Contenu du sommaire : Tensions du développement vietnamien
Revue | Les Cahiers d'Outre-Mer |
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Numéro | no 269, janvier-mars 2015 |
Titre du numéro | Tensions du développement vietnamien |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Introduction - Patrice Cosaert p. 1-8
- Les enjeux politiques de la gestion de l'environnement dans les clusters de villages de métier du delta du fleuve Rouge (Vietnam) - Yves Duchère p. 9-32 Cet article, après avoir abordé la question de la reconnaissance des clusters de villages de métier par la superstructure politico-administrative vietnamienne pose la question de l'efficacité du traitement politique de ces localités confrontées à des problématiques industrielles et urbaines de plus en plus prégnantes. La dernière partie de l'article revient sur les modalités de la gouvernance de ces systèmes de production en s'intéressant tout particulièrement à la corruption, aux « petits arrangements » et autres collusions qui court-circuitent au quotidien la bonne gestion de l'environnement dans les villages de métier.This article deals with the question of the place and the role of craft villages' clusters in the political and administrative superstructure in Vietnam. The governance of theses localities is emphasized in order to understand the forms and the nature of the political treatment of craft villages by the authorities in the periurban areas of the metropolitan area of Hanoi. The last part of this article is about a sensitive question : the corruption in the management of craft activities and environment. Indeed, we choose to define the corruption and especially to distinguish three forms of corruption which effects are prejudicial for the environment.
- Les réactions de la communauté citadine de Hô Chi Minh-Ville aux inondations et à la fièvre hémorragique virale - Gia Trân Pham, Quang Viet Ngan Nguyen, Thị Thu Thuy Chau, Thi Thu Trang Ngo p. 33-50 Hô Chi Minh-Ville est une mégapole du Vietnam qui a connu un processus d'urbanisation rapide et anarchique au même titre que les autres mégapoles des pays en développement. L'augmentation du nombre de migrants ruraux qui viennent à Hô Chi Minh-Ville a mis la pression sur les services en charge de la gestion urbaine en général, de celle des infrastructures, et tout particulièrement de celle du système de drainage de la ville. Ceci a pour conséquence l'apparition d'inondations en ville dont les effets sont néfastes pour la santé des habitants, en particulier la prolifération des moustiques qui sont les vecteurs de la fièvre hémorragique virale. Notre recherche vise à explorer la perception qu'ont les gens de la relation de cause à effet qui peut exister entre les inondations et la dengue. Nos études ont porté sur trois districts périodiquement inondés représentant trois zones affectées différemment par l'urbanisation à Hô Chi Minh-Ville. Nous avons réalisé 458 questionnaires et 18 entretiens multiples semi-directifs de ménages touchés par la dengue. Questionnaires et entretiens nous ont également aidés à appréhender la perception que peuvent avoir les habitants de la gravité de la dengue et de leur sensibilité à celle-ci, ainsi que leur comportement face aux mesures de prévention mises en œuvre dans les trois zones étudiées.Ho Chi Minh City experiences a rapid urbanization. Like any other cities in the developing countries, the increasing number of rural migrants coming to Ho Chi Minh City caused many pressures on urban management, housing and infrastructure, especially on the city drainage system as the resources of the city are limited. Consequently, the occurrence of urban floods is very high and has adverse impacts on city residents' health, including dengue hemorrhagic fever. To date, the literature review in Vietnam suggested there had been a minimum research about perception and responses of urban communities on dengue. This research aims to explore perception of people about the relationships between urban flood and dengue, the connections between social dimensions of vulnerability and appearance of dengue caused by flood hazard and prevention of health risks in the community. Observations and interviews were conducted in three flood-prone districts which have been chosen as representative of three areas variously impacted by urbanization in Ho Chi Minh City, including a rural area where urbanization just starts, a suburban area where urbanization strongly occurs and a central area where urbanization is stabilized. Empirical data were extracted from a structured questionnaire with 458 people and in-depth interviews with 12 households and six local health officers. The main quantitative and qualitative data gathering by the research team focuses on such issues as social-economic and residential characteristics of households living in the flood prone areas, people's perception on the susceptibility and severity of dengue, fact of dengue in households and flood and dengue preventive behaviour of people. The main findings show that dengue in Ho Chi Minh City has tended to increase by time and, strongly associated with urban flood, appearance and spread of dengue, is closely linked with social-economic and residential characteristics of residential community dengue perception. Many constraints still remain in the preventive behaviour of people and existing preventive health activities are not yet received the sufficient investment and concern from various social actors. Thus, the geographical distribution of dengue, shows that suburban areas characterized with poor living conditions and most impacted by flood hazard are also the ones who suffer the highest rate of dengue. To reduce the prevalence of dengue in Ho Chi Minh City requires comprehensive solutions such as orientation of urbanization management, improvement of the living condition of urban poor communities and enhancement of dengue preventive activities of the official health sector.
- Évaluation des risques environnementaux liés au tourisme littoral : l'exemple de Can Gio (municipalite de Hô Chi Minh-Ville) - Thanh Loan Ngo, Tran Duy Minh p. 51-62 Le district de Can Gio est situé dans la zone littorale de la municipalité de Hô Chi Minh-Ville. Grâce aux avantages de sa situation géographique et à son statut de réserve de biosphère mondiale de mangrove, cette localité est devenue une des destinations touristiques principales de la ville. Toutefois, face aux changements apportés à l'environnement par les catastrophes naturelles ainsi que par les activités anthropiques, il est nécessaire de comparer les avantages et les inconvénients d'une exploitation du potentiel touristique. Pour ce faire, nous avons utilisé les standards de gestion des risques AS/NZS 4360 : 2004 et la méthode du quotient pour examiner les risques environnementaux qui pourraient nuire au développement touristique. Les premiers résultats montrent que typhons, tornades, nappes de pétrole et pollution de l'eau sont des risques qui demandent une attention particulière lors de l'établissement de stratégies de gestion des risques, ainsi que lors de la mise en œuvre d'une planification de l'aménagement du territoire et du développement du tourisme local.Can Gio is the only littoral district of Ho Chi Minh City. Possessing a long seashore and the mangrove biosphere reserve, Can Gio is now one of most attractive tourist destinations in Ho Chi Minh City. However, the impacts of natural hazards and human activities on this area raise the question of assessing risks for tourism. From the standpoint that touristic resources would be touched in the first place by environmental turbidity, we concentrate our evaluating effort on coastal sea resources. Based on the guidelines of Risk Management AS/NZS 4360: 2004 and the Quotient method, some environmental risks for coastal tourism have been assessed. The preliminary results show that typhoons, tornadoes, oil spills and pollution due to organic and industrial wastes reach a high level of risk and need particular attention when setting risk management strategies and tourism development plan for Can Gio.
- Mobilité quotidienne dans l'espace périurbain à Bình Tân (Municipalité de Hô Chi Minh-Ville) - Thi Thu Trang Ngo p. 63-80 La mobilité quotidienne urbaine est l'un des phénomènes les plus complexes des grandes agglomérations contemporaines de l'Asie du Sud-Est. Les zones périurbaines, avec leurs paysages d'activités rurales et urbaines étroitement imbriquées représentent une forme d'urbanisation qui interroge la dualité urbain-rural. Les zones périurbaines de Hô Chi Minh-Ville sont analysées dans leur contexte local, prenant en compte les questions posées par ce phénomène socio-géographique. Les trois statuts résidentiels identifiés dans cette étude sont caractérisés par leurs façons différentes de vivre l'espace suburbain à Hô Chi Minh-Ville. On analyse leur mode de vie qui subit d'importants changements, et en particulier au niveau de la mobilité. Les résultats sont présentés pour les trois groupes : d'abord, les anciens résidents propriétaires ; deuxièmement, les nouveaux accédants à la propriété qui ont le droit d'utiliser leur propre terrain et le groupe de locataires. L'analyse montre que le niveau individuel, la localisation centrale du travail ou des activités détermine les modèles de flux.Daily urban mobility is one of the most complex and relevant phenomena of contemporary megacities in Southeast Asia. Peri-urban areas, with their landscapes of closely mixed rural and urban activities represent a form of urbanization generating an emerging question on the traditional urban-rural duality. The peri-urban areas of Ho Chi Minh City are viewed in their local context, taking into account the issues raised by this socio-geographical phenomenon. Three types of housing tenure have been identified and characterized by their ways of living the suburban space in Ho Chi Minh City. Their lifestyle is analyzed, on the basis of in-depth interviews, questionnaires and actual observations in peri-urban Binh Tan District, one of the rapidly growing areas in Ho Chi Minh City. The results are presented for the three groups including: first, the old resident group who have the use of their land ownership in the locality; second, the new residents who have the right to use their own land and the group of tenants. The results show that the central position of work or activities in people's lives determines the flows patterns. The objective of the article is also to carry out an analysis of different models of peri-urban mobility, the purpose of mobility in different contexts, but also mobility conditions.
- Une vie face aux espaces verts : d'un itinéraire à l'autre… Exemple de la fréquentation du parc Lê Van Tam par les habitants d'Hô Chi Minh-Ville - Thi Hanh Nguyen p. 81-94 À l'heure actuelle, Hô Chi Minh-Ville concentre à l'extrême les contradictions nées d'une importante urbanisation en constante évolution du maintien d'une qualité de vie liée à une présence très appréciée de la nature dans la ville, d'espaces verts en particulier. Relever ces contradictions s'avère particulièrement important dans le cadre des recherches menées sur les aspects qualitatifs du rapport de l'homme à la nature, et ce afin d'assurer de meilleures conditions de vie à la population urbaine. Nous souhaitons ainsi montrer que la compréhension des pratiques citadines des espaces verts constitue un élément indispensable dont il faut tenir compte dans les recherches en cours sur l'importance que la population vietnamienne attache aux espaces verts. Pour les usagers des espaces verts, ceux-ci ne sont pas seulement un lieu de promenade mais aussi un lieu où s'organise la vie quotidienne. Par exemple, quatre personnes que nous avons interrogées et qui fréquentent le même parc, y suivent des itinéraires différents et y ont des activités qui divergent considérablement. Une étude de leur parcours personnel fait apparaître l'existence d'une sorte de fil conducteur reliant la pratique de la nature à la vie quotidienne des citadins d'un pays en voie de développement comme le Vietnam.Today, Ho Chi Minh City concentrates contradictions arisen from an important on-going urbanization with life quality preservation bound to the enjoyment of urban nature, in particular enjoyment of green spaces. To point out these contradictions is particularly important within the present research framework led on the qualitative aspects of man-nature relationships in order to ensure better living conditions for urban populations. We aim to show that the understanding of green spaces enjoyment by inhabitants establishes an essential element that we must take into account regarding the key relation between the Vietnamese population and green spaces. According to green space users, these are not only places for hanging around but also places where life gets organized. For example, we questioned four people frequenting the same park, they all use different routes to get there and come for different purposes. A study of their personal routes reveals the existence of a connection between the nature practices and city-dwellers life organization in a developing country such as Vietnam.