Contenu du sommaire : Montagnes et montagnards des Suds dans la mondialisation touristique : imaginaires et pratiques

Revue Revue de Géographie Alpine Mir@bel
Numéro vol. 105, no 3, 2017
Titre du numéro Montagnes et montagnards des Suds dans la mondialisation touristique : imaginaires et pratiques
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Montagnes et montagnards des Suds dans la mondialisation touristique : imaginaires et pratiques - Isabelle Sacareau accès libre
  • Mountains and Mountain Dwellers of the Global South and the Globalisation of Tourism: Imaginaries and Practices - Isabelle Sacareau accès libre
  • Pourquoi vient-on voir l'Everest ? Représentations collectives et pratiques touristiques dans la région du Khumbu - Etienne Jacquemet accès libre avec résumé avec résumé en anglais
    Au-delà de la fascination portée à la dimension du sommet lui-même, cet article propose d'explorer les différentes motivations qui conduisent chaque année plusieurs dizaines de milliers de visiteurs à se rendre dans la région népalaise de l'Everest (Khumbu). En s'appuyant sur l'analyse des représentations collectives des touristes, cet article montre que le Khumbu rassemble les différents principes propres aux hétérotopies (Foucault, 1967). Longtemps, inconnue et interdite, cette région aux paysages empreint de religiosité attire parce qu'elle est aujourd'hui encore perçue par de nombreux touristes comme un véritable paradis perdu. Ces éléments sont propices aux processus de recréation physique et morale, mais aussi de distinction sociale qui permettent aux trekkeurs - de façon plus ou moins consciente, temporaire et performative - de se sublimer. Le succès et l'ouverture croissante de la région de l'Everest et de ses habitants à la mondialisation, qui pourraient en toute logique remettre en cause le sens et les principes mêmes de cette hétérotopie, ne semblent néanmoins pas altérer l'expérience des trekkeurs dont la pratique repose pourtant sur une rupture avec les lieux et les temporalités du quotidien.
    Beyond a simple fascination with the height of the summit itself, this article aims to explore the various sources of motivation that lead tens of thousands of visitors to come to the Everest (Khumbu) region of Nepal every year. Drawing on an analysis of collective representations by tourists, this article will show that the Khumbu region combines various principles of heterotopias (Foucault, 1967). This region, long unexplored and closed to outsiders, and its landscapes infused with religiosity, attracts tourists because it is still largely seen as a genuine lost paradise. These elements are conducive to the processes of physical and mental renewal, in addition to social distinction which allows trekkers –in a more or less conscious, temporary, or performance-based manner– to push themselves to their limits. The popularity and increasing openness of the Everest region and its inhabitants to globalisation, which could theoretically call into question the meaning and very principles of this heterotopia, do not seem to affect the experience of trekkers, despite the fact that their practices are based on a complete break with the places and time frames of their everyday life.
  • Why Do People Come to See Mount Everest? Collective Representations and Tourism Practices in the Khumbu Region - Etienne Jacquemet accès libre avec résumé en anglais
    Beyond a simple fascination with the height of the summit itself, this article aims to explore the various sources of motivation that lead tens of thousands of visitors to come to the Everest (Khumbu) region of Nepal every year. Drawing on an analysis of collective representations by tourists, this article will show that the Khumbu region combines various principles of heterotopias (Foucault, 1967). This region, long unexplored and closed to outsiders, and its landscapes infused with religiosity, attracts tourists because it is still largely seen as a genuine lost paradise. These elements are conducive to the processes of physical and mental renewal, in addition to social distinction which allows trekkers –in a more or less conscious, temporary, or performance-based manner– to push themselves to their limits. The popularity and increasing openness of the Everest region and its inhabitants to globalisation, which could theoretically call into question the meaning and very principles of this heterotopia, do not seem to affect the experience of trekkers, despite the fact that their practices are based on a complete break with the places and time frames of their everyday life.
  • Le tourisme dans les montagnes du centre du Kérala (Inde du Sud) : à la croisée des regards posés sur les populations forestières - Lucie Dejouhanet accès libre avec résumé
    Les adivasi (« peuples originels ») désignent en Inde du Sud les populations forestières, notifiées dans la Constitution indienne comme « tribus répertoriées », qui habitent dans les montagnes des Ghâts et sur leurs piémonts. Ces populations se sont vues attacher deux visions essentialistes : celle de tribus préservées vivant en harmonie avec la nature, et celle de peuples arriérés qu'il faut éduquer pour leur permettre d'intégrer la société indienne. Ces deux visions cohabitent dans la manière dont les adivasi des montagnes sont aujourd'hui perçus par les touristes et au-delà, par les habitants des plaines et des villes. Cet article souligne le poids des héritages dans l'approche des montagnes et dans le regard posé sur leurs habitants. À travers plusieurs exemples de sites touristiques au Kérala, nous analyserons la place assignée aux adivasi des montagnes dans l'imaginaire collectif et touristique, le rôle donné aux populations locales dans le développement touristique et la manière dont le tourisme fait ressortir les rapports sociaux hiérarchiques et inégalitaires existant au sein de la société forestière.
  • Tourism in the Mountains of Central Kerala (South India): at the Crossroads of Attitudes Towards Forest Populations - Lucie Dejouhanet accès libre avec résumé en anglais
    In South India the term “Adivasi” (original inhabitants) designates forest dwellers, defined in the Constitution of India as Scheduled Tribes, who live in the Ghat mountains and their foothills. These populations have been ascribed two essentialist visions: preserved tribes living in harmony with nature and backward peoples who need to be educated so that they can be integrated into Indian society. These two visions coexist in how the mountain-dwelling Adivasi are perceived today by tourists as well as by the inhabitants of the plains and cities. This article underscores just how burdensome this past legacy is when observing these mountain areas and in the attitudes towards their inhabitants. Through several examples of tourist sites in Kerala, this article analyses the place accorded to the mountain Adivasi in the collective and tourist imagination, the role assigned to the local populations in tourist development, and how tourism brings out the hierarchical and inegalitarian social relations existing within forest society.
  • Mise en tourisme d'un village shui dans la province montagneuse du Guizhou (sud de la Chine) : imaginaires et instrumentalisation politique du paysage - Evelyne Gauché accès libre avec résumé avec résumé en anglais
    Cette contribution interroge la construction des imaginaires touristiques, à travers la mise en tourisme d'un village shui de la province montagneuse du Guizhou (Chine). Le développement du tourisme dans l'espace rural, impulsé par l'État au début des années 1980, s'effectue selon un modèle officiel très standardisé, ayant pour objectif, outre le développement économique, la construction de l'identité nationale. Ce modèle est fondé à la fois sur un regard stéréotypé porté sur le paysage, façonné notamment autour de l'idéal mandarin lettré, pictural et jardinier, du « shanshui » (littéralement « les monts et les eaux »), la folkorisation des minorités ethniques et la modernisation des campagnes. Il s'appuie ainsi sur une instrumentalisation du paysage, mais aussi des populations, à travers un récit national au service de la grandeur de la nation chinoise et du peuple Han, avec en arrière-plan l'affirmation de l'idéal socialiste. Corrélativement à la projection de l'imaginaire Han sur leur paysage quotidien, les représentations sociales du paysage de la population shui se transforment sous l'effet du tourisme et révèlent l'adhésion de cette dernière au modèle.
    This contribution questions the build-up of touristic imaginaries, through the tourismification of a Shui village located in the mountainous Province of Guizhou (China). The growth of the tourism industry in the rural areas driven by the State in the early 1980s, has been going on according to a highly standardised official model. Not only did it aim at fostering economic development, but also at making up national identity. It is founded on a stereotyped vision of the landscape, seen through the prism of the Mandarin ideal based on poetry, gardening and pictorial arts or Shanshui, literally ‘mounts and waters', as well as on the folklorisation of ethnic minorities and the modernisation of the countryside. As such, it uses both landscape and populations as tools, through a national narrative of the greatness of the Chinese nation and the Han people with, in the background, the praise of the socialist ideal. Correlatively to the projection of Han imaginaries onto the daily landscape of the Shui, the social representations of this landscape are also transformed by tourism, thereby revealing how the Shui population is adhering to the State model.
  • Tourismification of a Shui Village in the Mountainous Province of Guizhou (South China): Imaginaries and the Use of Landscape for Political Ends - Evelyne Gauché accès libre avec résumé en anglais
    This contribution questions the build-up of touristic imaginaries, through the tourismification of a Shui village located in the mountainous Province of Guizhou (China). The growth of the tourism industry in the rural areas driven by the State in the early 1980s, has been going on according to a highly standardised official model. Not only did it aim at fostering economic development, but also at making up national identity. It is founded on a stereotyped vision of the landscape, seen through the prism of the Mandarin ideal based on poetry, gardening and pictorial arts or Shanshui, literally ‘mounts and waters', as well as on the folklorisation of ethnic minorities and the modernisation of the countryside. As such, it uses both landscape and populations as tools, through a national narrative of the greatness of the Chinese nation and the Han people with, in the background, the praise of the socialist ideal. Correlatively to the projection of Han imaginaries onto the daily landscape of the Shui, the social representations of this landscape are also transformed by tourism, thereby revealing how the Shui population is adhering to the State model.