Contenu du sommaire : Historial, musées et mémoriaux de la Grande Guerre
Revue | Guerres mondiales et conflits contemporains |
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Numéro | no 235, 2009/3 |
Titre du numéro | Historial, musées et mémoriaux de la Grande Guerre |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Introduction - Serge Barcellini p. 3-5
- Le musée de l'armée aux Invalides : « la Grande Guerre au musée de l'armée » - Général Bresse p. 7-11
- Le mémorial de Verdun : « le mémorial des combattants » - Xavier Pierson p. 13-20
- L'historial de Péronne : « l'historial de la Grande Guerre » - Guillaume de Fonclare p. 21-32
- La caverne du Dragon : « le musée du Chemin des Dames » - Anne Bellouin p. 33-44
- Le centre d'interprétation de Suippes : « Marne 14-18 » - Hélène Méhault p. 45-60
- Hartmannswillerkopf : « un monument national de la Grande Guerre » - Thierry Ehret p. 61-73
- La Coupole : « sites et organisation de la mémoire de la Grande Guerre en Nord - Pas-de-Calais » - Yves Le Maner p. 75-80
- Le musée de la Grande Guerre de Meaux : « un musée en chantier » - Michel Rouger p. 81-86
Articles
- Verdun dans l'enseignement et dans les manuels scolaires - Hubert Tison p. 87-100 Verdun dans l'enseignement et dans les manuels scolaires.
First by an analysis of developments in teaching the First World War in the final years of secondary school stresses the continuities and changes since the 1990s. Next, treatment of the battle of Verdun in thirteen 11th-grade history textbooks published in 2003 is shown in the form of charts both quantitative (number of pages, illustrations, etc.) and qualitative (goals, presentation, assessment of the battle). Finally, classroom teaching now takes into account updated scholarly research and pedagogy. Verdun is not only an item of history ; it is also a French and European site of commemoration. - La place de la religion dans l'éducation par le YMCA des travailleurs chinois de la Grande Guerre - Li Ma p. 101-115 La place de la religion dans l'éducation par la YMCA des travailleurs chinois de la Grande Guerre.SUMMARY. — During the First World War, 140 000 Chinese workers served in France under British and French command. The YMCA (Young Men Christian Association), which was very active in China, provided interpreters and organized a system of animation and education of these workers, inside the many camps in France. The objective of YMCA was explicitly to promote religious education and conversion in China, once the workers returned home. We examine here the global politics of YMCA and its effects, and analyze the religious content of what was taught to the workers.
- La guerre d'Algérie dans les relations franco-espagnoles - Anne Dulphy p. 117-129 La guerre d'Algérie dans les relations franco-espagnoles.
The beginnings of the Algerian War is marked by the tension between France and Spain caused by the deposition in August 1953 of the Sultan of Morocco. In Spring 1957 the Spanish position draws close to the French, this convergence of analysis being expressed in the United Nations. At the same time international pressure increases, albeit without ranging Spain among the indefectible allies. What makes the Spanish case special is undoubtedly the constant bargaining in which the pro-Franco mode bound the Algerian question to the whole of the bilateral relations, which paradoxically created the conditions of reconciliation between the two countries. - Guerre irrégulière et analyse institutionnelle : le cas de la guerre révolutionnaire de l'armée française en Algérie - Pierre Pahlavi, Éric Ouellet p. 131-144
- Les réseaux Stay behind en Europe : le cas de l'organisation luxembourgeoise - Gérald Arboit p. 145-158
- Verdun dans l'enseignement et dans les manuels scolaires - Hubert Tison p. 87-100
- Comptes rendus - p. 159-167