Our mixed method study based on 20 interviews and 335 questionnaires, is conducted in a French Air Force training center of young non-commissioned officers. We particularly emphasize the impact of perceived competence of the superior on organizational identification and affective commitment of newcomers. Our study also reveals the absence of a direct relationship between the trustworthiness of the superior and affective commitment of new recruits ; organizational identification acting as mediator between these two variables. Finally, it establishes the existence of a negative relationship between interpersonal justice and organizational identification of newcomer employees.
- How digital technologies are revolutionising the training function in companies : an exploratory study of a population of managers attending a MOOC - Cécile Dejoux Lirsa, Valérie Charrière-Grillon p. 42-58 La formation continue est essentielle pour les employés et les organisations qui veulent rester compétitifs dans l'environnement mondialisé actuel. L'objectif principal de cet article consiste à examiner l'impact des MOOCs sur la formation professionelle, les motivations des employés et les relations de ces derniers avec leur entreprise et leur département de formation. Une étude exploratoire de 1551 managers inscrits à un MOOC de langue française intitulée « Du manager au leader » conçu au sein d'un établissement d'enseignement supérieur, le CNAM, a été réalisée en France en 2014. Les résultats font ressortir les motivations propres au MOOC qui s'avèrent différentes de celles des formations classiques dispensées en entreprise, telles que le facteur personnel d'accomplissement, le processus de socialisation délibérée et l'amélioration générale de l'employabilité, quelque soit, l'emploi ou le domaine.Lifelong learning is essential for employees and organizations that want to stay competitive in today's globalized environment. The main purpose of this article is to examine the use of MOOCs, employees' motivations, and employees' relationships with their company and their training department. An exploratory study of 1551 managers attending a French-language MOOC entitled “From manager to leader” designed by the higher education institute CNAM was carried out in France in 2014. The results bring out motivations that differentiate a MOOC from a typical in-company training course, i.e. the personal fulfilment factor, the process of deliberate socialization, and general enhancement of employability unrelated to a particular job or field.
- Building multi-target commitment through work-integrated learning : The roles of proactive socialization behaviours and organizational socialization domains - Antoine Pennaforte, Maureen Drysdale, T. Judene Pretti p. 59-73 Cette recherche teste la relation entre les comportements proactifs de socialisation de 2905 nouveaux-entrants et deux conséquences – les domaines de socialisation et l'implication multi- cibles – dans le contexte particulier de contrats courts en formation-emploi. Les résultats basés sur des régressions multiples soutiennent les relations directes entre les comportements de socialisation et deux domaines de socialisation et l'implication multi-cibles. De plus, les domaines de socialisation médiatisent la relation entre comportements de socialisation et implication envers l'équipe et le travail. Les résultats indiquent que même sous contrats courts, les individus se socialisent dans plusieurs domaines et développent de multiples chemins pour tisser des liens avec des cibles organisationnelles. Des recommandations pour de futures recherches et pour les praticiens sont avancées.This research tested the relationships between 2905 newcomers' proactive socialization behaviours and two outcomes – organizational socialization domains and unidimensional target-free commitment – in the particular context of short-term contracts prior to graduating. The short-term contracts were four-month work-integrated learning work terms built into a student's degree requirements. Results from multiple regressions supported the direct relationships between proactive socialization behaviours and two outcomes of organizational socialization domains and unidimensional target-free commitment. In addition, a mediating effect of socialization domains in the relationship between proactive socialization behaviours and commitment (to the team and to the work) was revealed. Findings indicated that even in temporary short-term employment, individuals mastered socialization in organizational domains and developed multiple paths to nurture several links between themselves and their organizations with respect to commitment. The discussion focuses on the theoretical and practical implications of the findings and provides recommendations for future research.
- One generation may hide another : Generation Y or new socialization tactics ? Past and Present at ERDF - Nathalie Jeannerod-Dumouchel p. 74-89 Cet article est une contribution empirique aux cadres théoriques récemment développés par Joshi et al. (2010, 2011) pour étudier les générations dans les organisations. Les auteurs avancent que les effets générationnels sont contingents aux organisations, et que les générations peuvent aussi exister à un niveau organisationnel, bien qu'elles soient habituellement considérées à un niveau sociétal. Etudiant la situation d'ERDF (Distributeur d'électricité en France) qui fait face à un renouvellement générationnel massif, nous cherchons à répondre à deux questions de recherche : (1) pouvons-nous identifier empiriquement des générations organisationnelles ? Et si oui, (2) qu'apporte cette identification à la compréhension des défis générationnels dans les organisations ?Pour cela, nous combinons les modèles conceptuels de Joshi et al. (2010, 2011) sur les générations et les tactiques de socialisation organisationnelles de Van Maanen & Schein (1979) dans l'étude de cas d'ERDF. Nos résultats montrent qu'un glissement dans le temps des tactiques de socialisation de l'institutionnalisation vers l'individualisation peut être relié à un nouvel équilibre entre les identités générationnelles des nouveaux entrants dans l'entreprise. De là, nous sommes en capacité d'identifier des générations organisationnelles coexistant au sein d'ERDF, et nous suggérons que ce diagnostic générationnel plus précis conduit à des interprétations alternatives aux stéréotypes générationnels, ouvrant de nouvelles perspectives à l'action managériale.This article is an empirical contribution to the recent theoretical frameworks developed by Joshi et al. (2010, 2011) for studying generations in organizations. The authors argue that the effects of generations are contingent on organizations, and that generations may also exist at an organizational level, though they are usually considered at a societal level. Studying the situation of ERDF (French national company of electricity distribution) which faces a massive generational renewal, we seek to answer two research questions : (1) can we empirically identify organizational generations ? And if so, (2) what does this identification add to the understanding of generations' challenges in organizations ?For that, we combine Joshi et al. (2010, 2011) conceptual frameworks on generations and Van Maanen and Schein (1979) organizational socialization tactics in the case study of ERDF. Our results show that over time, a slide from institutionalized to individualized socialization tactics can be related to a new balance in generational identities for newcomers in the company. From there, we are able to identify organizational generations coexisting inside ERDF and propose that this more accurate diagnosis on generations leads to alternative interpretations to generational stereotypes, opening new perspectives for managerial action.