Contenu du sommaire : Géopolitique de l'océan Indien
Revue | Hérodote |
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Numéro | no 145, 2ème trimestre 2012 |
Titre du numéro | Géopolitique de l'océan Indien |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Océan Indien : mare Indicum ? - Jean-Luc Racine p. 3-5
- Océan Indien : la quête d'unité - Frédéric Grare p. 6-20 Longtemps ignoré parce que ne représentant qu'un espace de projection de puissance pour les acteurs internationaux, l'océan Indien est aujourd'hui au centre de toutes les attentions. À l'origine de cette situation nouvelle, le déplacement du centre de gravité géostratégique de la planète vers l'Asie et l'émergence d'une double rivalité stratégique entre l'Inde et la Chine d'une part, la Chine et les États-Unis d'autre part. Cette rivalité stratégique se double toutefois de menaces à caractère non conventionnel, conséquence de la fragilité, ou de la faillite de certains États littoraux de l'océan Indien. La définition et la mise en œuvre d'une architecture de sécurité régionale sont d'autant plus ardues que les réponses aux différents niveaux de menaces qui pèsent sur la région sont partiellement contradictoires. Si la multiplication des organisations sous-régionales pourrait constituer une réponse pragmatique à cette situation, il n'est pas certain qu'elles soient capables de freiner la fragmentation de leurs États membres ni même de prévenir la course aux armements qu'entraînera la rivalité stratégique, régionale et globale.The Indian Ocean : A unity quest . Because it was perceived as a space for the projection of power of international actor, the Indian Ocean has long been neglected but is today at the centre of attention. This situation is explained by the shift of the geostrategic centre of gravity of the planet towards Asia and the mergence of a dual strategic rivalry between India and China on the one side, between China and the United States on the other side. However, as a consequence of the fragility or failure of some of the Indian Ocean littoral states, this strategic rivalry is combined with non-traditional threats. The definition and implementation of a regional security architecture is thus made more complex by the fact that the responses to the various levels of regional threats are partly contradictory. If the multiplication of sub-regional organizations could constitute a pragmatic answer to this situation it is unclear whether they would be able to slow down the fragmentation of some of their member states nor prevent the arm race that the ongoing strategic rivalry will inevitably entail.
- La France et les enjeux stratégiques de l'océan Indien : Entretien avec l'amiral Jean Dufourcq - p. 21-29 Dans cet entretien avec Hérodote, l'amiral Dufourcq précise ce que sont les visions géostratégiques de la France vis-à-vis de l'océan Indien. Vieille présence dans les Mascareignes, avec encore aujourd'hui deux départements d'outre-mer ; maintien d'une base à Djibouti ; ouverture d'une nouvelle base dans le golfe Persique : au-delà de l'implication française dans la lutte contre les pirates somaliens, compte avant tout la sécurité des voies maritimes, essentielles pour l'économie mondiale. Les stratégies maritimes de l'Inde, de la Chine et des États-Unis sont aussi évoquées, comme l'est la volonté française d'être partie prenante de toutes les instances internationales qui portent attention à un océan dont les enjeux géopolitiques ne font que croître.France and the geostrategic stakes in the Indian Ocean. Interview. In this interview with Herodote, Admiral Dufourcq unravels the French geostrategic perspectives related to the Indian Ocean. France is present here since centuries and has still there two overseas districts. France keeps a base in Djibouti and has opened a new base in Abou Dhabi. Beyond the collective struggle against Somali pirates, what is at stake is the security of sea lines of communication vital to the global economy. The respective strategies of India, China and the U.S. in the region are also discussed, as well as France's willingness to join all regional organizations dedicated to an ocean whose geopolitical relevance is bound to grow in the future.
- L'océan Indien, laboratoire de la géographie militaire américaine - Jean-Loup Samaan p. 30-47 Longtemps, l'océan Indien fut considéré par l'armée américaine comme un espace géographique secondaire, à la différence des océans Atlantique et Pacifique. Or, depuis le milieu des années 2000, cette perception a changé. Cette nouvelle attention américaine est avant tout le résultat des appréhensions de Washington quant au rôle croissant de la Chine dans l'océan Indien. Toutefois, dans le contexte politique et financier actuel, les forces américaines ne devraient pas opérer de revirement spectaculaire vers l'océan Indien. Cependant, l'approche coopérative vis-à-vis de l'Inde ou de l'Australie qui anime la stratégie du Pentagone pour la zone préfigure des pratiques qui pourraient devenir structurantes pour les armées américaines. S'il est donc encore prématuré de faire de l'océan Indien le centre de gravité du XXIe siècle, il constitue indéniablement un laboratoire de la géographie militaire américaine de demain.The Indian Ocean, laboratory of the American military geography. For a long time, the Indian Ocean has been considered by the United States armed forces as a second-tier priority, compared to the Atlantic and Pacific Oceans. However, in the last decade, this perception has changed and this new American interest results from the increasing concerns over China's role in the Indian Ocean. Nevertheless, in the current political and financial environment, the US forces are unlikely to proceed to a major shift of resources toward the Indian Ocean. Meanwhile, the cooperative approach vis-à-vis India and Australia is driving the Pentagon's strategy for the region in a way that could foreshadow emerging patterns of US military policy. Therefore, if it is too soon to portray the Indian Ocean as the centre of gravity of the 21st century, it undeniably represents a laboratory of future US military geography.
- Existe-t-il un risque de vide stratégique dans l'océan Indien ? - Cyril Robinet p. 48-68 Alors que l'océan Indien a longtemps été considéré par les Occidentaux comme un espace maritime déconnecté de l'espace terrestre et des conflits qui s'y déroulaient, les logiques d'interpénétration des deux espaces sont récemment apparues via la piraterie et les menaces que celle-ci engendre sur le commerce international. Née de la déliquescence de l'État somalien, la piraterie a mobilisé la communauté internationale, tandis que le conflit somalien s'est régionalisé. Si la Somalie constitue aujourd'hui le principal exemple d'État failli, d'autres pays riverains de l'océan Indien – Comores, Madagascar, Mozambique – connaissent des situations inquiétantes. L'incapacité de ces États à contrôler leurs territoires peut in fine multiplier les entraves à la circulation maritime dans l'océan Indien occidental. Au-delà d'un calcul économique, la communauté internationale doit rester présente dans la région pour y assumer ses responsabilités politiques – avec des solutions novatrices pour la Somalie et un engagement renouvelé auprès de ses voisins méridionaux.Is there a risk of strategic vacuum in the Indian Ocean ? While the Indian Ocean has long been regarded by Westerners solely as a maritime area disconnected from its shores and its conflicts, the logic of inter-penetration of these two spaces have recently emerged through piracy and the threats it generates on international trade. Born from the collapse of the Somali state, piracy has mobilized the international community, while the Somali conflict was regionalized. If Somalia is now the main example of a failed State, other countries bordering the Indian Ocean – i.e. Comoros, Madagascar, Mozambique – are experiencing worrying situations. Their inability to control their territories may ultimately increase the threats to maritime traffic in the western Indian Ocean. Beyond an economic calculation, the international community must remain present in the region to assume its political responsibilities – with innovative solutions for Somalia and a renewed commitment to its southern neighbors.
- Vers un axe Canberra-New Delhi dans l'océan Indien ? - Barthélémy Courmont, Colin Geraghty p. 69-82 La multiplication des échanges commerciaux, conjuguée à l'identification de risques sécuritaires majeurs, fait aujourd'hui de l'océan Indien un espace géographique de plus en plus important. L'émergence de la Chine en fait un enjeu stratégique disputé par les puissances régionales. L'Inde et l'Australie, avec des objectifs qui leur sont propres, cherchent à renforcer leur présence dans cet espace, et s'interrogent sur des partenariats basés sur des perceptions partagées et des intérêts communs. La mise en place d'un axe Canberra-New Delhi reste toutefois limitée par la vision qu'en a chacun des deux protagonistes. Côté indien, les échanges avec l'Australie sont ainsi forcément déséquilibrés, l'océan Indien étant une extension de l'espace du sous-continent, duquel l'Australie n'est qu'un acteur extérieur. Côté australien, le subtil équilibre entre le maintien de relations économiques et commerciales fortes avec Pékin et de relations politiques et militaires réaffirmées avec Washington impose une redéfinition de la stratégie du « front occidental » plus vaste, dans laquelle l'Inde ne serait qu'un acteur parmi d'autres.Toward a Canberra-New Delhi axis in the Indian Ocean ? The rise of trade exchanges alongside the identification of major security threats has turned the Indian Ocean into one of the most important geographical spaces. The emergence of China has developed growing strategic disputes within the regional powers. Although they defend different objectives, India and Australia have been seeking ways to improve their presence and have been focusing on possible partnerships based on shared perceptions and common interests. The implementation of a Canberra-New Delhi axis remains however limited considering the different vision the two protagonists have of it. On the Indian side, the exchanges with Australia are unbalanced due to the vision of the Indian Ocean as a strategic extension of the peninsula. On the Australian side, the subtle balance between strong economic and trade relations with Beijing and reaffirmed political and military relations with Washington justifies a new “western front” strategy in which India is just an actor among others.
- L'Indian Navy, gendarme de l'océan Indien ? - Alexandre Sheldon-Duplaix p. 83-103 Longtemps parent pauvre des forces armées, enfermé dans un tête-à-tête avec la marine pakistanaise, l'Indian Navy, désormais septième flotte du monde, semble avoir persuadé le pouvoir politique de son importance pour une nation qui, comme la Chine, a perdu sa souveraineté par la mer, mais qui est restée longtemps figée dans la défense de sa frontière terrestre. Étendant son influence par une diplomatie navale très active, avec les grandes puissances comme avec les riverains de l'océan Indien et de la Chine, l'Indian Navy devient de fait un allié de revers pour les États-Unis et le Japon face à la montée de la marine de Pékin. Inspirée par le modèle russe, elle privilégie le missile antinavires tiré en salve pour saturer les défenses d'un adversaire, ses nouveaux porte-avions servant plus à la défense aérienne qu'à la projection. Priorité nationale, le premier sous-marin nucléaire lance-engins devra encore attendre une à deux décennies le missile à longue portée qui assurera une vraie capacité de seconde frappe contre le grand voisin du Nord.The Indian Navy, the Indian Ocean watchdog ? For long the least favored member of the armed forces, locked in its confrontation with Pakistan, the Indian Navy, now ranked 7th in the world, seems to have convinced its political masters of its importance. India like China had lost its sovereignty from the sea but had remained focused on its land border. Extending its influence through an overactive naval diplomacy towards the Great powers, Asian and East African nations, the Indian Navy becomes a de facto ally of the United States and Japan, against Beijing's rising fleet. Inspired by the Russian model, it favors the anti-ship cruise missile fired in salvo to saturate an opponent's defenses while using its current and future carriers for air defense rather than projection. A national priority, its first nuclear strategic submarine will have to wait one or two decades before receiving a long range missile that will give it a true second strike capability against its northern contender.
- Idéologies religieuses et réseaux transnationaux à travers l'océan Indien - Éric Germain p. 104-117 Peut-on considérer que le maillage de communautés diasporiques établies sur le pourtour de l'océan Indien induit une interdépendance sécuritaire qui autorise à considérer cette région comme un véritable « complexe de sécurité » ? Dans les pays riverains, l'importance du fait diasporique (indien, yéménite, somalien, philippin ou chinois) tout comme le développement de stratégies d'influence régionale (Inde, Iran, voire la Chine ou la Turquie) apportent une réelle cohérence à une vision d'une aire économique et culturelle propre et non plus d'un simple espace de transit maritime. Les menaces qui pèsent sur la sécurité de cette région ne peuvent pas être considérées indépendamment de ces flux et de ces réseaux transnationaux. Les idéologies légitimant le recours à la violence reposent aujourd'hui moins sur un socle national ou ethnique (à l'exemple des Tigres tamouls) que religieux. On assiste à la diffusion à une échelle régionale d'un type de violence essentiellement intermusulmans (antichiites ou anti-ahmadis), mais d'autres violences confessionnelles pourraient naître, particulièrement dans les zones où le rapport entre populations « autochtones » et « allogènes » demeure tendu.Religious ideologies and transnational networks across the Indian Ocean. Does the networking of Diasporic communities established along the Indian Ocean Rim create some security interdependence that might be genuinely labelled as a “security complex” ? The importance of Diasporas in the region (Indian, Yemenite, Somalian, Filipino or Chinese), as well as the growing regional influence of some nations (India, Iran or overseas'China and Turkey), brings coherence to a more visible economic and cultural area. This transnational network of influence shall be taken into account looking at future threats to the security of the Indian Ocean. Ideologies legitimizing violence might be currently less of a national or ethnic nature (as it would have been the case for the Tamil Tigers movement in the past decades) than of a religious one. The growing religious radicalism on the regional scale concerns today mainly Muslims (anti-Shia or anti-Ahmadi violence), but other religiously motivated hatred speeches might occur in the future, particularly in places where the relationship between “native” and “alien” groups of the population remains fragile.
- Lutte contre la piraterie, facteur structurant de sécurité en océan Indien ? - Véronique Roger-Lacan p. 118-128 La lutte contre la piraterie somalienne dans l'océan Indien a conduit les coalitions navales internationales à mettre en place un schéma de coopération en dehors des circuits auxquels les États riverains de l'océan Indien se réfèrent plus facilement : ONU et Union africaine par exemple. Ces schémas de coopération navale n'ont pas pu conduire à ce jour à l'éradication du phénomène de la piraterie somalienne. Ils n'ont pas renforcé non plus la coopération entre des États riverains de l'océan Indien, et d'autres, aux caractéristiques très diverses. Ils ont donc peu de chance d'être pérennisés, et de constituer par conséquent un embryon de système de sécurité dans la région de l'océan Indien. Cet article n'engage que son auteur.The fight against piracy, a structuring factor of the security in the Indian Ocean ? The struggle against piracy in the Indian Ocean has led international naval coalitions to establish a framework of cooperation outside of those usually referred to in the Indian Ocean, the UN and the African Union for example. Those networks of naval cooperation have not led yet to the eradication of the scourge of piracy. Nor did they reinforce naval cooperation among Indian Ocean states and others, of such diverse characteristics. Thus, they have little chance of being prolonged too much, and of constituting the beginning of a collective security system in the Indian Ocean region. This article reflects the views of its author only.
- Quelles architectures de sécurité pour l'océan Indien ? - Isabelle Saint-Mézard p. 129-149 Espace instable et peu organisé, exposé qui plus est à de nombreux risques de conflits et menaces de sécurité, l'océan Indien suscite néanmoins l'intérêt d'un nombre croissant de puissances régionales et extrarégionales. Ce foisonnement des acteurs et des menaces conduit à s'interroger sur la nécessité d'une architecture de sécurité dont la vocation première serait de préserver une certaine stabilité régionale. Dans cette perspective, le présent article s'interroge sur la capacité des États actifs en océan Indien à mettre sur pied des institutions ou des mécanismes multilatéraux, œuvrant en faveur d'une approche coopérative de règlement des problèmes de sécurité affectant la région. Jusqu'à présent, l'histoire de la coopération en océan Indien révèle une série d'échecs ou de projets inaboutis à l'échelle macrorégionale, ou très parcellaires et fragmentés au niveau sous-régional. À défaut d'organisation régionale panocéanique, une architecture de sécurité complexe se construit de facto, basée essentiellement sur l'engagement militaire des États-Unis et de leurs alliés ou partenaires et, potentiellement, sur la prise en compte par les enceintes régionales actives en Asie-Pacifique de certains des enjeux stratégiques existants à leur porte, en océan Indien.Which security architecture in the Indian Ocean ? Despite its instability and lack of organization, as well as its exposure to a variety of potential conflicts and security threats, the Indian Ocean has become an area of interest for a growing number of regional and extra-regional powers. Such profusion of actors and threats raises the question of a security architecture aimed at ensuring a certain level of stability in the region. This article questions whether the Indian Ocean powers could build multilateral institutions or mechanisms promoting a cooperative approach to deal with the security challenges in the region. So far, regional cooperation in the Indian Ocean has been a story of repeated failures with unsuccessful projects at the macro-regional level, as well as patchy and fragmented ones at the sub-regional level. Instead of a pan-oceanic regional organization, a complex security architecture is nevertheless emerging in a de facto fashion, mostly on the basis of the military engagement of the United States and its allies or partners, and potentially, with the regional fora in the Asia-Pacific taking into account some of the strategic challenges emerging on their doorsteps, in the Indian Ocean.
- Géopolitiques mahoraise et réunionnaise : de la crise actuelle à un état des lieux régional - Sophie Moreau, Aurélien Marszek p. 150-160 La crise actuelle de la « vie chère » sur l'île de la Réunion est la répercussion de la même crise qui a éclaté en octobre 2011 sur l'île de Mayotte pendant plus de six semaines à la suite des mouvements antillais de 2009. Au-delà des représentations trop manichéennes, et dont il faut se garder, entre Français métropolitains, Comoriens de différentes îles, donc aux cultures, alliances passées et histoires distinctes, Mahorais et populations asiatiques ou arabes, les géopolitiques mahoraise et réunionnaise se font face et s'enchevêtrent de plus en plus. Les migrations officielles et clandestines entre le continent africain, les Comores, Mayotte et la Réunion portent en elles les germes de rivalités communautaristes croissantes au cœur même d'un Eldorado social et économique. La grande pauvreté des migrants est bien évidemment la cause profonde de ces mouvements de population que des entités politiques ou religieuses peuvent être amenées à utiliser pour développer leur niveau de puissance locale ou régionale à l'approche de rendez-vous électoraux majeurs.Geopolitics of Mayotte and Reunion Islands : from the current crisis to taking stock of the regional situation. The current protest against the “high cost of living” on Reunion Island is the repercussion of the social uprising in October 2011 on Mayotte Island during more than six weeks and moreover the consequence of the social violent movements within the French Caribbean Islands in 2009. Beyond the dualistic mass pictures – that we have to shun in this matter – between French metropolitans, inhabitants from the different islands of the Comoros with cultures, former alliances and specific histories, Mahorais and Asiatic or Arabic populations, the Mayotte and Reunion Islands geopolitical parameters are more and more mixed up. Legal and illegal migrations between the African continent, the Comoros, Mayotte and Reunion Islands contain the roots of community rivalries in this social and economic Eldorado. These transfers of people are the result of their high level of poverty. And some political or religious leaders could use this poverty to improve their local or regional power, especially in this year of important polls.