Contenu du sommaire : La culture de masse aux Etats-Unis.
Revue | Revue française d'études américaines |
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Numéro | no 60, mai 1994 |
Titre du numéro | La culture de masse aux Etats-Unis. |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Présentation - John Dean, Jean-Paul Gabilliet p. 5 pages
- Langue populaire américaine et dictionnaires : quelques remarques sociolexicographiques - Henri Bejoint p. 8 pages Although the « popular language » concept is never referred to as such, a socio-lexicographic analysis reveals that popular speech in the US is a form of spontaneous, everyday-life English which comprises characteristics alien to British English ; it is a linguistic emblem of independence. Paradoxically, many Americans take a conservative view of linguistic usage. A discrepancy is therefore visible between the Americans' practice of popular speech and their dislike of linguistic permissiveness.
- Interactions entre l'argot homosexuel et la langue populaire : quelques exemples. - Françoise Brousse p. 10 pages The gay community has asserted its right to be a visible part of the country's culture through its use of gay slang. Gay men (mostly) have responded to the terms used about them by reappropriating appellations or insults from the dominant discourse. By re-routing terms which were equated with deviance, gays meant to combat their invisibility. This article wishes to underscore the part played by the slogans chanted during the mass demonstrations of the 70s, the gay pride parades of the 80s and 90s and to examine a few examples of the gay practice of re-coding language.
- « Ich bin ein Berliner » : dunkers and donuts in American popular culture - James Deutsh p. 7 pages La représentation des doughnuts dans la culture de masse américaine (discours ambiant, littérature, cinéma et chanson) révèlent une popularité croissante de cette pâtisserie dans le demi-siècle qui suivit la Première Guerre mondiale. La production de masse du doughnut durant cette période était étroitement liée à la démocratie américaine et à « l'homme du commun ». Depuis les années 70, néanmoins, l'image populiste du doughnut s'est vue progressivement ternir par des connotations anti-démocratiques.
- The Guys Who Shoot to Thrill: Serial Killers and the American Popular Unconscious - Robert Conrath p. 10 pages Ce travail en cours s'efforce de dégager quelques-uns des éléments cachés dans le processus d'« iconisation » et d'« héroïsation » du personnage démoniaque contemporain qu'est le tueur « en série ». En ciblant quatre axes socio-culturels et économiques, j'essaie de montrer que sa naissance dans l'imaginaire populaire n'est pas le fait du hasard, ni le pur produit de cas isolés et dysfonctionnels. Personnage métonymique et « sérialisable », à la fois réel et imaginaire, consommateur post-capitaliste et post moderne par excellence, le tueur « en série » a choisi l'ère reaganienne pour exercer son métier. Son histoire populaire se répète à l'infini en matérialisant la limite apocalyptique d'un éthos de consommation matérielle où toute altérité est supprimée.
- Ce désir d'objet obscur : art et consommation chez Mike Kelley - Yves-Charles Grandjeat p. 8 pages The works of California artist Mike Kelley are not just repulsive. His battered objects function as critical tools. His stuffed animals are part of a visual discourse exposing the pathological effects of cultural and artistic hierarchies, while denouncing a consumer society where reification and fetishism reign supreme. Only when the object is concealed is desire fully released.
- L'euphémisation dans le Reader's Digest - Daniel Baylon p. 10 pages What makes a magazine successful ? Besides entertaining its readers better than its competitors, Reader's Digest owes its success to its being a euphemizer : it tells about the world and, at the same time, seems to make it a better place to live in. The readers are thereby led to accept the world as it is, feeding on a strange mixture of idealism and realism which unfortunately tends to blunt their ideas and eventually prevents them from thinking.
- Evolution comparée des produits cinématographiques et télévisuels américains dans les années 80 - Francis Bordat p. 11 pages This is an attempt at emphasizing some general trends in the evolution of American movie and TV products since the early 80s. Contrary to current views on the quantitative invasion and qualitative decline of contemporary TV products, it is argued that cinema and TV may be inverting their former positions on the scales of cultural creativity. While movies grow ever more spectacularly escapist and barrenly self-referential, the new TV realism — in its various and occasionally scandalous forms — brings about new impetus in the American pictures of the 90s.
- Le rock, entre la marge et la masse - Claude Chastagner p. 9 pages Critics have often debated the value of rock music. Should it be regarded as the ' standardized product of mass culture or rather as the true expression of the people ? No definite answer can be given insofar as rock music, whose success relies on the American business organization, has repeatedly tried to sever its links with mass consumption and assert itself as a popular counter-culture. However, no rock movement has remained counter-cultural for long before being absorbed by the logic of the marketplace. Such cyclical movements lend its value to rock music, whose true nature lies in this dynamic, regenerative process.
- Musique noire tous publics : la recette Motown - Gabrielle Knecht-Bechdolff p. 8 pages A multi-media entertainment concept as well as a record company, Motown was born in the socially transitional 50's. Its founder Berry Gordy was the intuitive entrepreneur capable of using his musical, social, and economic backgrounds to build a monumental cross-over business which, for the first time in history, unified the previously separate rhythm'n'blues and pop audiences on a massive scale. Purists find that this global breakthrough was completed at the expense of the black musical heritage and the African-American identity, not to mention the fact that culture ought not to be weighed in terms of dollars. But then, the Motown phenomenon can only be measured within the American context in which all enterprise, including culture, is valued « at the bottom line ».
Hors thème
- Morning in America, Dusk in the Dark Ghetto : The New « Civil War » in the American City - Loïc Wacquant p. 6 pages Si les émeutes d'avril 1992 à South-Central Los Angeles, les plus meurtrières du siècle, ont échoué à faire entrer le problème de la pauvreté et de la ségrégation urbaines dans le débat public national, c'est que le ghetto américain est devenu une sorte de territoire étranger en pleine terre étasunienne suite à sa triple marginalisation : économique, en raison des transformations du marché de l'emploi ; politique, avec l'effondrement des institutions publiques (école, santé, sécurité, etc.) au cœur des villes, cause première de leur dégradation continuée ; et symbolique, comme en témoigne l'excommunication rhétorique dont furent victimes les habitants de Tinner city lors de la dernière élection présidentielle.
- Morning in America, Dusk in the Dark Ghetto : The New « Civil War » in the American City - Loïc Wacquant p. 6 pages
Comptes rendus de lecture
- Daniel Royot, éd. — Les États-Unis à l'épreuve de la modernité : Mirages, crises et mutations de 1918 à 1928 ; Frontières 5. — Les Années vingt aux États-Unis : continuités et ruptures ; QWERTY 3. Pau : Publications de l'Université de Pau ; Sylvie Le Bars. — The American Twenties (1918-1928) : Progress and Regression - André Muraire p. 2 pages
- John F. Kasson. — Les bonnes manières : Savoir-vivre et société aux États-Unis - Jacques Portes p. 1 page
- Bernard Vincent, éd. — Thomas Paine ou La République sans Frontières - Jean-Pierre Martin p. 2 pages
- Pierre Lagayette. — Les grandes dates de l'Histoire américaine - Daniel Royot p. 1 page
- Jean-Louis Cohen et Hubert Damisch, eds. — Américanisme et modernité l'idéal américain dans l'architecture - Nicole Fouché p. 1 page
- Franck Costigliola. — France and the United States: The Cold Alliance, 1940-1990 ; Richard Kuisel. — Seducing the French, The Dilemma of Americanization - Pierre Guerlain p. 2 pages
- Richard P. Horwitz, éd. — Exporting America : Essays on American Studies Abroad - André Kaenel p. 1 page
- Kermit L. Hall, William M. Wiecek, Paul Finkelman. — American Legal History: Cases and Materials ; Grant Gilmore. — The Ages of American Law - Anne Deysine p. 1 page
- Gérald Graff. — Beyond the Culture Wars: How Teaching the Conflicts Can Revitalize American Education - Pierre Guerlain p. 2 pages
- Barbara Hinkson Craig et David O'Brien. — Abortion and American Politics - Catherine Pouzoulet p. 1 page
- John Kenneth Galbraith. — A Short History of Financial Euphoria - Pierre Guerlain p. 1 page
- James N. Giglio. — The Presidency of John F. Kennedy - Bernard Lemelin p. 1 page
- Paul Krause. — The Battle for Homestead, 1880-1892 : Politics, Culture, and Steel - Catherine Collomp p. 1 page