Contenu du sommaire : Innovation, disruption, émancipation : pistes pour l'avenir
Revue | Entreprendre & Innover |
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Numéro | no 53, 2022/2 |
Titre du numéro | Innovation, disruption, émancipation : pistes pour l'avenir |
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- Innover dans un monde à rebâtir : quelques leçons à tirer des expériences pratiques et éducatives - Fabienne Bornard, Caroline Verzat, Amélie Jacquemin p. 5-8
- Repenser la place de l'entreprise et de l'innovation : regards croisés sur l'Anthropocène - Sébastien Diné, Alexis Catanzaro, Stéphane Vernac p. 9-17 Les récentes crises que nous connaissons nous donnent à voir un aperçu du monde à venir. Le constat peut être fait que la majorité des réponses apportées actuellement par les entrepreneurs et dirigeants ne prend pas la mesure de la situation. Ce « regards croisés » souligne les freins empêchant l'évolution des comportements et des représentations. À l'opposé des pratiques organisationnelles actuelles dites « écologiques », il contribue surtout à porter davantage l'attention sur les problématiques d'innovation et de gouvernance, beaucoup plus à même de fournir des réponses à la hauteur des enjeux à venir.The recent crises that we are experiencing give us a glimpse of the world to come. The observation can be made that the majority of the answers currently provided by entrepreneurs and managers do not take the measure of the situation. Unlike current so-called “ecological” organizational practices, it above all contributes to focusing more attention on the issues of innovation and governance, which are much more likely to provide responses commensurate with the challenges to come.
Interview
- How can radical innovations in sustainability education regenerate the world? Lessons from Schumacher College - Ann-Charlotte Teglborg Ashworth, Caroline Verzat, Satish Kumar, Pavel Cenkl, Mona Nasseri p. 18-29 Ann-Charlotte Teglborg Ashworth and Caroline Verzat participated in the Symposium on Regenerative Education1 organized by Schumacher College in October 2022. On this occasion, they interviewed its founder, Satish Kumar, its current head, Pavel Cenkl and its head of Research, Mona Nasseri. The following interview presents various dimensions of this radically innovative place for sustainability education: its historic roots, vision, evolving business model, specific transformative pedagogy with concrete examples of program design and exercises. It ends up with inspirational insights for mainstream higher education institutions.
- How can radical innovations in sustainability education regenerate the world? Lessons from Schumacher College - Ann-Charlotte Teglborg Ashworth, Caroline Verzat, Satish Kumar, Pavel Cenkl, Mona Nasseri p. 18-29
Livre
- What does freedom mean in liberated companies? - Ann-Charlotte Teglborg Ashworth, Patrick Gilbert, Nathalie Raulet-Croset p. 34-45 An increasing number of French companies are aspiring to develop alternative workplaces in which freedom is an underlying principle. In the literature on liberated companies (LCs), it is stated that employees should have “complete freedom”. Nevertheless, there is no evidence of what freedom in practice actually means. Therefore, building on an analysis of the philosophical foundations of freedom and the analysis of two case studies, we bring some fresh insights on what freedom is like in liberated companies. Our results present five philosophical conceptions of freedom at play in liberated companies.
- Quand l'innovation bouscule les équilibres institutionnels : cas des agrégateurs bancaires - Antoine Chardain, Claudio Vitari p. 46-56 Lorsqu'une innovation est mise en marché, elle vient bousculer plus ou moins vivement et plus ou moins fortement les institutions en place, acteurs et représentations. Dans ce contexte de changement, le régulateur est parfois amené à intervenir et à impacter la trajectoire d'une innovation. L'étude du cas des agrégateurs bancaires, lancés par des start-up, permet d'étudier le rôle du régulateur sur la dynamique d'une innovation, dans le contexte de l'Union européenne. Ce cas met en évidence que les rôles des régulateurs et des superviseurs liés à la gestion du changement institutionnel impactent fortement la dynamique. Pour un entrepreneur, cette compréhension des différents rôles et de leurs impacts potentiels est de nature à aider au pilotage de son entreprise.When an innovation arrives, it shakes up, more or less strongly, the institutions in place, the actors and the representations. In this context of change, the regulator is sometimes required to intervene and impact the trajectory of an innovation. The study of the case of banking aggregators, launched by start-ups, allows us to study the role of the regulator on the dynamics of an innovation, in the context of the European Union. This case highlights that the roles of regulators and supervisors in managing institutional change have a strong impact on the dynamics of an innovation. For an entrepreneur, this understanding of the different roles and their potential impacts is likely to help in the management of his company.
- Défis de la cocréation, l'exemple d'un partenariat entre un pôle de compétitivité et une équipe de recherche - Sonia Lequin, Sophie Reboud p. 57-68 Cet article rapporte une expérience de cocréation, entre une équipe de recherche (fournisseur) et un pôle de compétitivité (client), d'un outil d'aide à la décision stratégique pour des PME du secteur agroalimentaire. La démarche de cocréation suivie lors de cette expérience avait pour but de rassembler les utilisateurs et bénéficiaires futurs de l'outil et de s'appuyer sur des concepts réellement adaptés aux PME ordinaires. Si cet objectif a bien été atteint, l'expérience a mis en évidence l'importance des enjeux stratégiques des acteurs et de leurs évolutions au cours du processus, en particulier, la place que le projet occupe dans ces derniers.This article reports on an experience of co-creation, between a research team (supplier) and a competitiveness cluster (client), of a strategic decision support tool for SMEs in the agri-food sector. The co-creation approach followed during this experiment aimed to bring together the future users and beneficiaries of the tool and to rely on concepts that are really adapted to ordinary SMEs. While this objective was indeed achieved, the experience highlighted that this type of approach remains based on a relationship of coopetition, which implies being vigilant to the strategic stakes of the actors and to the place that the project occupies in them.
- Étudiantes entrepreneures : la perception paradoxale des chargés d'accompagnement - Stéphanie Eynaud p. 69-80 Malgré les dispositifs incitant les étudiant·es à entreprendre depuis une dizaine d'années, le taux de femmes créatrices d'entreprise stagne. Nous avons cherché à comprendre les perceptions des accompagnateurs sur les étudiantes entrepreneures afin d'identifier si l'accompagnement pouvait être un levier pour les encourager. Notre recherche met en évidence une perception paradoxale des chargés d'accompagnement sur les caractéristiques des étudiantes entrepreneures. Loin de ne pas avoir conscience des embûches qu'elles doivent affronter, ils ne souhaitent pas les évoquer de manière directe. Les aspects négatifs de ce qui attend ces jeunes femmes dans leur parcours entrepreneurial sont omis, par crainte de les stigmatiser davantage. Les objectifs et langages n'étant pas partagés entre les deux populations, il est important de former les chargés d'accompagnement à la prise en compte du genre et proposer aux étudiantes entrepreneures un accompagnement en fonction de leurs besoins et profils.In spite of the measures taken to encourage students to become entrepreneurs over the last ten years, the rate of women entrepreneurs has stagnated. We sought to understand the perceptions of support people about female student entrepreneurs, in order to identify whether mentoring could be a lever to support them in their approach. Our research reveals a paradoxical perception of the characteristics of female student entrepreneurs on the part of support people. Far from being unaware of the pitfalls they face, they do not wish to mention them directly. The negative aspects of what awaits these young women entrepreneurs in their entrepreneurial journey are omitted for fear of further stigmatizing them. As the objectives and language are not shared by both populations, it is important to train the support people to take gender into account and to offer support to female student entrepreneurs according to their needs and profiles.