Contenu du sommaire : Politiques
Revue | Actes de la recherche en sciences sociales |
---|---|
Numéro | vol. 91, no. 1, 1992 |
Titre du numéro | Politiques |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
Politiques
- La gestion d'un label politique : la consommation - Louis Pinto p. 3-19 La gestion un label politique la consommation La reconnaissance officielle une cause telle que celle des consommateurs est au principe de institutionnalisation un label nouveau Celui-ci tend imposer Etat de deux fa ons il délimite un domaine déterminé au sein du champ politico- administratif avec ses experts ses partenaires etc. et il enferme une injonction agir qui pour le personnel politique se spécifie en exigence avoir une politique Les observations réalisées entre 1983 et 1985 au sein du Ministère de la consommation permettent de décrire les actions par lesquelles les agents concernés mettent en oeuvre une politique côté de diverses mesures techniques dont il est difficile de déterminer ce elles doivent existence instances autonomes vouées au label de la consommation les responsables visent essentiellement agir en modifiant les structures mentales ils contribuent faire exister un univers de notions nouvelles droits informations du consommateur sécurité qualité etc.) considérer diverses questions en fonction du point de vue du consommateur et ils veillent démontrer la conformité de cette politique avec les thèmes centraux de la politique globale du gouvernement notamment en matière économique Le zèle dépensé en faveur du label ne va jamais interdire une interrogation qui recoupe en partie celle du sociologue sur le degré adéquation de action politique la réalité sociale qui lui donne sa raison être Selon la conjoncture au sein du champ politico-administratif les agents sont portés optimisme enthousiaste ou au scepticismeThé Management of Political Label Consumption Official recognition of cause such as that of consumers gives rise to the institutionalization of new label This tends to impose itself on the State in two ways First it defines specific area within the political and administrative field with its experts its recognized partners etc and secondly it brings an injuction to act which for the political personnel is specified in the demand to have policy Observations within the Ministry of Consumer Affairs Ministère de la consommation in 983-85 make it possible to describe the actions through which the agents concerned implement policy Alongside various technical measures which may respond in part though this is difficult to determine to the existence of autonomous bodies committed to the label of consumption the officials mainly seek to act by modifying mental structures They help to bring into existence whole spectrum of new concepts rights consumer information safety quality etc. and to envisage various questions from the standpoint of the consumer and they seek to demonstrate the consistency of this policy with the central themes of the overall policy especially in the economic sphere Their commitment to the label never goes so far as to prevent them wondering to some extent in the same way as the sociologist does about the degree of adequacy of their political action to the social reality which provides its rofson etre Depending on the conditions prevailing in the political and administrative field the agents are inclined either to enthusiastic optimism or to scepticism
- L'Etat et la construction de la famille - Rémi Lenoir p. 20-37 Etat et la construction de la famille La politique familiale menée en France est révélatrice de évolution de la structure des relations de pouvoir dans le champ bureaucratico-politique origine et ceci bien avant la Libération qui marque institutionnalisation définitive de la gestion collective des familles aide aux familles été le fait de multiples mouvements et associations de tendance politique et appartenance idéologique diverses Néanmoins quelle que soit cette hétérogénéité tous les acteurs de cette entreprise de promotion une cause qui devait être défendue sur le terrain politique étaient des militants agissant le plus souvent en ordre dispersé pourtant les tentatives unification et de rationalisation ne manquèrent pas tout au long de cette évolution qui vu passer la défense de la famille du statut intérêt particulier forte connotation éthico-religieuse ou éthico-médicale celui intérêt général composante technocratico-économique évolution de la politique familiale se caractérise par un double phénomène une part la prise en charge de ce nouveau produit politique par le champ bureaucratico-politique qui été rendue possible en une période de reconstruction nationale par ascension dans le champ puis par la domination une haute fonction publique qui trouvé dans la création de un des fondements de sa légitimité et un des principes de son identité spécifique Cet essor est fait principalement au détriment des hommes politiques et plus généralement des militants de toute cause ainsi que des experts dimension politique autre part le processus de division du travail bureaucratique aboutit une contradiction spécifique qui caractérise ce nouveau mode de domination de la technocratie sur Etat entreprise politique de concertation et de négociation effectue de plus en plus au détriment du travail technique de mise en forme des décisions résultant de activité de coordination Ce qui peut aboutir une paralysie de activité politiqueFamily Policy and the Transformation of the Political and Administrative Field The family policy pursued in France is indicative of the evolution of the structure of power relations within the political and administrative field Originally and well before the Liberation in 1945 which marked the definitive institutionalization of the collective management of families assistance to families was the work of numerous movements and associations of many different political and ideological tendencies Nonetheless despite this heterogeneity all the actors involved in promotion of cause which had to be defended on the political terrain were activists generally acting in an uncoordinated way however there was no lack of endeavours at unification and rationalization all through this historical evolution which saw the defence of the family move from the status of private interest with strong ethico-religious or ethico-medical connotation to the status of general interest with technocratic and economic component The evolution of family policy is characterized by twofold phenomenon On the one hand the taking-up of this new political product by the administrative and political field which was made possible in period of national reconstruction by the rise within the field and then the domination of cadre of senior civil servants which found in the creation of the Ecole Nationale Administration one of the foundations of its legitimacy and one of the principles of its specific identity This ascension occurred chiefly at the expense of the politicians and more generally of the activists of all causes as well as of experts with political dimension On the other hand the process of the division of bureaucratic labour leads to specific contradiction which characterizes this new mode of domination of technocracy over the State this is that the public undertaking of consultation and negotiation increasingly takes place at the expense of the technical work of giving substance to the decisions resulting from the activity of coordination And this can lead to paralysis of political activity
- La genèse d'une politique sportive - Anne-Marié Waser p. 38-48 Sports Policy The failure of the sports policies launched in the 1950s by the leaders of the French Tennis Federation FFT -who did not succeed in winning recognition for club leaders- raises the question of the conditions required for the implementation of sports policy Entirely financed by the members of the clubs the practice of tennis was until the late 1970s organized and managed at regional level without the league officials really having recourse to the federal services But as the local leaders found themselves unable to respond to the big increase in the demand for tennis in the 70s and 80s they appealed to the FFT for the training of officials the management of national ranking and help with the construction of courts The effect of this was to set up relation of dependence between the FFT and the clubs the minimum condition for national sports policy The development policy of the 70s and 80s took account of the diversity of the interests and the constraints imposed by agents placed in relations that are both competitive and complementary who pursue different objectives in promoting tennis On the one hand the federations -including the FFT which received delegation of power from the State-developed an official tennis aimed at increasing the number of certified trainers training them and producing national sporting elite On the other hand there are the promoters who the better to serve essentially economic interests adapted the rules of official tennis to the demands of television by emphasizing the spectacular aspects rather than sporting competence Between these two poles are the professional players who seek to profit both from the prestigious sporting titles and from the cash prizes
- L'ingénierie sociale : une forme de la sociabilité d'entreprise - Michel Villette p. 49-60 ingénierie sociale une forme de la sociabilité entreprise Partant de examen annonces publicitaires offres emploi de manuels de gestion de cours école de commerce de rapports expertise de comptes rendus de réunions et observations directes on propose un cadre conceptuel pour décrire une des formes de contrôle des affects et de gestion des rapports autrui les plus typiques des managers de la grande entreprise fran aise des années 80 on choisi de nommer ingénierie sociale et que on définit comme un corps de stratégies rationnelles postulant et entretenant irrationalité autrui article propose une définition idéale des situations ingénierie sociale et de ses composantes relation contractuelle entre un client et un ingénieur social mobilisation une expertise pour analyser une population cible et agir sur elle son insu des fins multiples parfois cachées et au moyen de techniques rationalisées évaluation des résultats que la population cible rarement consultée pas la capacité de discuter On montre pour finir incompatibilité entre ingénierie sociale et idéal normatif de la science ainsi que la complexité des échanges qui établissent entre les sciences sociales et ingénierie socialeSocial Engineering Form of Company Sociability Starting from study of advertisements job offers management handbooks business school lectures consultancy reports minutes of meetings and direct observations this article offers conceptual framework for describing one of the forms of control of affects and management of inter-personal relations most typical of the managers of major French companies in the 1980s This activity is given the name social engineering and is defined as set of rational strategies postulating and maintaining other irrationality The article puts forward an ideal definition of the situations of social engineering and of its components These are contractual relationship between client and social engineer mobilization of expertise to analyse target population and to act on it without it being aware of this for number of sometimes hidden purposes using rationalized techniques evaluation of the results which the target population which is rarely consulted is unable to challenge Finally the article shows the incompatibility of social engineering with the normative ideal of science and the complexity of the exchanges that are set up between the social sciences and social engineering
- La relation salarié-entreprise dans l'iconographie d'entreprise - Michel Villette p. 61-69
- La gestion d'un label politique : la consommation - Louis Pinto p. 3-19
La souffrance
- Les exclus de l'intérieur - Pierre Bourdieu, Patrick Champagne p. 71-75
- Un paradis perdu - Sylvain Broccolichi p. 76-85
- L'école et la cité - Pierre Bourdieu p. 86-96
- Livres lus, livres à lire - p. 97-98
- Résumés - p. 99-106