Contenu du sommaire : L'urbanisme tactique + Géographie et guerre + Varia
Revue | L'Espace Politique |
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Numéro | no 47-48, 2022/2-3 |
Titre du numéro | L'urbanisme tactique + Géographie et guerre + Varia |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
L'urbanisme tactique : outil d'émancipation ou de neutralisation des pratiques habitantes dans les espaces urbains ?
- L'urbanisme tactique : outil d'émancipation ou de neutralisation des pratiques habitantes dans les espaces urbains ? - Camille Mortelette, Laurent Gagnol, Céline Burger
- Comment les coronapistes ont influencé les pratiques cyclistes. Enquête en selle dans 5 métropoles françaises - Nathalie Ortar, David Sayagh, Adrien Poisson, Adrien Lammoglia, Benoît Feildel, Sandrine Depeau, Laurent Chapelon, Andoni Hentgen–izaguirre, Léa Barbé Au début de la pandémie de COVID-19, les pistes et bandes cyclables, qualifiées de « coronapistes », sont apparues comme un moyen simple, rapide et peu onéreux de répondre aux exigences sanitaires de distanciation sociale tout en évitant les conséquences négatives d'un report modal vers la voiture. À partir d'une recherche menée par entretiens et parcours commentés filmés dans cinq métropoles – Grenoble, Lyon, Montpellier, Rennes et Saint-Étienne – auprès de cyclistes expérimenté-es ou débutant-es, l'article analyse comment ces aménagements transitoires ont été perçus et pratiqués selon les contextes, les types d'infrastructures et les compétences des cyclistes. L'article revient dans un premier temps sur la réception des aménagements puis questionne les usages liés à une appréciation de la cyclabilité en termes de confort, de sécurité et de sûreté. Un des résultats est que si les coronapistes ont contribué à stimuler la pratique du vélo, une attention particulière doit être portée au développement d'aménagements lisibles, larges, physiquement séparés, continus et entretenus, notamment pour améliorer le sentiment de confort et de sécurité des cyclistes. L'article conclue sur les intérêts et limites de la dimension tactique dans la mise en œuvre des coronapistes.Tactical urbanism is a modality of intervention resulting from citizen initiatives, involving temporary, reversible and inexpensive material transformation, whose objective is to introduce rapid changes in the use and appropriation of urban public space. During or shortly after the spring 2020 lockdown due to the COVID-19 pandemic, tactical urbanism proved to be a simple, quick and inexpensive way to respond to the health emergency of social distancing. In particular, bicycle lanes and paths, referred to as pop-up infrastructures or in France as “coronapists,” were created in order to avoid a modal shift to the car by people afraid of using public transport. Based on research conducted with interviews and video elicitation in five French cities–Grenoble, Lyon, Montpellier, Rennes and Saint-Étienne–with experienced and novice cyclists, the article analyzes how these pop-up infrastructures have been perceived and used according to the context, the type of infrastructure and the profile of cyclists. Building on the discussion of the role of infrastructure, the aim here is to understand how the contingencies arising from the layout of transitory infrastructure produce a different relationship to space and mobility. In doing so, we examine the potential spillover effect of the coronapists on a population that did not practice utilitarian cycling before the pandemic and the continued practice of those who were already utilitarian cyclists. The purpose is to examine how these new infrastructures may have acted as a facilitator of modal shift or as a learning facilitator, and what particular role coronapists played in the practice of utilitarian cycling. The article first examines the reception of the infrastructure and then questions the uses related to an assessment of the cyclability in terms of comfort, safety and security. The article ends with a discussion of the interests and limitations of the tactical dimension in the implementation of coronapists. The diversity of the territory surveyed has shown the political force of the infrastructures and the effect that these transitional infrastructures have had as a complement to other measures. They promote new uses and encourage new people, including children, to adopt cycling on a daily or more regular basis. This result invites the pursuit of this proactive policy. These promising results encourage the development of these infrastructures in sparsely populated, suburban or rural areas. In addition, we have shown that ridership is highly dependent on cyclists' assessment of the comfort, safety, and security of the path. This perception varies greatly depending on the context, the type of facility and the experience of the cyclists. In most cases, the coronapists have helped to stimulate more cycling by providing greater coverage and safer or more direct routes. The expectancies and dissatisfaction generated by transitional facilities, which relate to perceived bikeability, inform us of the importance of considering the diversity of uses in their design as well as their physical quality and maintenance. The results of our survey encourage the design of readable, wide, physically separated, continuous and maintained facilities to improve cyclists' sense of safety. Finally, the results also show the importance of thinking about cycling policy by considering the full range of possible uses and experience levels from the design stage onwards in order to attract new cyclists.
- L'habitat intercalaire à la croisée de l'urbanisme tactique et de l'action sociale : les cas de Grenoble, Rennes et Villeurbanne - Adriana Diaconu, Margaux Duran y Gonin Lors de la crise sanitaire du COVID-19, les solidarités locales ont été reconnues comme une ressource pour les territoires leur permettant de faire face à des nouveaux défis, parmi lesquels la mise à l'abri de l'ensemble des personnes à la rue. L'utilisation de locaux et terrains vacants pour loger les sans-abris, revendication ancienne des mouvements sociaux, se développe dans ce contexte sous le nom d'habitat intercalaire. Occupations temporaires institutionnalisées, ces projets résultent de partenariats entre structures associatives ou citoyennes et collectivités locales, engendrant des croisements inédits entre urbanisme et action sociale. À partir d'un travail d'enquête mené auprès d'acteurs de ces projets dans trois villes françaises de 2020 à 2022 – Grenoble, Rennes, et Villeurbanne –, l'article fait l'analyse du sens donné par ces acteurs à leurs pratiques. Alors que les vecteurs d'émergence des projets se situent au croisement des mouvements sociaux, du travail social et du développement urbain, nous questionnons les modalités et les effets de cette rencontre et le positionnement des projets entre engagements politiques et actions pragmatiques, et entre opportunités temporaires et transformations plus durables de la gestion urbaine.The rise in homelessness in European cities linked to increased migration has led cities to face new challenges of providing shelter for precarious newcomers. During the COVID-19 pandemic, the French authorities required that all homeless people be sheltered. In order to meet this obligation, they recognised the voluntary actions of activist associations as a resource complementing state action. In this context, the long-standing demand of social movements that vacant buildings be used to house the homeless has gained momentum. This paper addresses the emergence of a non-profit temporary housing model, known as habitat intercalcaire (in-between homes), in France. It originates from the institutionalisation of squatting through regulated occupations of public or private properties that are temporarily unused, to accommodate people who do not qualify for mainstream shelters or social housing. These projects are often included in temporary urbanism strategies of areas undergoing urban renewal. In the academic literature, very few publications examine these practices, especially in France. In other European countries, such as the Netherlands and Switzerland, several authors have analysed temporary housing through the perspective of its commodification (Baloche, 2016; Debrunner, Gerber, 2021). This paper adds to this body of knowledge, through the study of the partnerships between different organisations, activist groups and local authorities in the creation of non-profit temporary housing that integrates rationales both from the social welfare sector and from urban development. By using an actor-centred perspective it complements other studies that have addressed mainstream emergency shelters and “alternative” accommodation for asylum seekers and migrants, such as squats and homestays (Agier et al., 2019; Bouillon, 2009; Damon, 2021; Dietrich-Ragon, 2011; Gardella, 2014, 2016; Lévy, 2021; Roche, 2021). Through an interdisciplinary approach, the paper focuses on the encounter between the discourses, values and practices from the two fields and questions the tactical dimension of these urban actions. It is based on empirical research including participant observation in meetings and seminars organised by the promoters of this non-profit temporary housing model. In addition, interviews with fifteen stakeholders – both from local governments and from the associative sector – were conducted in Rennes, Villeurbanne and Grenoble. The three cities were chosen owing to the involvement of their local political leaders, coming from left-wing or green parties, in reception policies and in housing issues.By focusing on the rationales of the emergence of this housing model, the main findings of the study show how contradictory political and ideological stances have been overcome through pragmatical means, and how the political commitment of elected representatives has fostered different strategies in the three cities. Values originating both from the social welfare and urban development realms, have been combined by advocates of the model, in order to encourage its adoption by property developers. In addition, by facilitating the management of properties by social welfare organisations, these practitioners show they can provide “creative” and financially sustainable long-term solutions for housing the homeless. Finally, the paper shows that these experiments attempt to pacify divergent logics and to include the social issue in urban management on a long-term basis. In doing so, it raises further questions on the future joint evolutions of social welfare and urban planning, when faced with challenges associated with international migration and housing crises.
- Du temporaire au pérenne : urbanisme tactique et ville créative. Exemples lisboètes - Marie-Laure Poulot Cet article interroge les trajectoires de deux lieux, du temporaire au pérenne, de l'interstitiel à l'emblème d'une politique culturelle urbaine institutionnalisée à Lisbonne : la Fabrica do Braço de Prata dans le quartier de Marvila et Lx Factory dans celui d'Alcântara. Quel est le rôle de la dimension transitoire dans la mise en œuvre et le développement de ces projets ? A partir d'une enquête de terrain (observations et entretiens) ainsi que de la lecture d'articles de presse et de la littérature grise, nous montrerons dans un premier temps comment ces projets temporaires sont nés d'initiatives privées dans des quartiers stratégiques de la ville, avant d'en analyser les caractéristiques, avec notamment la mise en exergue du temporaire dans les propos et les images. Enfin, nous nous attacherons à lire leur intégration dans les discours officiels de la ville et leur inscription dans la construction de la figure de Lisbonne comme métropole créative.This article examines the trajectories of two places, from the temporary to the permanent, from the interstitial to the emblem of an institutionalised urban cultural policy in Lisbon: the Fabrica do Braço de Prata in the Marvila district and Lx Factory in the Alcântara district. What is the role of the transitory dimension in the implementation and development of these projects? Based on a field survey (observations and interviews) as well as the reading of press articles and grey literature, we will first show how these temporary projects were born from private initiatives in strategic districts of the city, before analysing their characteristics, with in particular the emphasis on the temporary in words and images. Finally, we will try to read their integration in the official discourses of the city and their inscription in the construction of the figure of Lisbon as a creative metropolis
- Faire de l'urbanisme tactique dans les Suds ? Retour sur le programme des Pépinières urbaines financé par l'Agence Française de Développement (AFD) - Raphaël Besson, Armelle Choplin Initiés par l'Agence Française de Développement depuis 2018 à Ouagadougou, Dakar, Abidjan et en Tunisie, le projet des « pépinières urbaines » s'inspire de l'urbanisme tactique, en faisant la promotion d'aménagements transitoires ou collaboratifs, avec des interventions rapides et à faibles coûts, complémentaires aux projets habituels de l'AFD. Cet article propose d'évaluer les effets directs et indirects de ces projets et ainsi analyser les transformations socio-spatiales et les modifications possibles des formes d'action publique. L'article met en lumière la réussite de certaines actions, l'implication de différents acteurs et l'amélioration partielle des conditions de vie dans certains quartiers. Mais il revient également sur les limites de ce type d'urbanisme dans les Suds, dont les microprojets sont jugés trop éphémères.Launched by the Agence Française de Développement (AFD) since 2018 in Ouagadougou, Dakar, Abidjan and Tunisia, the “urban fabric initiatives” are inspired by tactical urbanism. They promote collaborative urban projects with short-term and low-cost implementation, complementing the usual urban projects of the AFD. This article proposes to evaluate the direct and indirect effects of these initiatives and to analyse the socio-spatial transformations and possible changes in governance. The article highlights the success of some initiatives and the improvement of living conditions in certain neighbourhoods. However, it also highlights the limitations of this type of urban planning in the Global South.
Géographie et guerre. Au-delà du conflit en Ukraine, quels liens ? Quelles évolutions ?
- La réappropriation de l'espace urbain par les armées occidentales - Philippe Boulanger La ville exerce un rôle central aujourd'hui dans les grandes dynamiques géostratégiques à l'échelle mondiale. Depuis 2007, plus d'un habitant sur deux est citadin et le taux d'urbains atteindrait 54 % de la population mondiale en 2021. Les projections démographiques indiquent des taux encore élevés pour ce siècle, soit 60 à 70 % de citadins pour 2050. Pour le militaire, la maîtrise du terrain urbain se révèle donc nécessaire sinon fondamentale pour intervenir dans les prochaines opérations de gestion de crise (Afrique, Moyen-Orient, Asie essentiellement) dont le nombre continue d'augmenter depuis la fin de la Guerre froide. Il est reconnu dans toutes les doctrines occidentales comme incontournable et redoutable, demandant une préparation et des mécanismes d'engagement spécifiques par rapport aux zones rurales. L'espace urbain est, somme toute, le terrain de la guerre asymétrique, des stratégies hybrides au profit du défenseur, du contournement de la puissance technologique par des capacités plus rudimentaires. Toutefois, la guerre d'Ukraine depuis 2022 vient nous rappeler que la guerre conventionnelle entre deux États reste envisageable sur le continent européen. L'espace urbain y apparaît également comme central et décisif dans les opérations militaires.Today, the city plays a central role in the major geostrategic dynamics worldwide. Since 2007, more than one in two inhabitants is urban and the urban rate would reach 54% of the world population in 2021. Demographic projections indicate still high rates for this century, with 60-70% of urban dwellers by 2050. For the military, mastering the urban terrain is therefore necessary if not fundamental to intervene in the next crisis management operations (Africa, Middle East, Asia mainly) whose number continues to increase since the end of the Cold War. It is recognized in all Western doctrines as unavoidable and formidable, requiring specific preparation and mechanisms for engagement with rural areas. Urban space is, after all, the terrain of asymmetrical warfare, hybrid strategies in favour of the defender, the circumvention of technological power by more rudimentary capacities. However, the Ukraine War since 2022 reminds us that the conventional war between two states remains conceivable on the European continent. The urban space also appears as central and decisive in military operations.
- Guerre en Ukraine : évolution et adaptation des discours médiatiques en Chine - Olga V. Alexeeva, Sijie Ren, Frédéric Lasserre Dès le début du conflit, les discours sur la guerre en Ukraine sont devenus une arène politique pour la diplomatie chinoise et pour le pouvoir discursif de Pékin dans le monde. En élaborant son discours officiel sur le conflit, Pékin a dû calibrer ses communications en fonction de différents facteurs externes et internes, et mobiliser les différentes stratégies pour les promouvoir. Certes lié à la Russie après de nombreuses années de rapprochement économique et politique avec Moscou, le gouvernement chinois se devait de définir une position. Comment le discours chinois a-t-il cherché à préserver son partenaire russe, sachant qu'il n'y a pas d'alliance formelle entre Moscou et Pékin et que les relations économiques entre la Chine et les Occidentaux sont plus fortes qu'avec la Russie ? Cet article analyse l'évolution de discours médiatique chinois en réalisant une étude qualitative des publications de deux journaux chinois, le Huanqiu Shibao et le Caixin Zhoukan, ainsi qu'en analysant les publications des internautes et des experts chinois sur le site de microblogage Weibo. L'analyse, basée sur une approche qualitative, permet de souligner l'évolution notable du discours officiel chinois sur la guerre en Ukraine depuis le début de l'invasion russe. Cette évolution reflète à la fois la détermination de Pékin de préserver sa neutralité afin de réduire l'impact de la crise sur ses propres ambitions géopolitiques et ses perspectives économiques, et le changement du contexte international entourant la guerre suite à son escalade dans l'espace et dans le temps.From the outset of the conflict, discourses on the war in Ukraine have become a political arena for Chinese diplomacy and Beijing's discursive power in the world. In developing its official discourse on the conflict, Beijing has had to calibrate its communications to different external and internal factors and mobilize different strategies to promote them. Certainly linked to Russia after many years of economic and political rapprochement with Moscow, the Chinese government had to define a position. How has the Chinese discourse sought to preserve its Russian partner, knowing that there is no formal alliance between Moscow and Beijing and that economic relations between China and the West are stronger than with Russia? This article uses a qualitative approach and analyzes the evolution of Chinese media discourse by conducting a qualitative study of the publications of two Chinese newspapers, the Huanqiu Shibao and the Caixin Zhoukan, as well as by analyzing the publications of Chinese Internet users and experts on the microblogging site Weibo. The analysis highlights the notable evolution of Chinese official discourse on the war in Ukraine since the beginning of the Russian invasion. This evolution reflects both Beijing's determination to preserve its neutrality in order to reduce the impact of the crisis on its own geopolitical ambitions and economic prospects, and the change in the international context surrounding the war following its escalation in space and time.
- Les régions anglophones du Cameroun, théâtre d'un conflit oublié - Serge Loungou, Serges Meye Ndong Les régions du Nord-ouest et du Sud-ouest du Cameroun, traditionnellement appelées le NOSO, sont le théâtre d'un conflit armé opposant les forces gouvernementales à des milices indépendantistes. Cette confrontation asymétrique, qui plonge ses racines dans les vicissitudes du double héritage colonial franco-britannique, s'est déclenchée en octobre 2017 lorsque des militants se réclamant du Southern Cameroons Ambazonia Consortium United Front (SCACUF) ont proclamé symboliquement l'indépendance de leurs régions sous la bannière de la « République d'Ambazonie » et créé des groupuscules armés pour combattre la présence de l'État camerounais en zone anglophone. Les violences liées à cette insurrection se sont rapidement transformées en conflit armé de basse intensité dont les conséquences humanitaires et socioéconomiques sont jugées désastreuses au terme de six années d'affrontements. Le NOSO est le cadre d'un conflit oublié, entendu que la communauté internationale s'y implique a minima en termes de prise en charge humanitaire, d'attention médiatique et d'initiatives politiques et diplomatiques. Le présent article examine les fondements et les conséquences de cette négligence. Ainsi, il apparaît que le déni et la chape de plomb entretenus par les acteurs camerounais contribuent à entraver l'action de la communauté internationale dans les deux régions en proie à la violence armée, et que la faible mobilisation internationale associée à l'intransigeance des principaux protagonistes locaux favorisent l'enlisement du conflit dont le spectre des violences tend à s'étendre au-delà du foyer originel du Cameroun anglophone.The North-West and South-West regions of Cameroon, traditionally known as NOSO, are the scene of an armed conflict pitting government forces against pro-independence militias. This asymmetrical confrontation, which has its roots in the vicissitudes of the dual Franco-British colonial heritage, began in October 2017, when activists claiming to be from the Southern Cameroons Ambazonia Consortium United Front (SCACUF) symbolically proclaimed the independence of their regions under the banner of the "Republic of Ambazonia" and created armed militias to fight the presence of the Cameroonian state in the English-speaking zone. The violence linked to this insurgency rapidly turned into a low-intensity armed conflict, the humanitarian and socio-economic consequences of which are considered disastrous after six years of confrontation. The NOSO is the setting for a forgotten conflict, with the understanding that the international community is involved at least in terms of humanitarian care, media attention and political and diplomatic initiatives. This article examines the factors and effects of this neglect. Thus, it appears that the denial and lead screed maintained by Cameroonian actors contribute to hindering the action of the international community in the two regions plagued by armed violence, and that the weak international mobilization associated with the intransigence of the main local protagonists favors the stalemate of the conflict, the specter of which tends to extend beyond the original home of Anglophone Cameroon.
- La réappropriation de l'espace urbain par les armées occidentales - Philippe Boulanger
Varia
- Création de la Communauté d'Agglomération Pays Basque : compétences, gouvernance et financement - Pr. Eguzki Urteaga Après le vote des 158 conseils municipaux du Pays Basque concernant la création d'un Établissement Public de Coopération Intercommunale (EPCI) unique pour l'ensemble du territoire, qui se solde par une majorité qualifiée des communes se prononçant en faveur de la constitution d'une Communauté d'Agglomération du Pays Basque, puis la signature de l'arrêté préfectoral instaurant la création de cette entité, le comité de pilotage chargé de sa mise en œuvre précise les compétences, la gouvernance et la fiscalité de cette nouvelle institution, ce qui a contraint les élus à trancher entre les différentes options mises en lumière par les experts et les services de l'État ; et ce, sachant que cette institution flexible est amenée à évoluer au fil du temps. Ainsi, depuis le 1er janvier 2017, les dix EPCI du Pays Basque fusionnent pour doter ce territoire d'une nouvelle institution représentative qui, en l'espace de deux ans, s'est approprié toutes les compétences prévues par la loi et a conçu puis mis en œuvre 23 politiques sectorielles. Toutefois, cela ne s'est pas fait sans difficultés caractérisées par une diminution des dotations de l'État et une centralisation des administrations et des prises de décision.After the vote of the 158 municipal councils of the Basque Country concerning the creation of a single Public Establishment of Intercommunal Cooperation (EPCI) for this territory, which resulted in a qualified majority of the municipalities pronouncing themselves in favour of the constitution of a Community of Agglomeration of the Basque Country, the signature of the prefectoral decree establish the creation of this entity, the steering committee in charge of its implementation specifies the competences, governance and taxation of this new institution, which forced the elected representatives to decide between the different options highlighted by the experts and the State services; and this, knowing that this flexible institution is bound to evolve over time. Since 1 January 2017, the ten EPCIs of the Basque Country have merged to provide this territory with a new representative institution which, in two years, has taken on all the competences provided for by the law and has designed and implemented 23 sectoral policies. However, this has not been achieved without difficulties synonymous of a reduction in State allocations and the centralisation of administrations and decision-making.
- La production d'espaces rassurants en territoire hétéronormé : les spatialités queer associatives dans les villes moyennes - Théophile Plouvier Les associations queer locales participent en France, par leurs activités, à offrir aux individus issus de minorités sexuelles et de genres, des espaces plus ou moins à l'écart de l'hétéronormativité et qui favorisent l'affirmation de soi. Ces espaces que l'on peut considérer comme étant des espaces rassurants, sont néanmoins peu étudiés en dehors des grands centres urbains, notamment dans les villes moyennes, posant ainsi la question des possibilités queer dans ces territoires. A partir d'un recensement précis des associations à l'échelle régionale, et des activités associatives recueillies sur les réseaux sociaux de trois structures établies dans des villes moyennes du nord de la France, les résultats montrent les stratégies spatiales mises en place par les associations pour assoir leur présence dans des territoires où les milieux queer sont souvent peu développés et visibles. A travers divers partenariats locaux et en investissant des espaces parfois perçus comme hétérosexuels, ces associations, par leurs pratiques mouvantes, remettent en cause la binarité sexuelle supposée des lieux. De plus, les spatialités associatives, via les relations entretenues avec les populations locales et les pouvoirs publics, nous renseignent sur l'acceptation des minorités sexuelles et de genres, et participent à établir une géographie des possibilités queer.In France, local queer associations participate, through their activities, in providing individuals from sexual and gender minorities with spaces that are more or less free of heteronormativity and that promote self-affirmation. These spaces, which can be considered as reassuring, are nevertheless little studied outside the large urban centres, particularly in medium-sized cities, thus raising the question of queer possibilities in these territories. Based on a precise census of associations on a regional scale, and associative activities collected through the social networks of three structures established in medium-sized cities in the north of France, results show the spatial strategies put in place by the associations to assert their presence in territories where queer communities are often little developed and visible. Through various local partnerships and by taking over spaces that are sometimes perceived as heterosexual, these associations, through their shifting practices, challenge the supposed sexual binarity of the places. Moreover, the spatialities of associations, through the relations maintained with local populations and public authorities, inform us about the acceptance of sexual and gender minorities, and participate in establishing a geography of queer possibilities.
- Création de la Communauté d'Agglomération Pays Basque : compétences, gouvernance et financement - Pr. Eguzki Urteaga