Contenu du sommaire : Les nouvelles frontières de la finance
Revue | Revue d'économie financière |
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Numéro | no 92, juin 2008 |
Titre du numéro | Les nouvelles frontières de la finance |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
Les nouvelles frontières de la finance
- Avant-propos - Gilles Vaysset
Membre du Comité de rédaction de la Revue d'économie financière p. 9 Dans cet entretien, Joël Métais retrace les grands traits de l'histoire des secteurs bancaires, cloisonnés, au moins pour la banque de détail, par un carcan légal et réglementaire tenant lieu de protectionnisme qui a commencé à se dissoudre en Europe dans la concurrence communautaire. Il décrit l'évolution des pratiques protectionnistes en distinguant les différents métiers de la banque et les réponses apportées par les acteurs.Does banking protectionism make any sense today ? During this interview, Joël Métais retraces the milestones in the history of the financial industry, suffering under the constraints, at least as far as retail banks are concerned, of rules and regulations constituting thinly veiled protectionism, which in Europe has at last begun to give way to Community competition. Métais describes the transformation of protectionist practices by pointing to the different banking business lines and the responses provided by market participants.
Les institutions financières et les frontières nationales
- Le protectionnisme bancaire a-t-il un sens aujourd'hui ? - Joël Métais - Professeur, université Paris IX Dauphine p. 17
- Le vingt-huitième régime : un outil au service de l'intégration du marché des services financiers de détail - Henri de Castries -
Président du directoire et du comité exécutif, AXA p. 27 Le marché unique des services financiers est loin d'être achevé. Cette situation s'explique en partie par les limites des instruments traditionnellement utilisés pour l'intégration des marchés : pleine harmonisation, harmonisation ciblée ou reconnaissance mutuelle. Elle porte préjudice aussi bien à l'industrie des services financiers qu'aux citoyens qui sont privés des bénéfices attendus d'un marché unique. L'industrie financière a donc porté ses efforts sur la recherche de solutions innovantes pour lever les obstacles à la mise en place d'une offre paneuropéenne de services financiers tout particulièrement dans le domaine de l'épargne retraite. Parmi celles-ci, « le 28e régime » ou régime optionnel paneuropéen lui est apparu comme un outil puissant pour accompagner l'harmonisation des régimes juridiques nationaux qui encadrent l'offre de services financiers. Au-delà de son aspect purement juridique, le 28e régime porte une réflexion plus large sur le contenu d'une Europe des services financiers au service de ses citoyens.The twenty-eighth regime : a tool serving the integration of the retail banking services market The single market of financial services is far from being completed. This situation is partly due to the limits of traditional instruments when employed for the market integration, such as full harmonisation, targeted harmonisation or mutual recognition. This situation harms as the financial services industry as well EU citizens who cannot benefit from the opportunities of the single market. Therefore, the financial industry focuses on innovative solutions in order to lift the obstacles which hamper the supply of financial services, particularly in the field of pensions plan. Amongst these solutions, the 28th regime or pan-European optional regime shows its strengths as a facilitator for the harmonisation of national law specificities governing the supply of financial services. Beyond its purely legal aspect, the 28th regime leads to a larger debate about the content of a European area of financial services dedicated to citizens.
- Liberté de circulation des capitaux et exigences prudentielles : le délicat équilibre du contrôle des fusions dans le secteur financier - Gilles Vaysset -
Secrétaire général du Comité consultatif de la législation et de la réglementation financières p. 39 La Commission européenne a cherché dès la fin des années 90 à imposer la justification d'un refus d'une autorité d'agrément à un changement de contrôle d'une banque, par les seules considérations prudentielles. À la suite d'un cas patent de protectionnisme bancaire en Italie, en 2005, la Commission européenne a proposé une directive réglementant les changements de contrôle dans les entités du secteur financier (elle s'applique aussi bien aux établissements de crédit, aux entreprises d'investissement, qu'aux compagnies d'assurance), qui a été adoptée en 2007 et s'appliquera début 2009. Cette directive, qui apporte une nouvelle pierre à la construction du marché unique européen des services financiers, impose aux autorités compétentes des critères d'évaluation stricts et limitatifs qui seuls peuvent fonder leur décision. L'article analyse les dispositions de la directive au regard du bon équilibre entre libre circulation des capitaux dans le marché unique et responsabilité prudentielle des autorités locales.Freedom of capital and prudential requirements : the fine tuning of mergers control in the financial sector Since the end of the 1990s, the European Commission has sought to impose that any refusal by a competent authority of a change of control over a bank be justifiable only by prudential considerations. Following an obvious case of bank protectionism in Italy in 2005, the Commission has put forward a directive regulating changes in shareholdings and control over entities belonging to the financial sector (the directive is further applicable to credit institutions, investment firms, and insurance companies). This directive was adopted in 2007 and will enter into force at the beginning of 2009. This directive, which contributes to the construction of the European common financial services market, imposes on the competent authorities the strict and restrictive criteria upon which any decision must be founded. This article provides an analysis of the provisions of the directive as regards the proper balance of free movement of capital in the common market and the responsibilities of the prudential authorities.
Les institutions financières et les frontières sectorielles
- La bancassurance : généralisation ou déclin du modèle ? - Philippe Trainar -
Chef économiste, SCOR p. 53 Cet article analyse le développement de la bancassurance en décrivant la logique industrielle et commerciale qui le sous-tend. Recouvrant des situations nationales extrêmement diversifiées, le modèle de la bancassurance doit relever des défis présents et futurs qui ne devraient guère contribuer à rapprocher ces situations. Ces défis sont suffisamment importants pour autoriser tant la généralisation du modèle que son déclin sous la poussée de nouvelles forces concurrentielles. En ce sens, l'avenir de la bancassurance est totalement ouvert.Bancassurance : general acceptance or the decline of the model ? This article analyzes the development of bancassurance, describing the industrial and commercial logic underpinning it. Extending over extremely diverse national circumstances, the bancassurance model must rise to current and future challenges that are not expected to contribute in harmonizing these situations. These challenges are so imposing that they may enable the general deployment of the model or cause its decline under pressure from new competitive forces. In this sense, the future of bancassurance is a totally open question.
- Les gestionnaires d'actifs dans les infrastructures et les services essentiels : le modèle Macquarie - Bruno Angles -
Senior Vice President, Macquarie European Infrastructure Funds, Ross McInnes -
Vice Chairman, Macquarie Capital Europe Limited p. 67 Les gestionnaires d'actifs dans les infrastructures et les services essentiels ont un rôle potentiel considérable à jouer dans la solvabilisation de la demande d'infrastructure compte tenu des difficultés des collectivités à y faire face. Depuis plus de quinze ans, Macquarie a développé un modèle d'investissement que l'on peut considérer comme unique caractérisé par les éléments suivants : l'engagement à long terme ; le partenariat avec le management ; l'investissement pour développer l'actif ; la « rentabilité responsabilisée » (les intérêts d'un investisseur à long terme ne sont pas servis en négligeant les besoins d'autres parties prenantes).Managers of infrastructure and essential services investments : the Macquarie model The managers of infrastructure and essential services investments have the potential to play a considerably large role in making money available to the needs of public infrastructure given difficulties that communities encounter in providing it. For more than 15 years, Macquarie Bank of Australia has been developing an investment model that can only be described as unique, characterized by the following attributes : long-term investment, partnership with management, investment for asset development, and « responsible returns » (the interests of a long-term investor are not served by ignoring the needs of other stakeholders). JEL classification : G29, L99
- L'immobanque - Nicolas Mérindol -
Directeur général du groupe Caisse d'épargne p. 77 À l'heure où le marché de l'immobilier se tend, la prise de position des banques dans ce domaine interpelle. Les professionnels de ces deux secteurs sont convaincus qu'il s'agit d'une tendance de fond, de l'émergence d'un nouveau concept que nous appellerons « l'immobanque ». Le lancement dans les années 90 du concept de bancassurance avait suscité, à l'époque, les mêmes interrogations auprès des observateurs. La bancassurance est aujourd'hui partie intégrante du paysage économique français et les banques françaises ont pris rapidement des parts de marché conséquentes. C'est un mouvement similaire qui s'est amorcé depuis une décennie dans le domaine des services immobiliers et s'est très largement accéléré ces trois dernières années. Comme pour le développement de la bancassurance il y a 20 ans, il s'agit pour les banques de prendre en compte - aujourd'hui dans le domaine de l'immobilier - les évolutions des aspirations et des habitudes de consommation de leurs clients. Classification JEL : G21, L85Real estate banking At a time in which the real estate market is contracting, the position of banks in this domain is in doubt. But the professionals of both the real estate and banking industries remain convinced that the emergence of this new concept, which we shall call « real estate banking », is a fundamental trend. The introduction of the bancassurance concept during the 1990s raised similar questions at that time in the minds of observers. Today, bancassurance is an integral part of the French economic landscape and French banks quickly acquired interests in the market that it spawned. For the last decade, real estate banking has constituted a similar trend in the area of real estate services and has gained significant momentum over the last three years. As in the development of bancassurance twenty years ago, banks must come to recognize - in today's real estate industry - the changes in their customers' ambitions and consumption habits. JEL classification : G21, L85
- La stratégie bancaire des grands distributeurs - Damien Guermonprez - Directeur général, Banque Accord p. 85 Depuis 30 ans, de nombreuses opportunités stratégiques expliquent pourquoi les principaux groupes de distribution dans le monde possèdent des filiales bancaires prospères. L'extension naturelle du concept « tout sous le même toit » vers les services financiers fort rentables ainsi qu'un modèle économique réussi de joint-venture entre banques et distributeurs ont contribué au succès des services financiers spécialisés occidentaux dans les pays (Est, Asie) où les leaders du retail sont implantés. De nouveaux enjeux à la fois technologiques, concurrentiels et réglementaires vont cependant redistribuer le rôle des acteurs et bouleverser le marché. Les nouveaux acteurs financiers issus du monde de l'e-commerce réinventeront le modèle du paiement avec une rentabilité bien plus forte que dans le brick and mortar, tandis que les opérateurs télécoms, avec le paiement mobile, sont en embuscade. Enfin le SEPA, en autorisant de nouveaux prestataires de services de paiement, offre une opportunité historique aux commerçants européens. Classification JEL : G21, L81The banking strategy adopted by major retailers For the last 30 years, several strategic considerations explain why the major retail groups in the world have come to own profit-generating banking subsidiaries. The natural extension of « everything under the same roof » to highly profitable financial services, as well as the successful joint venture economic model uniting banks and retailers, have contributed to the success of specialized Western financial services in countries (the East, Asia) where leading retailers have established stores. Two new challenges that are simultaneously technological, competitive and regulatory will, however, shake up the roles of the participants and produce a convulsion in the market. The new financial market players coming from the world of e-commerce are going to reinvent the payment model, yielding far higher returns than in brick and mortar retailing while telecom operators, with the advent of payment from mobile phones, lie in ambush. Lastly, by authorizing new payment service providers, the Single European Payment Area (SEPA) offers an historic opportunity to European merchants. JEL classification : G21, L81
- Une démarche pragmatique pour une vision convergente de la supervision des conglomérats financiers au sein de l'Union européenne - Arnold Schilder -
Membre du directoire de la Banque centrale néerlandaise, président de l'Interim Working Committee on Financial Conglomerates p. 101 Dans le développement de la surveillance des conglomérats financiers, l'Interim Working Committee of Financial Conglomerates (IWCFC) trouve bien sa place dans la présente structure institutionnelle européenne, permettant un bénéfice maximal à un coût minimal. Ce cadre pourrait être amendé si les circonstances changent suite à la revue du processus Lamfalussy, la revue de la directive sur les conglomérats financiers ou des changements dans les circonstances du marché. Dans tous les cas, cela doit se faire dans le sens d'un pragmatisme et d'une souplesse accrus. Classification JEL : F36, G20, G28A pragmatic approach to a converging supervisory view on financial conglomerates in the EU In the development of financial conglomerates supervision, the Interim Working Committee of Financial Conglomerates « IWCFC » fits well into the current institutional European framework, allowing maximum benefit with minimum costs. Its format may need to be amended if circumstances change following the Lamfalussy review, the Financial Conglomerates Directive review or changing market circumstances, but also in that case a pragmatic and flexible format should be chosen. JEL classification : F36, G20, G28
- La bancassurance : généralisation ou déclin du modèle ? - Philippe Trainar -
Chef économiste, SCOR p. 53
Les institutions financières et le marché
- Banque et Bourse : la nouvelle frontière - Jean-François Théodore -
Directeur général adjoint, NYSE Euronext p. 113 Étudier les rapports entre banques et Bourses revient inexorablement à se pencher sur l'évolution de leur périmètre et de leur rôle dans le financement des économies modernes. Si les derniers développements apparus dans l'industrie financière peuvent laisser penser que la frontière entre banques et Bourses, dans leur forme moderne, a tendance à s'estomper, tant leur structure et leur organisation que leur savoir-faire et leur expertise restent pourtant bien distincts. Classification JEL : G10, G21Bank and stock market : The new frontier Any study of the relationship between banks and stock markets must inevitably focus on development of their reach and role in the financing of modern economies. Though the latest emerging developments in the French financial industry suggest that the difference between banks and stock markets, in their modern form, tends to be rather blurred, they remain quite distinct both in their structure and organization, and their skills and expertise. JEL classification : G10, G21
- La stratégie des banques face aux marchés dans le contexte nouveau de la MIFID - Dominique Hoenn - Senior Adviser, BNP Paribas, membre du collège de l’AMF p. 121
- Innovation, produits structurés et stabilité financière - Imène Rahmouni-Rousseau - Chef du service des études sur la stabilité financière et les marchés, Nadège Jassaus - Adjoint au chef du service des études sur la stabilité financière et les marchés p. 129 Les turbulences constatées depuis l'été 2007 sur les marchés mondiaux constituent, pour de nombreuses innovations financières et en particulier pour le monde de la finance structurée, le premier véritable test. Ce test présente des défis d'autant plus complexes qu'il s'applique à un environnement financier qui a connu de profondes mutations au cours de la dernière décennie, avec une accélération de la mondialisation des marchés financiers, leur déréglementation et la libéralisation des flux de capitaux. Cependant, ces changements ne sont pas allés sans heurts. La désintermédiation s'est accompagnée d'évolutions qui, combinées, ont conduit aux problèmes structurels que la crise des subprimes a mis en lumière. C'est en agissant sur trois leviers (complexité des produits, transparence de l'information et incitations des acteurs) que la crise actuelle pourrait trouver une issue permettant de réconcilier titrisation et stabilité financière. Classification JEL : G19, O31Innovation, structured products and financial stability For numerous financial innovations and especially for the world of structured finance, the turbulence experienced in the global markets since the summer of 2007 represents a first genuine test. This test presents significantly more complex challenges as it is taking place in a financial environment that has undergone profound change in the course of the last decade, with acceleration in the globalization of financial markets, deregulation and the liberalization of capital flows. However, these changes did not take place without a few jolts. Disintermediation has been accompanied by changes, which, taken together, have led to structural problems, as demonstrated by the subprime crisis. It is in acting on three levers (product complexity, information transparency and the incentives of the market participants) that an exit from current crisis may be found which would allow the reconciliation of investment products and financial stability. JEL classification : G19, O31
- Banque et Bourse : la nouvelle frontière - Jean-François Théodore -
Directeur général adjoint, NYSE Euronext p. 113
La banque et les services de paiement
- Le SEPA - Gilles Guitton - Président du conseil de direction du Groupement des cartes bancaires CB p. 147 L'article analyse la manière dont l'Europe a abordé puis conduit le chantier de l'Espace unique de paiement euro (SEPA) qui est en quelque sorte le passage à l'euro scriptural, après le passage, début 2002, à l'euro fiduciaire. S'il ne remet pas en cause la légitimité politique, plus qu'économique du SEPA, il relève que celle-ci n'a pas été pour autant un facteur de choix clairs et lisibles, ni pour définir précisément les objectifs à atteindre, ni pour assurer une conduite efficace du chantier. Il en résulte ambiguïtés, confusions et un attentisme qui risquent de déboucher sur des impasses, notamment en ce qui concerne le dossier délicat et complexe des systèmes de paiement par cartes. L'expérience vécue, il y a quelques années, dans le domaine spatial ne mérite-t-elle pas à cet égard d'être à nouveau réfléchie ? Classification JEL : F36, G21, G28The SEPA This article analyses the way in which Europe has both addressed and is conducting the project to build the Single Euro Payments Area (SEPA) which, to a certain extent, is equivalent to the progression to a scriptural form of the euro, subsequent to the migration to a single euro currency at the beginning of 2002. Although the political, as opposed to economic, legitimacy of the SEPA project is not in doubt, it points out that decisions to date have not been based on clear and comprehensible criteria, either in terms of the precise goals to be achieved, or with regard to a methodology needed to ensure that the project is conducted efficiently. This has resulted in ambiguity, confusion and a wait and see attitude, along with an ensuing risk of reaching an impasse, in particular with regard to the sensitive and complex issue of card payment systems. Following a similar experience suffered in the not too distant past by the aerospace industry, the situation merits further consideration and reflection. JEL classification : F36, G21, G28
- L'entreprise de moyens de paiement : quel acteur pour quel service au consommateur ? - Philippe Bajou -
Membre du directoire de La Banque postale p. 155 La Commission européenne, dans sa politique de protection du consommateur, dispose que les moyens de paiement doivent être homogénéisés au niveau communautaire. Au-delà du SEPA qui réalise cette harmonisation, la directive sur les services de paiement autorise l'entrée sur ce marché d'autres acteurs que les établissements bancaires, remettant en cause en France, certains des fondements de la loi de 1984. Ces nouveaux entrants devraient modifier le paysage des services financiers, au-delà de la seule utilisation des nouvelles technologies, qui en est leur raison d'être. Les autorités de surveillance seront amenées à intégrer dans leur dispositif de contrôle ces nouveaux acteurs issus notamment des technologies de l'information et de la grande distribution. Enfin, la protection et l'information du consommateur devront être assurées avec vigilance. Mais ce sont bien les établissements bancaires, notamment français, qui se trouvent ainsi face à de nombreux enjeux concurrentiels et industriels, qui mettent singulièrement en cause la pérennité du modèle actuel pour les services de paiement. Classification JEL : F36, G21, G28Payment services company : Which player for which customer service ? The European Commission, in its consumer protection policy, stipulates that the payment system must be harmonized in the Community area. Beyond this harmonization organised through SEPA, the directive on payment services allows new players other than banks to enter the market, challenging in France some fundamentals of the law of 1984. Far beyond the sole usage of new technologies which is the main reason for existing of the new players, they should draw a new picture for financial services industry. The regulation authorities will have to control those new actors most of them coming from IT and supermarkets sectors. Finally, consumer protection and information will have to be carefully insured. In this new setting, the banks, and particularly the French, are facing many competitive and industrial challenges, which singularly put the sustainability of the current model for payment services at risk. JEL classification : F36, G21, G28
- L'évolution des systèmes de paiement interbancaires par carte et les nouveaux acteurs dans le cadre du SEPA - Hervé Sitruk -
Directeur général, MANSIT p. 167 Le SEPA est une évolution majeure de la banque de paiement en Europe, et dans le domaine des cartes bancaires, le SEPA est une révolution. Même si dans certains pays, comme en France, les impacts sont limités à court terme, le changement sera plus important à moyen et long terme dans toute l'Europe. C'est dans l'évolution des acteurs du paiement et dans la transformation des systèmes interbancaires que le SEPA est le plus novateur. Désormais, les barrières nationales sont abolies, et la grande concurrence, tous azimuts, est lancée. L'article analyse l'impact de cette évolution sur le paysage des paiements en Europe, l'apparition de nouveaux acteurs du paiement et l'évolution des acteurs interbancaires. Il met en avant le peu d'effets à court terme, en matière de concurrence, de cette évolution, du fait des délais nécessaires pour ouvrir les divers marchés domestiques et pour atteindre une masse critique, mais cette évolution peut conduire à faire disparaître certaines organisations domestiques, qui constituaient jusqu'à présent l'infrastructure des paiements en Europe. Classification JEL : F36, G21, G28Changes to the interbank credit and debit card payment system and the new market participants in the Single Euro Payments Area (SEPA) SEPA is a major change for the payment banking industry in Europe, and for the cards, it could be a revolution. Even if, in some countries like in France, the impacts will be limited, the changing will be more important in the medium and long term everywhere in Europe. But, it's in the change of the main payment players and of the main interbank organisations, that SEPA will be the most innovative. Henceforth, the national barriers will disappear, and a large competition will take place. This paper analyse the impact of this evolution on the payment landscape in Europe, the new payment players and the new position of the existing interbank organisations. It put in light the low SEPA effect on the competition in the short term, as the opening of the various domestic markets will be longer than the European Commission expects, but this evolution could lead to the closing of some domestic organisations, which were up to now the backbone of the payment system in Europe. JEL classification : F36, G21, G28
- Le SEPA - Gilles Guitton - Président du conseil de direction du Groupement des cartes bancaires CB p. 147
Les nouveaux services financiers
- La microfinance solidaire - Michel Lecomte -
Membre du COSEF (comité d'orientation et de suivi de l'emploi des fonds) du Fonds de cohésion sociale, président d'honneur de l'ASF p. 183 Le microcrédit social est un concept original pour lutter contre l'exclusion bancaire. Expérimenté dès 2004, il a vu son intérêt reconnu l'année suivante par la création du Fonds de cohésion sociale qui, avec des ressources de l'État, apporte sa garantie aux banques qui le délivrent. À la différence du microcrédit professionnel qui vise à la création d'une activité professionnelle, il s'adresse aux ménages pour des projets de vie. La garantie reçue permet d'élargir la population des bénéficiaires sans recourir à des augmentations de taux. En ce sens, il s'agit plus d'une démarche de solidarité nationale que d'une mutualisation des emprunteurs. Un dispositif d'accompagnement des bénéficiaires complète l'originalité de ce type de crédit. Les premiers résultats ont largement validé le concept de départ. Néanmoins le développement du microcrédit social passe maintenant par une meilleure définition des buts poursuivis et par une élaboration plus fine du produit. À ce titre, il faut lui reconnaître une spécificité et en déduire toutes les conséquences. On ne peut, en outre, ignorer les conditions ou les exigences de sa distribution par les banques. Classification JEL : D14, G29, Z13Microfinance to low-income households Low-income microcredit is an innovative concept to combat exclusion from the financial system. Instituted in 2004, microcredit saw its benefit recognized the following year through the creation of the Fund for Social Cohesion that, with Government resources, was able to provide guarantees to those banks offering such lending. Contrary to entrepreneurial microcredit, which aims at creating a business activity, microcredit is offered to households to save and plan for future needs. The guarantee that has been extended allows the population of beneficiaries to grow without recourse to rate hikes. In this sense, microfinance is more of a national social cohesion initiative than a pool for borrowers. Counselling and support to the beneficiaries completes the originality of this type of credit. The initial results have largely validated this innovative concept. However, the development of low-income microcredit requires a clearer definition of its goals and more fine-grained product development. Accordingly, its specificity must be recognized, including the consequences that derive from it. Moreover, its terms or the requirements for its distribution through banks cannot be overlooked. JEL classification : D14, G29, Z13
- La finance islamique à la croisée des chemins - Olivier Pastré - Professeur, université Paris VIII, Krassimira Gecheva - Doctorante, université Paris IX p. 197 Cet article analyse un phénomène nouveau mais, en réalité, encore assez peu connu et souvent mal compris : la finance islamique. Une mise en perspective historique permet d'esquisser la véritable ampleur du phénomène et de mettre en exergue sa nature profondément hétérogène. Une analyse plus poussée met également en lumière de multiples points de convergence entre la finance islamique et la finance dite « conventionnelle ». Cet exercice permet aux auteurs de faire la part entre les faux débats et les vrais défis que lance la finance islamique à l'ensemble de la communauté financière. Classification JEL : G20, O53Islamic finance at a crossroads Though Islamic finance is becoming the latest fashion in state-of-the-art research in economics, it is still quite a riddle to the uninitiated, and even amongst experts it is sometimes misconstrued. This survey of the history and the latest developments in Islamic Finance aims to assess its real place in a globalized financial system, to set straight several misconceptions, and to highlight some essential facts. Islamic finance is fundamentally heterogeneous and, even though it has its specificities, there are numerous « points of convergence » between « conventional » and Islamic finance. On the verge of reaching a critical mass, Islamic financial institutions are still facing some important problems and their future will depend on their capacity to take up these challenges. JEL classification : G20, O53
- L'offre de services financiers aux PME - Guillaume Alméras -
Consultant en stratégie et entrepreneur p. 215 L'offre aux PME comporte trois dimensions : l'offre bancaire, l'offre financière, celle des investisseurs et une offre publique qui recouvre les aides de l'État et des collectivités locales. Inséparables, ces trois composantes sont fortement imbriquées. Elles semblent toutes les trois indispensables, quoique insuffisantes, à écouter les plaintes des PME, largement relayées par les hommes politiques. Quant aux deux premières offres bancaire et financière, elles paraissent pourtant assez adéquates si l'on n'attend pas d'elles ce qu'elles ne sauraient fournir. En regard, l'offre publique appelle plus de réserves, non tant dans ses moyens que dans la manière dont ils sont distribués et finalement dans ses objectifs. Classification JEL : G21, G30The supply to SMEs The supply to SMEs encompasses three dimensions : the banking supply, the financial supply driven by investors and a public supply which spans aids from State to local communities. These three components are inseparable and solidly embedded. All of them three seem also indispensable, but inadequate hearing the claims of SMEs joined in a chorus by politicians. Yet, the two first supplies may be considered quite appropriate, if we do not expect them to give what they can't. Public supply can be more criticized, not so much for its means than in the manner they are allocated and for its objectives. JEL classification : G21, G30
- Les nouvelles frontières de la formation bancaire - Olivier Robert de Massy - Délégué général à la formation professionnelle de l'Association française des banques, directeur général du CFPB, Geneviève Lhomme - Chargée de mission à la Délégation générale à la formation professionnelle p. 229 Les transformations récentes du secteur bancaire ont poussé la formation professionnelle à évoluer. La complexification de l'offre et de la réglementation exige du personnel plus qualifié ; besoin en partie comblé par l'élévation du niveau d'éducation. Mais les mouvements de personnel anticipés d'ici à 2012 (près de 30 % des effectifs actuels), liés à la pyramide des âges et aux besoins de recrutements sont de nouveaux catalyseurs. Professionnaliser l'éducation initiale pour faciliter l'intégration de nombreux jeunes, tirer parti des atouts de la formation à distance, développer la validation des acquis de l'expérience, repenser l'architecture des certifications constituent les grandes problématiques. Néanmoins, des réflexions sur l'efficacité des investissements de formation et l'espace dévolu au jeu coopératif sont indispensables dans une perspective d'optimisation des coûts et de réforme. Classification JEL : G21, I20Vocational training in banks explores new territories The recent changes in the banking sector led its vocational training to evolve. The complexity of products and regulations require more qualified staff ; need partly filled by the rise of education. But the anticipated staff movements by 2012 (nearly 30% of the current employees), due to the age pyramid and needs of recruitment are new catalysts. Qualifying initial education to integrate easily of a large number of young people, taking advantage of the strengths of e-learning, developing the recognition of non formal and informal learning and reconsidering the qualifications architecture are the major issues. However, debating on the efficiency of training investments and the space devoted to cooperative actions are necessary in context where costs optimization is a priority and reforms the authorities' will. JEL classification : G21, I20
- La microfinance solidaire - Michel Lecomte -
Membre du COSEF (comité d'orientation et de suivi de l'emploi des fonds) du Fonds de cohésion sociale, président d'honneur de l'ASF p. 183
- Avant-propos - Gilles Vaysset
Membre du Comité de rédaction de la Revue d'économie financière p. 9