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Revue | Revue historique |
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Numéro | no 684, 2017/4 |
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- Le triomphe d'Honorius et le châtiment d'Attale - Alain Chauvot p. 739-774 Le triomphe d'Honorius sur l'usurpateur et ancien sénateur Attale a probablement été célébré en 417, année du consulat du patrice Constance (qui venait d'épouser la demi-sœur d'Honorius et veuve d'Athaulf Galla Placidia), sans doute en présence de Constance et de Galla et avec le parcours « sécularisé » depuis Constantin. Il a été marqué par un châtiment sans précédent infligé à l'usurpateur, l'amputation de deux doigts de la main droite. Mais la vie de celui-ci a été épargnée, ce qui s'inscrit dans la politique de clémence et d'union d'Honorius. Le triomphe ne peut célébrer une victoire militaire sur Attale mais l'exhibition de celui-ci symbolise le renouveau de l'Empire et de la Ville de Rome, la restauration de celle-ci et sa croissance démographique. Ce renouveau n'est pas le fait du « triomphateur » Honorius, qui ne fait que le mettre en scène, mais est dû, pour l'Empire à Constance, et pour la Ville à l'aristocratie sénatoriale. Le triomphe permet à Honorius de reconnaître et de soutenir la part de cette aristocratie dans ce renouveau. Il vise aussi à effacer le souvenir du sac de 410 et celui du mariage de Galla Placidia et d'Athaulf en 414, auquel Attale avait assisté, et qui, pour certains chrétiens, avait eu valeur de signe apocalyptique. L'union de Galla Placidia et d'un chef barbare aurait pu être porteuse d'un nouveau destin de l'Empire. Constance, célébré la même année par Rutilius Namatianus comme « l'unique sauveur du nom latin », apparaît comme l'homme fort du moment et l'incarnation du salut de l'Empire, en contrepoint à lui seul à la fois du « traître » Stilicon et de l'« époux barbare » Athaulf.Honorius's triumph over Attalus, the usurper and former senator (supported in 409-410 by Alaric, and by Athaulf in 414-415), was probably celebrated in 417 – as Prosper Tiro wrote in the Chronicon (and not in 416, as suggested by the communis opinio since Otto Seeck) – the year when began the consulate of Constantius (who had just married Honorius's stepsister and Athaulf's widow, Galla Placidia), and probably in the presence of Constantius and Galla. Known especially through Philostorgius, Historia ecclesiastica, XII, 5, Nikephoros Kallistos, Historia ecclesiastica, XIII, 35, and Prosper Tiro, Chronicon, 1263, while others are undoubtedly also worth mentioning – Orosius, VII, 42, 5, Marcellinus Comes, a. 412 – it probably took place, whatever was said about it, in accordance with its traditional forms (without christianizing the route, and without the calcatio colli, i.e. without the emperor trampling on the loser's head), and was marked by a specific punishment inflicted on the usurper: the amputation of two right hand fingers. Nevertheless, the latter's life was spared, as part of Honorius's clemency and union policies, which Nikephoros Kallistos and the legislation especially bear witness to (CTh, XV, 14, 14). The triumph cannot celebrate a military victory on Attalus, who was captured while trying to flee, but the latter's exhibition embodies the resurgence of the Empire and the City of Rome, the restoration of the City and of its population growth, which required an increase in its goods supplies, as required by the City's prefect. Such resurgence is not to be ascribed to the “triumphant” Honorius, who only dramatized it, but to Constantius in the Empire, and to the senatorial aristocracy in the City. The triumph enabled Honorius to acknowledge and support the part played by this aristocracy in this resurgence, as very well shown by Philostorgius, even though a great number of aristocrats had supported the work of an Attalus, who had twice portrayed himself as championing the restoration of the Roman magnificence. He also aimed at erasing not only the memory of Alaric's 410 ransacking but also of Galla Placidia's and Athaulf's wedding in Narbonne in 414, which Attalus had attended, and which had been considered by some Christians as an apocalyptic sign, in reference to the Book of Daniel, 11, 6. The usurper's name could have been linked to these two events; and Galla Placidia's union with a barbaric leader could have been the harbinger of a new destiny for the Empire, such as represented, for a short time, by Theodosius – their son, who died in infancy. On the contrary, Constantius, celebrated that same year by Rutilius Namatianus as “the only rescuer of the Latin name and fame” (De reditu suo, II, Fragment B, v. 9) stands out as the strong man at the time, as well as the incarnation of the Empire's salvation – a counterpoint in its own right to both Stilicho, “the traitor” and to Athaulf, “the barbaric spouse”.
- Dépouiller Rome ? Genséric, Avitus et les statues en 455 - Umberto Roberto p. 775-802 L'assassinat de Valentinien III (16 mars 455) fut interprété comme le prélude à une grave crise de l'empire d'Occident. Les sources considèrent le sac de Rome par les Vandales de Genséric (du 2 au 16 juin 455), ainsi que d'autres signes, comme une conséquence de ce meurtre. Dans une situation de vide politique, Genséric ne dépouilla pas la ville que de ses richesses et d'otages, mais aussi de ses symboles du pouvoir. En pillant les trophées que Rome avait accumulés au cours des siècles, le roi des Vandales montrait que le pouvoir se déplaçait à Carthage, la capitale de son règne. À cette grave dévastation s'ajouta bientôt l'acte impie du nouvel empereur Avitus. Arrivé de Gaule à Rome avec les Wisigoths qui le soutenaient, Avitus fut bientôt obligé de les congédier. Il ordonna alors de détruire les statues et les décorations en bronze afin d'obtenir, par la vente du métal, l'argent nécessaire pour les payer. Le peuple et le sénat s'insurgèrent à cause de cette action qui n'était nullement digne d'un empereur romain. Dans les milieux sénatoriaux se diffusèrent à nouveau des oracles qui rappelaient combien la protection des statues de Rome était nécessaire pour garantir la survie de l'empire. Ces inquiétudes portèrent à la rédaction de la Novelle 4 de l'empereur Majorien (11 juillet 458), dans laquelle était rappelée la nécessité de défendre l'ornatus civitatis. De plus, le reflet de l'inquiétude des contemporains se transmit depuis les milieux occidentaux jusque dans la culture constantinopolitaine de VIe siècle. On trouve des traces de cette question dans les milieux de la bureaucratie palatine : chez Zosime, et, avec une référence explicite aux statues détruites par Avitus, chez Jean le Lydien et Jean d'Antioche.The murder of Valentinian III on March 16th 455 was perceived as an epochal break by a part of contemporary historians. The event also seemed to predict impending misfortune for the Roman western Empire, as the dynasty of Valentinian I and Theodosius was ended. Valentinian's assassination was in fact followed by the sack of Rome by Geiseric (2th-16th June 455). The city was brutally ravaged by the Vandals. As the emperor Petronius Maximus was killed in an unsuccessful attempt to leave the city, neither political mediation, nor military reaction were possible. Only Pope Leo I courageously negotiated with the Vandals. It was possible to come to an agreement: the safety of the population was guaranteed, but the wealth and the monuments of Rome were completely delivered to the Vandals. Actually, the devastating plunder of the city was not only caused by barbarian greed. Geiserich also acted according to his political strategy. As ruler of a new powerful kingdom, Geiserich took with him statues and treasures in order to adorn his own capital, Carthage. This decision should symbolize the transfer of hegemony from the Roman empire in decline to the Vandalic State. After the sack of 455, the recovery of the city – as it had happened after Alarich's sack (410) – was not possible. Rome lost his majesty and his ancient magnificence. In this sorrowful atmosphere, the new emperor Avitus entered Rome in autumn 455. Avitus had been proclaimed emperor by the Gallic aristocracy and was also supported by the Visigoths. His entourage was in fact composed by Gallic officials and Visigothic troops. At his arrival, Avitus found the population exasperated by an harsh famine. The presence of the Visigothic allies was not tolerated, and Avitus was forced to send them away. In order to dismiss them, he needed money. However, there was no gold in the imperial treasures. Consequently, Avitus ordered to destroy bronze statues and decorations, and to sell them to the merchants in the city in order to distribute some gold coins to the barbarians. This decision roused the Senate and the Roman population to the revolt, since they were again robbed of the adornments of their city. This time, however, a Roman emperor, instead of a barbarian king, outrageously insulted Rome, her monuments (ornatus civitatis) and his people. Avitus was considered unworthy of the imperial dignity. Majorian and Ricimer also rose in rebellion. Avitus was attacked on the way to Gaul and forced to renounce to the throne. Probably, this episode also influenced the fourth Novella of Emperor Majorian (July 11th 458). Inspired by the conservative faction of the Roman aristocracy, Majorian stressed again the importance of the adornments of the city (ornatus civitatis) as a symbol of the dignity of Rome. The Novella can be interpreted as a political and cultural response to Geiseric's and Avitus's impiety. On the other hand, after Avitus's insult to the Roman majesty prophecies on the decline were spread again across the empire. They probably aroused in the same political group of the conservative faction in the Roman Senate. A century later, in the cultural milieu of Constantinopolitan bureaucracy, John Lydus still linked Avitus's decision to a prophecy on the fall of the empire preserved by the Libri Sibyllini. The same episode is narrated by John of Antioch's Historia Chroniké (composed at the beginning of Heraclius's reign), as he described the sequence of tragic events which followed the murder of Valentinian III and foretold the end of the Western Roman Empire.
- Ce qui se passe quand on a l'impression qu'il ne se passe rien : les élections des syndics de la République de Genève à la fin du XVII e siècle - Raphaël Barat p. 803-818 Contrairement à de nombreuses cités-États dans l'Europe du XVIIᵉ siècle, la République de Genève a conservé son assemblée populaire héritée de la commune médiévale, le Conseil général. Mais les élections auxquelles procède cette assemblée deux fois l'an ont souvent été considérées par les historiens genevois comme de simples formalités. Elles serviraient avant tout à entériner l'ordre naturel des choses, plutôt qu'à agréger les préférences personnelles de chacun des citoyens ; à valider la hiérarchie à l'œuvre dans une société genevoise qui est vécue comme une « communauté » plutôt qu'une société d'individus. Cette impression est confirmée par la forte déférence dont font preuve les citoyens dans ces élections, les principes de reconduction des sortants et de respect du rang pesant très fortement dans le comportement électoral. Néanmoins, il se passe encore quelque chose alors qu'en apparence il ne se passe rien. Dans un régime hybride où le Conseil général reste le souverain de jure de la République, le cérémonial électoral entretient la fiction de la souveraineté populaire. Des grains de sable se glissent aussi parfois dans ces rouages trop bien huilés. Il arrive que des outsiders conquièrent un poste laissé vacant dans la rotation des syndics par un décès ou une décharge d'un des sortants – même si nous verrons que ces conquêtes sont le plus souvent l'effet secondaire d'un manque d'intérêt pour la charge affiché par un prétendant nominé dans une position plus favorable. Si nous savons rétrospectivement que les syndics sortants ont toujours été reconduits jusqu'en 1728, la chose n'était pas pour autant évidente pour les citoyens, qui à plusieurs reprises ont menacé de « faire sauter les vieux », la ville s'agitant alors de rumeurs et de discussions houleuses.Unlike many city-states in 17th century Europe, the Republic of Geneva has kept its popular assembly inherited from the medieval commune, the General Council. But the elections held in this assembly twice a year have been often considered by Genevan historians as mere formalities. They were supposed to confirm the natural order of things, rather than to aggregate individual preferences, to perpetuate the existing hierarchy in a Genevan society which was experienced as a “community” rather than a society of individuals. This impression is confirmed by the very deferential electoral behaviour of the citizens, for whom the reelection of incumbents and the respect of rank are two strong guiding principles.
However, something still happens when it seems nothing happens. In a Republic which is aristocratic de facto but democratic de jure, the electoral ceremonial stages the fiction of popular sovereignty. There were also some glitches in this smooth machinery. Some outsiders were sometimes able to be elected when a seat was left vacant in the rotation of syndics as a result of the death or resignation of one of the incumbents – though we will see this was most often the side-effect of a lack of interest for the seat from a candidate nominated in a more favourable position. Though we know in retrospect that the incumbents have always been reelected as syndics until 1728, it was not obvious for citizens, who on several occasions threatened to “get rid of the old ones”, as rumours and heated arguments multiplied throughout the city. - « Y être, c'est (encore) en être » : déclassement social et aspirations nobiliaires parmi les familles maintenues en noblesse en France sous la Restauration - Bertrand Goujon p. 819-842 En remettant en vigueur la procédure de maintenue en noblesse, la Restauration offre à des familles qui étaient encore aux portes du « Second Ordre » une officialisation de leur statut nobiliaire. Parmi les 111 familles qui ont ainsi été confirmées dans leur noblesse et les 34 qui ont été anoblies après avoir demandé des lettres recognitives, une vingtaine n'en est pas moins engagée dans un processus de déclassement socio-économique qui s'est parfois amorcé dès la fin de l'Ancien Régime. Il s'agit ici de réinterroger les mécanismes, les formes et les enjeux de la fragilisation socio-économique dans les marges de la nébuleuse nobiliaire à la charnière des xviii e et xix e siècles, mais aussi de saisir l'instrumentalisation qui a pu en être faite – le déclassement, érigé en sacrifice consenti à la cause des Bourbons, devenant un argument pour solliciter secours, postes et honneurs compensatoires. Se donne également à voir la persistance d'un préjugé nobiliaire toujours vivace dans la société française, bien qu'il faille distinguer le caractère symbolique de cette réagrégation nobiliaire des profits effectifs qui ont pu en être tirés, à court comme à moyen terme, par ses bénéficiaires, lesquels restent conditionnés par la capacité de ces derniers à saisir les opportunités patrimoniales, matrimoniales, professionnelles, notabiliaires et/ou mondaines susceptibles de pérenniser leur maintien dans les groupes élitaires.During the French Restoration, 111 families which were on the edge of the “Second State” at the end of the Ancien Regime succeeded in having their nobility officially confirmed, whereas 34 lineages were anoblished after asking for letters of confirmation of nobility. However, some twenty of these applicants were already engaged in a process of social decline which sometimes took roots in the last decades of the 18th century. This article focuses on the mechanism, forms and stakes of the socioeconomic downgrading of these peripheral members of the nobiliary world, who did not hesitate to spotlight their fragile situation as a consequence of their loyalty to the Bourbon dynasty and to use it as an argument to ask the royal administration for financial assistance, positions and honours as compensations for what they had endured during and since the French Revolution. It also stresses on the persistence of a strong desire for aristocracy among the French post-revolutionary elites: even if being noble was then a symbolic distinction above all, the applicants for such letter patents and their descendants still hoped that they could get more or less long-term profits if they legally reintegrated the nobility – whereas it obviously depended mostly on their ability to seize the financial, matrimonial, professional, public and mundane opportunities which were (unequally) presented to them in the 19th-century society.
- Les gauches alternatives en France, du bouillonnement des années 1968 aux recompositions de la fin de siècle - Philippe Buton, Sébastien Repaire, Isabelle Sommier p. 843-854 Cet article introductif au dossier « Les gauches alternatives en France, du bouillonnement des années 1968 aux recompositions de la fin de siècle », questionne la catégorie de « gauche alternative » et cherche à montrer sa cohérence historique. Désignant l'ensemble des sensibilités politiques qui prônent une rupture avec le système capitaliste tout en procédant à la critique plus ou moins radicale de la gauche institutionnelle, la notion inclut celle de New Left, utilisée à partir du début des années 1960 pour qualifier aussi bien des tendances politiques issues de la gauche institutionnelle que les multiples groupes d'extrême gauche qui se développent au même moment, mais elle la dépasse en intégrant la mouvance libertaire ainsi que toute une série d'expérimentations politiques qui font suite au moment 68 (féminisme, mouvement LGBT, écologisme, puis plus tard altermondialisme, etc.). Ces différents mouvements apparaissent donc hétéroclites : si leur objectif commun est bien de changer la vie, la temporalité et les modalités de cette volonté varient de l'un à l'autre. Une question, cependant, apparaît fédératrice, à savoir la nécessité, pour toutes ces familles politiques, de se positionner par rapport au Parti communiste, qu'il s'agisse de le rejeter, de le concurrencer ou de collaborer avec lui, tant la culture communiste est prégnante dans la France des années 1970 et même au-delà. Dès lors, l'histoire des gauches alternatives embrasse celle de toute une partie de la gauche française entre le moment 1968 et notre passé le plus proche.This introductory article to the topic “The alternative Lefts in France: from the 1968 whirlwind to reconfiguration at the end of the century” examines the “alternative Left” category and seeks to demonstrate its historical coherence. This concept encompasses all political currents that advocate for a break with capitalism while being at the same time critical of the institutional Left to varying degrees. It includes the “New Left,” a term ascribed from the early 1960s onward both to currents arising from the institutional Left and to various far-left groups which emerged at that time. However, this concept is broader as it also includes anarchism and other post-68 political experiments (feminism, LGBT groups, environmentalism and later alter-globalization, etc.). These various groups are therefore heterogeneous: although their shared objective is “to change life”, their temporality and modus operandi vary from one to another. Nevertheless, with communist culture so present in France in the 1970s and even beyond, one common question for these political families was how to position themselves in relation to the French Communist Party, be it through rejection, competition or collaboration. Consequently, the history of the alternative Lefts encompasses the history of a wide portion of the French Left between 1968 and our most recent past.
- Le PCF et le gauchisme. Acte I. La rencontre (1963-1968) - Philippe Buton p. 855-874 Aujourd'hui, les ressemblances entre communisme orthodoxe et dissidences radicales paraissent clairement l'emporter sur leurs dissemblances. Au cours des années 1968, le tableau était nettement différent. L'analyse des archives de la direction du PCF montre que, si le gauchisme n'est qu'une de ses préoccupations marginales jusqu'à la fin de l'année 1967, celle-ci prend de nombreuses mesures contre l'extrême gauche. Mais, malgré cette hostilité permanente, en développant tout un discours révolutionnaire, en rajeunissant et en internationalisant sa pratique politique, cette extrême gauche rencontre un certain succès, et organise près de deux mille jeunes militants à la veille des événements de 1968. Alors qu'à la fin de l'année 1967, la direction du PCF pensait avoir réussi à éliminer les dissidences gauchistes, au printemps 1968, la situation s'emballe et elle déclare désormais que la lutte contre le gauchisme devient prioritaire (30 avril 1968). À l'issue du printemps 1968, trois options s'offrent à la gauche française. Celle de l'impatience révolutionnaire (option des maoïstes et des successeurs de la JCR trotskyste), celle de l'abnégation patiente (option du Parti socialiste et, à l'extrême gauche, des autres groupes trotskystes) et, enfin, celle du PCF misant sur une Union de la gauche cimentée par un programme commun. À l'automne 1968, toutes les cartes du jeu politique n'ont pas été encore distribuées.Today the similarities between orthodox communism and radical dissent seem to be more relevant than their differences. Through the sixties the overall picture was quite different: anticommunism, meaning opposition to the PCF, the French Communist Party, was, to a large extent, the defining feature of the French Far Left, insofar as this movement stemmed from the PCF and its student branch, the Union des étudiants communistes. When sifting through the PCF Central Committee archives it appears that the question of the Far Left remained a minor issue until the end of 1967. However, as early as 1964, the leadership of the party decided to counter the Far Left, primarily taking action against the Maoists (59 out of 91 decisions directed against the Far Left), then against the Trotskyists belonging to the powerful Student-Union, the JCR (Jeunesses Communistes Révolutionnaires) or to Voix Ouvrière in the Trade-Union organizations. In so doing, the ways and means used by the PCF were numerous: public denunciations, commando-style attacks on the Far Left public meetings, physical clashes during demonstrations or consultations with CGT leaders. Yet, in spite of these constant hostile showings, the Far Left reached relative success by mobilizing a revolutionary discourse, by targeting a younger audience and building an international outreach; at the eve of the 1968 events, more than two thousand students were ready for action. While at the end of 1967, the PCF party leadership thought they had eliminated Far Left dissent, the situation got out of hand by spring 1968, and combating the Far Left became the top priority (April 30, 1968). After the spring of 1968, three options were open to the French Left. First a growing revolutionary impatience (this is the case with the Maoists and the new JCR generation), then patient abnegation (for the Parti socialiste, and other Trotskyist groups), and ultimately the choice of the PCF to bet on a Union of the Left built around a joint programme. Obviously, by the autumn of 1968, politicaly-speaking, the cards had yet to be shuffled.
- Une gauche paysanne post-soixante-huitarde. Une même appartenance générationnelle, des clivages structurants - Ivan Bruneau p. 875-894 Cet article analyse un phénomène relativement méconnu, l'existence d'une génération de jeunes agriculteurs ayant participé à l'effervescence contestataire des « années 68 ». C'est surtout après Mai 68 et par l'engagement syndical que s'affirment ces discours et pratiques de rupture, mais, au-delà, ces paysans post-soixantehuitards, enfants d'agriculteurs pour la grande majorité d'entre eux, remettent profondément en cause les dominations à l'oeuvre et les normes de comportement en vigueur dans leur milieu social et professionnel. Cette histoire est à l'origine des mouvements qui participeront à la création de la Confédération Paysanne (CP) en 1987, un syndicat agricole situé à gauche de l'échiquier politique, qui occupera une place centrale dans le mouvement altermondialiste au cours des années 2000. Dans un premier temps, l'auteur met l'accent sur la dimension générationnelle de ces engagements, et rend compte des expériences sociales et politiques constitutives d'une appropriation collective du « moment 68 ». Toutefois, les collectifs qui se forment à la fin des années 1960 et au début des années 1970 ne sont pas totalement homogènes, et le groupe des Paysans-Travailleurs de l'Orne, qui se divise au milieu des années 1970, en constitue une bonne illustration. En restituant les processus qui contribuent à la formation du groupe après Mai 68 et à sa progressive désagrégation quelques années plus tard, l'analyse montre le caractère interdépendant des parcours militants, les adhésions aux idées et les modes d'inscription dans les débats politiques des années 1970 étant indissociables des espaces d'interaction qui leur donnent sens.This article analyses a relatively unknown existence of a generation of young farmers who participated in the burgeoning spirit of protest of 1968 and after. These post-'68 farmers mainly asserted discourses and practices breaking with the status quo following May 1968, and through union engagement. But more than that, as children of farmers themselves in many cases, they deeply challenged established forms of domination and behavioral norms in their social and professional milieu. This history is at the root of movements that would contribute to the 1987 creation of the Confédération Paysanne (CP), a farmers' union to the left of the political spectrum that would hold a key position in the anti-globalization movement in the first decade of the 2000s. The author first emphasizes the generational dimension of these engagements, and provides an account of the social and political experiences that constituted a collective appropriation of the “1968 moment.” It began with struggles within the dominant union organizations – the Fédération Nationale des Syndicats d'Exploitants Agricoles (FNSEA, National Federation of Farmers' Unions) and the Centre National des Jeunes Agriculteurs (CNJA, National Young Farmers' Centre) – that came with a collection of stances demarcating them from the unions' positions and ways of operating. Criticism of the relationship between farm union leadership and political and economic authorities led to the spread of a Marxist-inspired analysis of relations of domination in agriculture, and the implementation of actions targeting the economic structures of “the profession.” These transgressions spilled out of the strictly union setting to appear regularly in subversive practices in the local space, such as writing songs and plays illustrating class struggle or hosting troubled teenagers from large cities at the farm.
Regardless, the groups that formed in the late 1960s and early 1970s were not entirely homogeneous, and the conflicts that emerged throughout the 1970s would have a lasting influence on the histories of groups of this farming left. The author takes the example of the Paysans-Travailleurs (Peasants-Workers) group in the Orne (Normandy), which split in the mid-1970s as some placed their engagement in a revolutionary perspective and others preferred to keep a distance from political parties of the extreme left. By reconstructing the processes that lead to the formation of this group following May 1968 and its gradual crumbling several years later, the author insists on the interdependence of activist careers, subscriptions to ideas, and ways of participating in the political debates of the 1970s, which cannot be dissociated from the spaces where they interacted, giving them meaning. The analysis also demonstrates the importance of “small” dispositional differences between activists and their consequences on how these left-leaning farmers built their subjective belonging in the agricultural world. - Comptes rendus - p. 895-976