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Revue | Revue Française de Science Politique |
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Numéro | 23e année, n°4, 1973 |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- L'évolution politique des députés (1882-1884) - Antoine Prost, Chrisitain Rosenzveig p. 701-728 L'évolution politique des députés de 1882 à 1884, par Antoine Prost et Christian Rosenzveig Un précédent article de cette revue (février 1971) avait décrit l'éventail des positions politiques des députés de la législature 1881-1884 à partir de l'analyse factorielle des scrutins (roll-call). La présente étude établit d'abord des représentations de la Chambre à trois dates successives, 1882, 1883 et 1884. Ces représentations indiquent la position qu'occupent effectivement les députés en 1883, et celles qu'ils auraient dû occuper s'ils n'avaient pas changé d'attitude de 1882 à 1883 et de 1883 à 1884. La comparaison des trois positions successives indique l'ampleur des glissements de députés et révèle dans quels secteurs de la Chambre les évolutions ont été les plus marquées. L'étiquette politique officielle d'un député n'apporte pas plus d'indications sur son évolution éventuelle que sur sa position précise. En revanche, l'instrument d'analyse mis au point fait apparaître des phénomènes purement individuels, d'autres, liés à l'évolution politique d'une circonscription, d'autres, significatifs de l'évolution politique de la législature. Ce sont les députés situés à la charnière de la majorité et de la gauche radicale, dont l'opposition va croissante, qui bougent le plus. [Revue française de science politique XXIII (4), août 1973, pp. 701-728.]The political development of deputies between 1882 and 1884, by Antoine Prost and Christian Rosenzveig An earlier article in this review (February 1971) used roll-call factor analysis to describe the range of political positions occupied by members of the 1881-1884 legislature. The present study begins by establishing parliamentary representation for three consecutive years, 1882, 1883 and 1884. The figures indicate the actual positions of the deputies in 1883 and the positions they would have occupied had their attitudes not altered between 1882-1883 and 1883-1884. A comparison between the three successive positions shows to what extent deputies changed their attitudes and in what sectors of the Chamber this development was most marked. A deputy's official political label is no better a guide to the direction in which he may move than to his exact position. On the other hand, the finished analytical instrument reveals some purely individual phenomena, others that are related to political change in a given constituency, and others that point to political change in the legislature. The deputies who change the most are those situated between the majority and the radical left whose opposition is growing. [Revue française de science politique XXIII (4), août 1973, pp. 701-728.]
- L'administrateur et le député en France - Ezra N. Suleiman p. 729-757 L'administrateur et le député en France, par Ezra N. Suleiman La distance qui sépare les députés des fonctionnaires est grande. Elle repose sur des facteurs politiques et historiques plutôt que strictement sociaux. Toute analyse des rapports entre politiciens et fonctionnaires doit tenir compte de la lutte âpre qui a eu lieu entre ces deux groupes sous la Troisième République où les fonctionnaires revendiquaient leur sécurité et leur autonomie tandis que les députés visaient le contrôle politique. Aujourd'hui cependant, il est possible de discerner une convergence de buts entre le régime actuel et les fonctionnaires qui s'explique par l'existence d'un parti majoritaire au pouvoir depuis quinze ans. Les rapports entre les députés et les fonctionnaires n'en sont pas pour autant stabilisés et normalisés. Dans la mesure où l'on considère que les fonctionnaires sont surtout sensibles au besoin de la moitié seulement de la société, un changement de régime pourrait bien les obliger à ne plus être sensibles qu'aux demandes de l'autre moitié. [Revue française de science politique XXIII (4), août 1973, pp. 729-757.]The administrator and the deputy in France, by Ezra Suleiman There is a gulf between deputies and civil servants, the origins of which are political and historical rather than strictly social. Any analysis of the relationship between politicians and civil servants must take into account the bitter struggle between the two groups at the time of the Third Republic, when the civil servants were claiming security and independence while the deputies were seeking political control. Today, however, the aims of the present regime and of civil servants can be seen to be growing closer together owing to the fact that a majority party has been in power for the past fifteen years. This does not however mean that relations between deputies and civil servants have become stable and normal. To the extent that civil servants may be considered sensitive to the needs of only half of society, a change in regime could well compel them to be attentive only to the requirements of the other half. [Revue française de science politique XXIII (4), août 1973, pp. 729-757.]
- Les élections du 19 novembre 1972 en République fédérale allemande : vote conjoncturel ou évolution politique en profondeur ? - René Lasserre p. 758-770 Les élections du 19 novembre 1972 en République Fédérale Allemande : vote conjoncturel ou évolution politique en profondeur ?, par René Lasserre II semble que la défaite de la CDU-CSU ne soit pas due uniquement à une désaffection passagère, mais qu'elle s'explique par des changements plus profonds intervenus au sein de l'électorat. L'évolution du vote rural, celle du vote féminin l'affaiblissement de la variable religieuse traduisent en fait un reflux sensible des mentalités et des modes de pensée traditionnels. Ce reflux s'accompagne d'un renouvellement du comportement, voire même de la culture politiques. De ce point de vue, la défaite CDU-CSU sanctionne une certaine incapacité de celle-ci à repenser sa doctrine en fonction de l'évolution politique et sociale. [Revue française de science politique XXIII (4), août 1973, pp. 758-770.]The elections of 19th November 1972 in the German Federal Republic: a conjunctural vote or a far-reaching political development?, by René Lasserre It would appear that the defeat of the CDU-CSU is not due solely to a temporary loss of favour, but is the result of more deep-seated shifts in the electorate. The changes in the rural and the female vote and the diminution of the religious factor indicate a marked retreat on the part of traditional attitudes and modes of thought. At the same time, political behaviour and even culture has altered; the defeat of the CDU-CSU is the penalty for the latter's failure to reconsider its doctrine in the light of political and social change. [Revue française de science politique XXIII (4), août 1973, pp. 758-770.]
- La place des hauts fonctionnaires dans l'élite du pouvoir aux États-Unis : à propos de la théorie de C.W. Mills - Pierre Birnbaum p. 771-778 La place des hauts fonctionnaires dans l'élite du pouvoir aux Etats-Unis : à propos de la théorie de C.W. Mills, par Pierre Brinbaum Selon C.W Mills, les Etats-Unis connaissent un "vide administratif" provoqué par les variations constantes du spoil system et les luttes partisanes. On peut cependant s'interroger sur la portée sans cesse croissante du merit system. Des études récentes montrent qu'il ne joue pas seulement aux échelons inférieurs de la fonction publique. On est alors amené à nuancer la thèse trop absolue de C.W. Mills : le merit system aurait tendance à s'étendre jusqu'aux postes les plus élevés des départements "politiques" tandis que le spoil system s'appliquerait dans les départements "commerciaux" ou militaires. Cette nouvelle distinction offrirait au pouvoir politique un instrument indépendant et limiterait quelque peu l'influence du complexe militaro-industriel. [Revue française de science politique XXIII (4), août 1973, pp. 771-778.]The position of senior civil servants in the United States power elite: with regard to the theory of C. W. Mills, by Pierre Birnbaum According to C.W. Mills, the constant changes induced by the spoil system and by partisan struggles have left the United States with an administrative vacuum. One can, however, ask oneself about the ever-increasing range of the merit system. Recent studies show that it does not only affect the lower ranks of public office. C.W. Mills' theory is therefore too absolute and must be qualified as follows: the effects of the merit system tend to be felt in the highest echelons of the "political" departments, while the spoil system applies in the "trade" or military departments. This new distinction would give the political authorities an independent instrument and would to some extent curtail the influence of the military-industrial complex. [Revue française de science politique XXIII (4), août 1973, pp. 771-778.]
L'équilibre international à l'heure des SALT
- SALT, ou le triomphe de l'« arms control » - Pierre Hassner p. 779-789 SALT, or the triumph of arms control, by Pierre Hassner Does the Moscow agreement on strategic arms limitation mark the beginning of a process of disarmament, or, at least, of arms reduction ? Is it rather a sham, or a decoy, protecting a continuing arms race? Or is its value mostly political, in as much as, by formalizing the nuclear balance into a contractual relationship, it thereby transforms its meaning? All three interpretations have an element of truth, but the third one more than the two others. Strategically, the meaning of SALT I lies in the recognition of nuclear parity by the two Superpowers, in the victory of the theory of deterrence by mutual assured destruction, and in the institutionalization of a certain cooperation, which is seen as necessary order to prevent a destabilizing arms race. Neither of these results is total or irreversible. But their meaning must be seen in the light of the series of political, economic and technological agreements concluded at the same time as the strategic one, in spite of the crisis over Vietnam. In order to maintain what has been achieved as a result of a marriage between arms control and realpolitik the global Soviet-American agreement will have to go still further, which will probably cause important changes in the structure of both societies as well as of the international system. [Revue française de science politique XXIII (4), août 1973, pp. 779-789.]SALT, or the triumph of arms control, by Pierre Hassner Does the Moscow agreement on strategic arms limitation mark the beginning of a process of disarmament, or, at least, of arms reduction ? Is it rather a sham, or a decoy, protecting a continuing arms race? Or is its value mostly political, in as much as, by formalizing the nuclear balance into a contractual relationship, it thereby transforms its meaning? All three interpretations have an element of truth, but the third one more than the two others. Strategically, the meaning of SALT I lies in the recognition of nuclear parity by the two Superpowers, in the victory of the theory of deterrence by mutual assured destruction, and in the institutionalization of a certain cooperation, which is seen as necessary order to prevent a destabilizing arms race. Neither of these results is total or irreversible. But their meaning must be seen in the light of the series of political, economic and technological agreements concluded at the same time as the strategic one, in spite of the crisis over Vietnam. In order to maintain what has been achieved as a result of a marriage between arms control and realpolitik the global Soviet-American agreement will have to go still further, which will probably cause important changes in the structure of both societies as well as of the international system. [Revue française de science politique XXIII (4), août 1973, pp. 779-789.]
- Les SALT et l'équilibre nucléaire - Jean-Pierre Derriennic p. 790-800 Les SALT et l'équilibre nucléaire, par Jean-Pierre Derrienic Les accords SALT de limitation des armements stratégiques entraîneront sans doute un ralentissement de la course aux armements. En effet, en limitant le nombre des ABM à un niveau très inférieur à celui des fusées offensives, ils écartent le risque d'une relance de celle-ci par la spirale entre armes défensives et armes offensives. Ils laissent cependant la porte ouverte à une double compétition dans le domaine du nombre des charges nucléaires, et dans celui du perfectionnement technique des vecteurs. Ces accords contribueront certainement à la stabilisation de la dissuasion réciproque, par la quasi-interdiction des ABM et par l'encouragement des fusées stratégiques sous-marines au détriment des fusées terrestres. On peut regretter cependant que les négociations aient eu pour but de renforcer la situation actuelle de dissuasion par la menace réciproque de représailles, plutôt que de chercher à établir un équilibre stratégique fondé sur un principe différent. [Revue française de science politique XXIII (4), août 1973, pp. 790-800.]The SALT and nuclear equilibrium, by Jean-Pierre Derrienic The SALT agreements on the limitation of strategic arms will no doubt check the arms race. By fixing the number of ABMs at a level well below that of offensive missiles, the agreements eliminate the danger of the arms race resuming as a result of a defensive/offensive arms spiral. They do however leave the door open for a twofold competition as to the number of nuclear warheads and the technical improvement of vectors. By virtually prohibiting ABMs and encouraging under-water strategic missiles rather than land-born missiles, the agreements will certainly help to stabilize reciprocal deterrence. It seems regrettable, however, that the aim of the negotiations was to consolidate the present situation, where the mutual threat of reprisals acts as a deterrent, rather than to seek to establish a strategic balance based on a different principle. [Revue française de science politique XXIII (4), août 1973, pp. 790-800.]
- Les États-Unis et les SALT, ou comment désarmer sans désarmer - Marie-France Toinet p. 801-820 Les Etats-Unis et les SALT, ou comment désarmer sans désarmer, par Marie-France Toinet Malgré "l'ouverture" à l'égard du monde communiste, la confiance n'est pas encore de règle. On s'en aperçoit bien avec la ratification du traité SALT qui a donné lieu, aux Etats-Unis, à des débats très approfondis et qui ont failli mettre en difficulté un gouvernement Nixon pris entre des options qu'il avait lui-même définies mais qui sont partiellement contradictoires : limiter une course aux armements aussi folle qu'inutile, mais ne pas se laisser dépasser ou même rattraper par un adversaire dont il surestime fréquemment les capacités militaires ; méfiance pour un système qui demeure réprouvé et réprouvable, mais pragmatisme qui impose de composer avec ce système. [Revue française de science politique XXIII (4), août 1973, pp. 801-820.]The United States and the SALT, or how to disarm without disarming, par Marie-France Toinet In spite of the "opening-up" with regard to the communist countries, confidence still does not reign. This was clearly indicated by the ratification of the SALT Treaty which gave rise in the United States to a far-reaching debate which almost upset the Nixon Government, caught as it was between options it had itself defined but which are to some extent contradictory: curbing an arms race as foolish as it is useless while not allowing itself to be overtaken or even caught by an adversary whose military capabilities it frequently overestimates; distrust with regard to a system which is still disapproved - and deservedly so, but coupled with the pragmatism which makes it imperative to come to terms with this system. [Revue française de science politique XXIII (4), août 1973, pp. 801-820.]
- L'Union soviétique et les SALT : la coexistence à l'heure de la parité stratégique - Renata Bournazel p. 821-842 the policy which led to the two agreements on the limitation offensive ana defensive strategic weapons has met with some opposition in the USSR and whill those who backed coexistence carried the day at the Moscow summit opposition to this policy has certainly not died All therefore will depend on how the United States and the Soviet Union respect the letter and also the spirit of the SALT agreements Revue fran aise de science politique 4) août 1973 pp 821-842.The Soviet Union and the SALT: coexistence and strategic parity, by Renata Bournazel The SALT agreements signed in May 1972 represent a fresh stage in the policy of peaceful coexistence which is the basis of the relationship between the USSR and the United States - the only world powers at the present time. For the first time in post-war history, the Soviet Union has strategic parity with the United States as a result of unprecedented military spending, and this new power relationship may perhaps make for a more stable world balance. However, the policy which led to the two agreements on the limitation of offensive and defensive strategic weapons has met with some opposition in the USSR, and while those who backed coexistence carried the day at the Moscow "summit", opposition to this policy has certainly not died. All, therefore, will depend on how the United States and the Soviet Union respect the letter and also the "spirit" of the SALT agreements. [Revue française de science politique (4), août 1973, pp. 821-842.]
- Les SALT et la sécurité en Europe - Jean Klein p. 843-858 Les SALT et la Securité en Europe, par Jean Klein Les premiers accords SALT ont été salués par les Européens comme une contribution à la détente et comme une étape sur la voie d'une réglementation des armements, mais la codification de la parité stratégique qu'ils comportent ont fait naître des doutes sur la solidité de la garantie nucléaire américaine. A l'examen, il s'avère que les accords de Moscou n'ont eu qu'une incidence négligeable sur l'équilibre militaire qui prévaut depuis le début des années 60 et qu'ils ont confirmé le statut des forces nucléaires françaises et britanniques ; toutefois, des incertitudes subsistent quant à la phase ultérieure des pourparlers, notamment en ce qui concerne le sort des FBS. Par ailleurs, les risques d'une dissociation du système régional européen par rapport à celui de la dissuasion réciproque au sommet (decoupling) sont limités par le développement de la coopération entre les deux parties de l'Europe, le règlement du contentieux légué par la dernière guerre et le rôle assigné aux Quatre dans le règlement de la question allemande. C'est dans la mesure où les SALT mettent en question la fonction traditionnelle des alliances qu'on peut se demander si celles-ci sont encore adaptées aux exigences du passage d'une ère de confrontation à une ère de négociation dans l'hémisphère Nord. [Revue française de science politique XXIII (4), août 1973, pp. 843-858.]The SALT and security in Europe, by Jean Klein The first SALT agreements were greeted in Europe as a contribution to "detente" and a stage in the process leading to arms control; however, the codifying of strategic parity that they involved has given rise to doubts concerning the soundness of the American nuclear guarantee. Closer scrutiny shows that the Moscow Agreements have had a negligible effect on the military balance prevailing since the beginning of the 1960s, and have confirmed the status of French and British nuclear armaments. However, uncertainly still surrounds the subsequent stage of the talks, particularly with regard to the future of the FBS. Furthermore, the danger of the european regional system being dissociated from the system of mutual summit deterrence (decoupling) is limited by the growth of co-operation between the two parts of Europe, the settlement of disputes dating from the last war and the role assigned to the Four in the settlement of the German question. To the extent that the SALT call into question the traditional purpose of alliances, there is reason to ask oneself whether the latter are still apposite now that confrontation has given way to negociation in the Northern hemisphere. [Revue française de science politique XXIII (4), août 1973, pp. 843-858.]
- SALT, ou le triomphe de l'« arms control » - Pierre Hassner p. 779-789
Notes Bibliographiques
- Robinson (Maxime) - Marxisme et monde musulman. - Olivier Carré p. 859-860
- Capitant (René) - Démocratie et participation politique dans les institutions françaises de 1875 à nos jours. Avec la collaboration de Jean Fourré. - Bertrand Fessard De Foucault p. 860-862
- Bon (Frédéric), Burnier (Michel-Antoine) - Classe ouvrière et révolution. - Françoise Bonnal p. 862-863
- Charlot (Monica) - La démocratie à l'anglaise, Les campagnes électorales en Grande-Bretagne depuis 1931. - André Mathiot p. 863-869
- Gombin (Richard) - Les socialistes et la guerre, La SFIO et la politique étrangère française entre les deux guerres mondiales. Préface de Claude-Albert Colliard. (Thèse. Science politique. Paris. 1967.) - Nicole Racine-Furlaud p. 870-871
- Vincent (Gérard) - Les lycéens, Contribution à l'étude du milieu scolaire, par Gérard Vincent avec la collaboration de Bernadette Durand. - Michel Hurtig p. 871-873
- Barnett (Correlli) - The collapse of British power. - Jacques Leruez p. 873-876
- Etienne (Gilbert) - L'Afghanistan ou les aléas de la coopération.. Newell (Richard S.) - The politics of Afghanistan. - Christiane Tirimagni-Hurtig p. 876-877
- Informations bibliographiques - p. 878-918
- Résumés des articles/ Abstracts - p. 919-924