Contenu du sommaire : Refugié·es et montagne
Revue | Revue de Géographie Alpine |
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Numéro | vol. 108, no 2, 2020 |
Titre du numéro | Refugié·es et montagne |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Rifugiat* e montagna - Cristina Del Biaggio, Leila Giannetto, Camille Noûs
- Réfugié·es et montagne - Cristina Del Biaggio, Leila Giannetto, Camille Noûs
- Refugees and Mountain - Cristina Del Biaggio, Leila Giannetto, Camille Noûs
- « Par les sentiers de la montagne enneigée… » Perspectives historiques sur les parcours migratoires à travers la frontière franco-italienne (1945-1960) - Philippe Hanus Cet article vise à interroger la dynamique des mouvements migratoires, réguliers et irréguliers, dans les Alpes franco-italiennes entre 1945 et 1960, séquence qui correspond à la dernière grande vague d'émigration italienne vers la France. En complément de l'analyse des politiques publiques de sélection et d'encadrement des « migrants désirables », l'étude des trajectoires individuelles sur un micro-espace transfrontalier (Val d'Aoste, Val de Suse, Beaufortain, Briançonnais, Maurienne) s'avère enrichissante pour la compréhension des phénomènes de mobilité. Une attention toute particulière est ici accordée à l'expérience des personnes en migration dont les témoignages ont été sollicités.The goal of this article is to examine the processes that (both legal and illegal) migration flows across the French-Italian Alps entailed between 1945 and 1960, a period that covers the last big wave of Italian emigration to France. Beyond the analysis of public policies aimed at selecting and managing “desirable migrants”, the study of individual journeys made through a cross-border micro-area – that is, the Aosta and Suse valleys, Beaufortain, Briançonnais and Maurienne – enriches our understanding of mobility phenomena. Special care is taken to show, through eyewitness accounts, the experiences of people involved in the migration.
- ‘Along Footpaths over Snow-Covered Mountains…' Historical Perspectives on Migration Journeys across the France–Italy Border (1945-1960) - Philippe Hanus The goal of this article is to examine the processes that (both legal and illegal) migration flows across the French-Italian Alps entailed between 1945 and 1960, a period that covers the last big wave of Italian emigration to France. Beyond the analysis of public policies aimed at selecting and managing “desirable migrants”, the study of individual journeys made through a cross-border micro-area – that is, the Aosta and Suse valleys, Beaufortain, Briançonnais and Maurienne – enriches our understanding of mobility phenomena. Special care is taken to show, through eyewitness accounts, the experiences of people involved in the migration.
- La traque policière des étranger·es à la frontière franco-italienne (Hautes-Alpes) comme « maintien de l'ordre » social et racial - Sarah Bachellerie À la frontière franco-italienne du Briançonnais (Hautes-Alpes), le contrôle des étranger·es en situation irrégulière par la police aux frontières (PAF) opère de manière discrétionnaire, ciblant a priori les individus à contrôler. Les pratiques policières mobiles prennent la forme de traques des personnes racisées à travers le massif montagneux. Ces pratiques exposent les étranger·es irrégularisé·es aux dangers du milieu de haute-montagne et s'inscrivent dans un continuum de violences policières et administratives à leur égard. Le contrôle migratoire dans le Briançonnais éclaire d'une part la manière dont la montagne peut être intégrée à des stratégies de pouvoir qui participent à produire la domination de certains groupes sociaux ; et d'autre part, le fait que les frontières contemporaines, facilitant la mobilité des populations étrangères « légitimes » et entravant celle des populations étrangères « indésirables », fonctionnent grâce à une identification des individus et une différenciation des populations selon des critères de classe et de race. La persistance des traques, ou « chasses policières aux humains illégaux » (Chamayou, 2010), comme technologie de contrôle interroge plus largement la manière dont le contrôle migratoire aux frontières françaises s'inscrit dans un « présent colonial » (Gregory, 2004).In the town of Briançon (Hautes-Alpes), on the French side of the French-Italian border, the border police (PAF) controls for those who have crossed the border illegally by operating on a discretionary basis. Mobile police practices include tracking down racialised people across the mountains. These practices expose illegal migrants to dangers inherent in the high-mountain environment and are part of a continuum of police and administrative violence committed against them. Migration control in the Briançon area demonstrates how the mountains can be integrated into power strategies that reinforce the dominance of certain social groups. It also shows that borders today, which facilitate the mobility of “legitimate” foreign populations and hinder that of “undesirable” foreign populations, function by identifying individuals and differentiating them on the basis of race and class. The persistence of “police hunts for illegal humans” (Chamayou, 2010) as a control technology helps us, on the whole, to understand how migration control on France's borders forms part of a “colonial present” (Gregory, 2004).
- Chasing Down Foreigners at the French-Italian Border (Hautes-Alpes) as a Matter of Social and Racial Policing - Sarah Bachellerie In the town of Briançon (Hautes-Alpes), on the French side of the French-Italian border, the border police (PAF) controls for those who have crossed the border illegally by operating on a discretionary basis. Mobile police practices include tracking down racialised people across the mountains. These practices expose illegal migrants to dangers inherent in the high-mountain environment and are part of a continuum of police and administrative violence committed against them. Migration control in the Briançon area demonstrates how the mountains can be integrated into power strategies that reinforce the dominance of certain social groups. It also shows that borders today, which facilitate the mobility of “legitimate” foreign populations and hinder that of “undesirable” foreign populations, function by identifying individuals and differentiating them on the basis of race and class. The persistence of “police hunts for illegal humans” (Chamayou, 2010) as a control technology helps us, on the whole, to understand how migration control on France's borders forms part of a “colonial present” (Gregory, 2004).
- Towards a History of Mountain Runaways“Migrants” and the Genealogies of Mountain Rescue and Struggles - Martina Tazzioli This paper looks at current migrant crossing on the Alps from the standpoint of a history of runaways. It interrogates the traces left by the recent migrants' fleeting presence at the Northern French-Italian Alpine border situating these in connection with both the memory of past migrants' passages and with mountain rescue practices and solidarity networks that have shaped those Alpine valleys. It starts with a section on mobile infrastructures of solidarity deployed at the French-Italian Alpine border, retracing its brief history as well as of the sedimented memory of the struggles in the Susa Valley. The paper moves on with a section about the history of mountain rescue at the French-Alpine border, showing how foreigners and also Italian “clandestine emigrants” were rescued there in the past. It concludes by advancing a history of mountain runaways as an analytical framework to politicise migrants' passages on the Alps.
- Verso una storia dei fuggitivi in montagna. “Migranti” e genealogie del soccorso alpino e delle lotte - Martina Tazzioli
- Montagnes en bataille. Une géopolitique du refuge depuis la vallée de la Clarée - Pierre Chomette A la fin du xxe siècle, plusieurs grands projets d'aménagement du Briançonnais ont été mis en déroute par diverses mobilisations collectives. De nouvelles initiatives contestent désormais la ségrégation socio-spatiale des personnes exilées qui tentent de traverser la frontière en dépit de leur militarisation violente et dans un contexte de médiatisation sensationnaliste des évènements. Cet article étudie les discours produits autour de ces luttes ainsi que l'essor de certaines mémoires, et en particulier celle d'Émilie Carles (1900 - 1979). Il considère leur impact sur les perceptions de la « montagne » en faisant l'hypothèse qu'ils peuvent participer aux dynamiques d'essentialisation des espaces montagneux et de naturalisation de leurs habitant·es. Ses conclusions montrent que le thème de la « montagne-refuge » est réactivé et enrichi par le travail politique des mémoires locales. A travers une approche de géographique critique, cet article contribue aux réflexions sur le devenir des espaces montagneux en déployant une analyse politique des figures du refuge et en articulant les questions de l'exil et de l'écologie.Toward the end of the 20th century, several major development projects that had been proposed in the Briançon area were defeated thanks to collective mobilization efforts. New initiatives now challenge the socio-spatial segregation of exiled people who are trying to cross the border amid the latter's heavy militarization and in the context of the sensationalist coverage of events by the media. This article examines the discourses produced around these struggles, as well as people's memories –in particular, that of Émilie Carles (1900–1979). The article considers their impact on how the “mountain” is perceived and hypothesizes that it can play a role in the dynamics of how mountain spaces are essentialized and their inhabitants naturalized. We find that the theme of a “mountain-refuge” is reactivated and enriched by the political work done by local memories. Through a critical geographical approach, this article carries out a political analysis of the figures of the mountain-refuge and links the issues of exile and ecology in order to contribute to thinking on the future of mountain areas.
- Mountains at Work. The Geopolitics of Refuge in the Clarée Valley - Pierre Chomette Toward the end of the 20th century, several major development projects that had been proposed in the Briançon area were defeated thanks to collective mobilization efforts. New initiatives now challenge the socio-spatial segregation of exiled people who are trying to cross the border amid the latter's heavy militarization and in the context of the sensationalist coverage of events by the media. This article examines the discourses produced around these struggles, as well as people's memories – in particular, that of Émilie Carles (1900–1979). The article considers their impact on how the “mountain” is perceived and hypothesizes that it can play a role in the dynamics of how mountain spaces are essentialized and their inhabitants naturalized. We find that the theme of a “mountain-refuge” is reactivated and enriched by the political work done by local memories. Through a critical geographical approach, this article carries out a political analysis of the figures of the mountain-refuge and links the issues of exile and ecology in order to contribute to thinking on the future of mountain areas.
- From Affects to Contentious Politics.Disruptive Encounters with Migrants Along a Transalpine Route - Cecilia Vergnano
- Des affects aux politiques contestataires. Des rencontres perturbatrices avec les migrants le long d'une route transalpine - Cecilia Vergnano Depuis 2015, la réintroduction des contrôles aux frontières nord-italiennes a forcé les demandeurs d'asile à prendre des routes plus risquées pour atteindre leurs destinations dans l'Union Européenne (UE). Alors que plusieurs morts ont été enregistrées le long de toute la chaîne alpine, conséquence de l'exposition des demandeurs d'asile au risque, une partie des villageois locaux a vécu des rencontres inattendues avec des migrants en détresse transitant le long des sentiers montagneux. Basé sur six mois de travail de terrain empirique à la frontière franco-italienne entre le Val de Suse italien et la région française de Briançon, ce travail explore le rôle des réseaux de soutien locaux dans la co-production des conditions qui rendent possible les mouvements migratoires transfrontaliers. En particulier, il se concentre sur l'articulation entre les émotions et affects des villageois locaux (générés par et, à leur tour, générateurs de rencontres perturbatrices avec les migrants vulnérables) et la montée de politiques contestataires contre la nature létale du régime frontalier. À travers le potentiel heuristique fourni par les concepts d'affect et d'émotion – mais sans négliger les défis méthodologiques qu'une telle approche implique –, l'objectif de cet article est double. D'une part, il contribue à illustrer la manière dont les sentiments, associés à l'exposition aux potentielles et actuelles morts d' « autres » vulnérables, peuvent déclencher des réclamations publiques. D'autre part, il montre les effets spatiaux de telles expériences affectives.
- Les foyers d'en-haut.La montagne, emblème du paradoxe de l'intégration des requérant·es d'asile en Suisse - Viviane Cretton Cet article analyse « ce que la montagne fait » aux personnes qui demandent l'asile en Suisse. Il s'intéresse à leur vécu lorsqu'elles sont hébergées dans des foyers d'accueil collectifs, en altitude. À l'échelle de la société suisse, les demandeur·es d'asile sont soumis·es à une injonction d'« intégration », malgré l'issue incertaine de leur requête. Lorsque l'attente et l'incertitude imposées par la procédure d'asile se vivent à plus de 1 300 mètres d'altitude, le sentiment d'être tenu à l'écart de la vie des centres urbains est renforcé et la charge émotionnelle exacerbée.Les expériences spécifiques de l'hébergement collectif en montagne, éprouvées par les requérant·es d'asile – et par les professionnel·les ou bénévoles qui les accompagnent – s'expriment dans leurs façons de dire le lieu. Loin des représentations touristiques et romantiques de la montagne, les oppositions entre le haut et le bas (la vallée et la plaine), entre la périphérie et le centre (la montagne et la ville) traversent avec récurrence les récits recueillis. Elles entretiennent une représentation de la montagne comme un non-lieu de vie sociale, un endroit isolé, par opposition aux villes en plaine. Lorsque l'accueil « en haut » se prolonge, il nourrit un processus d'effacement social « en bas » qui rend l'injonction à l'intégration dans la société suisse éminemment paradoxale.This article analyses “what the mountain does” to people seeking asylum in Switzerland. It focuses on their experiences while they are accommodated in collective reception centres at high altitudes. At the level of Swiss society, asylum seekers are subject to an “integration” injunction, despite the uncertain outcome of their application. When the waiting and uncertainty imposed by the asylum procedure is experienced at an altitude of more than 1300 metres, the feeling of being kept away from life in urban centres is reinforced and the emotional burden exacerbated.The specific experiences of collective accommodation in the mountains, experienced by asylum seekers – and by the professionals or volunteers accompanying them – are expressed in their story telling of the place. Far from the tourist and romantic representations of the mountains, the oppositions between the top and the bottom (the valley and the plain), between the periphery and the centre (the mountain and the town) run repeatedly through the collected narratives. They maintain a representation of the mountain as a non-place of social life, an isolated place, as opposed to cities on the plain. When the reception "above" lasts, it sustains a process of social effacement "below" which makes the injunction to integrate into Swiss society eminently paradoxical.
- Reception Centres Above.The Mountain, Emblem of the Paradox of the Integration of Asylum Seekers in Switzerland - Viviane Cretton This article analyses “what the mountain does” to people seeking asylum in Switzerland. It focuses on their experiences while they are accommodated in collective reception centres at high altitudes. At the level of Swiss society, asylum seekers are subject to an « integration » injunction, despite the uncertain outcome of their application. When the waiting and uncertainty imposed by the asylum procedure is experienced at an altitude of more than 1300 metres, the feeling of being kept away from life in urban centres is reinforced and the emotional burden exacerbated.The specific experiences of collective accommodation in the mountains, experienced by asylum seekers - and by the professionals or volunteers accompanying them - are expressed in their story telling of the place. Far from the tourist and romantic representations of the mountains, the oppositions between the top and the bottom (the valley and the plain), between the periphery and the centre (the mountain and the town) run repeatedly through the collected narratives. They maintain a representation of the mountain as a non-place of social life, an isolated place, as opposed to cities on the plain. When the reception "above" lasts, it sustains a process of social effacement « below» which makes the injunction to integrate into Swiss society eminently paradoxical.
- Le refuge ariégeois : atout et diversité d'une topographie de l'accueil - William Berthomière, Christophe Imbert Alexander von Humboldt écrivait que « l'agroupement des montagnes, puisqu'il divise la surface de la terre en bassins ou en vastes cirques » n'était pas sans influence « sur les mœurs, la forme des institutions et les haines nationales » (Debarbieux, 2012, p. 13). Si cette formulation peut nous sembler quelque peu surannée, il n'en demeure pas moins vrai que la réflexion offerte par Alexander von Humboldt résonne avec l'actualité récente d'espaces de montagnes qui se voient aujourd'hui inscrits dans le jeu des politiques migratoires européennes et du contrôle des frontières. En prenant appui sur des récits de vie collectés auprès d'habitant·es mobilisé·es en faveur de l'accueil des exilé·es, la réflexion construite à partir du cas ariégeois vise à dévoiler une territorialité complexe qui, selon les espaces considérés, produit des formes de mobilisations singulières et distinctes, héritées d'histoires migratoires passées, de l'engagement de néo-ruraux et de réseaux sociaux qui relient montagnes, vallées, villes de piémont et agglomération toulousaine. Cet article souligne l'originalité d'un refuge ariégeois dont l'observation permet de relativiser des dispositifs de contrôle des migrations par le jeu de mise à distance qu'autorisent autant la topographie que l'espace social du militantisme en faveur des exilé·es.Alexander von Humboldt wrote that ‘the arrangement of mountains… divide the surface of the earth into basins or vast cirques…and influence the range of cultures, habits, institutional forms and national hates' (Debarbieux, 2012, p.13). While this formulation may seem outdated, von Humboldt's reflection remarkably still resonates more than a century and a half later with recent events in mountainous areas affected by European migration policies and border control. Drawing on the life histories of refugee activists in the French department of Ariège, we reveal a complex territoriality that, depending on the spaces considered, produces singular and distinct forms of mobilisation, inherited from past migratory experiences, the engagement of neo-rurals and the social networks linking mountains, valleys, piedmont towns and the Toulouse conurbation. We highlight the uniqueness of the Ariège ‘refuge', where mechanisms of migration control are relativised through a distancing enabled by both the topography and the social space of exile activism.
- The Ariege ‘Refuge': Advantage and Diversity of a Host Topography - William Berthomière, Christophe Imbert Alexander von Humboldt wrote that ‘the arrangement of mountains… divide the surface of the earth into basins or vast cirques…and influence the range of cultures, habits, institutional forms and national hates' (Debarbieux, 2012, p.13). While this formulation may seem outdated, von Humboldt's reflection remarkably still resonates more than a century and a half later with recent events in mountainous areas affected by European migration policies and border control. Drawing on the life histories of refugee activists in the French department of Ariège, we reveal a complex territoriality that, depending on the spaces considered, produces singular and distinct forms of mobilisation, inherited from past migratory experiences, the engagement of neo-rurals and the social networks linking mountains, valleys, piedmont towns and the Toulouse conurbation. We highlight the uniqueness of the Ariège ‘refuge', where mechanisms of migration control are relativised through a distancing enabled by both the topography and the social space of exile activism.