Contenu du sommaire : S'engager
Revue | Inflexions |
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Numéro | no 46, 2021/1 |
Titre du numéro | S'engager |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Éditorial - Jean-Luc Cotard p. 9-13
Dossier
- « Me voici » - Haïm Korsia p. 15-18 Lorsque, dans la Bible, Dieu invite un patriarche, une matriarche, un prophète, un individu à l'action, la réponse est toujours : Hinéni, « Me voici ». C'est une forme d'engagement absolu, total, qui mobilise tout l'être, qui élève au-dessus de la condition de consommateur du monde et offre de devenir acteur de l'Histoire. C'est s'investir pour les autres et, peut-être, tout simplement être un homme debout, une personne engagée, un guerrier capable de secouer l'apathie du monde.When, in the Bible, God calls a patriarch, matriarch, prophet or other individual to action, the response is always: Hinéni, “Here am I”. This is a form of absolute, total enlistment that mobilizes the entire being, raising those called above the condition of consumer of the world and offering them the opportunity to become agents of History. It requires you to give of yourself for others and, perhaps, simply to be straight-up human, to be a person of commitment, a warrior capable of shaking up the apathy of the world.
- Pédagogie équestre - Emmanuel Chanudet p. 19-26 Qu'est-ce que l'engagement quand on est soldat et cavalier ? À la lumière de son expérience de formateur des futurs moniteurs équestres militaires, l'adjudant-chef Chanudet explique comment il dresse puis utilise l'« outil » cheval dans un objectif spécifiquement opérationnel. Confiance, progressivité, compréhension.What does enlistment mean when you are a soldier in the cavalry? Drawing on his experience as trainer of future military riding instructors, Chief Warrant Officer Chaudet explains how he trains horses and then uses the horse as an “instrument” for a specifically operational purpose. Trust, progressivity and understanding.
- Pourquoi s'engager dans l'armée de terre en 2021 - Rémi Seigle p. 27-35 Le contexte d'une société où l'épanouissement personnel est porté aux nues semble peu compatible avec l'accomplissement d'une vocation au service de la collectivité. On peut donc se demander ce qui conduit autant de jeunes à rejoindre une institution, l'armée de terre, potentiellement perçue comme décalée. De la même manière, on peut s'interroger sur la manière dont celle-ci parvient à fidéliser ces engagés.The context of a society where personal development is seen as the ultimate goal can seem incompatible with fulfilling a vocation in the service of the community. So, we can legitimately ask what drives so many young people to join the French Army - an institution that can potentially be perceived as out of step with society. Similarly, we can ask how the army can retain the loyalty of those who have enlisted. This remains a challenge of major importance.
- Le serment de Caton - Jean Assier-Andrieu p. 37-43 Tout soldat débute son passage sous les armes par un acte solennel : l'engagement. Quel que soit son niveau d'études ou la voie de son recrutement, il signera un document qui le placera sous l'empire d'un régime particulier, exorbitant, du droit commun. Le statut militaire ne figure en effet ni dans le Code du travail ni dans les statuts des fonctions publiques, mais dans un code spécifique de la défense, qui prévoit l'ensemble des dispositifs permettant d'assurer « la défense de la patrie et des intérêts supérieurs de la Nation ». Mais au-delà de ces modalités pratiques, l'engagement militaire ne touche-t-il pas aussi au sacré ? N'est-il pas à la fois un acte administratif et un acte solennel ? Un détour par quelques exemples historiques permet de déceler ce double caractère en Occident et particulièrement en France.Every soldier begins their passage under arms with a solemn act: enlistment. Regardless of the level of studies or the channel of recruitment, the new recruit will sign a document that places him or her under the authority of a unique and exorbitantly demanding regime of common law. This is because the status of member of the French military is not laid down in the French Labour Code or in the statutes governing the civil service, but in a specific Code dedicated to national defence, stipulating all the provisions for ensuring “the defence of the country and the higher interests of the nation”. However, beyond these practical explanations, the real reason is perhaps that military enlistment is perceived as something sacred. Enlistment can be seen as both an administrative formality and a legal instrument in solemn form. Some examples from history are examined to reveal this dual nature of enlistment in the West, and especially in France.
- Aux limites du recrutement - Aurélie Éon, Coralie Mennessier p. 45-51 Pour les volontaires à l'engagement, le passage devant un psychiatre militaire peut se solder par une déclaration d'inaptitude. Il ne s'agit pas que de sujets présentant des troubles psychiques pour lesquels celle-ci est évidents. L'expertise du psychiatre est plus complexe, car elle doit à la fois prendre en compte le potentiel de l'individu et la capacité de l'institution militaire à l'accueillir.For an applicant willing to enlist, the interview with a military psychiatrist may result in being declared unfit. It is not just about screening individuals showing psychological disorders and for whom the inability is obvious. The assessment of the psychiatrist is more complex, because it has to take into account both the applicants' potential and the capacity of the military structure to take them in.
- GIGN : s'engager pour la vie - Manuel Gea p. 53-63 La devise du groupement d'intervention de la gendarmerie nationale (gign) est « S'engager pour la vie ». Quelle que soit la mission qu'ils ont à conduire, ses membres doivent donc être préparés à l'éventualité de la mort. Comment traduire cela en termes d'engagement ? Comment savoir concrètement que les hommes et les femmes que l'on recrute seront capables de risquer leur vie pour en sauver d'autres ? Pour répondre à cette question, cet article a été rédigé en interrogeant des personnels de l'unité, de tout grade et de toute spécialité, afin de comprendre quelles étaient leurs motivations et comment ils vivent, ou ont vécu, leur engagement pendant ce que l'on pourrait appeler une « vie au gign ».The motto of the Groupement d'Intervention de la Gendarmerie Nationale (gign), the elite police tactical unit of the French National Gendarmerie, is “Enlist for Life” Regardless of the mission that they are required to perform, the members of this unit must therefore be prepared for the possibility of death. How can this be translated in the conditions of enlistment? More to the point, how can we know that the men and women recruited to this unit are capable of risking their own lives to save the lives of others? To answer this question, the author of this article asked members of the unit of all ranks and specializations, in order to understand what their initial motivations were and what is or was their experience during what might be termed a “life in the gign”.
- « Les gens engagés sont passionnants » - Julie Cros-Bousquet p. 65-67 Julie Cros-Bosquet a intégré l'armée de terre comme officier sous contrat spécialiste de communication alors qu'elle ne connaissait rien au monde militaire. Elle revient pour Inflexions sur cette expérience, sur ce qu'elle a appris auprès des soldats qu'elle a côtoyés, en particulier ce qu'est l'engagement.Julie Cros-Bosquet joined the French Army as an officer on a specialist communication contract, at a time when she knew nothing of military life. For Inflexions, she looks back on this experience and what she learned from the soldiers she worked with and describes in particular what commitment really means.
- Promesse et engagement chez Paul Ricœur - Pierre-Olivier Monteil p. 69-73 Selon Paul Ricœur, l'engagement s'enracine dans l'approbation du fait d'exister, affirmation plus primitive que toute expérience négative. Intervenant en réplique au fait d'être né, il tend à prolonger l'élan de vie et à prendre soin de l'être ou du bien menacé. La promesse est l'éthique de telles initiatives. Plutôt qu'à une idée de soi, elle est fidélité à autrui. Elle s'appuie sur la forme qui, dans une culture donnée, lui attribue valeur d'engagement.According to Paul Ricœur, commitment is rooted in approval of the fact of existing, an affirmation that is more powerful than any negative experience. Arising in response to the fact of being born, commitment tends to prolong the life-urge and to take care of the threatened being or property. By contrast, promise represents the ethics of these initiatives. Instead of an idea of the self, it is loyalty to others. It is expressed in the form that, in any given culture, confers on it the value of commitment.
- La pratique du serment au Moyen Âge - Corinne Leveleux-Teixeira p. 75-79 Sous l'influence de la littérature épique et de la culture féodale, la pratique médiévale du serment est souvent présentée comme une sorte d'archétype de l'engagement absolu et du dévouement chevaleresque. La réalité historique est plus complexe et témoigne à la fois de la force du contrôle ecclésiastique et de la portée éminemment politique de la parole jurée. Longtemps utilisé pour fonder ou pour renforcer la stabilité du pacte social, le serment voit toutefois son rôle public s'effacer à la fin du Moyen Âge dans le cadre de la construction de l'État.Under the influence of epic literature and feudal culture, the Medieval practice of the oath is often presented as a sort of archetype of absolute commitment and chivalrous devotion. However, the historical reality is more complex and testifies both to the controlling power of the Church and the eminently political implication of the given word. The oath was long used as a means of founding or reinforcing the stability of the social pact, but its public role was gradually dissolved at the end of the Middle Ages with the constitution of the State.
- Une décision personnelle pour servir une ambition collective - Daniel Menaouine p. 81-86 En février 2018, le général Daniel Menaouine s'est vu confier par le président de la République une mission d'étude sur la mise en œuvre du projet de service national universel (snu). Il revient ici sur cette expérience et comment il a essayé de comprendre les aspirations et les raisons de l'engagement des jeunes Français d'aujourd'hui. Notamment à l'aune de sa propre expérience.In February 2018, General Daniel Menaouine was assigned the mission by the President of the French Republic to conduct a study into the implementation of universal national service (snu). In this article, he recounts this experience. He recounts how he has attempted to understand the aspirations and reasons for commitment of young people in France today He also draws in particular on his own experience.
- Moral et fidélisation - Paul Sanzey p. 87-95 Très attentive à cultiver l'« esprit guerrier » pour se préparer aux opérations, l'armée de terre ne délaisse pas pour autant le moral du quotidien. À travers les attentes des militaires et de leur famille, elle suit les forces et les faiblesses des unités, et s'attache à comprendre les motivations des différentes catégories de personnel. Il s'agit de commander avec humanité et justesse, mais aussi de garantir le maintien de la compétence et de l'expérience. Les outils statistiques combinés à l'appréciation du commandement assurent un maillage fin pour l'information du chef d'état-major de l'armée de terre et permettent d'analyser les signaux faibles dans le champ des ressources humaines. Sur ce dernier volet, la « politique rh » se charge d'exploiter ces analyses et d'anticiper des parcours de carrière qui soient attractifs pour les générations montantes au bénéfice des opérations de demain.Although the French Army is very attentive to cultivating the “warrior spirit” as a means of preparing for operations, it is also careful not to neglect morality in day-to-day life. It monitors the strengths and weaknesses of its units, as expressed in the expectations of soldiers and their families, and it makes every effort to understand the motivations of the various categories of army personnel. The aim is to be able to command with humanity and correctness, while also guaranteeing that competence and experience are retained. Statistical tools, combined with commanders' own judgements provide a detailed network of information for the Army Chief of Staff, enabling accurate analysis of even weak signals in the field of human resources. With regard to this aim, the “HR policy” is responsible for utilizing these analyses and anticipating the career paths that will prove attractive for the future generations, in the service of the operations of the future.
- Famille et service militaire volontaire - Marc Boileau p. 97-99 La famille est au cœur de l'engagement au service militaire volontaire (smv). La famille de sang, qui accepte de se retirer puis de se réjouir du chemin parcouru, celle de l'attachement filial qui reste à l'origine de tout, pour le meilleur ou pour le pire. La famille de transition, qui accueille et accompagne le passage dans la vie d'adulte, celle des cadres militaires qui mettent leurs compétences et leurs expériences de vie au service des volontaires afin de leur permettre d'être « armés pour l'emploi ». Enfin, la nouvelle famille, celle qui se construit pas à pas, celle des camarades de stage, celle des nouveaux collègues en formation d'apprentissage ou en entreprise.The family is at the very heart of the enlistment in the voluntary military service. The blood family, who accepts to step aside and then to be delighted about the progress made, the family of filial affection, who remains the source of everything, for better or for worse. The transitional family, who welcomes and accompanies the passage to adult life, that of the military cadres who share their skills and experience with the volunteers to enable them to be ready for employment. Lastly, the new family, the family who is being built step by step, the family gathering the comrades of training courses, the new colleagues in apprenticeship or in business.
- Les familles aussi - Jean-Marie Bockel p. 101-103 Le 25 novembre 2019, Pierre-Emmanuel Bockel mourait pour la France au Mali. Son père, Jean-Marie Bockel, affirme ici sa conviction que l'engagement de la famille joue un rôle important sinon déterminant dans la démarche d'engagement de chacun de ses membres, quel que soit celui-ci. Un témoignage nourri d'exemples personnels.On 25 November 2019, Pierre-Emmanuel Bockel died for France in Mali. In this article, his father, Jean-Marie Bockel affirms his conviction that the social commitment of the family plays an important and even determining role in the decision of each of its members to undertake commitments of whatever nature. A testimony nourished by personal examples.
- Le sillon de l'engagement. Une militaire en politique - Laëtitia Saint-Paul p. 105-110 Députée de la 4e circonscription du Maine-et-Loire depuis 2017, Laëtitia Saint-Paul est aussi saint-cyrienne de la promotion « De Galbert » (2002-2005). « Le » premier militaire d'active élu depuis 1918, la première femme militaire à l'Assemblée nationale. Pour Inflexions, elle revient sur les défis qu'il lui a fallu relever, sur les raisons de ses engagements, leur complémentarité, leur évidence. Dans un seul but : l'intérêt général.Laëtitia Saint-Paul has been the member of parliament for the 4th district of Maine-et-Loire since 2017 and is also a graduate of the Saint-Cyr military academy, “De Galbert” promotion (2002-2005). She is the first soldier on active service elected to the National Assembly since 1918 and is also the first ever first female member of the military to be elected to this body. For Inflexions, she looks back on the challenges that she had to overcome, the reasons underlying her commitments, the complementary nature of these commitments and their self-evidence for her. All of them have one single aim - the public interest.
- Adolphe Messimy. Autrement et toujours - Christophe Robinne p. 111-118 Saint-cyrien, breveté de l'École supérieure de guerre à vingt-sept ans et promis à un brillant avenir, Adolphe Messimy démissionne de l'institution militaire en 1899, ne pouvant supporter l'attitude et les mensonges du haut commandement au cours de l'affaire Dreyfus. Il s'engage alors en politique. Il sera député, plusieurs fois ministre et sénateur.Educated at the Saint-Cyr military academy, and a graduate of the elite officer training school (École Supérieure de Guerre) at the age of 27, Adolphe Messimy seemed destined for a brilliant career but then resigned from the military institution in 1899, since he could not endue the attitude and lies of high command during the Dreyfus Affair. So, he then engaged in politics. He became a member of parliament and was several times a minister and senator.
- L'intellectuel engagé - Jean-Pierre Rioux p. 119-124 Au xxe siècle, l'« intellectuel engagé » français a été un produit national célèbre dans le monde entier. Son acte de naissance est bien daté. Dans les semaines qui ont suivi la parution, dans L'Aurore de Georges Clemenceau le 13 janvier 1898, du « J'accuse ! » d'Émile Zola, la presse a publié des listes de pétitionnaires qui soutenaient vigoureusement l'écrivain traîné devant les Assises de la Seine pour injure à l'armée ainsi que la révision du procès du capitaine Dreyfus injustement condamné pour espionnage par la justice militaire. Georges Clemenceau puis Maurice Barrès inventèrent alors un néologisme pour qualifier cette minorité protestataire et agissante : le mot « intellectuel », aussitôt accouplé avec le vieux vocable juridique et militaire d'« engagement ». Mais qu'en est-il au xxie siècle ?In the 20th century, the French term “intellectuel engagé”, denoting an intellectual committed to political and/or social causes, was a national product that was renowned throughout the world.. However, the birth of this term goes back much longer. In the weeks following the publication of Emile Zola's “J'accuse !” in Georges Clemenceau's L'Aurore on 13 January 1898, the press published lists of the petitioners who vigorously supported the author when he was hauled before the Court of Assizes of La Seine for “Insulting the Army”. These petitioners were also calling for the revision of the trial of Captain Dreyfus, who had been unjustly found guilty of spying and sentenced by the French military court. Georges Clemenceau, followed by Maurice Barrès, then invented a neologism to define this protesting and activist minority. The word “intellectual” was coupled with the adjective “engagé”, which was historically (and still is) the word used to denote legal and military “enlistment”. But what does the term mean in the 21st century?
- S'engager, jusqu'où ? - Céline Schillinger p. 125-130 Faire preuve d'engagement, s'investir pour une cause… Faire appel à l'engagement, mobiliser des personnes dans un but collectif… Jusqu'où ? Peut-on parler de surengagement ? Existe-t-il des limites à ne pas franchir ? L'expérience du burn out, ou épuisement professionnel, invite à la réflexion sur l'engagement sain ou toxique. À l'heure où l'engagement citoyen et professionnel semble être une réponse à de nombreux défis contemporains, il s'agit là d'une interrogation urgente et nécessaire sur nos pratiques de commandement et de leadership.To demonstrate commitment, to invest yourself in a cause… to appeal for commitment, to mobilize people for a collective goal… but up to what point? Can we speak of over-commitment? Are there limits that should not be crossed? The experience of burnout, or professional exhaustion, has prompted reflection on what constitutes a healthy or toxic level of commitment. At a time when civic and professional commitment seem to be a response to numerous contemporary challenges, this issue also raises the urgent and vital question of our practices of command and leadership.
- Pour l'Europe. Quand le débat prend chair - Nathalie de Kaniv p. 131-136 La construction de l'Union européenne a débuté par des engagements industriels, économiques, monétaires, financiers, budgétaires. Mais qu'en est-il de celui plus profond, celui qui touche la vie et la mort ? Comment faire converger engagement national et européen ? S'engager pour l'Europe… Mourir pour l'Europe… Cela peut sembler abstrait, irréaliste, utopique. Pourtant, dans l'histoire, ce fut concret. Et c'est en Europe centrale et orientale que ces paroles ont pris chair, car l'appartenance à l'Europe y fut le gage de l'indépendance, de la prospérité et de la modernité.The construction of the European Union began with the signing of industrial, economic, monetary, financial and budget commitments. But what of the more profound commitment that touches questions of life and death? How can national and European convergence be attained? Enlisting for Europe. Dying for Europe. This can seem abstract, unrealistic and utopian. However, in history, it was a reality. It was in Central and Eastern Europe that these words took on flesh because that is where membership of Europe was a vital guarantee of independence, prosperity and modernity.
- « Venez, nous en sortirons » - Martin Steffens p. 137-144 Relevant du domaine de la praxis, de l'agir, l'engagement doit se passer des garanties qu'apporterait la science. On s'engage sans savoir si ce que l'on tente, non seulement est réalisable mais se révèlera profitable. L'engagement nous condamne ainsi à une triple confiance (en son pressentiment, en l'ordre du monde, en ceux qui suivront), qui, parce qu'elle est difficile et audacieuse, explique les formes de sa crise actuelle.Since enlistment and commitment belong to the domain of praxis, (action – doing), they have to renounce the guarantee of foreknowledge in science. We commit ourselves without knowing if what we are attempting is possible or if it will turn out to be profitable. So, commitment condemns us to a triple leap of faith (in our gut-feeling, in the order of the world and in those who will survive), and because this leap is both difficult and bold, it can help to explain the forms of the current crisis in enlistment.
- « Me voici » - Haïm Korsia p. 15-18
Pour nourrir le débat
- Les origines de la débâcle de 1870 - Gabriel Garrote p. 145-167 Lorsque la France déclare la guerre à la Prusse en 1870, celle-ci paraît perdue avant même d'avoir débuté. En effet, autant que l'aveuglement du pouvoir vis-à-vis de ses forces et les lacunes du commandement, des facteurs structurels, politiques et sociaux, profondément ancrés dans le régime et la société, préparent la défaite. La comprendre requiert donc d'embrasser à la fois le politique, le social et le militaire, d'une part, la technique et la doctrine, la tactique et la stratégie, l'organisation et l'instruction militaires, d'autre part.When France declared war on Prussia in 1870,defeat seemed a foregone conclusion. This was because the obstinate blindness of the authorities to the real state of their forces, the shortcomings of the chain of command and the structural, political and social factors that were deeply rooted in the regime and in society all conspired to ensure defeat. So, to understand the debacle we need to combine a comprehensive study of the political, social and military factors with a more specific examination of military technology and doctrine, tactics and strategy and organization and training.
- Les origines de la débâcle de 1870 - Gabriel Garrote p. 145-167
Translation in English
- Why enlist in the army in 2021 - Rémi Seigle p. 169-179 Le contexte d'une société où l'épanouissement personnel est porté aux nues semble peu compatible avec l'accomplissement d'une vocation au service de la collectivité. On peut donc se demander ce qui conduit autant de jeunes à rejoindre une institution, l'armée de terre, potentiellement perçue comme décalée. De la même manière, on peut s'interroger sur la manière dont celle-ci parvient à fidéliser ces engagés.The context of a society where personal development is seen as the ultimate goal can seem incompatible with fulfilling a vocation in the service of the community. So, we can legitimately ask what drives so many young people to join the French Army - an institution that can potentially be perceived as out of step with society. Similarly, we can ask how the army can retain the loyalty of those who have enlisted. This remains a challenge of major importance.
- Enlisting the family - Jean-Marie Bockel p. 181-183 Le 25 novembre 2019, Pierre-Emmanuel Bockel mourait pour la France au Mali. Son père, Jean-Marie Bockel, affirme ici sa conviction que l'engagement de la famille joue un rôle important sinon déterminant dans la démarche d'engagement de chacun de ses membres, quel que soit celui-ci. Un témoignage nourri d'exemples personnels.On 25 November 2019, Pierre-Emmanuel Bockel died for France in Mali. In this article, his father, Jean-Marie Bockel affirms his conviction that the social commitment of the family plays an important and even determining role in the decision of each of its members to undertake commitments of whatever nature. A testimony nourished by personal examples.
- “Come on! We can beat this” - Martin Steffens p. 185-193 Relevant du domaine de la praxis, de l'agir, l'engagement doit se passer des garanties qu'apporterait la science. On s'engage sans savoir si ce que l'on tente, non seulement est réalisable mais se révèlera profitable. L'engagement nous condamne ainsi à une triple confiance (en son pressentiment, en l'ordre du monde, en ceux qui suivront), qui, parce qu'elle est difficile et audacieuse, explique les formes de sa crise actuelle.Since enlistment and commitment belong to the domain of praxis, (action – doing), they have to renounce the guarantee of foreknowledge in science. We commit ourselves without knowing if what we are attempting is possible or if it will turn out to be profitable. So, commitment condemns us to a triple leap of faith (in our gut-feeling, in the order of the world and in those who will survive), and because this leap is both difficult and bold, it can help to explain the forms of the current crisis in enlistment.
- Why enlist in the army in 2021 - Rémi Seigle p. 169-179
Comptes rendus de lecture
- Comptes rendus de lecture - p. 195-203