Contenu du sommaire

Revue Revue d'études comparatives Est-Ouest Mir@bel
Numéro vol 22, no 2, juin 1991
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Articles

    • La crise du pouvoir en U.R.S.S. (1988-juillet 1991) - Eugène Zaleski p. 5 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Ministère de l'intérieur, les OMON, ont organisé des milices et des groupes d'autodéfense qui sont autant d'armées républicaines en germe. La nécessité de redéfinir l'Union a fini par s'imposer et la première version du nouveau traité de l'Union a été adoptée par référendum le 17 mars 1991. Une version un peu modifiée en a été publiée le 19 juin mais ni l'une, ni l'autre ne délimitent très précisément les compétences respectives et les compétences communes du Centre et des républiques constitutives de l'Union (et encore moins le sort qui sera réservé aux républiques sécessionnistes). En revanche, on peut être certain que le traité sera la source d'innombrables controverses et conflits et notamment sur le point particulièrement explosif du budget, de la perception des impôts et de la répartition des ressources. Dans la dernière partie, l'auteur s'aventure à faire quelques réflexions sur l'avenir. Il replace la perestroïka dans la continuité historique de l'empire russe, rappelant que les revendications (libertés individuelles et démocratie, auto-détermination des peuples et décolonisation) étaient déjà celles des acteurs de la révolution démocratique russe de février-mars 1917, « confisquée » par le coup d'État bolchevik. A présent que l'empire s'est écroulé, victime de ses contradictions et de ses faiblesses, par quoi sera-t-il remplacé ? La thérapie du traité de l'Union paraît mal adaptée et plusieurs issues sont possibles : un engagement résolu sur la voie de la démocratie et de la décolonisation, le retour à un régime autoritaire mais instaurant l'économie de marché, le choix de la passivité et l'attente, fort risquée, d'une solution « qui s'imposera d'elle-même » ou le retour à une dictature pure et dure, s'accompagnant d'un bain de sang. Si Mikhail Gorbatchev ne fait pas une nouvelle fois preuve de courage en décolonisant l'empire, serait-ce lentement et par étapes, d'autres s'en chargeront. Et dans ce cas, le pire est à craindre.
      The crisis of authority in the U.S.S.R. (1988 - July 1991). After a preliminary reference to the ideological options open to Mikhail Gorbachev, initiator of the break-up of Stalinism, and the mistrust which be inspires, both among some of his opponents as well as among right-wing conservatives, the author considers the recent evolution of the Soviet Union, from the monopoly of Party rule to the difficult birth of a pluralistic regime. He first raises the question of the Party's attitude to perestroika. Article 6 of the Constitution of 1977, which aknowledges the leading role of the Party, was reluctantly annulled by Gorbachev, but annuled it was, thus leaving the way open for pluralism. Condemnation of factionalism within the body of the Party has not prevented the emergence of various "tendencies" (particularly the democratic Platform and the marxist Platform) which find official expression. Similarly, political and social groupings, independent of authority, began to proliferate : from groupings moved by a common principle, for example tne Safeguarding of the national heritage, or the defense of the environment, they rapidly became popular fronts, lending the system a de facto pluralism which would only later enjoy a de jure existence. This spontaneous development took shape first of all in the Baltic countries, and then with increasing momentum spread to all the republics. In parallel with this, the communist Party leadership initiated a reform of the political system, which found expression in the semi-free elections of March 1989, marked by the defeat of various party and State notables. This was the beginning of a multi-party system, there having been two major opposing tendencies during the campaign for the regional elections in the spring of 1990 : the democratic Russia bloc (liberal) and the patriotic Russian bloc (conservative), surrounded by a multiplicity of organizations of the most diverse and constantly evolving tendencies. The charge levelled against them is that they have no autonomous ideas or initiative, and have only one single programme : mass rejection of the Party apparatus. Some observers are of the opinion that a deep schism will develop within the CPSU, and that this will give rise to a real multi-party system. The first stage of this development has just begun, with the movement for democratic reforms, which was launched in July 1991 by frontline reformers. The other major problem which arises is that of the preservation or the dissolution of the Soviet Union. The authority of the Center is in question, and already six republics have decided to leave the union, proclaiming their sovereignty loud and long (the three Baltic states, Armenia, Georgia and Moldavia). But although the right of scission is officially acknowledged, its implementation is a vast battleground (see the law of 3rd April 1990). The upsurge of centrifugal forces has led the republics, one after the other, to proclame their sovereignty (primacy of republican laws over federal laws, economic autonomy, ownership of the soil and mineral deposits, etc.) or their outright indépendance. Autonomous Republics and territories followed suit, opposing the authorities of the republics to which they belonged. Inter-ethnic conflict broke out all over. The dispute over federal authority led to a "way over laws", setting the Centre at odd with republics resolved to insist on recognition of their rights (ownership of all the ressources found on their territory, freedom to exploit these resources, etc.). In this context, the question of finance and the budget had pride of place, together with that of material and technological supplies. The entire supply system was disorganized, with the republics refusing to carry out the orders of the State, or to deliver consumers' goods outside of their frontiers, in order to avoid a worsening of their own shortages. The Soviet government tried to combat the supply problems, at least in part, by setting up commodity markets. A series of economic programms was worked out, including V. Pavlov's anti-crisis plan (April 1991) which was adopted by the Supreme Soviet of the USSR, but it is not entirely clear how the economic responsabilities will be apportioned among the Central authorities, the republics and the lower-rank administrative bodies, and what will be the share of the state and private sectors. Also, it is not known how he proposes to overcome the present crisis, and how long this will take. Another major source of discord is the army and the police. The republics demand the right to raise armed forces, and to assume the responsability for maintaning order within their territory. Certain of them, who have been the victims of attacks by the special forces of the Ministry of Interior, the OMON, have organized militias and defense groups, wich are virtually republican armies in embryo. In the end, there was an overriding necessity for redefining the Union, and the first version of the new Union Treaty was adopted by referendum on the 17th March 1991. A slightly modified version of it was published on the 19th June, but neither the one nor the other gives a very clear idea of the respective areas of competence and the common areas of competence of the Centre and the constituent republics of the Union (and still less of the fate in store for secessionist republics). On the other hand, one can be sure that the Treaty will be the source of innumerable controversies and disputes, especially on the particularly explosive issue of the budget, taxation and the distribution of ressources. In the final part, the author ventures some thoughts on the future. He sets perestroika in the continuing context of the history of the Russian empire, recalling that the demands made (individual freedoms and democracy, self-determination and decolonization) were already those of the protagonists of the Russian democratic revolution of February-March 1917, which was "taken over" by the Bolshevik coup d'Etat. Now that the empire has fallen victim to its contradictions and weaknesses, and finally disintegrated, what will take its place ? The cure prescribed by the Union Treaty seems ill-adapted to the task, and several outcomes are possible : a resolute commitment to the way of democracy and decolonization, a return to an authoritarian régime but one establishing a market economy, the option of passivity while waiting for a solution "which will come of itself, or a return to thorough-going, tough dictatorship accompanied by a blood bath. If Gorbachev does not once more take his courage in both hands, and proceeds to decolonize the empire, however slow and piecemeal the process, others will do it for him. And in that case, we may fear the worst.
    • Les limites du libéralisme économique soviétique : la perestroïka va-t-elle passer à la trappe ? - Steven Rosefielde p. 59 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Les partisans du laissez-faire en Occident et leurs émules en Europe de l'Est ont longtemps affirmé que les performances de l'économie soviétique ne s'amélioreraient nettement que si 1'U.R.S.S. renonçait à la planification imperative pour adopter l'économie de marché. Il suffisait de le vouloir pour sortir de l'ornière des réformes de façade. Les marchés étant par définition plus productifs que les économies centralement gérées, il était hors de question d'introduire un nombre plus ou moins grand d'éléments du marché dans l'espoir d'obtenir des résultats économiques satisfaisants. Seule l'adoption accélérée d'un système de marché à part entière était justifiée. La révolution gorbatchévienne a infirmé cette théorie. Elle a montré qu'il était beaucoup plus facile de lâcher les forces du libéralisme que d'orchestrer une transition dans l'ordre au socialisme de marché. Glasnost', demokratizacija, novoe myslenie et perestrojka ont à la fois fait naître d'énormes espoirs et provoqué une crise économique et politique aiguë qui ne paraît nullement s'apaiser. Le régime est resté en suspens, tout en dérivant vers la droite. Comment tout cela se terminera-t-il ? Les forces du marché libre finiront-elles par l'emporter ou d'autres issues sont-elles plus probables ? L'auteur entend expliquer en quoi l'optimisme des adeptes du marché libre n'est pas de mise. Il serait possible de sortir de l'impasse actuelle en appliquant un programme cohérent de réforme par étapes ou en menant une politique de stabilisation, destinée à rétablir le système impératif de planification antérieur à la perestroïka, mais aucune de ces deux options n'a de chance d'être retenue. Les libéraux n'ont toujours pas formulé de projet viable et Gorbatchev refuse le retour au statu quo antérieur. De ce fait, les forces du despostisme reprennent de la vigueur et pourraient bien anéantir prochainement l'expérience fantasque de socialisme de marché à la sauce libérale.
      The Limits of Soviet Economie Liberalism : Perestroïka in Limbo. Western proponents of laissez-faire and their followers in the East have long argued that Soviet economic performance could be greatly enhanced by repudiating administrative-command planning in favor of a free market. All that was required to exit the treadmill of cosmetic reform was an act of political will. Since markets were assumed to be more productive than controlled economic systems, it was contended that marketization in any degree would improve economic performance, and legitimate the rapid adoption of a full fledged market regime. The Gorbachev revolution has falsified this expectation. It has demonstrated that it is far easier to unleash the forces of liberalism than it is to orchestrate an orderly transition to market socialism. Glasnost', demokratizatsiia, novoe myshlenie, and perestroika have simultaneously raised expectations, and triggered an acute economic and political crisis that shows no signs of abating. This has left the regime in limbo, drifting toward the right. Where will it end ? Will free market forces ultimately prevail, or are other outcomes more probable ? This essay explains why free market optimism is likely to be misplaced. Although the current impasse could be resolved by devising a sound program of incremental reform, or adopting a stabilization policy restoring the pre-perestroika system of administrative command planning, neither option is apt to be seized. Liberals have yet to formulate a viable plan, and Gorbachev still resists the status quo ante. As a consequence, the forces of despotism are growing, and may soon extinguish Gorbachev's capricious experiment in laissez-faire market socialism.
    • La restructuration agricole soviétique : accélération politique - récession et blocage économique - Alain Pouliquen p. 71 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Au printemps 1990, la quasi-stagnation des trois années précédentes évolue en récession caractérisée, dans l'agriculture comme dans l'économie globale. L'éclatement de l'ancienne pyramide monohiérarchique du Parti-État en pouvoirs régionaux élus a amorcé la décomposition du vieux système d'extraction et de redistribution administratives centralisées des productions agricoles et alimentaires, cependant que les conditions d'apparition d'une régulation marchande générale sont toujours loin d'être réalisées. Les conséquences sont un recul général (dramatique dans certaines républiques périphériques) des productions animales et légumières, et plus encore de leurs collectes et de leurs redistributions interrégionales, aux dépens des villes, et des régions déficitaires. Dans ce contexte de déstabilisation générale de l'économie administrée, la fuite en avant dans les lois de restructuration agricole de plus en plus radicales (dans leurs principes) semble arriver trop tard. Leur application réelle et leurs effets économiques continuent à être fortement inhibés ou annulés par l'incertitude croissante sur l'avenir et — faute d'émergence de rapports marchands-monétaires (crise monétaire toujours sans solution) — par le maintien d'une très forte dépendance des unités agricoles de base à l'égard des appareils distributeurs de ressources et de tâches productives. Il n'est pourtant pas exclu que, sous la pression de plus en plus dramatique de l'urgence alimentaire, les pouvoirs récemment élus - républicains et régionaux - exploitent activement leurs nouveaux pouvoirs légaux dans des politiques très nouvelles de structures et d'allocation. Mais, en toute hypothèse, les effets récessifs de la décomposition générale de l'économie administrée l'emporteront dans les mois, et vraisemblablement les années à venir, sur les effets productifs et économiques de ces initiatives régionales, en agriculture comme ailleurs... tant qu'une logique générale de recomposition marchande-monétaire n'apparaît pas. Or cette voie est encore bloquée par la crise monétaire et financière, toujours sans solution.
      Restructuring Soviet agriculture : political acceleration — economic freeze and recession. In the spring of 1990, the quasi stagnation of the three previous years developed into characteristic recession, both in the agricultural sector and in the overall economy. The break-up of the old Party State hierarchical pyramid and its replacement by elected regional authorities led to the decomposition of the old system of centralized administrative allocation of food and agricultural produce, at a time when the conditions for the development of an overall regulation through the market are still a long way from being met. The result is a general fall, (drastic in certain of the peripheral republics) in plant and animal procurements and allocations, to the disadvantage of the towns, and of deficit areas. In this climate of general destabilization of the command economy, the relentless pursuit of ever more radical rules of agricultural restructuring seems to come too late. The actual application of these laws and their economic effects continue to be severely inhibited, or nullified, by growing uncertainty about the future, and, while there has been no emergence of market-money relations (the financial crisis is still waiting for a solution), by a still persistant and very marked dependence by the basic producing units on the bodies responsible for allocation of resources and production tasks. It is always possible, however, that under the mounting pressures of the food crisis, the recently-elected republican and regional authorities may actively exploit their new legal powers in the pursuit of totally new policies on structures and distribution. But it seems reasonable to conclude that in the months, and possibly the years, that lie ahead, the negative effects of the general breakdown in the command economy may nullify the productive and economic effects of such regional initiatives, in agriculture, as elsewhere... so long as there is no sign of a logical reconstitution of the system along market-money lines. However, this avenue is still blocked by the monetary and financial crisis to which a solution is yet to be found.
    • Et si la privatisation échouait ? Menaces sur la démocratie et la liberté en Europe centrale - Thomas Gale Moore p. 85 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      En 1992, le Marché commun aura éliminé toutes les barrières à la libre circulation interne des hommes et des marchandises mais édifié dans le même temps un nouveau mur de Berlin pour tenir à distance les ex-pays de l'Est. La stagnation, la détérioration des économies et l'absence de perspectives en Europe centrale vont probablement provoquer une émigration illégale massive. Les anciens pays communistes vivent des heures difficiles. Leurs économies sont handicapées par des entreprises boursouflées et inefficaces. Les dirigeants tchécoslovaques, hongrois et polonais savent que le passage à l'économie de marché exige une réduction de la part du secteur étatique. La propriété privée des moyens de production est nécessaire pour motiver les agents et améliorer les performances de l'économie. Les problèmes qui se posent à des pays souhaitant passer d'une société communiste, où l'État possède encore 80 à 100% des richesses, à une économie de marché sont sans précédents. Les pays occidentaux, qui n'ont privatisé qu'une très faible proportion de leur secteur nationalisé, bénéficiaient de marchés dynamiques, d'un système boursier, d'un marché du travail et d'un grand nombre de citoyens dotés de gros moyens et donc capables d'acheter un pourcentage important des actions des entreprises mises en vente. Aucune de ces conditions n'est présente dans les pays cherchant à se débarrasser du communisme. Les trois pays concernés envisagent de privatiser les petites entreprises en les vendant aux enchères. Mais les employés de ces entreprises exigent qu'on reconnaisse leurs droits et qu'on leur accorde une priorité à l'achat. La privatisation des grandes entreprises est encore plus compliquée. Aucun de ces pays ne dispose d'un marché boursier mais, même s'il existait, cela ne changerait rien au problème de fond : les particuliers n'ont pas les ressources nécessaires pour acheter de grosses entreprises. Le gouvernement pourrait, bien sûr, les vendre - du moins celles qui sont rentables - aux investisseurs étrangers mais cette option éveille des réactions xénophobes. La Pologne et la Tchécoslovaquie ont eu l'idée de recourir à un système de coupons, distribués dans le grand public pour qu'il puisse accéder à la propriété. Les ministres échafaudent des plans, proposant de vendre des actions aux nationaux et aux étrangers, de vendre les entreprises dans le cadre de sociétés mixtes et d'appliquer des mesures d'intéressement du personnel sous forme de distribution d'actions. Les autorités savent pertinemment qu'il faudrait faire vite mais il y a fort à parier que la privatisation dure des années. Bien que les programmes de privatisation soient ambitieux dans les trois pays, seules la Hongrie et la Pologne ont commencé à vendre de grandes entreprises. En Hongrie, le mouvement de privatisation a été, pour l'essentiel, spontané. En Pologne, la première opération de privatisation a eu lieu au début de janvier 1991 avec la vente de cinq combinats à des investisseurs polonais privés, les actions ayant été réparties en petits lots. La Tchécoslovaquie n'a pas encore annoncé d'opération d'envergure bien qu'elle ait enfin adopté la législation adéquate en février 1991.
      Privatization Now or Else. — The Impending Failure of Democracy and Freedom in Central Europe. By 1992, the Common Market may have removed all barriers to internal flow of people and goods, while raising a new Berlin Wall between it and the former East Bloc Countries. Stagnation, deteriorating economies, and lack of opportunities in Central Europe are likely to produce a massive illegal immigration. The former communist countries of central Europe are facing hard times. Their economies are saddled with bloated, inefficient enterprises. Officials in Czechoslovakia, Hungary, and Poland understand that moving to a market-based economy requires reducing the proportion of their economies owned and controlled by the state. Private ownership of the means of production is necessary in order to produce the appropriate incentives for good economic performance. The problems facing countries attempting to make the transition from a communist society, where the state owns 80 to 100 percent of all assets, to a private market economy are unprecedented. Western countries that have privatized a very small portion of their economy have had the benefit of widespread markets, stock exchanges, meaningful accounting records, labor markets, and a substantial number of individuals with extensive assets who could purchase a significant number of shares in new companies. None of these conditions exists in countries attempting to throw off Marxism. These countries envision privatizating small enterprises through an auction of such businesses. However, employees of these concerns have asserted their claim to the properties and demand that they be given priority in purchasing the assets. Privatization of large enterprises presents even more difficulties. In none of these countries does a working capital market exist. The underlying problem is that the public does not have the assets to purchase large firms. The government could sell these firms, at least the profitable ones, to foreign investors ; but this raises xenophobic feelings. Poland and Czechoslovakia have both proposed using voucher schemes to distribute ownership to their citizens. In addition government ministers plan on selling stock to locals and foreigners, selling the company in a joint venture, and using employee stock option plans. Although authorities in these countries assert the importance of moving fast in privatizing assets, these methods are likely to take years. Although all three countries project an ambitious program of privatization, only Hungary and Poland have actually begun to privatize any large firms. Most of the privatizations in Hungary has been of the spontaneous type. In Poland the first privatization took place in early January 1991 with the sale of stock in small lots of five concerns to individual Polish investors. Czechoslovakia has announced no major privatizations yet, although it finally passed legislation authorizing privatization in February 1991.
    • Les problèmes de l'assainissement monétaire et de la transformation du système polonais - Karol Lutkowski p. 105 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      La Pologne a entamé un programme radical de stabilisation monétaire et de changements institutionnels, visant à transformer son économie en une véritable économie de marché. Il fallait, en priorité, maîtriser l'inflation dont le rythme était si élevé que la totalité du système financier polonais menaçait de s'écrouler. Les autorités ont estimé nécessaire et possible d'y parvenir tout en posant les premiers jalons de la réforme institutionnelle. C'est cette volonté de mener une politique globale et déjouer simultanément sur plusieurs tableaux qui constitue le trait caractéristique de la réforme en cours. La première phase, le programme d'ajustement à court terme (1990-mars 1991), a consisté à libérer 90 % des prix, à réduire radicalement les subventions budgétaires (qui constituaient plus de 1/3 des dépenses publiques totales), à abolir le monopole d'Etat du commerce extérieur, à introduire la convertibilité interne du zloty et la stabilité du taux de change, à supprimer les restrictions quantitatives pour les importations et à adopter des tarifs douaniers modérés et plus uniformes. Les mesures concernant la sphère des échanges équivalaient à une ouverture de l'économie polonaise et représentaient une part essentielle de la « thérapie de choc » voulue par le gouvernement. Elle a eu des résultats satisfaisants mais encore insuffisants dans le domaine de l'inflation et surtout dans celui des institutions. Une nouvelle phase du plan d'assainissement, le programme économique à moyen terme (1991-1993), a donc été lancée. Elle doit permettre une percée décisive vers l'économie de marché et sera soutenue par des crédits du FMI et de la Banque Mondiale. La stabilisation monétaire reste la tâche prioritaire étant une condition préalable à l'édification du marché, tant sur le plan interne que pour les relations commerciales internationales. Il est prévu d'accélérer la transformation institutionnelle et structurelle, seule capable de redonner de la vigueur à la croissance économique. Les circonstances extérieures se sont avérées extrêmement défavorables durant la période concernée mais les résultats obtenus jusqu'ici permettent d'envisager la suite avec un certain optimisme.
      Poland has embarked upon a radical programme of currency stabilization and institutional changes, aimed at transforming its economy into a genuine market economy. The first priority had to be mastering inflation, which was growing at such a rate that the entire Polish financial system threatened to collapse. The authorities considered it both necessary and feasible to bring about this result while at the same time paving the way for institutional reform. It is this readiness to implement a global policy while at the same time, operating on seaveral different planes, which is a feature of the current reform. The first phase, the programme of short-term adjustment (1990 - March 1991), consisted of freeing 90% of prices, radically reducing budgetary subsidies (which represented more then 1/3 of total public expenditure) abolishing the State monopoly of external trade, introducing internal convertibility of the zloty and a stable rate of exchange, abolishing quantitative restrictions on imports, and establishing moderate and more uniform customs tariffs. The measures relating to the sphere of trade amounted to an opening of the Polish economy, and constituted an essential element in the "shock therapy" devised by the government. This treatement has had satisfactory but still insufficient results in the domain of inflation and particularly in the institutional sphere. A new phase in the rehabilitation plan, the mid-term economic programme (1991-1993) was therefore launched. This is intended to mark a decisive step towards the market economy, supported by credits from the IMF and the World Bank. Monetary stabilization remains the priority task, since it is a pre-condition for the creation of the market, not only in domestic context, but also in the area of international trade relations. The plan is to speed up institutional and structural change, since this is the only way to give renewed impetus to economic growth. External circumstances have proved extremely unfavorable during the period in question, but the results so far obtained give grounds for some hopes for the future outcome.
    • Nicaragua 1979-1989 : un programme socialiste utopique ? - Benjamin Bastida et Maria Teresa Virgili p. 129 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Analyser l'organisation économique du Nicaragua dans le cadre d'une réflexion sur les petits pays socialistes peut paraître contradictoire à deux égards : d'abord parce que le FSLN (Front sandiniste de libération nationale) a subi une défaite électorale et ensuite parce que le régime instauré par le FSLN (1989-1990) n'était pas assimilable aux systèmes socio-économiques de l'U.R.S.S., de l'Europe de l'Est et même de Cuba. Cependant, du fait que le projet sandiniste voulait s'ériger en contre-modèle viable du système de dépendance capitaliste en vigueur dans la région et que son orientation était implicitement (voire explicitement dans certains discours) socialiste, il est justifié d'insérer l'expérience économique nicaraguayenne dans une étude sur le socialisme, compris en son sens le plus large comme la recherche et l'application de nouveaux systèmes d'organisation sociale. L'analyse comporte deux parties. La première explore les projets de transformation socio-économique, en s'efforçant d'évaluer ce qu'ils ont d'original, leur aptitude à induire des changements et leurs analogies avec les autres projets socialistes. La seconde est consacrée aux résultats obtenus et à leurs divergences par rapport aux projets initiaux. Nous identifions les causes externes et internes des divergences observées qui sont sans doute, en dernière analyse, responsables de la défaite électorale.
      Nicaragua 1979-1989 : an Utopian programme for socialism ? An analysis of Nicaragua's economic organization, within the framework of a study of small socialist countries may seem like a contradiction in terms from two points of view : firstly, because the S.N.L.F. (the Sandinista National Liberation Front) was defeated at the elections, and secondly, because the system introduced by the S.N.L.F. (1989-1990) was not compatible with the socio-economic systems of the USSR, Eastern Europe, or even Cuba. However, the fact that the Sandinista experiment was aimed at acting as a viable counter-model to two systems of capitalist dependence operating in the region, and that it was implicitly (and indeed explicitly, according to some statements) socialist in orientation, justifies the inclusion of the Nicaraguan economic experiment in a study on socialism, including in its broadest sense of research and implementation of new systems of social organization. The study is in two parts. The first examines projects for socio-economic change, and tries to evaluate whatever elements of originality they may contain for example, how fitted they are to engendering change, and in what way they resemble other socialist projects. The second part is concerned with the results that have been obtained, and how far these diverge from the initial projects. We are able to identify external and internal causes of these divergences and which are doubtless, in the final analysis, responsible for the electoral defeat.
  • Revue des livres