Contenu du sommaire : Transformations familiales et mobilités résidentielles

Revue Recherches Sociologiques et Anthropologiques Mir@bel
Numéro vol. 52, no 1, 2021
Titre du numéro Transformations familiales et mobilités résidentielles
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Dossier

    • Présentation - Laura Merla, Bérengère Nobels, Sarah Murru, Coralie Theys p. 1-23 accès libre
    • Presentation - Laura Merla, Bérengère Nobels, Sarah Murru, Coralie Theys p. 25-45 accès libre
    • Odor as a medium of cohesion and belonging - Tino Schlinzig p. 47-69 accès libre avec résumé en anglais
      Within the social sciences, family research in sociology has in recent years – and for good reason – taken to adopting a “practical turn” to its subject. Drawing on the concepts of doing and displaying family, numerous authors have provided valuable insights into the everyday dynamics of establishing and maintaining personal relationships. However, surprisingly little research can be found on the sensorial foundation of family relationships. The aim of this paper is twofold: (1) It seeks to shed light on the still neglected sensory dimension of family practices by tracing fundamentals of a sociology of the senses in general and of odors in particular. (2) Based on qualitative research on multi-local families after separation and divorce, these considerations will be introduced as a lens helpful in studying current family practices in shared residence arrangements. These families are confronted with the challenge of establishing attachment and a sense of “we-ness” against the background of cyclical growth and reduction of the household community and the changing rhythms and patterns in their everyday lives. Following Goffman's The Territories of the Self, we will explore how parents and children stabilize and also sensorily experience a local social order and belonging. In this, odors are of particular importance. Beyond verbal communication, they have a potential for merging what is separate and at the same time maintaining distinctions.
    • Reconfigurations familiales à travers l'espace - Ursina Jaeger p. 71-94 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Cet article analyse les configurations familiales à travers l'espace transnational, en s'appuyant sur une ethnographie de longue durée. Il examine les liens entre ces configurations et des régimes d'(im-)mobilité spécifiques, et propose un langage analytique qui permet d'étudier les phénomènes observés. L'article se cen­tre plus spécifiquement sur deux femmes et leurs proches, dont les vies quotidiennes et les pratiques familiales s'inscrivent dans un contexte transnational. Au travers de ces deux cas sont abordées deux questions centrales : que signifie être mère d'un “enfant d'école maternelle suisse” au Ghana ; et comment des différences flagrantes de revenus jouent-elles dans des configurations familiales déployées au Kosovo et en Suisse ? Ces deux cas permettent de saisir l'incorporation locale et sociale simultanée non pas comme une incorporation au sein d'une société composée d'autruis antagonistes, mais comme des points de référence qui se constituent et se génèrent mutuellement. L'article développe ainsi la lentille conceptuelle de la multiréférentialité et expose comment une telle approche des familles transnationales peut enrichir la compréhension de configurations familiales diversifiées.
      Sustained by data of a long-term ethnography, the article scrutinizes family configurations across transnational space. It asks how the configurations are related to respective (im-)mobility regimes, and what analytical language allows access to the phenomena. The empirical focus is on two women and their relatives, whose everyday lives and practices of doing family take place transnationally: What does it mean to be a mother of a “Swiss kindergarten child” in Ghana; or how do blatant differences in income play into family configurations between relatives living in Kosovo and Switzerland? The simultaneous incorporation in social and local respects is thereby not understood as incorporation into antagonistic others, but as mutually generating and constituting reference points. A conceptual lens of multi-referentiality is developed and how such an approach to transnational families can fruitfully enrich the understanding of diversified family configurations is shown.
    • To share and “be shared”… - Ida Wentzel Winther, Steen Nepper Larsen p. 95-119 accès libre avec résumé en anglais
      Many children either commute in and out of multiple households or have siblings who do so. They switch between home settings; some of them have to pack themselves and their history/ies into their luggage and move them across the country. They move between multiple households; from one set of home logics to another. They are parts of multi-local extended families and as participants in such multiple families and households share in the conditions of having to share. To a certain degree, they share their everyday lives, things, memories, places, and past and future experiences, but as the ones who move back and forth, they belong a little less to each place. They are “demanded” and “shared”. This paper focuses on children who share family and siblingship – limited to neither a single place nor family unit. Based on a phenomenological understanding, our research sheds light on how the children's participation in different households places them in different “we-communities”, where sharing must be handled and practiced in an everyday manner. We also shed light on how “shared children” expose different patterns of commonality and divisional practices.
    • Dans l'intérêt de la famille - Shannon Damery p. 121-148 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Cet article étudie la création d'un sens du “chez soi” par le biais de la parenté volontaire et de l'ancrage social. Plus précisément, il explore comment les jeunes migrants de première génération et de génération 1.5 créent des liens de parenté et des espaces d'appartenance dans la ville de Bruxelles, en utilisant les données d'entretiens ethnographiques. Les résultats montrent que si la stabilité et la sécu­rité sont des facteurs clés du sens du chez soi, et qu'elles peuvent être offertes, dans une certaine mesure, par un statut migratoire sûr, il existe de nombreux éléments du chez soi et de la parenté que le statut migratoire ne peut fournir. Les expériences de vide et d'isolement peuvent être très fortes, même pour ceux qui ont la nationalité belge et ont vécu dans le pays pendant la majeure partie de leur vie. En même temps, ceux qui ont migré récemment et sont dans une situation plus précaire en termes de statut migratoire dans le pays, comme les sans-papiers, se sentent parfois ancrés en Belgique et souhaitent y rester même sans la présence de parents biologiques. En outre, les relations autres que la parenté biologique et légale peuvent être tout aussi, voire plus, importantes dans la construction du chez soi des participants. Les enfants et les jeunes peuvent préférer la proximité de parents volontaires qui sont devenus des points d'ancrage sociaux, plutôt que la proximité de leurs parents biologiques ou légaux. Les éléments structurels de la politique et des lois peuvent toutefois ne pas leur permettre ce choix.
      This article investigates home-making through voluntary kin and social anchoring. More specifically, it explores how young migrants from first and 1.5 generations enact their agency to create kin and spaces of belonging in the city of Brussels, using data from ethnographic interviews. Results show that while stability and security are key factors of home, and may, to some degree, be offered by a secure migratory status, there are many elements of home-making and kinship that the structural element of migratory status cannot provide. Experiences of limbo and isolation can be very strong even for those who have Belgian citizenship and have lived in the country most of their lives. At the same time, those who have migrated recently and are in a more precarious situation in terms of their migratory status in the country, such as those who are undocumented, sometimes feel anchored to Belgium and wish to remain even without the presence of biological kin. In addition, relationships other than biological and legal kin may be just as, or more, significant in participants' home-making. Children and young people may wish to choose proximity to voluntary kin who have become social anchors, over proximity to their biological or legal kin. Structural elements of policy and laws, however, may not allow them that choice.
    • “Doing family” on a global stage - Nora Kottmann p. 149-169 accès libre avec résumé en anglais
      The purpose of this study is to further explore the relationship between “doing family”, mobilities and space through a focus on expatriate families, a group not having received discrete attention so far. Drawing on theoretical concepts of subject-oriented family sociology and human geography as well as data from long-term fieldwork in a German community in an exclusive suburb in southern Tokyo, this paper asks: how and where do these highly mobile, elite individuals do family? What significance do specific places and spaces have for these individuals and their doing family? Are practices and/or notions of family changing, and, if so, how? How can doing family be mapped and situated? The findings reveal the emergence of key practices, including “displays” of family, that are highly structured by gender. They further show the emergence of transnational spaces that are accompanied by the production of embodied, conceptual and geographical fixities on three levels. This paper therefore argues that it is important to situate this group's doing family in both the specific context of the German community in a global city in Japan and in the broader context of the global stage. These findings show the need for place-, space- and context-sensitive analyses even among a group of highly mobile families.
    • Gérer l'alternance, ordonner un monde en mouvement - Laura Merla, Bérengère Nobels p. 171-197 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Au travers de l'analyse des discours de 21 adolescents belges âgés de 10 à 16 ans sur leur expérience vécue d'un mode de vie multilocal, cet article éclaire la manière dont la matérialité qui entoure ces jeunes leur permet d'ordonnancer leur monde en un espace vécu et d'établir des liens et des continuités dans l'expérience de la mobilité. Nous appuyant sur les material studies et leur application dans le champ d'étude de la famille, nous commençons par dégager les grandes fonctions que remplissent les objets du quotidien dans la vie des jeunes vivant en familles séparées. Après avoir exposé notre méthode, nous présentons deux ensembles de pratiques matérielles déployées par les enfants en hébergement égalitaire et qui consistent, d'une part (1) à ordonner, à distinguer et à s'ancrer dans chaque lieu de vie en fixant des “objets en stationnement”, et d'autre part, (2) à créer de la permanence et de la continuité dans le mouvement avec des “objets en transit”. Nous posons également que ces pratiques et le sens qui leur est donné, se construisent au croisement entre leurs propres aspirations et le cadre qui leur est posé par leur environnement familial (marqué par des contraintes matérielles et spatiales, des valeurs et styles éducatifs, et des temporalités spécifiques).
      Through the analysis of the discourses of 21 Belgian adolescents aged 10 to 16 on their lived experiences of a multilocal lifestyle, this article sheds light on how the materiality that surrounds these young people allows them to order their world into a lived space and establish links and continuities in the experience of mobility. Drawing on material studies and their application to the field of family studies, we begin by identifying the main functions that everyday objects perform in the lives of young people living in separated families. After presenting our method, we present two ensembles of material practices deployed by children in egalitarian housing and which consist, on the one hand, (1) in ordering, distinguishing and anchoring themselves in each living space by fixing “parked objects”, and on the other hand, (2) in creating permanence and continuity in movement with “objects in transit”. We also assume that these practices and the meaning lent to them are constructed at the intersection between their own aspirations and the framework set for them by their family environment (marked by material and spatial constraints, educational values and styles, and specific temporalities).
  • Forge conceptuelle

    • Comment la sociologie trouve-t-elle son fait ? - Jacques Hamel p. 199-211 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Le présent article cherche à connaître le fait, le fait social, à l'origine de la connaissance sociologique. Quel est-il ? Quelle est sa “matérialité” ? Comment se conçoit-il pour être l'objet de l'étude propre à la sociologie ? Après avoir envisagé la thèse classique selon laquelle la “réalité” correspond à une “cons­truction sociale”, toujours changeante, le texte aborde le sujet sur le plan proprement épistémologique en se penchant sur les opérations de la transmutation du fait en objet scientifique. Une illustration est enfin donnée pour montrer que cette transmutation est possible en sociologie sans que celle-ci amène à penser que le fait n'est que pure “construction sociale”, donc sans autre matérialité, et par conséquent sans qu'il se révèle relatif à tous égards.
      The present article seeks to know the fact, the social fact, at the origin of sociological knowledge. What is it? What is its “materiality”? How is it conceived to be the object of the study proper to sociology? Having considered the classical thesis according to which “reality” corresponds to a “social construction”, always changing, the text approaches the subject on a properly epistemological level by looking at the operations of the transmutation of the fact into a scientific object. An illustration is finally given to show that this transmutation is possible in sociology without that leading us to think that the fact is only a pure “social construction”, and thus without any other materiality, and consequently without it being relative in all respects.