Contenu du sommaire : Interculturalités
Revue | Questions de communication |
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Numéro | no 4, 2003 |
Titre du numéro | Interculturalités |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
Dossier. Interculturalités
- Interculturalités - Sylvie Thiéblemont-Dollet p. 5-11
- La recherche interculturelle. État des lieux en France - Béatrice Rafoni p. 13-26 Le champ de la recherche interculturelle présente plusieurs caractéristiques : un caractère pluridisciplinaire et transversal, ainsi qu'une grande richesse dans la variété des travaux et des approches, mais aussi des définitions. En France, l'interculturel n'est pas une notion figée, ni dans la terminologie ni dans les objets étudiés ; on peut tout de même y relever des grands domaines, comme l'éducation et la pédagogie ou encore le management et la gestion des entreprises. Cette orientation empirique vers la formation renvoie à la naissance de la recherche interculturelle sur le terrain, ce qui explique également la relative moindre importance de la théorie. Une mise en perspective historique des préoccupations interculturelles doit aussi nous amener à nous poser la question des raisons de son émergence et de la signification de sa fortune critique.The field of intercultural research has many characteristics: multidisciplinary and also very rich in variety of works, approaches and definitions. In France, interculturality is not a set notion, neither in the terminology nor in the items; some main scopes appears however, like education, pedagogy or management. This empirical orientation to a formation purpose is related to the birth on the ground of the intercultural research. This also explains the least importance of theoretical propositions. By having an historical view on intercultural research, we mainly have to wonder about the reasons of its emergence and the meaning of its critical fortune.
- La recherche interculturelle. État des lieux en Allemagne - Christoph Vatter p. 27-41 Depuis ses débuts, dans les années 80, le domaine de la recherche autour de la problématique de la communication interculturelle a évolué progressivement pour occuper, aujourd'hui, une place importante dans les universités allemandes. Ce vaste champ de recherche interdisciplinaire, dont l'essor se reflète également dans la création de programmes d'études spécialisés (universités de Bayreuth, Iéna et Sarrebruck), a exercé une influence fondamentale sur les sciences humaines, en mutation depuis le cultural turn. L'évolution de la discipline met en perspective quatre domaines d'activités principaux : l'étude des processus d'interaction interculturelle, des transferts culturels, des processus de perception interculturelle et celle des différentes formes d'interculturalité.The German research activities on intercultural communication have – from its beginnings in the 1980s – increased continuously and occupy today an important position in German universities. This large and interdisciplinary field of research has also led to the creation of specialised study programs, e.g. at the universities of Bayreuth, Jena and Saarbrücken. The evolution of that discipline which has influenced the process of changes in the humanities after the cultural turn, has brought about four major research interests: the study of intercultural interactions, cultural transfers, intercultural perceptions, and forms of interculturality.
- L'interculturel entre réception et invention. Contextes, médias, concepts - Jacques Demorgon p. 43-70 Les problèmes culturels, internes et externes, des États-Unis sont le premier contexte d'origine de l'interculturel volontaire. En Europe, la réception de ces travaux a donné lieu à certaines réticences. Deux autres orientations de l'interculturel se sont développées : à partir de l'immigration et à partir de la construction européenne. Ces trois courants n'opèrent qu'en partie leur jonction. Au plan médiatique, les revues naissent et disparaissent ; les dictionnaires n'enregistrent pas vite les termes nouveaux ; les disciplines universitaires sont plutôt fermées. Une interrogation conceptuelle est dès lors nécessaire. Les cultures ne peuvent être invoquées au détriment des actions. L'interculturel volontaire ne peut ignorer qu'il est lié à l'interculturel factuel. Celui-ci, pacifique ou violent, nous enjoint de relier l'histoire et l'actualité. Enfin, l'interculturel doit savoir se situer par rapport au multiculturel et au transculturel.The cultural problems, both internal and external, of the United States provide the first context for an intentional intercultural approach. In Europe this approach was received with a certain reticence where two other intercultural orientations were developed : concerning immigration and concerning the construction of Europe. These three orientations fed into each other only partially. In media terms, journals appear and disappear, dictionaries take time to register new terms, and university disciplines typically remain closed to each other. As of now, we are faced with the need for a conceptual interrogation of the matter. Cultures should not be invoked without reference to actions as culture and action are tied to each other reflexively. Any intentional intercultural approach cannot ignore the intercultural facts of the situation – pacific or violent – in which it is embedded, and this enjoins us to take account of the relationship of history to actuality. Finally, the intercultural reality must find its place within the multicultural and transcultural realities.
- Discours et dispositifs « lointains ». Entre altérité et interculturalité - Dominique Colomb p. 71-81 L'essor inévitable des problématiques « lointaines » va devenir une nécessité de réflexion méthodologique majeure pour les sciences de l'information et de la communication (SIC). L'exemple d'une démarche d'analyse de l'expansion de la communication en Chine illustre les conditions préalables à une telle réussite : indispensable délimitation d'un corpus commun aux SIC, construit à partir de significations nouvelles et enrichissant les deux parties de l'inéluctable écart culturel ; mise en coïncidence des consciences en se dotant d'une conscience intermédiaire ; prise en compte d'une démarche d'interculturalité, instaurant une relation impliquée avec l'autre (discours, dispositifs ou individus…). Dans un tel contexte, la mise en place d'un dialogue interculturel sur une base d'altérité empathique est propice à une indispensable ouverture scientifique.The unavoidable growing of “faraway” issues is going to become a necessity of methodological thought for the information and communication sciences (ICS). The analysis of the expansion of communication in China, a “faraway” country, shows very well the conditions for success: an indispensable delimitation of corpus, common to the ICS and built with new significations and enriching the two parts by the ineluctable cultural difference; a coinciding consciousness by bestowing a middle consciousness; the establishing of an intercultural approach establishing a relation with the other (discourses, media or individual…). In such context, the building a cultural dialogue with empathic otherness is propitious for a scientific open-mindedness.
- La sémantique naturelle d'Anna Wierzbicka et les enjeux interculturels - Arkadiusz Koselak p. 83-95 Cet article constitue une introduction à des analyses sémantiques originales dont l'approche et les méthodes sont relativement peu connues en France. Les recherches d'Anna Wierzbicka, résolument tournées vers l'étude des faits culturels permet d'envisager les différents aspects de la communication humaine à l'aide d'un même outil de description – la métalangue sémantique naturelle (MSN). La présentation se compose de deux parties : d'abord les postulats qui fondent la théorie et la méthodologie d'Anna Wierzbicka, puis des exemples d'application.This paper is an introduction to original semantic analyses whose point of view and methods are not very well known in France. Anna Wierzbicka researches are definitely oriented to the study of the different aspects of human communication using a unique tool : the natural semantic metalanguage (NSM). This presentation is divided in two parts : we first explain the basis of Anna Wierzbicka's theory and methodology, then, we show some applications of this theory.
- Les minorités dans la presse espagnole. La notion de bruits interculturels - Estrella Israël p. 97-106 La présence des minorités dans la presse espagnole, particulièrement des immigrants, apparaît principalement dans deux types de discours : celui produit par les sources institutionnelles, celui issu de la narration d'événements conflictuels. Les bruits interculturels se produisent lorsque les médias dramatisent les sujets associés à l'immigration, font clairement la distinction entre « nous et eux » et parlent négativement des étrangers. Pour améliorer cette situation, une formation dans le domaine de l'interculturel pourrait être appropriée pour les journalistes, même si des « codes de bonnes conduites » tendent déjà à se développer au sein des médias et des organisations professionnelles.The visibility of the minorities in the Spanish press, particularly of the immigrants, appears mainly through two discourses: the first one produced by the institutional sources and the second one originated by the account from the conflict events. The intercultural noises appear when the media dramatize the subjects related to immigration, propose a clear distinction between « us and them » and give foreigners a negative representation. To improve this situation, the education and training of the journalists in intercultural communication seems adequate, even if the good practices codes are already developing in the media and professional organisations.
- Témoignages de femmes immigrantes et construction d'un problème public - Sylvie Thiéblemont-Dollet p. 107-126 Cette étude a consisté à analyser les témoignages de femmes immigrantes et/ou issues de l'immigration, installées dans des quartiers dits sensibles. Celles-ci dénonçent leurs conditions de vie difficiles, par le biais de différents relais associatifs et médiatiques, notamment dans un document dont elles sont les auteurs, Le Livre Blanc des Femmes de Quartier, et dans le quotidien Le Monde. Outre le fait d'avoir constaté que ces femmes parlaient toutes d'un repli de type communautariste, au sein de leurs quartiers, ou de conflits à caractère culturel, et essayaient d'en apporter les preuves suffisantes, l'analyse démontre que leur implication dans le champ médiatique a contribué à construire un problème et à ouvrir un réel débat dans un espace public large.This work consisted to analyse the immigrant women and/or women from an immigrant background testimonies, living in so-called sensitive suburbs. Thus, they denounce their difficult conditions of life, using several media and associations to relay their words, especially in a document of their own, Le Livre Blanc des Femmes de Quartier, and in the newspaper Le Monde. Beyond the fact that these women have all spoken of a communitarian and ethnical withdrawal, inside their neighbourhood, or cultural conflicts, and tried to bring evidence to it, the analysis shows that their implications in the media contribute to construct a social problem and to open a real debate in the large public space.
- La représentation cinématographique de l'ethnicité en France : stigmatisation, reconnaissance et banalisation - Alec G. Hargreaves p. 127-139 Le cinéma « beur » et le cinéma dit de la banlieue marquent l'éclosion des ethnicités post-coloniales dans le cinéma français. Cependant, la plupart de ces films restent relativement marginaux par rapport aux grands circuits de distribution ; en outre, les étiquettes qu'on leur appose sont de nature à renforcer cette relégation des minorités, issues de l'immigration post-coloniale, dans une zone secondaire de la production cinématographique française. Pourtant, depuis quelques années, des producteurs et acteurs issus de l'immigration investissent le cinéma grand public. Leur présence grandissante fait preuve d'une diversité croissante, non seulement eu égard aux acteurs visibles à l'écran, mais aussi aux rôles que ceux-ci interprètent, ce qui va dans le sens de ce que les Anglo-saxons appellent integrated casting.Beur and banlieue cinema brought the emergence of post-colonial minorities onto French cinema screens. Most films of this kind remain relatively marginal in relation to the major distribution circuits and the labels by which they are known tend to set them apart as a secondary field outside the mainstream of French cinematic production. In recent years, however, producers and actors of immigrant origin have become much more visible in mainstream box office movies. Their growing visibility is bringing greater ethnic diversity to the French cinema not only in terms of the range of actors seen on screen but also through the range of roles which they are playing, which are moving French movies increasingly in the direction of integrated casting.
- L'esthétisation de l'immigration algérienne dans le film Vivre au paradis - Ute Fendler p. 141-151 Cet article analyse la spécificité du visuel et la relation étroite entre images et mémoire à partir du film Vivre au paradis de Bourlem Guerdjou, exemple d'une expression de l'immigration. Le mouvement dans l'espace et les regards traduisent l'essentiel de cette expérience de migration, d'aliénation et d'isolation. Ceci est assuré par les moyens esthétiques du média visuel, tels la construction des espaces par mouvements et par regards. La combinaison du pouvoir des images et l'inscription de celles-ci dans le temps favorise une construction mémorielle.In this article, the film Vivre au paradis de Bourlem Guerdjou serves as an example for the expression of immigration which will be analysed with a special focus on the specific expressiveness of the visual media and the relation between images and memory. The experience of migration, alienation and isolation are transmitted by glances and by migration which is supported by the aesthetic means of this media as the construction of space by movement and glances. The combination of the power of pictures and their inscription in time support the construction of memory.
- Le patrimoine photographique des familles juives. Un révélateur de processus d'acculturation et de sécularisation - Jean Laloum p. 153-185 Immigration et mise en œuvre du processus d'extermination nazi ont forgé le destin commun de nombre de familles juives en France. Leur patrimoine photographique est à l'image de ces événements, fait de ruptures et de traces en pointillées. Ces photos surprennent bien des fois, émeuvent et surtout instruisent. De ce déracinement à la fois géographique et culturel, plusieurs d'entre elles en ont conservé la trace. C'est à partir de l'étude croisée de visuels représentant le costume traditionnel dans l'aire maghrébine, choisie pour exemple et, par corollaire, de l'analyse onomastique de ceux qui en sont revêtus, qu'il est possible de distinguer les différentes facettes du processus de mutation et, ainsi, mieux apprécier les étapes de ce qu'il est convenu de qualifier de marche à la modernité, une modernité où acculturation et sécularisation sont largement imbriquées.In France, the common shape of many jewish families have been shaped by immigration and the process of the nazi extermination. Their photographical patrimony reflects those events, made of breakings and traces marked by stops and starts. Most of the time, those pictures are surprising, stirring, but above all, they teach us a lot of things. Many of them keep the trace of this geographical and cultural uprooting. In this article, it is from the cross study of pictures representing traditional costume in the North African area and the onomastic analysis of those who wear it that it is possible to make distinctions into the multifaceted transformation process. One can then understand better the steps of what is usually called the march to modernity, a modernity where acculturation and secularization are deeply linked.
- La communication publicitaire face aux territoires nationaux - Angeliki Koukoutsaki-Monnier p. 187-202 Cet article, fondé sur une expérience pédagogique au sein d'une école parisienne de commerce, propose une comparaison des pages d'accueil des sites Internet américain, anglais et japonais de la marque KFC (Kentucky Fried Chicken), chaîne américaine de restauration rapide. En s'appuyant sur un modèle anthropologique et à l'aide d'outils sémiologiques, il présente les processus de variation qu'utilise la marque sur Internet, afin de mieux cibler les cultures locales : une démarche rationnelle et directe, focalisée sur le produit, pour le site américain ; une approche plus émotionnelle, axée sur la personnalité de la marque, pour le site britannique ; enfin, une communication beaucoup plus implicite, centrée sur les valeurs humaines et l'univers de la marque, pour le site japonais. Imbriquées dans le contexte culturel de chacune de leurs cibles, ces approches révèlent l'importance de la diversité culturelle sur le plan de la communication internationale.The present paper, based on a pedagogical experiment within a Parisian School of Commerce, proposes a comparison of the American, British and Japanese Internet home pages of KFC (Kentucky Fried chicken). Using an anthropological model and with the help of semiotic tools, it presents the variation processes used by the brand on the Internet, “global” media by definition, in order to better target local cultures: a rational and direct approach focused on the product, for the American homepage, a more emotional approach axed on the brand personality, for the British homepage, and, finally a much more implicit communication centred on the brand human values and universe, for the Japanese homepage. Embedded in the cultural context of each of their targets, these approaches reveal the importance of cultural diversity in international advertising.
- La « logique de cercle » dans le recrutement. L'enfermement des relations interculturelles - Piero-D. Galloro p. 203-221 Le recrutement de la main-d'œuvre étrangère est au cœur du débat actuel des politiques migratoires européennes, en particulier, françaises. Grâce au cas lorrain, dont l'expérience remonte à la fin du XIXe siècle, nous montrerons que les mécanismes d'enfermement des relations interculturelles se sont progressivement mis en place au long des décennies du XXe siècle. Ce processus historique de claustration, considéré comme une logique de cercle, est étudié en termes de rapports intergroupes et de liens interpersonnels.The recruitment of foreign labour is at the core of the present debate on European, and particularly French, migratory policies. This article, mainly devoted to the case of the Lorraine area, shows how mechanisms working towards the confinement of intercultural relationships gradually became established throughout the twentieth century. This historical isolationist process, regarded here as a vicious circle and examined from the starting point of concrete examples, is studied in terms of inter-group and inter-personal relationships.
- La gouvernance transfrontalière. Nouveau répertoire de l'action publique dans les espaces frontaliers France-Allemagne - Philippe Hamman p. 223-240 Ce texte interroge les discours, désormais courants dans les espaces frontaliers, qui en appellent au répertoire transfrontière comme nouvelle ressource d'action, de la part d'institutions et d'acteurs divers, y trouvant une source de légitimité supplémentaire à l'heure de l'intégration européenne. Ces déclinaisons de la gouvernance « transfrontalière » permettent de questionner la dimension souvent négligée de « l'Europe par le bas », en (ré)incarnant la construction communautaire dans ses territoires. Dans le cadre « exemplaire » de la France du Nord-Est, deux scènes d'interconnaissance et d'hybridation des pratiques nationales sont retenues, à l'appui de cette réflexion sur l'interculturalité dans des organisations publiques et associatives marquées par le contexte « d'entre-deux » : les initiatives de coopération urbaine transfrontière – des premiers jumelages de réconciliation de l'après-guerre, à l'actuelle intercommunalité de développement socio-économique du territoire – et les mobilisations de collectifs de travailleurs frontaliers, confrontés quotidiennement aux écarts de législations entre États.This article examines the currently prevailing attitude in border areas that appeals to the cross-border repertoire as a new resource of action from several institutions and players that find there an additional source of legitimacy at the time of European integration. These forms of “cross-border governance” allow us to question the often neglected dimension of territorial “bottom-up” European construction. Within the “exemplary” context of northeast France, we characterize two scenes of interaction and hybridization of national practices in order to understand the intercultural aspects of associations and public organizations that reflect this singular context between two states : the initiatives of urban cross-border cooperations – from the first twin towns based on a reconciliation idea after the Second World War to the recent intermunicipal links founded on territorial socio-economic development – and the collective mobilizations of cross-border workers who are confronted daily with national legislations differentials.
- Plural Interculturality - Sylvie Thiéblemont-Dollet
Échanges
- L'engagement des chercheurs (3) - Béatrice Fleury-Vilatte, Jacques Walter p. 241-249 Dans cette troisième série d'« Échanges » sur l'engagement des chercheurs, une historienne, deux sociologues et une linguiste prolongent la réflexion menée dans les numéros précédents. Revenant sur la position de la sociologue Nathalie Heinich, les auteurs s'attachent à nuancer son postulat de neutralité engagée, invoquant leur trajectoire personnelle afin de préciser le geste de recherche, pour les uns, l'acte de prise de parole, pour une autre. Ainsi, le débat voit-il un approfondissement des propositions par une attention portée aux fondements des lieux et cadres où se manifeste l'engagement.In this third series of “Exchanges” on the engagement of researchers, a historian, two sociologists, and a linguist continue the debate started in the previous issues. Arguing over sociologist Nathalie Heinich's position, the authors clarify their understanding of her postulate of engaged neutrality by calling upon their personal trajectory to explain their research practice, for the first three, and public speech for the latter. Thus, the debate comes to deepen the propositions and to a greater attention towards the foundations of the places and frameworks from where engagement is achieved.
- L'intervention sociologique, une méthode de recherche engagée - Philippe Bataille p. 251-260 Dans un entretien avec Béatrice Fleury-Vilatte et Jacques Walter, le chercheur Philippe Bataille évoque les étapes de sa carrière. Fils d'ouvrier, sa rencontre avec la sociologie, surtout celle d'Alain Touraine, croise des préoccupations nées de l'observation qu'il fait des crises qui affectent les houillères et le secteur du textile dans le Nord. Aussi, les modèles d'analyse de la transformation industrielle ou culturelle conceptualisent-ils sa propre expérience. Son engagement se fonde très tôt sur la proximité, puis sur l'intérêt pour les phénomènes d'exclusion et les mécanismes de domination. Le sociologue considère qu'il est un transcripteur, au sens où il transcrit la parole de celui qui souffre, mettant en lumière des situations qu'il donne à voir et à connaître. L'analyse est produite lors de ce déplacement, donc en relation directe avec les acteurs, auteurs de la parole. L'engagement dans le domaine politique et la présence dans le champ médiatique prolongent l'effort de connaissance, parfois l'ambition de transformation sociale. Comme méthode de recherche, l'intervention sociologique épouse exactement à la démarche du sociologue. Elle reste à ses yeux la méthode la plus adaptée pour analyser l'action sociale et culturelle. Le chercheur n'exclut pas non plus de participer à des instances de décision dès lors qu'il s'agit de peser sur des systèmes de décision pour corriger des inégalités sociales ou de traitement, par exemple en raison de l'origine nationale ou culturelle.In an interview with Béatrice Fleury-Vilatte and Jacques Walter, social science researcher Philippe Bataille explains the stages of his carrier. Son of a craftsman, he encountered sociology, especially the sociology of Alain Touraine, in congruence with his concern and observation of the social crisis affecting coal mines and textile industries from the north of France. Thus, the analysis patterns of the industrial or cultural transformation are conceptualizing his own experience. His involvement is early based on his proximity, then his interest on exclusion and domination phenomena. The sociologist considers himself as someone who transcripts, in the sense that he transcripts the voice of the suffering, showing situations that he puts light on. The analysis is made during this displacement, which is in direct relation with the actors, authors of their own words. The involvement in political field and in the media are putting further the effort of knowledge and sometimes the ambition of social transformation. As a research methodology, the sociological intervention fits exactly the sociologist's approach. It remains for him the best fitting method to analyse social and cultural action. The researcher does not exclude either the participation of decisional instances when it comes to bear on decisional systems in order to try to rectify social inequalities, for example due to cultural or national origins.
- L'engagement est un risque - Philippe Breton p. 261-269 On propose de considérer ici l'engagement non pas comme une simple implication mais comme une prise de risque. Celle-ci s'effectue à trois niveaux. Celui du thésard ou du chercheur qui prend le risque de développer des hypothèses qui sont un écart par rapport aux connaissances acquises et qui, dans le même mouvement, doit protéger ses idées de l'influence de la cité et des idéologies dont elle naturellement est porteuse. Celui du chercheur qui s'implique dans la vie de la Cité mais qui doit, à cette occasion, clairement spécifier si ce qu'il soutient relève des faits ou de l'interprétation qu'il en donne, qui sont deux constituants de toute connaissance en sciences humaines. Enfin celui du chercheur, qui agit comme simple citoyen et se trouve confronté à la difficile question de devoir se départir de la compétence qu'il possède et de la réputation qui l'affecte de ce fait, pour éviter de fonder son action sur une autorité non pertinente en la matière.Commitment is not simply an involvement but a risk, at three level. First when a young or senior scientist takes the risk to develop hypotheses different from traditional knowledge, and has to protect his ideas from ideologies. Second, when a scientist involves himself outside of the scientific word, in political life or social debates for example. In this case, he has to distinguish between the facts and their interpretation, which are the two parts of knowledge in social sciences. Finally, when the scientist get simply involved as a citizen. In this case, he has to forget his ability in order not to use his authority in an inappropriate way.
- L'engagement de l'Un dans le regard de l'Autre. Point de vue d'une linguiste - Roselyne Koren p. 271-277 Cette contribution aux échanges sur l'engagement des chercheurs a pour fin d'ajouter le point de vue d'une linguiste, analyste du discours. Il s'agit de signaler l'importance d'une donnée préalable que les précédentes interventions n'ont pas soulignée : tout ce qui se dit sur l'engagement est conditionné par la nature hétérogène du langage. Toute mise en mots, de l'énoncé au texte, est soumise à l'interaction et à la régulation d'une parole conventionnelle aux apparences neutres, et d'une parole subjective individuelle innovatrice ; le langage n'a pas seulement une visée informative, il est aussi un mode de vie sociale. Il permet à l'énonciateur d'exercer un pouvoir, d'argumenter, de négocier et d'obtenir la légitimation sociale de ses dires ; prendre la parole, affirment John R. Searle et les défenseurs de la théorie de l'argumentation dans la langue, est un acte d'engagement envers la vérité référentielle. J'essaierai de problématiser la prise de position de Nathalie Heinich en faveur de la « neutralité axiologique » en me référant à cette conception du langage, et de contribuer à la légitimation de la prise de position des chercheurs qui prônent la « neutralité engagée ».The purpose of this paper is to contribute a linguist and discourse analyst's point of view on the question of the commitment of researchers. I shall underline the importance of a preliminary fact ignored by the previous papers, namely all that is said on commitment is conditioned by the heterogeneous nature of language. Every verbal formulation, from the utterance to the text, is subject both to the interaction and regulation of apparently neutral conventional speech, and to a speech that is innovative, individual, and subjective. Language does not just have an informative purpose, it is also a mode of social life. It allows the speaker to exercise power, to argue, to negotiate and to obtain the social recognition of her/his statements; to speak, according to John R. Searle and those who support the theory of argumentation in language, is an act of commitment to referential truth. I shall attempt to problematize the position adopted by Nathalie Heinich concerning “axiological neutrality” by refer-ring to this conception of language, and thus contribute to the recognition of the position adopted by researchers advocating a “committed neutrality”.
- Militantisme et recherche historique - Madeleine Rebérioux p. 279-287 Madeleine Rebérioux est spécialiste de l'histoire sociale, culturelle et politique de la IIIe République. Ses travaux portent sur le socialisme, le syndicalisme et la classe ouvrière. Enseignante à Mulhouse puis en région parisienne, elle a exercé à l'université nouvelle de Vincennes à la fondation de laquelle elle a participé. Présidente de la Ligue des droits de l'homme de 1991 à 1995, l'historienne est aussi une militante : elle évoque ce double parcours en expliquant qu'elle s'est toujours refusée à faire œuvre de recherche sur des événements ou des périodes dont elle a été le témoin. Elle retrace la naissance de la revue Le Mouvement social, sa découverte de Jean Jaurès, son engagement contre la guerre d'Algérie, son rôle en mai 68 et ses rapports avec les médias. Elle décrit également l'idée qu'elle se fait du militantisme et du métier d'historien dans son rapport au débat public.Madeleine Rebérioux is a specialist in the social, cultural and political history of the Third Republic. Her works concern socialism, trade unionism and the working class. Professor in Mulhouse then in Paris area, she practiced at the new university of Vincennes to the foundation of which she took part. President of the Human Rights League from 1991 to 1995, the historian is also a militant : she calls up this double course by explaining why she always refused to do research about events or periods to which she was a witness. She related the birth of the « Social Movement » review, her discovery of Jean Jaurès, her engagement against the war in Algeria, her role in May 68 and her relationships with the media. She also describes her idea about militancy and historian profession in its relation with the public debate.
- L'engagement des chercheurs (3) - Béatrice Fleury-Vilatte, Jacques Walter p. 241-249
Notes de recherche
- Mise en scène, mise en image : la représentation du corps dans les histoires de Michel Foucault - Jean-François Bert p. 289-299 La question du pouvoir posée par Michel Foucault tout au long de son parcours intellectuel – de L'Histoire de la folie (1961) au dernier tome de l'histoire de la sexualité, Le souci de soi (1984) – se développe à partir d'une histoire politique du corps envisagée à partir de quatre corps. Au-delà d'une lecture purement historique, l'approche, qui vise à faire éprouver au lecteur ce que la société moderne peut faire subir à un corps, a largement modifié la définition et l'appropriation de celui-ci en histoire, mais aussi en sociologie et en ethnologie. S'agissant d'une écriture qui a su utiliser la littérature et l'image, on peut parler d'un nouveau type de récit historique, assumant pleinement la subjectivité.The question of power that characterizes all Michel Foucault's intellectual progress, from Madness and Civilization (1961) to the last volume of the history of sexuality, The Care of the Self (1984), is developed from a political history of the human body, considered through four kinds of bodies. Beyond a merely historical point of view, Foucault aims at letting his reader feel what modern society can inflict to a human body. His approach deeply transformed the definition and appropriation of the human body in history as well as in sociology and ethnology. As far as this writing (based on a successful exploitation of literature and pictures) is concerned, we can speak of a new kind of historical narrative which takes on fully its subjectivity.
- En attendant le vote « pour ». Réflexions sur les campagnes électorales roumaines - Paul Dobrescu p. 301-312 Analysant les quatre campagnes électorales que les Roumains ont connues pendant ces dix dernières années, l'auteur évalue l'influence des médias sur l'évolution de l'opinion publique. Le rôle des médias ne peut être envisagé qu'en tenant compte des dimensions temporelle et contextuelle associées à des facteurs propres à chaque électeur : ressources personnelles, familiales, sociales ou économiques. Constatant que lorsque la confrontation entre candidats est serrée, le rôle des médias croît, l'auteur distingue chaque situation électorale. Ainsi, la campagne de 1996 voit-elle l'action décisive des médias, ceux-ci s'imposant comme distributeurs « d'opinions légitimes ». Par ailleurs, le contexte économique difficile a conduit les Roumains à voter, en 1996 et en 2000, contre ceux qui auraient gouverné jusqu'alors. S'est imposé un vote exprimant la souffrance en même temps que la capacité de l'opinion publique à évoluer : un constat qui modifie sensiblement l'hypothèse de la maléabilité de cette dernière.Analyzing the four election campaigns that the Roumanians knew during these ten last years, the author evaluates the influence of media on the evolution of the public opinion. The role of media can be considered only by taking into account the temporal and contextual dimensions associated with specific factors of each voter : private, family, social or economic means. Noting that when confrontation between candidates is closed, the role of media grows, the author distinguishes each electoral situation. Thus, 1996 campaign reveals the decisive action of media as distributors of « legitimate opinions ». In addition, the difficult economic context led the Roumanians to vote, in 1996 and 2000, against those which would have governed until then. A vote expressing the suffering and the capacity of the public opinion to evolve was essential : a report which modifies appreciably the hypothesis of the malleability of this last one.
- Le hors sujet. Des Rapprochements thématiques dans l'espace public - Gábor Erõss p. 313-324 Les débats publics virent irrésistiblement au hors sujet, en raison notamment des attaques ad hominem qui se pratiquent et des rapprochements thématiques qui s'opèrent dans l'espace public. La déformation, par rapport au thème initial de films, est quasi systématique au cours du processus de réception dans les médias. Mais les modalités et le sens de cette déformation, les stratégies de rapprochements thématiques nous renseignent sur les rapports significatifs entre les différents champs de production culturelle (art, science, journalisme, etc.), le champ politique et le champ intellectuel. Les débats sur les films historiques, parce qu'ils portent sur des questions d'identité et d'expériences vécues, suscitent de vives réactions de la part d'un public d'intellectuels. Sur le long terme, ceux-ci développent un discours de moins en moins politique, de plus en plus spécifique – en l'occurrence cinématographique –, mais aussi axiologique et scientifique. Néanmoins, par l'intervention des journalistes, le hors sujet politique et sociologique reste la modalité dominante de la réception publique des œuvres.Public debates irresistibly tend to be off-topic, especially considering the ad hominem attacks and the thematic connections that occur in the public sphere. The process of media reception consists of a systematic deformation of the film – or literary topic. The modalities of this deformation, as well as the thematic connection strategies inform us about significant relations between the different fields of cultural production, such as art, sciences or journalism and the field of politics. Public debates about historical movies, since they deal with questions of identity and personal experience, give rise to fiery reactions of the intellectuals. Their discourse gradually becomes less and less political, more and more field-specific (filmic), as well as fact – and value – oriented. Still, the habitus of the journalists and the functioning of the public sphere keep up the socio-political off-topic–strategy as a main modality of the public reception of art.
- Un livre documentaire scientifique pour enfants : entre vulgarisation et littérature - Daniel Jacobi p. 325-341 Cet article examine un classique de la littérature scientifique documentaire pour enfants : Apoutsiak, le petit flocon de neige, publié par le grand explorateur-ethnographe Paul-Émile Victor dans la collection de L'Atelier du Père Castor de Flammarion, en 1948. Trois approches communicationnelles sont mobilisées pour situer ce chef d'œuvre de littérature enfantine toujours édité, plus de cinquante plus tard : la transposition textuelle et visuelle de l'information scientifique pour un jeune public, la narrativisation du reportage documentaire, et, pour conclure, une discussion du catalogage des genres de la littérature pour enfants.
- Contes tragiques, Heimatfilme ou mélodrames ? Les générations allemandes et l'Holocauste - Hanno Loewy p. 343-364 Depuis 1980, des films allemands sur l'héritage national-socialiste, la Seconde Guerre mondiale et l'Holocauste, sont devenus des instruments de débat entre générations. Beaucoup de films, de Deutschland bleiche Mutter à Väter und Söhne, de Abrahams Gold à Land der Väter, Land der Söhne, ont essayé d'explorer la trajectoire de l'Histoire dans le microcosme de la famille et dans l'espace de la culture locale, via différents genres tels le Heimatfilm, le mélodrame, oscillant entre le conte de fées, la tragédie et la comédie. L'article analyse les stratégies narratives menées selon une approche ambivalente, voire contradictoire, déterminée par un désir de réconciliation et de vérité, de continuité et d'innocence.Since 1980 German movies about the heritage of National Socialism, World War II and the Holocaust became a means of discourse between the generations. Many films, from Deutschland bleiche Mutter to Väter und Söhne, from Abraham's Gold to Land der Väter, Land der Söhne, tried to explore the trajectory of history in the microcosm of family and the space of local culture, in different genres such as Heimatfilm and melodram, oscillating between fairy-tale, tragedy and comedy. The essay discuss' narrative strategies, manoeuvring in the ambivalent, even aporetic field determined by the desire for reconciliation and truth, continuity and innocence.
- « Une poche interne plus grande que le tout ». Pour une approche générique du témoignage des camps - Fransiska Louwagie p. 365-377 Généralement, le témoignage des camps de concentration relève de plusieurs genres de discours et, plus particulièrement, du genre du récit. Par rapport aux premiers, il pose la question du vrai, caractéristique de l'historiographie, en même temps que celle du vraisemblable, catégorie littéraire. Comme genre de récit, le témoignage est proche de l'autobiographie et des mémoires, étant donné qu'il respecte le pacte autobiographique ; le contrat de lecture avec le public intègre cependant quelques composantes typiquement testimoniales qui dévoilent le genre comme « une poche interne plus grande que le tout ». Certains témoignages ont également des points en commun avec le roman : ces « fictions du réel » tentent de rapprocher le témoignage du pacte romanesque sans supprimer la négativité de l'expérience concentrationnaire.Concentration camp testimonies are characterized by a discursive and generic hybridism. On a discursive level, they are related to the question of truth, characteristic of historiography, as well to the question of vraisemblance, belonging to literature. As a narrative genre, testimonies have, firstly, boundaries with autobiography and memoirs, since they respect the so-called pacte autobiographique ; however the reading contract with the public is enlarged with some components typical of testimonial writing which show the genre to be « an internal pocket larger than the whole ». Certain testimonies also share features with the novel : those « fictions of the real » attempt to associate testimony with a pacte romanesque without annihilating the negative reality they are representing.
- Méthode des scénarios et communication des organisations - Vincent Meyer, Jacques Walter p. 381-393 L'article présente la genèse, le mode opératoire et des exemples de mise en application, dans le champ de l'intervention sociale, de la méthode des scénarios. Celle-ci se classe dans ce qu'on peut appeler les méthodes projectives et participatives appliquées à l'enquête sociologique. Nouveau mode de recueil qualitatif des données en sciences humaines, elle peut compléter le recours aux équipements plus classiques (observation, entretien, questionnaire). Son aspect interactionnel, lié à des phases de réflexion individuelle, de débat et de négociation collective, la rend bien adaptée à la description et à l'analyse des phénomènes organisationnels et communicationnels et/ou à des recueils d'expériences professionnelles. The article presents the genesis, the procedure and some examples of implementation of the method of the scenarios, in the field of the social intervention. This one is classified in what can be called the projective and participative methods applied to the sociological investigation. New way of qualitative collection of datas in social sciences, it can supplement the resort to more traditional tools (observation, interview, questionnaire). Its interactional aspect, related to phases of individual reflection, of debate and collective negotiation, make it well adapted to the description and the analysis of the organisational and communicational phenomena and/or to collections of professional experiences.
- Foucault, l'œuvre, l'auteur - Stéphane Olivesi p. 395-410 À partir de l'expérience littéraire, Michel Foucault entreprit une critique des catégories d'œuvre et d'auteur. Celle-ci éclaire les présupposés qui président à nos propres conceptions de l'écriture, de l'écrivain, du texte, du corpus, de l'interprétation, etc. Dans l'ordre du discours, s'institue un lien entre un sujet de l'écriture et l'ensemble des traces écrites qui répèteraient sa présence en négatif, comme la garantie ultime d'un sens, gagé sur une intentionalité expressive. Dénouer ce lien, c'est faire apparaître les fondements anthropologiques et symboliques d'un certain nombre de rapports de communication : du lecteur au texte, de l'auteur à l'œuvre ainsi que du lecteur à l'auteur. C'est aussi interroger le rapport éthique à soi à partir de l'expérience de l'écriture.Resting on the literary experience, Michel Foucault started a critique of work and author categories. This critique throws light on our own conceptions about the writing, the writer, the text, the corpus, the interpretation and so on. The discursive order settles a particular connection between the individual who becomes a subject through his writing and all of the written traces which duplicate his presence like a photographic negative, as the ultimate warranty of a meaning depending on an expressive intentionality. Unsettling this connection means conjuring up the anthropologic and symbolic foundations of some communication relationships : between the reader and the text, the author and the work as well as between the reader and the author. It also means questioning the ethical relationship to oneself through the writing experience and the alterity of the meaning.
- La logique interlocutoire. Un programme pour l'étude empirique des jeux de dialogue - Alain Trognon p. 411-425 La logique interlocutoire est une démarche générale d'analyse des dialogues qui, à partir de leur surface discursive, déploie inductivement leurs dimensions socio-cognitives. Adaptée à l'étude de tout dialogue : naturel ou professionnel, de face à face ou médiatisé, la logique interlocutoire permet de décrire formellement tant des jeux de dialogues globaux, comme les dialogues homme-machine, les psychothérapies, les différentes sortes de débats, etc., que des événements dialogiques, comme l'élaboration conjointe d'une cognition commune, un événement que l'article illustre en se référant à un dialogue de relève de poste de travail dans une entreprise de production de papier.Interlocutory logic is a general method for studying all sorts of dialog : man-machines dialogs, counselling interactions, psychotherapies, and so on, and differents types of dialogical events, as misunderstandings, learning in and from interaction, etc. The characteristic of interlocutory logic is to analyse the sequences by means of descriptive tools that fit the phenomenological properties of interlocutions. An interlocutory analysis begins with the discourse surface and ends with a formal expression of its socio-cognitive structures. The method is illustrated with an analysis of a conversation of two experienced operators during shift change over in a paper production company.
- Mise en scène, mise en image : la représentation du corps dans les histoires de Michel Foucault - Jean-François Bert p. 289-299
Notes de lecture
- Claude Beauregard, Alain Canuel, Jérôme Coutard, Les médias et la guerre. De 191 - Gérald Arboit p. 429-430
- Robert Boure, dir., Les origines des sciences de l'information et de la communication. Regards croisés - Vincent Meyer
- Philippe Breton, Serge Proulx, L'explosion de la communication à l'aube du XXIe siècle - Céline Ségur p. 432-434
- Patrick J. Brunet, dir., Éthique et Internet - Claude Nosal p. 434-435
- Stéphane Callens, Démocratie et télé-surveillance - Michel Mathien p. 435-437
- Danielle Cohen-Levinas, dir., Récit et représentation musicale - Katia Roquais-Bielak p. 437-439
- Hervé Dumont, William Dieterle, un humaniste au pays du cinéma - Vincent Lowy p. 439-441
- Umberto Eco, Dire quasi la stessa cosa. Esperienze di traduzione - Carlo Vinti p. 441-443
- Jürgen Elsässer, La RFA dans la guerre au Kosovo. Chronique d'une manipulation, trad. de l'allemand par P. Massy et É. Reczeg. - Solange De Jésus p. 443-444
- Jean Pierre Esquenazi, Sociologie des publics - Céline Ségur p. 445-446
- Joëlle Farchy, Internet et le droit d'auteur. La culture Napster - Laurent Creton p. 446-448
- Madeleine Ferrières, Histoire des peurs alimentaires. Du Moyen-Âge à l'aube du XXe siècle - Anne Masseran p. 448-450
- Pascal Froissart, La rumeur. Histoire et fantasmes - Isabelle Gavillet p. 450-452
- Philippe Gaboriau, Les spectacles sportifs. Grandeurs et décadences - Jean-François Diana p. 452-454
- Sébastien Genvo, Introduction aux enjeux artistiques et culturels des jeux vidéo - Stéphane Natkin p. 454-455
- Histoire et Sociétés, 3, « L'homosexualité à l'épreuve des représentations » - Isabelle Gavillet p. 456-457
- Francis Jauréguiberry, Les branchés du portable. Sociologie des usages - Corinne Martin p. 458-459
- Roselyne Koren, Ruth Amossy, éds, Après Perelman : quelles politiques pour les nouvelles rhétoriques ? L'argumentation dan - Caroline Masseron p. 459-463
- Peter Krause, Der Eichmann-Prozeß in der deutschen Presse - Christoph Vatter p. 463-464
- Pascal Lardellier, Théorie du lien rituel. Anthropologie et communication - Stéphane Olivesi p. 464-467
- Tomke Lask, Wir waren doch immer Freunde in der Schule. Einführung in die Anthropologie der Grenzräume Europäisches Grenzverständnis am Beispiel Leidingens - Vincent Meyer p. 467-468
- Guillaume Le Blanc, Jean Terrel, dirs, Foucault au Collège de France : un itinéraire - Jean-François Bert p. 468-470
- Dorothee Liehr, Von der Aktion gegen den Spiegel zur Spiegel-Affäre. Zur gesellschaftspolitischen Rolle der Intellektuellen - Saskia Hellmund p. 470-471
- Éric Maigret, Sociologie de la communication et des médias - Céline Ségur p. 471-473
- Lev Manovich, The Language of New Media - Simona De Iulio p. 473-475
- Gary D. Mole, Beyond the Limit-Experience. French Poetry of the Deportation, 1940-1945 - Christoph Vatter p. 475-476
- Pierre Musso, dir., Réseaux et société - Vincent Meyer p. 476-478
- Martin Rass, Résistances des médias. Une lecture transdisciplinaire de la presse hugenbergienne suivi de Progaganda im Zeitalt - Ludovic Dakossi p. 478-480
- Emmanuel Renault, Yves Sintomer, dirs, Où en est la théorie critique ? - Olivier Voirol p. 480-482
- Beatriz Resende, Apontamentos de Crítica Cultural - Geraldo Nunes p. 482-483
- Jürgen Siess, Gisèle Valenty, dirs, La double adresse - Caroline Masseron p. 483-485
- Emmanuël Souchier, Yves Jeanneret, Joëlle Le Marec, dirs, Lire, écrire, récrire - Philippe Hert p. 485-486
- Jean-Marc Stébé, Architecture, urbanistique et société. Idéologies et représentations dans le monde urbain. Hommage à Henri Raymond - Pascal Sanson p. 486-488
- Peter Szendy, Membres fantômes. Des corps musiciens - Katia Roquais-Bielak p. 488-490
- Elisabeth Thalhofer, Neue Bremm Terrorstätte der Gestapo, eine Erweitertes Polizeigefängnis und seine Täter 1943-1944 - Vincent Meyer p. 490-491
- Laurent Trémel, Jeux de rôles, jeux vidéo, multimédia. Les faiseurs de mondes - Sébastien Genvo p. 492-493
- Ioanna Vovou, dir., Les médias en Grèce - Kamel Hamidou p. 493-497