Contenu du sommaire : Beauté de l'Amérique, de ses identités et de ses territoires
Revue | Amerika |
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Numéro | no 24, 2022 |
Titre du numéro | Beauté de l'Amérique, de ses identités et de ses territoires |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Beauté de la nature, beauté suprasensible, beauté de l'amour. Une introduction - Lucile Magnin, Comité de Rédaction d'Amerika Le dossier de ce vingt-quatrième numéro de la revue Amerika a pour thème la beauté de l'Amérique et ses représentations dans les arts visuels, entre le XIXe et le XXIe siècle principalement. Le concept de beauté sera analysé à travers différents regards d'artistes sur l'Amérique. Trois domaines sont concernés en particulier : la peinture, la photographie et le cinéma. Les contributions s'articulent autour de trois thèmes principaux : la beauté du territoire américain perçue à travers un regard étranger ; les paysages américains, sublimes mais menacés par la présence de l'homme ; et le thème de la beauté ambivalente et de son contraire. A la suite du dossier, nous proposons au lecteur nos rubriques habituelles (Mélanges, Opinions/Varias et Comptes-rendus).The theme of this twenty-fourth issue of Amerika is the beauty of America and its representation in the visual arts, mainly between the 19th and 21st centuries. The concept of beauty will be analysed through different artists' views of America. Three fields are concerned in particular: painting, photography and cinema. The contributions are structured around three main themes: the beauty of the American territory perceived through a foreign eye; American landscapes, sublime but threatened by the presence of man; and the theme of ambivalent beauty and its opposite. Following the dossier, we offer the reader our usual sections (Mélanges, Opinions/Varias and Comptes-rendus).
Dossier: Beauté de l'Amérique, de ses identités et de ses territoires
La Beauté de l'Amérique, vue de l'extérieur:Regards européens sur le Brésil, Cuba et les États-Unis
- Animais maravilhosos e seus rastros medievais na América Portuguesa :Entre o fabuloso e o promocional - Pedro Fonseca This article examines three factors that motivate the narrative construction of the “New World” chronicles, particularly those dealing with the colonization of Brazil. The first is that in these Brazilian chronicles, motifs referring to the marvelous fauna of the medieval tradition are found. The second factor examined, closely linked to the first, is the finding that the reasons for this wonderful fauna come from the tradition of bestiary books from the Middle Ages. Finally, the third factor is the pragmatics of promotional intention present in these chronicles. Reasoning the relationship between these factors, the article makes a comprehensive critical description of the animals in the colonial chronicles that present motifs from the medieval bestiary. It concludes that this treatment of colonial fauna reveals the intention to promote the natural realities of Brazilian colonial lands, using the relationship between the record of exoticism, gain, and exploration, beyond simple disinterested wonder. Although it is not the intention of the article, given its limits, to make a theory of this relationship, it points to the conclusion that the marvelous exotic fauna of colonial Brazil worked many times as an incentive for the enjoyment between the imaginary and the real of the things of the lands newly discovered.
- Frédéric Mialhe, vers « l'artialisation » du paysage cubain (années 1840) - Mégevand Sylvie Divers essais théoriques sur la beauté, le sublime et le pittoresque ont nourri l'esthétique paysagère romantique européenne. La « redécouverte » du Nouveau Monde par Humboldt et ses réflexions sur la nature intertropicale ont également inspiré les artistes voyageurs qui représentaient les Amériques. Tel fut le cas de Frédéric Mialhe, déjà auteur d'un album pittoresque sur les Pyrénées, dont les vues lithographiées de Cuba ont pu satisfaire les aspirations des élites créoles, désireuses de s'approprier symboliquement leur territoire grâce à une imagerie nouvelle et de qualité. Dans la perspective de ces transferts culturels, les thèmes de la forêt tropicale insulaire, du sentiment de la montagne et de la mer seront évoqués avec divers exemples de vues paysagères.Various theoretical essays on beauty, the sublime and the picturesque nourished European Romantic landscape aesthetics. Humboldt's "rediscovery" of the New World and his reflections about intertropical nature also inspired the traveling artists who represented the Americas. Such was the case of Frédéric Mialhe, already author of a picturesque album on the Pyrenees, whose lithographed views of Cuba were able to satisfy the aspirations of the Creole elites, eager to symbolically appropriate their territory thanks to new and quality imagery. In the perspective of these cultural transfers, the themes of the island rainforest, the feeling of the mountains and the sea will be evoked with various examples of landscape views.
- Os primeiros olhares à modernidade do Rio de Janeiro : a fotografia do suíço Georges Leuzinger na segunda metade do século XIX - Caroline Ivanski Langer This paper studies the photographic landscapes of Rio de Janeiro taken by the Swiss Georges Leuzinger during the second half of the 19th century. Leuzinger is regarded as one of the pioneers of views of Rio's landscapes, which were panoramic photographs that enabled the visualization of the city's natural beauties and urban growth. The dissemination of images alluding to a modern nation was favorable to the Brazilian Second Empire, at a time of necessary promotion of political and cultural identity. Georges Leuzinger's photographs were part of Brazilian and Universal exhibitions between 1866 and 1885. Thus, this article analyzes the aesthetic uses of Rio de Janeiro's landscape photography from the 1860s onwards, considering its audience (national and foreign), the subjects portrayed and Leuzinger's pioneering spirit in the commercialization and exhibition of these images.
- La beauté des Etats-Unis dans la série télévisée allemande La clinique de la Forêt-Noire (Die Schwarzwaldklinik) - Brigitte Rigaux-Pirastru La série télévisée ouest-allemande La clinique de la Forêt-Noire, diffusée dans les années 1980, connut un succès phénoménal et reste ancrée aujourd'hui encore dans la mémoire culturelle allemande. Se déroulant essentiellement en Forêt-Noire, elle en célèbre de manière appuyée la beauté des paysages et la qualité de vie. Cette harmonie subsiste pleinement lors du voyage aux Etats-Unis entrepris par le personnage principal. La beauté sans faille de l'Amérique reflète d'une part les solides liens culturels et géopolitiques établis entre la République Fédérale d'Allemagne et les Etats-Unis et, d'autre part, la vision idéalisée qu'en avaient beaucoup de citoyens des deux Allemagnes.The West German television series The Black Forest Clinic, broadcast in the 1980s, was a phenomenal success and remains embedded in the German cultural memory to this day. Taking place mainly in the Black Forest, it celebrates the beauty of the landscape and the quality of life in an emphatic way. This harmony is fully maintained during the journey to the United States undertaken by the main character. On the one hand, America's unfailing beauty reflects the strong cultural and geopolitical ties between the Federal Republic of Germany and the United States, and, on the other hand, the idealised view held by many citizens of both Germanies.
- Animais maravilhosos e seus rastros medievais na América Portuguesa :Entre o fabuloso e o promocional - Pedro Fonseca
La beauté sublime des paysages américains: un Eden menacé par la présence de l'Homme
- Les montagnes, un symbole de la beauté des États-Unis dans les peintures de paysage du XIXe siècle - Nicolas Bourgès De nombreux paysages américains du XIXe siècle montrent des montagnes, et il est possible de suivre l'expansion géographique des États-Unis vers l'ouest en même temps qu'étaient produites des peintures représentant ces éléments naturels. Plusieurs artistes, notamment de la Hudson River School, ont laissé des écrits qui témoignent de leur admiration pour la beauté de ces montagnes, qu'ils ont cherché à restituer dans leurs toiles. Les concepts esthétiques du picturesque et du sublime se retrouvent dans ces œuvres pour en souligner la beauté. Une analyse d'exemples réalisés au long du XIXe siècle suggère que les montagnes ont fait partie des éléments naturels utilisés par les peintres comme symbole de l'identité nationale du pays.Many 19th-century American landscapes feature mountains, and one can follow the geographical expansion of the United States towards the west as views featuring those naturel elements were produced. Several artists, including from the Hudson River School, left writings which bear witness to their admiration for the beauty of those mountains which they strove to convey in their canvases. The aesthetic concepts of the picturesque and sublime can be found in those artworks, underscoring the beauty of the mountains. An analysis of examples produced throughout the 19th century suggests mountains are part of the natural elements used by painters as symbols of the country's national identity.
- Prises de vue paysagère du territoire états-unien : du sublime burkien à l'esthétique de l'anthropocène - Julie Meyer Au XIXe siècle, plusieurs missions d'exploration de l'Ouest états-unien ont été menées afin d'observer les zones inconnues des colons. L'une d'entre elle, la Geological Exploration of the Fortieth Parallel fut conduite par le géologue Clarence King comptant un photographe parmi les scientifiques présents. Timothy O'Sullivan réalisa un corpus d'images documentant l'Ouest sauvage en s'appuyant sur la théorie de la stratigraphie chère à Clarence King. Il accentua le caractère accidenté de cette géologie, donnant à voir des paysages où le sublime burkien fut convoqué. Cette esthétique inspira les représentations photographiques du paysage états-unien tout au long du XXe siècle et se poursuit aujourd'hui à l'ère de l'Anthropocène. En évoquant trois temps de l'histoire de la photographie (surveys du XIXe siècle, New Topographics dans les années 1970 et « post-photographie actuelle »), je tenterai de démontrer comment le concept de sublime a été déconstruit puis réinventé au fil de l'histoire.In the late nineteenth century, the pioneers carried out several expeditions to explore the American West and gather information on the native territories that were still unexplored at the time. Among them, the Geological Exploration of the Fortieth Parallel was led by geologist Clarence King and it included a photographer amongst the scientists involved. Timothy O'Sullivan produced a body of pictures documenting the Wild West, based on the stratigraphy theory which was dear to Clarence King. He emphasized the rugged nature of the rocks and showed landscapes that were reminiscent of Edmund Burke's sublime. This aesthetics influenced the landscape representation in the US throughout the twentieth century and it still does in the Anthropocene Era. By analyzing three stages in the history of photography (the nineteenth-century exploration, the New Topographics exhibition of the mid-1970s and the current post-photography), I will try to show how the concept of the sublime has been deconstructed and reinvented throughout History.
- La beauté dénaturée ou l'ambiguïté écologique de John Huston (1906-1987) - Thierry Dufrêne Cet article analyse les approches contrastées de la beauté de l'Amérique par le cinéaste John Huston (1906-1987). Une certaine mélancolie leur est commune : la question du secret perdu, la beauté âpre de l'errance, le spectre de la destruction et de la guerre, la malédiction de la découverte et du voyage d'exploration, la plongée dans le Sud profond et l'âme perdue du monde. Chez Huston, les hommes se sont éloignés de leur origine. La Nature est si forte qu'elle demeure seule, immobile malgré son apparent mouvement, et les hommes qui « réussissent » sont ceux qui reviennent à elle. C'est le mythe du retour, le retour à l'origine, au secret du monde. Le beau secret du monde a pourtant la beauté implacable du destin. En 2022, l'œuvre de Huston, du Trésor de la Sierra Madre (1948) à Au-dessous du volcan (1984), en passant par les Misfits (1961) et La Nuit de l'iguane (1964), nous apparaît comme une fable écologiste avant la lettre. Une quinzaine d'années avant les utopies écologistes des années 60, l'œuvre de Huston fournit un cadre poétique possible au dilemme de notre rapport au monde : comment voyagent les hommes et les matières premières, qui est propriétaire des richesses du sol, qui travaille à les extraire, qui en profite, comment partager dans les temps de crise ?This paper analyzes the contrasting approaches to the beauty of America by filmmaker John Huston (1906-1987). A certain melancholy is common to them: the question of the lost secret, the harsh beauty of wandering, the specter of destruction and war, the curse of discovery and the voyage of exploration, the plunge into the Deep South and the lost soul of the world. In Huston's work, men have drifted away from their origin. Nature is so strong that she remains alone, immobile despite her apparent movement, and the men who "succeed" are those who return to her. This is the myth of the return, the return to the origin, to the secret of the world. The beautiful secret of the world, however, has the implacable beauty of destiny. In 2022, Huston's work, from The Treasure of the Sierra Madre (1948) to Under the Volcano (1984), through Misfits (1961) and Night of the Iguana (1964), appears to us as an ecological fable before the letter. About fifteen years before the ecological utopias of the 1960s, Huston's work provides a possible poetic framework for the dilemma of our relationship to the world : how do men and raw materials travel, who owns the riches of the soil, who works to extract them, who benefits from them, how to share in times of crisis?
- Comment conserver la beauté face à l'avancée de la civilisation ? Le cinéma de Terrence Malick ou la quête du paradis perdu - Hugo Jordan Cet article vise à étudier la représentation de la beauté de la nature dans le cinéma de Terrence Malick, comme image d'un paradis perdu, rendu impossible par l'avancée de la civilisation. Les cinq premiers films du réalisateur texan sont consacrés à des moments fondateurs de l'histoire des Etats-Unis – l'arrivée des colons anglais, l'industrialisation du pays, la Seconde Guerre Mondiale - durant lesquels l'état de culture prend peu à peu le pas sur l'état de nature. Dès lors, l'enjeu principal de ces films, qui s'attachent à magnifier les territoires états-uniens, consiste à savoir comment l'Homme peut encore entretenir un rapport authentique avec le monde qui l'entoure et s'élever au contact de la nature et de sa beauté.This article aims to study the representation of the beauty of nature in Terrence Malick's movies, as the image of a lost paradise, made impossible by the advance of the civilization. The Texan director's first five movies are dedicated to founding moments of the history of the United States – the arrival of the English colonists, the country's industrialization, and the Second World War – during which the state of culture gradually takes over from the state of nature. From then on, the issue of the movies, which strive to exalt the American territories, is to find out how the human being can still maintain an authentic relationship with the world around him and rise in contact with nature and its beauty.
- Les montagnes, un symbole de la beauté des États-Unis dans les peintures de paysage du XIXe siècle - Nicolas Bourgès
Beauté ambivalente et inquiétante. Le laid nécessaire à la beauté?
- Invasions et évasions : le désert dans le cinéma américain de science-fiction des années 1950 - Jérémy Marino
- Entre ombres et lumières, l'envers du décor du mythe américain dans les mises en scène photographiques de Gregory Crewdson - Alexandre Melay Cet article propose une réflexion sur la dimension humaniste et documentaire de la société américaine par le biais de ses paysages et de ses identités sociales, à travers les séries photographiques de Gregory Crewdson, caractérisées par une conception de la « forme tableau » de l'image photographique. Des mises en scène figées savamment orchestrées, créées de toute pièce au clair-obscur oscillant entre jour et nuit, permettent d'accéder à un univers par-delà le monde réel si proche et si distant à la fois ; tout en explorant la relation entre le fabriqué et le familier, ainsi que la relation entre la topographie de l'imaginaire et celle du paysage américain. Dans ces micro-territoires d'Amérique où règnent la solitude, l'aliénation et la mélancolie, Crewdson fait dialoguer environnements extérieurs et intérieurs domestiques baignés d'une « inquiétante étrangeté », métaphore d'une vision grotesque de la réalité sociale de l'American way of life. Dans cette atmosphère de crépuscule, l'ombre et la lumière finissent par devenir la métaphore sombre du mythe américain. Entre réalité sociale et fiction narrative, le travail photographique de Crewdson donne une lecture à distance des problèmes économiques et de l'inquiétude sociale américaine.This article offers a reflection on the humanist and documentary dimension of American society through its landscapes and its social identities. The analysis focuses on the Greogory Crewdson's photographic series, characterized by an interest in the “forme tableau” in the art photography. These skillfully orchestrated frozen stagings, created from scratch in chiaroscuro, between day and night, allow access to a universe beyond the world so close and so distant at the same time; while exploring the relationship between the made and the familiar, as well as the relationship between the topography of the imaginary and that of the American landscape. In these micro-territories of America where loneliness, alienation and melancholy reign, Crewdson creates a dialogue between domestic exterior and interior environments bathed in a “inquiétante étrangeté”, a metaphor for a grotesque vision of the social reality of The American way of life. In an atmosphere of twilight, shadow and light end up becoming the dark metaphor of American myth. Between social reality and narrative fiction, Crewdson's photographic work gives a remote reading of American economic issues and social anxiety.
- L'autonomie du laid dans quelques œuvres contemporaines américaines - Claudine Sagaert La thèse débattue dans cet article porte sur l'autonomie de la laideur dans l'art contemporain. De manière certes non-exhaustive, cette analyse ambitionne de montrer, à partir de quelques œuvres emblématiques de plasticiens d'Amérique du nord et d'Amérique du sud, comment ce qui jusqu'alors était en marge de toute œuvre, va acquérir notamment dans les dernières décennies du XXe siècle une importance de premier plan. En entraînant un bouleversement dans l'ordre des valeurs, en fissurant l'alliance du laid, du mal et du faux, la laideur (en tant que sujet de l'œuvre, processus de création et stimulation d'affects négatifs) va s'affirmer en tant que puissance capable d'incarner d'autres aspirations. La laideur ne sera plus alors cantonnée à figurer ce qui ne devrait pas être mais à transcrire l'apparaître de ce qui est. Dérangeantes, ces productions feront du laid le véhicule d'une certaine véridiction. Dénonçant l'ignominie propre à certains types de rapports intersubjectifs, ces productions plastiques en portraiturant une humanité abjecte se voudront les déclencheurs d'un possible changement. Ce sont ces différentes facettes de la laideur présentes de manière novatrice au cœur des travaux de plasticiens d'Amérique du nord et d'Amérique du sud que cet article propose d'explorer.The thesis developed in this article concerns the autonomy of ugliness in contemporary art. Admittedly not exhaustive, this analysis aims to show, from a few emblematic works by visual artists from North and South America, how what was hitherto on the fringes of any work, will acquire in particular in the last decades of the 20th century of paramount importance. . By upsetting the order of values, by breaking the alliance of ugly, evil and falsehood, ugliness (as subject of the work, process of creation and stimulation of negative affects) will assert itself as a power capable of embody other aspirations. Ugliness will then no longer be limited to representing what should not be but to transcribing the appearance of what is. Disturbing, these productions will make the ugly the vehicle of a certain truth. Denouncing the ignominy specific to certain types of intersubjective relations, these plastic productions featuring an abject humanity will want to be the triggers of a possible change. It is these different facets of ugliness present in an innovative way at the heart of the work of visual artists from North and South America that this article proposes to explore.
Mélanges
- La fábrica de un patrimonio arquitectónico en la ciudad de El Alto (Bolivia) - Verushka Alvizuri The objective of this article is to highlight the configuration of a social field linked to the "new Andean architecture" in the city of El Alto. What I am interested in questioning is the way in which various actors are articulated around this architecture mobilizing an economic, cultural and scientific capital. The article proposes, on the one hand, to interrogate the practical and analytical categories that they have built to analyze this architecture, presenting a bibliographic synthesis on this object. On the other hand, from a personal experience - my participation as a jury in an architecture and design competition to choose the "best cholet" - I will reflect on the way in which an architectural canon is manufactured.
- El Parque temático ‘Hacienda Nápoles'. Turismo y herencia difícil - Kristine Vanden Berghe The former finca of Pablo Escobar, ‘Hacienda Napoles' (Puerto Triunfo, Colombia) became in 2007 the tourist destination ‘Hacienda Napoles Theme Park' thanks to its water attractions and exotic animals. The park also houses a small museum around the figure of Escobar. We study the park as it is presented in 2019, departing from the concept of ‘difficult heritage' to explain the tension between the desire to erase the past and to use it for tourism. We then analyze the museological narrative from the viewpoint of the objectives it seems to assume by presenting itself as a Memorial Museum and we point to the difficulties caused by its dichotomous nature, its exclusive attention to subjective violence and the image it represents of the Colombian State.
- La fábrica de un patrimonio arquitectónico en la ciudad de El Alto (Bolivia) - Verushka Alvizuri
Opinions/Varia
- El primer almirante argentino a 245 años de su nacimiento y 165 años de su fallecimiento - Guillermo José Sobral
- “El uso del mundo” según Nitsuga Mangoré - Eric Courthès
Entretiens
Comptes-rendus
- Claudio Francia, Sugli altipiani del Nuovo Mondo - Daniel Daligand
- Gratien Allaire, Peter Dorrington et Mathieu Wade (dir.), Résilience, résistance et alliances. Penser la francophonie canadienne différemment - Yves Laberge
- A. Javier Treviño et Helmut Staubmann (dirs.), The Routledge International Handbook of Talcott Parsons Studies - Yves Laberge
- Abdiel Rodríguez Reyes, Pensamiento Crítico: Ensayos sobre Filosofía de la Liberación y Decolonialidad - Luis Martínez Andrade