Contenu du sommaire : Journalisme culturel en mutation
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Numéro | no 45, 2024 |
Titre du numéro | Journalisme culturel en mutation |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Comité de lecture - p. 1
Dossier. Journalisme cuturel en mutation : quelles pratiques éditoriales ?
- Écrire la culture : histoire et perspectives du journalisme culturel - Lucie Alexis, Flore Di Sciullo p. 7-28 Résumé : Critique culturelle, prescription, recommandation, guide, promotion, intermédiation, etc., le journalisme culturel charrie dans son sillage un grand nombre de notions, certes semblables, mais qui impliquent des approches et des usages différenciés. Reste alors à les identifier, les répertorier, les analyser. Il s'agit d'examiner spécifiquement les pratiques éditoriales de ce type de journalisme, dans les entreprises médiatiques et les institutions culturelles. Où se situe sa spécificité, d'un point de vue discursif, sémantique, morphologique ? Dans un contexte de transition numérique et de facilitation des prises de parole amateures, comment s'assume et se transforme la critique culturelle ? L'engagement et l'implication du critique dans les arènes publiques constituent-ils un vecteur de pérennisation de son utilité en tant que prescripteur ? C'est à ces quelques questions que ce dossier, comme le texte qui l'introduit, tente de répondre, dans une perspective interdisciplinaire et transnationale, en identifiant plusieurs axes de réflexion : les effets de légitimation du journalisme culturel pour des « niches » dans les productions culturelles, les rapprochements voire les collusions entre journalisme culturel et productions institutionnelles, enfin la politisation du journalisme culturel et son entrelacement avec la médiatisation de conflits internationaux.Abstract: Cultural criticism, prescription, recommendation, guide, promotion, intermediation and so on, cultural journalism carries in its trail a large number of concepts that may be closely related, but imply different approaches and uses. What remains to be done is to identify, list and analyse them. The aim is to examine the editorial specific practices of this type of journalism in media companies and cultural institutions. Where does cultural journalism stand out from a discursive, semantic and morphological point of view? In a context of digital transition and the facilitation of amateur expression, how is cultural criticism assumed and transformed? Do the critic's commitment and involvement in public arenas constitute a means of perpetuating their usefulness as prescribers? These are some of the questions that this dossier, like the text that introduces it, attempts to answer these issues from both an interdisciplinary and transnational perspective. Several lines of inquiry follow: the legitimizing effects of cultural journalism for “niches” in cultural production, the links or even collusions between cultural journalism and institutional production, and finally the politicisation of cultural journalism and its interweaving with the mediatization of international conflicts.
- Du « test » à la critique : le rôle adaptatif des journalistes spécialisés en jeu vidéo - Boris Krywicki p. 29-48 Résumé : La transition vers le numérique a rendu obsolète les modèles traditionnels des magazines spécialisés en jeu vidéo. Actuellement, certains journalistes spécialisés cherchent à renouveler leurs pratiques éditoriales en se démarquant des influenceurs. Ils mettent l'accent sur la création de valeur ajoutée et adoptent une approche critique plutôt que celle du simple test. Ce changement de paradigme révèle une crise identitaire des journalistes vidéoludiques. La présente étude s'appuie sur des entretiens et une analyse d'articles pour explorer les motivations de cette génération de journalistes, montrant comment ils redéfinissent leur rôle éditorial à travers des filiations multiples issues de la critique d'art. La contribution cherche ainsi à éclairer les caractéristiques spécifiques des codes du test de jeu vidéo tout en les comparant à ceux du journalisme traditionnel, dessinant alors un modèle éditorial en constante réinvention.Abstract: The digital transition has made obsolete the traditional models of videogame's magazines. Today, some specialized journalists are seeking to renew their editorial practices by setting themselves apart from the influencers. They are focusing on the creation of added value and adopting a critical approach rather than a simple testing. This paradigm shift reveals an identity crisis for videogame journalists. Based on interviews and articles analysis, this study explores the motivations of this generation of journalists, showing how they are redefining their editorial role through multiple filiations stemming from art criticism. The article seeks to shed light on specific characteristics of the videogame testing codes, while comparing them with those of traditional journalism, thus outlining an editorial model a constantly reinventing editorial model.
- La passion comme convention de travail : les magazines français consacrés au cinéma fantastique - Quentin Mazel p. 49-72 Résumé : Les magazines français entièrement consacrés au cinéma fantastique apparaissent au tournant des années 1980 dans le sillage de nombreux fanzines. Les personnes qui animent ces publications appréhendent leur travail à travers le prisme de la passion. Cette contribution interroge la manière dont le contexte de professionnalisation et de développement de ces publications a conduit à l'expression d'une convention de travail associée à la passion. Il étudie la manière dont des critiques professionnels sont traversés par des logiques propres au milieu amateur. Il décrit le contexte d'apparition de cette presse spécialisée, les propriétés sociales et les relations qui unissent les journalistes de ce segment, pour ensuite analyser la manière dont la « passion » encadre la distribution, l'organisation et la réalisation du travail.Abstract: French magazines devoted to fantasy cinema appeared at the turn of the 1980s in the wake of numerous fanzines. People behind these publications see their work through the prism of passion. This article examines how the professionalization and development of these publications have led to the expression of a work convention associated with passion. It examines the way in which professional critics are influenced by logics specific to the amateur milieu. It describes the context in which this specialist press emerged, the social properties and relationships that unite journalists in this segment, and then analyses how "passion" frames the distribution, organization and execution of work.
- La Comédie-Française, un média culturel ? : Analyse d'un objet éditorial hybride entre logique informative et construction d'un ethos institutionnel - Amaia Errecart, Philippe Fache p. 73-90 Résumé : Cet article vise à appréhender l'institution théâtrale emblématique qu'est la Comédie-Française en tant que média, produisant des contenus culturels à visée informative qui relèvent en même temps de l'autopromotion institutionnelle. À partir de l'analyse sémio-discursive d'un corpus constitué des Lettres d'information mensuelles produites entre mars 2021 et mars 2022, sont montrées à la fois la tension entre mission historique et inscription dans la contemporanéité, ainsi que l'hybridité entre contenus informatifs et contenus relevant de la communication institutionnelle, tels que produits par des organisations marchandes. Cette hybridation de formes éditoriales qui se traduit par la production d'un objet info-communicationnel singulier, à l'image de la Comédie-Française elle-même, paraît très significative des transformations en cours au sein des grandes institutions culturelles.Abstract: This article aims to understand the emblematic theatrical institution that is the Comédie-Française as a media, producing cultural content with an informative aim which at the same time relates to institutional self-promotion. Based on a semio-discursive analysis of a corpus of Monthly newsletters produced between March 2021 and March 2022, we demonstrate both the tension between historical mission and contemporary relevance, as well as the hybridity between informative content and institutional communication content, as produced by commercial organizations. This hybridization of editorial forms which results into the production of a singular info-communicational object, like the Comédie-Française itself, seems highly significant of the transformations underway within major cultural institutions.
- Le nouveau visage médiatique des organisations culturelles : le cas de We are Europe - Camille Jutant p. 91-116 Résumé : À partir du cas d'étude du site internet We Are Europe, fruit d'un partenariat entre des festivals de musiques électroniques, cet article étudie un récent mouvement dans le champ culturel : la mise en ligne et l'animation, par les structures artistiques, de « médias ». L'objectif est de comprendre si le dispositif We Are Europe est une stratégie de promotion des acteurs culturels ou une forme émergente de journalisme culturel. L'analyse sémiotique du site montre que des formats éditoriaux variés (l'archivage, le reportage) et des logiques énonciatives plurielles s'enchâssent au service d'un « médiactivisme » faisant la promotion d'une communauté diversifiée de locuteurs et d'un traitement d'enjeux à la fois culturels et politiques à l'échelle européenne.Abstract: Based on the case study of the We Are Europe website, result of a partnership between electronic music festivals, this article studies a recent movement in the artistic and cultural field: cultural organizations launching what they call online ‘media'. The aim is to understand whether this device is a promotional strategy or an emerging form of cultural journalism. Semiotic analysis of the site shows that a variety of editorial formats (archiving, reporting) and plural enunciative logics are embedded in the service of a ‘mediactivism' promoting a diverse community of speakers and dealing with issues that are both cultural and political on a European scale.
- Dans l'ombre de l'actualité ? Une analyse transnationale de la critique de films israéliens et palestiniens - Sandrine Boudana, Jérôme Bourdon p. 117-136 Résumé : Renouvelant les travaux sur les rapports entre critique de cinéma et politique, cet article définit la politisation comme une intertextualité entre les critiques de films parues dans la presse et la couverture d'un conflit israélo-palestinien très débattue. Dans une perspective transnationale, il compare 400 critiques professionnelles françaises, anglaises, américaines et israéliennes de dix films israéliens et palestiniens dans la période 2000-2014, alors que ce cinéma connaît un remarquable succès international. Fondé sur une analyse quantitative du contenu et une analyse qualitative du discours, il confirme que l'actualité du conflit affecte la critique cinématographique, avec des inflexions différentes dans chacun des quatre pays, en fonction de la perspective politique nationale dominante sur Israël-Palestine, la tradition journalistique – entre rhétorique américaine de la neutralité et journalisme français plus personnel –, la perception du cinéma sur un spectre qui va d'une forme d'art légitime à un divertissement commercial. Selon ces trois perspectives, l'emprise de la culture nationale sur la critique l'emporte sur les écarts politiques qui pourraient séparer les publications de presse dans chacun des pays.Abstract: Renewing work on the relationship between film criticism and politics, this article defines politicisation as an intertextuality between film reviews published in the press and coverage of the Israeli-Palestinian conflict, which is highly debated in the news. From a transnational perspective, it compares 400 professional French, English, American and Israeli reviews of ten Israeli and Palestinian films released in the 2000-2014 period, when this cinema is enjoying remarkable international success. Based on a quantitative analysis of content and a qualitative analysis of discourse, it confirms that the topicality of the conflict affects film criticism, with different inflections in each of the four countries, depending on: the dominant national political perspective on Israel-Palestine; the journalistic tradition, between American rhetoric of neutrality and more personal French journalism; the perception of cinema on a spectrum ranging from a legitimate art form to commercial entertainment. In all three areas, the influence of national culture on criticism outweighs any political differences that might separate press publications in each country.
- Le tournant éducatif et la (dé)politisation du journalisme culturel en Russie - Nikolai Vokuev p. 137-160 Résumé : L'article traite des aspects politiques des changements dans le journalisme culturel en Russie dans les années 2010 et au début des années 2020. Il se concentre sur l'émergence de médias culturels à tendance éducative (tournant éducatif) dans le contexte de la réaction politique et de la monopolisation de l'information, de la culture et de la production de connaissances par l'État russe commencé durant le troisième mandat de Vladimir Poutine. Trois périodes de dynamique politique dans le journalisme culturel sont identifiées : la pénétration de sujets politiques dans les médias culturels pendant les manifestations anti-Poutine de 2011-2012 (politisation du culturel), le déplacement ultérieur des controverses politiques dans l'espace du discours culturel (culturalisation du politique) et l'émergence de nouveaux médias décoloniaux dans le contexte de la guerre en Ukraine (repolitisation du culturel). La recherche est fondée sur des entretiens avec des éditeurs des médias culturels à vocation éducative.Abstract: The article deals with political aspects of changes in cultural journalism in Russia in the 2010s and early 2020s. It focuses on the emergence of cultural media with educational tendencies (educational turn) in the context of the political reaction and monopolisation of information, culture and knowledge production by Russian state that began during Vladimir Putin's third presidential term. Three periods of political dynamics in cultural journalism are identified: the political topics penetration into cultural media during the anti-Putin protests of 2011-2012 (politicisation of the cultural), the subsequent displacement of political controversies into the cultural discourse space (culturalisation of the political), and the emergence of new decolonial media in the context of the Ukraine war (repoliticisation of the cultural). The research is based on interviews with editors of educational cultural media.
- Écrire la culture : histoire et perspectives du journalisme culturel - Lucie Alexis, Flore Di Sciullo p. 7-28
Échanges
- Science, décision et acceptabilité sociale - Béatrice Fleury, Jacques Walter p. 161-172 Souvent qualifiée de « fait social total », la pandémie de Covid-19 a suscité – et suscite – l'intérêt des mondes scientifiques, avec en tête ceux de la médecine et de la santé publique. Sollicités par les autorités en charge de la gestion de la crise, les chercheurs participent de la sorte d'un jeu d'influence qui ne peut qu'interroger les relations entre science et politique, décision et acceptabilité sociale. C'est Caroline Ollivier-Yaniv, chercheuse en sciences de l'information et de la communication, observatrice et analyste des politiques publiques, qui s'est emparée de cette problématique dans les présents « Échanges ». Elle y explore les enjeux des discours et pratiques de communication institutionnelle au sujet de la santé publique. Parmi les constats qu'elle pose, elle note la place insuffisante qui est accordée par les pouvoirs publics aux recherches en sciences humaines et sociales, quand bien même celles-ci sont-elles susceptibles de démonter les mécanismes à l'œuvre dans les jeux institutionnels et le rôle préjudiciable de ces derniers dans la lutte contre la pandémie. Pour discuter ses arguments, six chercheurs de plusieurs traditions disciplinaires prennent la parole dans trois contributions stimulantes : la politiste Gwenola Le Naour ; les sociologues Étienne Nouguez et Anne Moyal ; la sociologue et avocate Corinne Gendron, la politiste et communicologue Stéphanie Yates, ainsi que la chercheuse en science administrative Alice Friser. Chacun et chacune, à sa façon, prolonge, voire prend le contrepied de la thèse avancée par C. Ollivier-Yaniv. Ainsi discutant ou discutantes nuancent voire réfutent la dimension doxique de l'acceptabilité sociale, en théorisant ce qui peut être considéré comme un concept et en puisant dans leurs recherches afin d'étayer empiriquement le propos. Often described as a ‘total social event', the Covid-19 pandemic has aroused –and continues to– the scientific community's interest, led by medicine and public health. Solicited by authorities in charge of crisis managing, researchers are playing their part in a game of influence that inevitably raises questions about the relationship between science and politics, decision-making and social acceptability. Caroline Ollivier-Yaniv, a researcher in information and communication sciences and an observer and analyst of public policy, has taken up this issue in this section of ‘Exchanges'. In it, she explores the topic at stake in institutional communication's discourse and practices on public health. Among the observations, she notices that public authorities do not pay enough attention to research in the human and social sciences, even though such research is likely to reveal mechanisms at work in institutional games and the damaging role they play in the fight against the pandemic. To discuss her arguments, six researchers from different disciplinary traditions take the floor in three stimulating contributions: the political scientist Gwenola Le Naour; the sociologists Étienne Nouguez and Anne Moyal; the sociologist and lawyer Corinne Gendron, the political scientist and communicologist Stéphanie Yates, and the administrative science researcher Alice Friser. Each, in his or her own way, extends or even counters the thesis put forward by C. Ollivier-Yaniv. The discussants thus qualify or refute the doxic dimension of social acceptability, by theorising what can be considered as a concept and by drawing on their own research to support the argument empirically.
- Développer de nouveaux savoirs pour en finir avec « l'acceptabilité sociale » des risques industriels - Gwenola Le Naour p. 162 Résumé : Dans les politiques de gestion des risques industriels, la notion d'acceptabilité sociale renvoie à l'idée que les risques doivent être acceptés par les riverains et que les industriels ont le devoir de se comporter en « bons voisins ». Cette notion est de moins en moins utilisée et beaucoup s'accordent sur le fait que les risques ne peuvent plus être imposés, ce que sous-entendait la notion d'acceptabilité. Les enjeux d'information et de communication ont aussi été mis au cœur de cette politique avec l'idée que les riverains n'étaient pas suffisamment informés et que les industriels ne communiquaient pas assez sur leurs activités et leurs effets. Les échecs répétés des politiques publiques visant à produire du consentement à des équipements industriels polluants invitent à questionner les fondements des politiques de gestion des risques industriels, à proposer des pistes pour renouveler les connaissances autour de ces sites et à insister sur l'apport de disciplines comme la sociologie, l'histoire, la géographie ainsi que les sciences de l'information et de la communication à la compréhension des injustices environnementales et des maladies industrielles.Abstract : In industrial risk management policies, the notion of social acceptability refers to the idea that risks must be accepted by local residents, and that industrialists have a duty to behave as "good neighbors". Today, this notion is used less and less, and many agree that risks can no longer be imposed, as was implied by the notion of acceptability. The issues of information and communication were also put at the heart of this policy, with the idea that local residents were not sufficiently informed and that industrialists did not communicate enough about their activities and their effects. The repeated failures of public policies aimed at generating consent for polluting industrial facilities invite us to question the foundations of industrial risk management policies, to propose ways of renewing knowledge about these sites, and to insist on the contribution of disciplines such as sociology, history, geography and information and communication sciences to the understanding of environmental injustices and industrial illnesses.
- La médiation du local : Appréhender la gestion de la pandémie de Covid-19 « par le bas » - Étienne Nouguez, Anne Moyal p. 191-206 Alors que l'analyse de la gestion de la pandémie de Covid-19 en France s'est essentiellement concentrée sur le niveau national, cet article entend examiner le rôle médiateur des acteurs locaux. Que l'on pense aux Agences régionales de santé et aux préfectures, aux organisations de soins primaires, aux établissements médico-sociaux ou encore aux collectivités territoriales et aux associations de santé publique, ces différents acteurs ont activement contribué à la gestion de la pandémie. Ils ont pu « remédier » aux manques ou aux absences de l'État lors des premiers moments de la pandémie, puis en « médier » les décisions prises au plan national pour les adapter aux spécificités des populations et des territoires. Cet article propose ainsi de tirer les leçons nationales de ces expériences locales, en repensant les modalités d'articulation entre politiques nationales et politiques locales de santé publique.While analysis of the management of the Covid-19 pandemic in France has focused primarily on the national level, this article looks at the mediating role played by local actors. Regional Health Agencies, Prefectures, Primary Care Organizations, medico-social establishments or even local authorities and public health associations… All these actors actively contributed to the pandemic management, by "remedying" the State's shortcomings or lacks during the pandemic first moments, then by "mediating" the decisions taken at national level to adapt them to the specificities of populations and territories. We conclude with a plea for national lessons to be drawn from these local experiences, by rethinking the ways in which national and local public health policies are articulated.
- L'acceptabilité sociale, une doxa ? Évitons de jeter le bébé avec l'eau du bain. - Corinne Gendron, Stéphanie Yates, Alice Friser p. 207-220 Résumé : L'acceptabilité sociale reste une expression controversée car elle a longtemps été utilisée par les promoteurs pour désigner des stratégies communicationnelles visant à éviter ou à réduire la controverse autour de certains projets. Pourtant, comme d'autres expressions avant elle, le sens que lui donnent les acteurs sociaux a évolué au fil des ans au point que l'expression peut être envisagée comme le lieu d'un véritable travail social concernant les conditions de légitimité des projets. En parallèle, des chercheurs se sont penchés sur les facteurs permettant d'expliquer l'attitude des populations à l'égard des projets ou des décisions publics, ouvrant la voie à une véritable théorisation de l'acceptabilité sociale, qui s'inscrit dans la perspective d'une démocratie plus participative. L'invocation de l'acceptabilité sociale à l'occasion de la pandémie peut être analysée comme discours, mais ne doit jamais se confondre avec l'analyse que peut en faire le chercheur sous le prisme du concept d'acceptabilité sociale. Au Québec, bien que l'expression ait été peu utilisée par les pouvoirs publics, l'anticipation d'une adhésion des populations aux mesures sanitaires fut un élément déterminant du niveau de restrictions imposé, ce qui s'explique aisément : sans acceptabilité sociale, les mesures n'auraient pas été respectées et seraient donc devenues inopérantes. Il s'agissait donc d'une condition première de leur effectivité.Abstract: Social acceptability remains a controversial term because it has long been used by developers to refer to communication strategies aimed at avoiding or reducing controversy around certain projects. However, like other expressions before it, the meaning given to it by social actors has evolved over the years to the point where the term can be seen as a site of genuine social work concerning the conditions of legitimacy of projects. At the same time, researchers have looked into the factors that explain public attitudes towards projects or public decisions, paving the way for a real theorization of social acceptability within the framework of a more participative democracy. The invocation of social acceptability during the pandemic can be analyzed as discourse, but it should never be confused with the analysis that a researcher might make through the lens of the concept of social acceptability. In Quebec, although the term was rarely used by public authorities, the anticipation of public adherence to health measures was a determining factor in the restrictions imposed, which is easily explained: without social acceptability, these measures would not have been respected and would thus have become ineffective.
- Science, décision et acceptabilité sociale - Béatrice Fleury, Jacques Walter p. 161-172
Notes de recherche
- Les mots du 13-Novembre : Une première approche textométrique de l'« Étude-1000 » - Charlotte Lacoste, Bénédicte Pincemin, Serge Heiden, Denis Peschanski, Carine Klein-Peschanski, Francis Eustache p. 221-244 Résumé : La présente étude, menée dans le cadre du « Programme 13-Novembre » consacré à la mémoire des attentats de novembre 2015 en France, porte sur un corpus de près de 1 000 témoignages recueillis en 2016 auprès de personnes diversement impactées par ces événements (rescapés, intervenants professionnels, proches de victimes, habitants des quartiers touchés, habitants d'autres villes de France, etc.). Pour mettre au jour les marqueurs linguistiques les plus spécifiques de certains sous-corpus, ces témoignages ont été analysés à l'aide d'un logiciel d'analyse de données textuelles. L'objectif est d'en apprendre davantage sur la manière dont s'élabore la mémoire collective, en faisant la part des facteurs sociaux susceptibles de déterminer la fabrication des souvenirs individuels.Abstract: The present study, conducted as part of the "Programme 13-Novembre” dedicated to the memory of the November 2015 attacks in France, focuses on a corpus of nearly 1,000 testimonies, collected in 2016 from people variously impacted by these events (survivors, professional responders, victims' relatives, residents of affected neighbourhoods, residents of other French cities, etc.). To uncover the most specific linguistic markers of certain sub-corpuses, these testimonials were analysed using textual data analysis software. The aim was to find out more about how collective memory is created, while taking into account the social factors, likely to determine the making of individual memories.
- La valorisation hétérogène des podcasts par les éditeurs de presse - Marie-Eva Lesaunier p. 222 Résumé : Cet article s'intéresse à la façon dont quinze médias de presse écrite valorisent leurs podcasts en 2022. Il s'attache à comprendre les modalités de leur mise en valeur sur les sites de presse, fortement hétérogène d'un titre à l'autre, allant de l'existence d'une rubrique dédiée clairement identifiable à une offre diluée dans le reste des contenus mis en ligne. De ce constat ressortent trois principaux résultats : la mise en ligne met en valeur des podcasts représente un savoir-faire spécifique qu'il convient de maîtriser ; une moindre visibilité de l'offre de podcasts sur les sites de presse ne s'explique pas nécessairement par des investissements moindres de la part des rédactions, plutôt, cette forte hétérogénéité est le signe de modalités d'appropriation du podcast par les rédactions de presse écrite en cours de stabilisation, entre conventions ordinaires de la presse en ligne et conventions propres au podcast natif.Abstract: This paper focuses on the ways fifteen French print media promote podcasts on their websites. The promotion strategies greatly vary from one title to another, from the existence of a clearly identifiable dedicated podcast section to podcasts blended with the rest of the content. Three main results emerge: podcast promotion and publishing is a specific know-how that needs to be mastered; lower podcast offer visibility on press websites is not necessarily explained by less investment from the media, rather, this heterogeneity is the sign of still-stabilizing methods of podcasts appropriation by print media, between the online press conventions and the those specific to native podcasts.
- Individualisation et autonomisation de la pratique sérielle en France : Mise en regard des enquêtes Pratiques culturelles des Français·es 2018 et Elipss Series 2017 - Hervé Glevarec, Clément Combes, Philippe Cibois p. 223 Résumé : La série télévisée est devenue une pratique culturelle de premier plan pour les Français·es. À partir des données de l'enquête Pratiques culturelles en France de 2018 (PC18), cet article examine les pratiques, le goût et la sociabilité de la pratique sérielle. S'appuyant, d'une part, sur un examen des résultats de PC18 et une analyse multivariée des données suivie d'une classification, d'autre part, sur une comparaison avec l'enquête Series 2017 qui lui est contemporaine, il montre l'individualisation de cette pratique culturelle, son autonomisation vis-à-vis de la diffusion télévisée, du téléviseur et même du domicile. L'enquête atteste que la série télévisée est devenue le lieu d'une différenciation sociologique semblable à la musique et caractéristique d'une médiaculture contemporaine et, à un niveau plus fin, d'une individualisation des centres d'intérêt et des préférences.Abstract: Television series have become a leading cultural practice for French people. Using data from the 2018 French Cultural Practices survey, this article examines taste, viewing practices and sociability of series watching. Based, on the one hand, on an analysis of the results of PC18 and a multivariate analysis of the data followed by a classification, and, on the other hand, on a comparison with the 2018 contemporaneous SERIES' survey, we aim to demonstrate the individualisation of this cultural practice, its autonomy from television programs, TV set and even individual's homes. The survey attests that series viewing practices have become the site of a sociological differentiation similar to music and characteristic of contemporary ‘mediacultures' and, at a finer level, of an individualisation of interests and preferences.
- Dire l'inceste sur Twitter : caractéristiques discursives et dynamiques de circulation de #MeTooInceste - Christine Barats, Laetitia Biscarrat, Camille Chanial p. 307-336 Résumé : Dans le prolongement de #MeToo, en janvier 2021, le hashtag #MeTooInceste a contribué à réactualiser le problème public de l'inceste en France. Afin de prêter attention aux caractéristiques de ces prises de parole, différents matériaux ont été recueillis (corpus de tweets et entretiens). Les différents types de données ont permis de combiner et d'articuler des analyses quantitatives et qualitatives et de les contextualiser, dans une dynamique de méthodes mixtes. Les caractéristiques sémio-discursives de ces prises de parole ont été mises au jour, en particulier leurs caractéristiques lexicales et morphosyntaxiques. La diversité des prises de parole montre ainsi la centralité du témoignage et éclaire les ressorts de sa circulation, en l'occurrence le rôle de certains comptes qui contribuent à la dynamique de circulation du hashtag et à son déploiement.Abstract: In the wake of #MeToo, the January 2021 hashtag #MeToo
Inceste helped to update the public issue of incest in France. We collected various types of material (a corpus of tweets and interviews) in order to examine the characteristics of these expressions. We have contextualized, analyzed and discussed these data thanks to a mixed method relying on both quantitative and qualitative tools. We have uncovered the semiodiscursive characteristics of these utterances, in particular their lexical and morphosyntactic features. The diversity of the responses shows the centrality of the testimony and sheds light on the reasons for its circulation, in this case the role of certain Twitter accounts that contribute to the circulation of the hashtag and its deployment. - « Je ne suis pas raciste, mais je suis réaliste » : Cadrage et stratégies motivationnelles d'influenceuses anti-mesures sanitaires du Québec - Vicky Girard, Michelle Stewart, Maxime Bérubé p. 308 Résumé : Traditionnellement, les femmes étaient perçues comme accessoires dans les mouvements des droites extrêmes. Durant la pandémie, plusieurs influenceur·euses ont fait preuve d'opportunisme pour augmenter leur nombre d'abonné·es (Stewart et al., 2023). Dans cet article, la théorie du cadrage de l'action collective est mobilisée pour analyser le discours tenu sur Facebook par trois influenceuses anti-mesures sanitaires lors de la période d'instauration du passeport sanitaire. Les analyses mettent en évidence des discours réactionnaires et libertariens. Ces influenceuses nourrissent le ressentiment en tant que femmes militantes, identifiant « l'injustice » et encourageant l'action collective en fusionnant les cadres d'extrême droite et les mouvements « New Age ». Elles se positionnent comme des résistantes face à la dévaluation des besoins du peuple de la part des élites et du gouvernement et les accusent de les priver de liberté.Abstract: In far right movements, women have often been seen as playing ancillary roles. Yet, during the pandemic, many influencers came to the fore, increasing their subscriber base as they mobilized against pandemic health measures. In this article, we analyze the discourse of the Facebook publications of three such influencers. We update the theory of collective action frames to examine their discourse regarding the introduction of vaccine passports. Our analysis highlights the specific reactionary and libertarian frames of these influencers and their gendered inflections. These influencers foster resentment as activist women, identifying “injustice” and encouraging collective action in terms fusing far-right and new age frames. They position themselves as resisting belittlement and devaluation of people's needs, thus framing the government and the elite as depriving them of liberty. Collective action frames underscore these embodied forms of reactionist discourse.
- Les mots du 13-Novembre : Une première approche textométrique de l'« Étude-1000 » - Charlotte Lacoste, Bénédicte Pincemin, Serge Heiden, Denis Peschanski, Carine Klein-Peschanski, Francis Eustache p. 221-244
En VO
- Présentation - Tristan Mattelart p. 369-372
- Feeling and Playing the News: Conceptualizing Advances in Immersive and Gamified Journalism - William Davidow p. 373-392 Résumé : Cette étude examine les principes journalistiques, l'expérience utilisateur et la représentation des sujets marginalisés dans le journalisme numérique immersif et ludique. Suite à une analyse critique de la technologie, de l'industrie et de la culture, les résultats indiquent qu'un large éventail de formats interactifs et immersifs tirant parti de la mécanique et de l'esthétique des jeux peut renforcer la fonction démocratisante fondamentale du journalisme en exposant la politique, le pouvoir, l'idéologie et le développement personnel qui sont autrement moins apparents dans les reportages traditionnels. La viabilité future des expériences d'information interactives est atténuée par les défis financiers, technologiques et éthiques auxquels sont confrontées les pratiques de production journalistique avec ces outils et plateformes médiatiques émergentes. Les médias ludiques et immersifs relèvent diversement ces défis, dans certains cas en étendant et en faisant progresser certains principes fondamentaux du journalisme, en particulier la défense des intérêts des groupes marginalisés et opprimés.Abstract: This study examines journalistic principles, user experience, and representation of marginalized subjects in industry-leading immersive and gamified digital journalism. Through critical analysis of technology, industry, and culture, findings indicate a wide range of interactive and immersive formats leveraging game mechanics and aesthetics can enhance the core democratizing function of journalism to expose policy, power, ideology, and self-interest which is otherwise less apparent in traditional news stories. The future viability of interactives and news experiences is mitigated by financial, technological, and ethical challenges facing journalistic production practice with these emerging media tools and platforms. Gamified and immersive media variously meet these challenges, in some cases extending and advancing certain core principles of journalism, particularly advocacy on behalf of marginalized and oppressed groups.
- Présentation - Tristan Mattelart p. 369-372
Focus
- Sur Cybernétique et société. L'usage humain des êtres humains de Norbert Wiener - Nathalie Pinède p. 375 Résumé : Depuis la moitié du xxe siècle, la nouvelle théorie des messages et de la régulation par l'information qu'est la cybernétique n'a cessé d'évoluer et de se ramifier dans de multiples directions. L'ouvrage Cybernétique et société. L'usage humain des êtres humains, qui propose aux lecteurs une présentation de la cybernétique allégée de ses fondements mathématiques et orientée vers ses conséquences humaines, sociales et politiques, fut au début des années 1950 un véritable succès éditorial, à l'instar de l'ouvrage fondateur qui l'a précédé de deux ans, La Cybernétique. Information et régulation dans le vivant et la machine. L'objet de cet article est de revenir sur le contexte scientifique et géopolitique particulier dans lequel prit corps la cybernétique en lien avec la trajectoire singulière d'un savant hors normes, Norbert Wiener. Nous reviendrons également de façon approfondie sur les concepts, la pensée et la démarche d'écriture présentée dans Cybernétique et société. L'usage humain des êtres humains avant de dérouler quelques fils de l'héritage de la cybernétique, notamment en sciences de l'information et de la communication.Abstract: Since the middle of the 20th century, the new theory of messages and regulation by information known as cybernetics has continued to evolve and expand in many directions. The Human Use of Human Beings. Cybernetics and Society, offers readers a presentation of cybernetics free of its mathematical foundations and aimed at its human, social and political consequences. It was a real publishing success in the early 1950's, as was the seminal work that preceded it by two years, Cybernetics or Control and Communication in the Animal and Machine. The purpose of this article is to examine the particular scientific and geopolitical context in which cybernetics took shape, in relation to the singular career of an extraordinary scientist, Norbert Wiener. We will also take a detailed look at the concepts, thinking and writing process presented in Cybernetics and Society. The Human Use of Human Beings before unfolding some legacy threads of cybernetics, espacially in the information and communication sciences.
- Sur Cybernétique et société. L'usage humain des êtres humains de Norbert Wiener - Nathalie Pinède p. 375
Notes de lecture
- Norbert Alter, Sans classe ni place. L'improbable histoire d'un garçon venu de nulle part - David Douyère p. 429-439
- Carole Aurouet, Béatrice de Pastre et Laurent Véray (dirs), Revoir le cinéma muet en France (1908-1919) - Michel Cadé p. 439-445
- Blanche El Gammal, L'Orient-Express raconté par les écrivains - Didier Francfort p. 445-447
- Alexandre Gefen (dir.), Créativités artificielles. La littérature et l'art à l'heure de l'intelligence artificielle - Claudia Moisei p. 447-452
- Laurent Jenny, La Folie du regard - Claudia Moisei p. 452-455
- Sandra Laugier (dir.), Les Séries. Laboratoires d'éveil politique - Sonny Perseil p. 455-460
- Alain Quemin, Le Monde des galeries. Art contemporain, structure du marché et internationalisation - Axel Gryspeerdt p. 460-465
- Geneviève Sellier, Le Cinéma des midinettes. Cinémonde, ses potineuses et ses potineurs (1946-1967) - Martin Barnier p. 461
- Nicolas Bancel, Pascal Blanchard, Gilles Boëtsch, Daphné Bolz, Yvan Gastaut, Sandrine Lemaire et Stéphane Mourlane (dirs), Une histoire mondiale de l'olympisme. 1896-2024 - Pascal Charroin p. 469-474
- Frédéric Bidouze, Littérature et États généraux (1788-1789). Vol. I. Politique : préludes à la gauche et à la droite - Michel Cadé p. 474-477
- Claire Blandin, Hélène Gordon-Lazareff, Le destin de la fondatrice de Elle - Jean-François Tétu p. 477-482
- Lydie Bodiou et Frédéric Chauvaud (dirs), Les Archives du féminicide - Laurence Favier p. 482-485
- Michel Borwicz, Écrits des condamnés à mort sous l'occupation nazie. 1939-1945 - Jean-René Maillot p. 483
- Roland Cayrol avec Arnaud Mercier, Mon voyage au cœur de la Ve République - Michael Palmer p. 489-492
- Frédéric Chauvaud, Lydie Bodiou, Jean-Philippe Martin et Héloïse Morel (dirs), À coups de cases et de bulles. Les violences faites aux femmes dans la bande dessinée - Maël Rannou p. 493-495
- Pierre Conesa, Vendre la guerre. Le complexe militaro-intellectuel - Philippe Martin p. 495-498
- Fabien Conord, Jean-Philippe Rey et Gilles Vergnon (dirs), Les Napoléon en Républiques (1870-2022). Politique et mémoire - Michael Palmer p. 498-501
- Hugo Dumoulin, Judith Revel et Jean-Baptiste Vuillerod (dirs), Penser l'événement. Entre temps et histoire - Bernard Ancori p. 501-506
- Kenneth Goldsmith, Patrimoine pirate. Archives, circulations et polémiques artistiques à l'âge numérique - Allan Deneuville p. 506-511
- Philippe Hamman et Aude Dziebowski, Des tiques et des hommes : chronique d'une nature habitable. Entre territorialisation, sanitarisation et responsabilisation - Maurice Blanc p. 511-514
- Philippe Hamman et Aude Dziebowski, Des tiques et des hommes : chronique d'une nature habitable. Entre territorialisation, sanitarisation et responsabilisation - Alessia Lo Porto-Lefébure p. 515-518
- Marion Pouffary, Robespierre, monstre ou héros ? - Michel Cadé p. 519-524
- Catherine Roth, Naturaliser la montagne ? Le Club Carpatique Transylvain, xixe-xxie siècles - Bertrand Tassou p. 520
- Claudia Senik (dir.), Pandémies. Nos sociétés à l'épreuve - Gilbert Faure p. 526-529
- Mukhit-Ardager Sydyknazarov, Uninterrupted History of Nationhood in Kazakhstan. The Kazakh State on European and American Maps of the XVI-XIX Centuries : 529-532 - Olivier Arifon p. 527
- Violaine Appel et Delphine Le Nozach (dirs), Marque et Territoire. Dispositifs, stratégies et enjeux - Cyrielle Cucchi p. 533-536
- Patrick Brasart, Hélène Parent et Stéphane Pujol (dirs), Éloquences révolutionnaires et traditions rhétoriques (xviiie et xixe siècles) - Christophe Cosker p. 534
- Patrick Charaudeau, Le Sujet parlant en sciences du langage. Contraintes et libertés. Une perspective interdisciplinaire - Natalia Marcela Osorio Ruiz p. 535
- Christian Le Bart et Éric Treille (dirs), Les Livres des politiques. Publier pour être élu·e ? - Alexandre Eyriès p. 543-546
- Stéphane Le Lay, Jouez ! Le travail à l'ère du management distractif - Delphine Dupré p. 546-548
- Olivier Martin, Chiffre - Jean-Pierre Chamoux p. 549-552
- Leila Messaoudi, Les Technolectes. Des traits identificatoires aux types savants et ordinaires en contexte plurilingue - Charlène Chaupré-Berki p. 552-559
- Hélène Parent, Modernes Cicéron. La romanité des orateurs révolutionnaires (1789-1807) - Christophe Cosker p. 559-562
- Véronica Thiéry-Riboulot, Usage, abus et usure du mot laïcité - Laurent Husson p. 562-565
- Véronica Thiéry-Riboulot, Laïcité : histoire d'un mot - Jacques-Philippe Saint-Gérand p. 563
- Dominique Ulma, Anne Pauzet et Anne Prouteau (dirs), Écritures créatives. Représentations contemporaines et enjeux professionnels - Yves Landerouin p. 569-574
- Lucie Alexis, Valérie Devillard, Agnès Granchet, Guillaume Le Saulnier (dirs), Le Manuel de journalisme - Yeny Serrano p. 574-582
- Hugues Bersini, Algocratie. Allons-nous donner le pouvoir aux algorithmes ? - Philippe Dumas p. 582-588
- David Buckingham, The Media Education Manifesto - Pierre Cilluffo Grimaldi p. 588-591
- Anne Cordier et Séverine Erhel (dirs), Les Enfants et les Écrans - Daphné Chapellier p. 591-596
- Anne Cordier, Grandir informés. Les pratiques informationnelles des enfants, adolescents et jeunes adultes - Cécile Dolbeau-Bandin p. 596-601
- Aurélia Dumas et Fabienne Martin-Juchat, Les Communications affectives en organisations - Alexandre Eyriès p. 601-605
- Florence Le Cam et Fábio H. Pereira, Un journalisme en ligne mondialisé. Socio-histoire comparative - Étienne Damome p. 605-610
- Simon Ngono (dir.), L'Économie des médias et le numérique en Afrique - Idé Hamani p. 611-616
- Marta Severo, Sébastien Shulz et Olivier Thuillas, Culture en partage. Guide des plateformes culturelles contributives - Fabrice Thuriot p. 616-619
- Anaïs Theviot (dir.), Gouverner par les données ? Pour une sociologie politique du numérique - Karen Nuvoli p. 619-623
- Olivier Thuillas et Louis Wiart, Les Plateformes à la conquête des industries culturelles - Raymond Ndtoungou Schouamé p. 623-627
- Philippe Viallon et Elizabeth Gardère, Médias dits sociaux ou médias dissociants ? - Clara Galliano p. 627-633
- Jean-François Bert et Jérôme Lamy, Voir les savoirs. Lieux, objets et gestes de la science - Ingrid Mayeur p. 633-637
- Katia Genel et Niklas Plätzer (dirs), Croisements critiques. L'actualité de l'École de Francfort - Patrice Vibert p. 637-641
- Nathalie Heinich, La Valeur des personnes. Preuves et épreuves de la grandeur - Véronique Pillet-Anderlini p. 641-648
- Patrick Leconte, Merleau-Ponty, une esthétique du langage - Alexandra Cuniţǎ p. 648-653
- Marion Lemoine-Schonne et Matthieu Leprince (dirs), Être un chercheur reconnu ? Jugement des pairs, regard des publics, estime des proches - Clara Galliano p. 653-657
- Cécile Meynard et Karima Thomas (dirs), L'Ultra-bref. Le temps de la fulgurance - Frédérique Brisset p. 657-660
- Marcelo Otero, Foucault sociologue. Critique de la raison impure - Jean Zoungrana p. 660-664
- Alexandra Saemmer, Nolwenn Tréhondart et Lucile Coquelin, Sur quoi se fondent nos interprétations ? Introduction à la sémiotique sociale appliquée aux images d'actualité, séries télé et sites web de médias - Allan Deneuville p. 665-671
- Thibault Le Texier, La Main invisible des marchés. Une histoire critique du marketing - Thibault Le Texier p. 672-673
- Norbert Alter, Sans classe ni place. L'improbable histoire d'un garçon venu de nulle part - David Douyère p. 429-439
Livres reçus
- Livres reçus - p. 674
- Livres reçus - p. 674