Contenu du sommaire : Gouvernance de l'information

Revue I2D - Information, données & documents (anciennement : Documentaliste - Sciences de l'information) Mir@bel
Numéro vol. 50, no 1, 2013
Titre du numéro Gouvernance de l'information
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Et si nous explorions quelques mots... - Michèle Battisti p. 1-2 accès libre
  • Métiers et compétences - Mireille Lamouroux, Catherine Baude, Stéphane Marguerin, Isabelle Fiévet p. 4-7 accès libre
  • Méthodes techniques et outils - Alexandra Petitjean, Mireille Lamouroux, Caroline Tête, Lydie Audureau, Christine Devaud, Marion Falconnet, Sophie Ferron, Marie-Hélène Lecronier, Odile Perrin, Marina Rennesson, Jean-Marie Gilliot, Dominique Boullier, Stéphane Gully, Thomas Porquet p. 8-15 accès libre
  • Droit de l'information - Anne-Laure Stérin, Michèle Battisti, Matthieu Bergug, Claire Bernier, Sandrine Cullaffroz-Jover p. 16-21 accès libre
  • Dossier : Gouvernance de l'information : Perspectives pour une approche globale

    • Présentation - Arnaud Jules, Loïc Lebigre p. 22 accès libre avec résumé en anglais
      The concept of "governance" is widely known, initiatives are being taken in organizations to respond to the challenges involved in mastering and coordinating information flow. Even more significant, senior management has a sharper awareness of the strategic importance of information as an asset. But beyond these marketing statements, which are the best practices to implement? How and with whom can governance be introduced in small and large companies as well as the public sector? What role can information professionals play in this context? Our dossier, is an attempt to respond to these questions and to identify the major stakes in information governance.
    • Information : le temps de la gouvernance - Arnaud Jules, Loïc Lebigre p. 24-25 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      La gouvernance de l'information ne se résume ni à la seule gestion des documents et des données, ni au seul management du système d'information ; elle en traduit plutôt le nécessaire dépassement au sein d'une démarche globale qui articule l'organisation (multi-polaire), les modes opératoires et les technologies. Initiée dans des contextes très diversifiés pour répondre à des problématiques sociales, business ou métier, elle a dépassé aujourd'hui le cadre d'un simple vœu pieux pour s'incarner au travers d'instances, de processus et de méthodes de pilotage. Une opportunité historique pour les professionnels de l'information tandis que la perception de la valeur des actifs informationnels arrive à maturité.
      Information: time for governance
      Information governance can't be summed up as document and data management or as information system management; it must go beyond these practices to address the core of a global method that integrates a multi-polar organization, the way it functions and uses technology. Information governance emerged from widely diverse contexts to address social, business or professional issues, but today it goes beyond simple wishful thinking and is found in numerous professional situations, processes and piloting methods. Information professionals have a historic opportunity as the value of information assets is no longer in question.
    • Repères conceptueles - Brigitte Guyot, Pierre Fuzeau, Michel Cottin, Jean-Marc Rietsch p. 26-37 accès libre avec résumé en anglais
      Conceptual bearings
      The notion of information governance has evolved over time, broadening its scope: from document to information management and planification and now, governance. Numerous researchers, sociologists, economists, managers and of course information professionals have studied the problem, each illuminating a particular aspect. This article presents different viewpoints that should help with understanding how governance can take root in several types of knowledge, and offers a methodology to integrate these.
    • Contextes - Ruth Martinez, Marie-Odile Charaudeau, Marie-Anne Chabin, Nathalie Morand-Khalifa, Arnaud Jules, Paul Richy, Irène Allouche, Jannick Labatut-Pouyllau, Marion Chémery-Dronne, Parina Hassanaly, Michel Roberge p. 38-49 accès libre avec résumé en anglais
      Contexts
      Why not consolidate the viewpoints of several information governance professionals to find a more precise definition and to gain a better appreciation of its role? This article draws our attention to a variety of players as this promising concept develops in an increasingly complex environment.
    • Pratiques - Arnaud Jules, Jean Mourain, Jean-Pierre Blanger, Claudine Masse, Marie-Anne Chabin p. 50-59 accès libre avec résumé en anglais
      Practises
      Information governance is not an exact science, a methodology or a set of standards. Its operational goals are closely linked to its environment and therefore vary greatly. What it requires is good sense, personal investment, a global vision and the capacity to forge ahead so that an ensemble of initiatives aimed at strengthening the command of information can develop.
    • Sources et ressources - Arnaud Jules, Loïc Lebigre p. 60-61 accès libre
  • Recherche en sciences de l'information

    • La médiation technologique autour des pratiques rédactionnelles et bibliographiques en milieu universitaire français - Gérald Kembellec p. 62-69 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Observer et comprendre les populations d'usagers de l'information scientifique et technique, c'est se préparer à leur offrir des services adaptés. Cette étude proposée par Gérald Kembellec offre des éclairages sur les usages documentaires et rédactionnels en sciences humaines et sociales, ainsi qu'en sciences dures. L'auteur observe également les personnes qui assistent les enseignants chercheurs dans leur production scientifique : documentalistes et bibliothécaires. Il y dégage ensuite des réflexions et préconisations pour orienter les fonctionnalités des services numériques pour la recherche de littérature scientifique.
      Technological mediation of editorial and bibliographic practices in French academia
      Being in a position to offer services that are adapted to a variety of groups who use scientific and technological information is the result of observation and understanding this public. Gerald Kembellec's study sheds light on information and editorial practice in the humanities and in social and hard sciences. Our author studied information professionals including librarians who work with teacher-researchers in producing scientific output. His conclusions and recommendations should orient the functionalities of electronic services in scientific literature searching.
  • Notes de lecture - p. 70-77 accès libre