Contenu du sommaire : Construire un système de retraite juste et soutenable
Revue | Revue de l'OFCE (Observations et diagnostics économiques) |
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Numéro | no 170, décembre2020 |
Titre du numéro | Construire un système de retraite juste et soutenable |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Construire un système de retraite juste et soutenable - Luc Arrondel, Carole Bonnet, Frédéric Gannon, Gilles Le Garrec, Florence Legros, Vincent Touzé p. 5-13 The organization of France's pension schemes could be significantly transformed starting in 2022 with the gradual introduction of a system of universal pension points, without altering the current pay-as-you-go financing. This systemic reform, which was initially approved by the National Assembly on 5 March 2020 after the government invoked Article 49.3 [which strengthens the government's power to compel adoption of legislation], was subsequently suspended by President Macron on 16 March 2020 due to the Covid-19 crisis. As a result, the future of this key reform of Macron's five-year mandate is uncertain. The issue of pensions has nevertheless been placed at the heart of the country's public debate.
Partie 1. Expériences étrangères
- L'avenir de la Social Security aux États-Unis - Peter A. Diamond p. 15-57 La Social Security américaine fait face à un risque d'insolvabilité à moyen terme. Cet article passe en revue les difficultés politiques depuis 1970 pour adopter une législation bipartisane pérenne. Il examine en particulier la réforme de 1983 qui a permis de garantir pendant près d'un demi-siècle le financement des pensions. La perspective de l'épuisement du Trust Fund en 2034 fait de nouveau resurgir le risque d'insolvabilité. L'examen de l'histoire institutionnelle récente et passée des États-Unis, ainsi que l'analyse d'expériences étrangères, permettent d'éclairer le débat actuel et de dresser un panorama des solutions possibles pour garantir l'avenir à long terme de la Social Security.US Social Security is facing a medium-term risk of insolvency. This article reviews the political difficulties experienced since 1970 in adopting long-term bipartisan legislation. In particular, it examines the 1983 reform, which ensured the financing of pensions for almost half a century. The prospect that the Trust Fund will run dry in 2034 is once again raising the risk of insolvency. A review of recent and past institutional history in the United States, together with an analysis of foreign experience, shed light on the current debate and provide an overview of possible solutions to secure the long-term future of the US social security system.
- La réforme italienne des retraites : Ombres et lumières d'un parcours d'obstacles - Elsa Fornero p. 59-84 Cet article revient sur la genèse puis le parcours politique de la réforme des retraites dite « Monti-Fornero ». Cette réforme toujours active fut rédigée et adoptée en moins de quarante jours en 2011 dans un contexte de pression internationale sur les finances publiques italiennes. L'histoire des réformes débute véritablement, en 1992, sous le gouvernement Amato qui fit adopter des mesures de contrôle du niveau des pensions en les indexant sur les prix au lieu des salaires. Ensuite, en 1995, sous le gouvernement Dini, fut lancée une réforme ambitieuse de transformation progressive d'un régime de retraite reposant alors sur un principe de prestations définies en pensions à cotisations définies. Cette réforme qui devait voir naître un régime de comptes notionnels à l'italienne avait le principal défaut d'une mise en place très lente. Suite à la crise financière de 2009 et la crise des dettes souveraines, l'Italie fut contrainte de faire appel à un soutien européen en 2011. Soutien obtenu en contrepartie de réformes ambitieuses. C'est dans ce contexte que la réforme Monti-Fornero fut votée avec pour principales mesures une accélération de l'agenda de la réforme Dini et une hausse significative des âges minimaux de liquidation. Bien que transparente, soutenable financièrement et donc capable de restaurer la confiance dans le niveau futur des pensions, la réforme n'en a pas été moins impopulaire. Depuis la fin du gouvernement Monti, les partis politiques, y compris ceux qui avaient soutenu la réforme, ont eu tendance à prendre leur distance par rapport à la mesure voire à s'y opposer farouchement. En particulier, la Ligue du nord en a fait un cheval de bataille électorale. Pourtant, en 2018, son entrée au gouvernement n'a pas conduit à un changement fondamental de la réforme mais seulement à des mesures provisoires d'assouplissement. L'histoire italienne illustre la difficulté politique et sociale d'adopter une réforme des retraites dans l'urgence alors qu'il aurait été préférable d'agir tôt dès lors que la fragilité de l'équilibre financier était connue depuis bien longtemps.This article looks back at the genesis and political trajectory of Italy's so-called Monti-Fornero pension reform. The reform, which is still in place, was drafted and adopted in less than forty days in 2011 at a time of international pressure on the country's public finances. The reform actually had its origins in 1992 under the Amato government, which took steps to control the level of pensions by indexing them to prices instead of wages. An ambitious reform was then launched in 1995, under the Dini government, that aimed at gradually transforming a pension system based on the principle of defined benefits into a defined contribution system. This reform, which was to give rise to an Italian-style system of notional accounts, had the significant drawback of being implemented very slowly. After Italy was hit by the financial crisis of 2009 and the sovereign debt crisis, it was forced to appeal for European support in 2011. This support was obtained in return for ambitious reforms. It was in this context that the Monti-Fornero reform was passed, with the main measures being an acceleration of the Dini reform agenda and a significant rise in the minimum retirement age. Although the reform was transparent and financially sustainable and therefore capable of restoring confidence in the level of future pensions, it was nevertheless unpopular. Since the end of the Monti government, Italy's political parties, including those that had supported the reform, have tended to distance themselves from the measure or even to oppose it quite fiercely. The Northern League in particular has made its opposition an electoral battle-cry. Yet the League's entry into the government in 2018 did not see any fundamental change in the reform but only some provisional measures easing it. The story of Italy illustrates the political and social difficulty of adopting a pension reform in haste when it would have been better to act earlier when the fragility of the financial accounts had long been known.
- Propositions de réforme des retraites publiques en Belgique : Principes et instruments - Pierre Devolder p. 85-103 La Belgique dispose pour l'instant d'un régime de retraite de sécurité sociale en répartition et en prestations définies. Comme dans de nombreux autres pays, la soutenabilité financière de cette architecture est menacée et le système contient de nombreuses injustices et incohérences. Une commission de réforme a été mandatée en 2013 en vue de proposer une réforme structurelle. La pension à points, telle que développée dans le rapport de 2014, constitue un projet cohérent permettant d'améliorer la soutenabilité financière, l'équité, la flexibilité et la transparence des régimes belges de pension légale. Néanmoins, le concept de point n'a pas convaincu et a suscité de nombreuses craintes. L'objectif de cet article est de mettre en contexte et synthétiser le projet belge de pension à points. Face au rejet du concept même de point, nous proposerons également une alternative à la pension à points, le compte individuel pension, visant à rencontrer les grands objectifs de cette réforme mais tout en évitant le recours à la notion même de points. Une comparaison sera également faite avec le mécanisme des comptes notionnels.Belgium's social security pension system is currently a pay-as-you-go, defined benefit scheme. As in many other countries, the financial sustainability of this architecture is under threat, and the system has many inequities and inconsistencies. A commission was mandated in 2013 to propose structural reforms. The points-based pension developed in the commission's 2014 report constituted a coherent project for improving the financial sustainability, equity, flexibility and transparency of the country's statutory pension schemes. The concept of points has, however, raised many fears and failed to convince. The objective of this article is to contextualize and synthesize the proposal for a points-based pension. Given the rejection of the very concept of pension points, we propose an alternative to a points-based pension, i.e. the individual pension account, which aims to meet the reform's main objectives while avoiding the use of the points concept per se. A comparison will also be made with the notional account mechanism.
- The Finnish pension system from a comparative Nordic perspective - Tarmo Valkonen p. 105-128 The Nordic welfare states have managed to reform their pension systems in a way that supports both high employments rates and low old-age poverty. This ability to innovate and acquire acceptance for the new rules are the key elements behind the success of these systems. The role of social partners has been decisive in previous reforms, but the needs to increase employment rates and improve overall fiscal sustainability have introduced additional constraints for the reforms and have increased the influence of politicians. From the very beginning, the Finnish first-pillar earnings-related pension scheme has had several outstanding features, such as partial prefunding of the contributions, no ceilings for the pension accruals and preserving accruals when changing jobs. In recent years, the scheme has been at the front line of introducing links between pensions and retirement ages and life expectancy. However, the recent issue of the surprisingly low fertility has not yet been addressed.
- L'avenir de la Social Security aux États-Unis - Peter A. Diamond p. 15-57
Partie 2. Enjeux de justice sociale
- La retraite par répartition au crible de la pensée multi-solidaire - André Masson p. 129-192 Les débats suscités par le projet de réforme du système de retraite français, pourtant assez bien accueilli au départ, ont surtout révélé l'ampleur des désaccords concernant aussi bien les défauts du système actuel et les objectifs de la réforme que la pertinence du système universel proposé. L'étude cherche déjà à mieux comprendre ce dissensus patent en remontant à la source des désaccords. Celle-ci est d'ordre idéologique, opposant les visions a priori du monde social avancées par trois pensées du social : celles du libre agent, de l'égalité citoyenne et multi-solidaire. Tout discours sur le social correspond, grosso modo, à un point à l'intérieur de ce triangle idéologique. Les clivages entre les trois pensées, qui se nouent autour du rôle attribué à la famille et de la vision des liens et transferts entre générations, conduisent à des architectures des transferts sociaux (volume global, priorités selon l'âge, etc.) et à des systèmes de retraite très différenciés. Le système français actuel s'inspire d'abord de la pensée multi-solidaire, le projet de réforme, dans sa version initiale, de celle de l'égalité citoyenne.Les systèmes de retraite existants semblent de plus en plus rechercher un compromis entre les pensées du libre agent et de l'égalité citoyenne, assimilant la retraite en répartition à un dispositif financier soumis à des choix individuels. Les vocations d'assurance sociale et de solidarité intergénérationnelle de la retraite s'estompent. La suite de l'étude montre comment des propositions de réforme innovantes, inspirées par la pensée multi-solidaire, permettraient de retrouver ces vocations pour mainte forme actuelle de la répartition.`np pagenum="132"/bThe debate sparked by the proposed reform of the French pension system, although initially fairly well received, has above all revealed the extent of the disagreements concerning both the weaknesses of the current system and the goals of the reform, as well as the relevance of the proposed universal system. This study seeks to better understand this obvious discord by going back to the source of the disagreements. The discord is ideological in nature, opposing the a priori visions of the social world put forward by three different approaches to the social, based on the free agent, the equality of citizens, and multi-solidarity. Any discourse about the social corresponds, roughly speaking, to some point inside this ideological triangle. The cleavages between these three modes of thought, which are rooted in the role attributed to the family and the vision of the links and transfers between generations, lead to very different architectures for social transfers (the overall volume, age-based priorities, etc.) and to very different pension systems. The current French system is inspired primarily by multi-solidarity thinking, while the reform project, or at least its initial version, has been inspired by equality between citizens.Existing pension systems increasingly seem to be seeking a compromise between the free-agent and equal-citizen approaches, treating the pay-as-you-go pension as a financial mechanism that is subject to individual choice. The function of pensions to provide social insurance and intergenerational solidarity is fading. The rest of the study shows how proposals for innovative reform inspired by multi-solidarity thinking could make it possible to restore these functions to some current form of pay-as-you-go.
- Pensions and social justice : From standard retirement to reverse retirement - Grégory Ponthière p. 193-226 Recent debates about the pension reform in France emphasized the key role played by concerns for social justice. This paper argues that, from the perspective of social justice, both the existing pension system and the universal pension point system are missing the main target in terms of social injustice: the unfair situation faced by individuals who die prematurely, before reaching the retirement age. Those persons are victims of a double penalty. On the one hand, they suffer from a premature death, which prevents them from realizing their life-goals; on the other hand, those persons contribute to the pension system during their career, but are dead before enjoying the retirement period. We argue that this double penalty is not due to fatality: the structure of existing pension systems tends to exacerbate the undesirable consequences of a premature death. We show that social justice requires nothing less than to reverse pension systems, that is, to allow individuals to be retiree before starting their career. Such a reverse pension system, which amounts to provide a universal pension to all young adults – while leading to postpone the age of exit from the labor market – would contribute (at least partly) to free the unlucky short-lived from the double penalty faced under the standard or the reformed pension system.`np pagenum="194"/b
- La retraite par répartition au crible de la pensée multi-solidaire - André Masson p. 129-192
Partie 3. Épargner pour la retraite
- Pension anticipée et épargne financière des ménages - Luc Arrondel, Jean-Brieux Delbos, Dominique Durant, Christian Pfister, Laurent Soulat p. 227-259 Depuis l'article pionnier de Feldstein (1974), l'impact d'un système de retraite sur le niveau d'épargne fait l'objet de nombreux travaux aux résultats parfois controversés. Selon l'hypothèse standard du cycle de vie, un individu qui anticipe une perte de niveau de vie à la retraite devrait, toutes choses égales par ailleurs, épargner davantage. C'est à cette question que nous nous intéressons ici. Pour cela, nous considérons que les individus anticipent de façon plus satisfaisante leur taux de remplacement (à partir de leur profil de salaires) qu'un montant de pension au moment du départ en retraite. Nous étudions alors les effets d'une variation anticipée de ce taux de remplacement sur l'épargne financière des ménages, en tenant compte à la fois des évolutions anticipées de carrière et des réformes des retraites. Nous mobilisons la vague 2012 de l'enquête PAT€R portant sur la population française qui dispose de riches informations au niveau individuel sur les anticipations de pension. Nos estimations économétriques montrent qu'un plus faible (resp. plus élevé) taux de remplacement anticipé est relié, de façon significative, à un taux d'épargne financière plus élevé (resp. plus faible).`np pagenum="230"/bSince Feldstein's pioneering article (1974), the impact of a pension system on the level of savings has been the subject of numerous studies, with sometimes controversial results. According to the standard life-cycle hypothesis, someone who anticipates a loss in living standards upon retirement should, all else being equal, save more. This is the issue examined here. To this end, we consider that individuals anticipate their replacement rate (based on their wage profile) more satisfactorily than the amount of their pension at the time of retirement. We then study the effects of an anticipated variation in this replacement rate on household financial savings, taking into account both expected career changes and pension reforms. We use the 2012 wave of the PAT€R survey of the French population, which provides a wealth of information at the individual level on pension expectations. Our econometric estimates show that a lower (respectively, higher) expected replacement rate is significantly related to a higher (respectively, lower) financial savings rate.
- Épargne retraite : Stratégies d'allocation et dynamique des marchés financiers - Stéphane Hamayon, Yannick Pradat, Florence Legros p. 261-298 La loi PACTE du 22 mai 2019 vise à orienter l'épargne vers des placements longs productifs en favorisant l'essor de l'épargne retraite. Elle aspire conjointement à modifier la ligne de partage entre répartition et capitalisation. Cette disposition pose deux questions. Celle de l'impact de la capitalisation sur la croissance et celle de la dynamique que l'on prête aux actifs risqués. Cet article est centré sur la mesure du risque associée à l'utilisation des revenus du capital pour financer les retraites et examine la question centrale de l'utilité que les agents peuvent retirer de leur abondement au fonds d'épargne. Les résultats des simulations réalisées dans le cadre démo-économique français montrent que si le prix des actifs risqués suit une marche aléatoire (EMH), les agents averses au risque ne pourront pas obtenir sur les marchés un ratio « rendement/risque » équivalent à celui procuré implicitement par l'édifice des régimes par répartition. En revanche si les chocs sur les marchés boursiers ont un caractère transitoire, alors le marché financier pourrait concurrencer les régimes par répartition au prix d'un investissement massif en actifs risqués en début et milieu de vie active.`np pagenum="262"/bThe PACTE law of 22 May 2019 is intended to direct savings towards productive long-term investments by promoting the growth of retirement savings. At the same time, it aspires to shift the dividing line between distribution and capitalization. This raises two questions: the impact of capitalization on growth, and the dynamics that characterize risky assets. This article focuses on the measurement of risk associated with the use of capital income to finance pensions, and it examines the key question of the utility that agents might derive from their contributions to the savings fund. The results of simulations carried out in the French demo-economic framework show that if the price of risky assets follows a random path (EMH), risk-averse agents will not be able to obtain a risk-return trade-off on the markets equivalent to that implicitly provided by the pay-as-you-go system. On the other hand, if stock market shocks are transitory in nature, then the financial market could compete with pay-as-you-go schemes at the cost of massive investment in risky assets at the beginning and middle of working life.
- Pension anticipée et épargne financière des ménages - Luc Arrondel, Jean-Brieux Delbos, Dominique Durant, Christian Pfister, Laurent Soulat p. 227-259
Partie 4. Incitations socio-fiscales à travailler
- Système universel de retraite et taux de taxation marginal implicite des cotisations retraite : Analyse prospective pour un salarié du secteur privé avec une carrière complète sous-plafond né en 2003 - Frédéric Gannon, Gilles Le Garrec, Vincent Touzé p. 299-320 Cet article étudie comment l'adoption d'un système universel (SUR) par points impacte le taux de taxation marginal implicite de la cotisation retraite. À partir des formules de calcul des droits à pension, nous identifions deux facteurs centraux pour analyser la nature du changement : le facteur de revalorisation du salaire et le taux de remplacement marginal du salaire revalorisé. Nous observons également que le mode de calcul de la pension à prestations définies versée par la CNAV induit une discontinuité car seules les hausses marginales de salaires associées aux meilleures années cotisées comptent. Nos calculs montrent dans quelle mesure la cotisation SUR élimine cette discontinuité et réduit également le taux marginal de taxation de la cotisation AGIRC-ARRCO grâce à une meilleure indexation de la valeur des points. La cotisation SUR n'élimine pas le taux marginal implicite mais conduit à un profil plus lisse sur l'ensemble du cycle de vie.`np pagenum="302"/bThis paper studies how the adoption of a universal points-based pension regime (UPR) impacts the implicit marginal tax rate of the pension contribution. Using the formulas for calculating pension entitlements, we identify two key factors for analysing the nature of the change: the wage revaluation factor, and the marginal replacement rate of the revalued wage. We also observe that the method of calculating the defined-benefit pension paid by France's national pension regime, the CNAV, leads to a discontinuity, because only the marginal increases in wages associated with the best years of contributions count. Our calculations show the extent to which UPR contributions eliminate this discontinuity and also reduce the marginal tax rate of the contribution of France's supplementary pension scheme for private sector employees (AGIRC-ARRCO), thanks to a better indexation of the value of points. The UPR contribution does not eliminate the implicit marginal rate but leads to a smoother profile over the life cycle.
- Financial incentives to postpone retirement : Estimating the impacts of the 2003 French pension reform on the employment and wages of older workers by using a lifetime job search model - Sarah Le Duigou, Bérangère Legendre, Mareva Sabatier p. 321-344 This article analyses whether financial incentives to delay retirement affect the employment and wages of older workers, not just their retirement behavior. We focus on the outcomes of France's 2003 reform that offered pension bonus to older workers who postponed their retirement until the legal age. An equilibrium search model is built in which both employment and wage are endogenous, allowing us to analyze the role of both labor supply and demand in the retirement decision. Simulations of the model show that some firms choose to post higher wages to induce their workers to work longer. Thanks to a higher retention, firms save recruitment and training costs. Finally, demand-side considerations can attenuate the impacts of financial incentives that cause wage increases and too few new jobs.
- Système universel de retraite et taux de taxation marginal implicite des cotisations retraite : Analyse prospective pour un salarié du secteur privé avec une carrière complète sous-plafond né en 2003 - Frédéric Gannon, Gilles Le Garrec, Vincent Touzé p. 299-320
Partie 5. Soutenabilité des systèmes de retraites
- Modalités de pilotage d'un système de retraite et réponses à des chocs démographiques et économiques : Illustrations sur une maquette simplifiée d'un système de retraite en répartition - Christophe Albert, Frédérique Nortier Ribordy p. 345-376 Le pilotage d'un système de retraite par répartition consiste pour les gestionnaires à choisir et ajuster les leviers dont ils disposent en vue d'atteindre les objectifs qui leur sont assignés et pour faire face à des aléas économiques et/ou démographiques auxquels ils sont confrontés. Dans ce cadre, les gestionnaires peuvent s'engager sur des règles précises, ce qui les contraint alors dans leur pilotage. Trois catégories peuvent être distinguées : les systèmes à « prestations définies » où l'engagement porte sur le montant des pensions et l'ajustement est réalisé par les cotisations ; les systèmes à « cotisations définies », où l'engagement porte sur le taux de cotisation et les ajustements se font sur l'âge de liquidation ou le montant de la pension ; et les systèmes à « rendement défini » où l'engagement porte sur le rendement des cotisations de façon à assurer à chaque génération l'équivalent actuariel de ses cotisations.Il peut être démontré que tant que l'économie et la démographie sont stationnaires, ces trois modes de pilotage sont équivalents à taux de cotisation constant et avec des paramètres fixés de façon à respecter l'équilibre d'un système de retraite (en particulier si les droits et les pensions sont indexés sur la masse des rémunérations et si l'espérance de vie à la retraite est prise en compte à la liquidation). En revanche, les réactions du système de retraite face à des chocs démographique ou économique ne sont pas les mêmes selon le mode de pilotage privilégié.En particulier, les systèmes à prestations définies ne s'équilibrent pas automatiquement à long terme en cas de choc démographique ou économique. Avec`np pagenum="348"/b une indexation sur la masse des rémunérations, les systèmes à cotisations définies s'équilibrent à long terme en cas de choc tant que l'espérance de vie à la retraite reste stable. Seuls les systèmes en rendement défini incorporent des mécanismes permettant de revenir à l'équilibre, quel que soit le type de choc. Des fluctuations autour de l'équilibre restent néanmoins possibles dans des systèmes de ce type et l'ajustement à un allongement de la durée de retraite dépend largement de la façon dont est anticipé ou non cet allongement.Managing a pay-as-you-go pension system requires that managers choose and adjust the levers at their disposal in order to achieve the objectives they are assigned while dealing with the economic and/or demographic hazards they confront. In this framework, managers can make a commitment to precise rules, which then constrain how they manage. Three categories can be distinguished: "defined benefit" systems, where the commitment is to the amount of the pension and the adjustment is made through contributions; "defined contribution" systems, where the commitment is to the rate of the contribution and the adjustments are made to the age of liquidation or the amount of the pension; and "defined return" systems, where the commitment is to the return on the contributions so as to ensure that each generation receives the actuarial equivalent of its contributions.
- Sustainability of pension schemes : Building a smooth automatic balance mechanism with an application to the us social security - Frédéric Gannon, Florence Legros, Vincent Touzé p. 377-401 We build a “smooth” automatic balancing mecanism (S-ABM) which would result from an optimal tradeoff between increasing the receipts and reducing the expenditures of a pension scheme. The S-ABM obtains from minimizing a sum of discounted quadratic loss function under the constraint of an intertemporal budget balance. One advantage of this model of “optimal” adjustment is its ability to analyse various configurations in terms of ABMs by controlling the adjustment pace. Notably, this S-ABM permits to specify two particular cases we respectively denote “flat Swedish-type ABM” and “fiscal-cliff US-type ABM”. They are obtained by assuming very high adjustment costs on revenue (implying only pension benefit adjustment) and by choosing specific sequences of social time preference rate. We apply this ABM to the case of the United States Social Security to evaluate the potential adjustments necessary to ensure financial sustainability. These assessments are made under various assumptions about forecast time horizon, social time preference and weighting of social costs associated with increased receipts and/or lower expenditures.`np pagenum="378"/b
- Modalités de pilotage d'un système de retraite et réponses à des chocs démographiques et économiques : Illustrations sur une maquette simplifiée d'un système de retraite en répartition - Christophe Albert, Frédérique Nortier Ribordy p. 345-376