Contenu du sommaire
Revue | Revue de Géographie Alpine |
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Numéro | vol. 84, no 3, 1996 |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Avant-propos / Foreword - J.-P. Guérin p. 3 pages
- Les stations de loisirs en montagne. Pour qui ? Pour quoi ? Comment ? Vingt ans des débats de professionnels de l'aménagement / Mountain recreational resorts. For who ? Why ? How ? Twenty years of debate among planners and developers - Bernard Pagand p. 17 pages The post-war development of mountain recreational resorts was accompanied by numerous debates, controversies and struggles between different schools of thought. This article attempts to identify some of the key elements and events in this debate through an analysis of the opinions expressed in certain specialised reviews by some of the main actors involved in the planning and development of mountain areas for ter sports (property developers, architects, planners, public works engineers). Based on thoughts and proposals, and the development of their ideas regarding development, planning and architecture in winter sports resorts, the author is enable to identify a change in the response to the questions asked in the title of this article, and thus, at the same time, a change in certain aspects of the mountain landscape with the development of outdoor recreation.
- Paroles de modernité. Pour une relecture culturelle de la station de sports d'hiver / An expression of modernity : For a new cultural interpretation of the modern winter resort - Marc Chevallier p. 11 pages Paroles de modernité. Pour une relecture culturelle de la station de sports d'hiver moderne An expression of modernity : For a new cultural interpretation of the modern winter resort Marc Chevallier Résumé : L'architecture et l'urbanisme de la station de sports d'hiver construite au cours des 30 années d'après-guerre ne peuvent plus être compris selon la seule perspective économiste ou le déni « écologiste ». Ces formes, dont Courchevel a été un laboratoire dès 1946, sont le fruit d'un imaginaire et d'une culture développés dans l'entre-deux-guerres. Elles parlent d'une mythologie moderne profondément inscrite dans la socioculture du XXe siècle. Au-delà de la doctrine fonctionnaliste énoncée, elles révèlent l'idéal démocratique « égalitaire-émancipé » mais encore une esthétique moderne aux ressorts hygiénistes qui trouve sur l'Alpe hivernale enneigée un espace propre à son épanouissement.The architecture and planning of the winter resorts built during the thirty years following the Second World War can no longer be understood from a purely economic viewpoint or in terms of ecological arguments. The structures and forms used in resorts such as Courchevel, which was a laboratory for such developments as early as 1 946, are the fruit of the imaginery and a culture developed between the two Second World Wars. They bear witness to a modern mythology deeply rooted in the socio-culural fabric of the 20th century. Beyond the expression of the functionalist doctrine, the forms reveal not only the « emancipated-egalitarian » democratic ideal but also a modern design inspired by the needs of health-seekers which, in the snowy winter alpine landscape, finds an ideal space in which it can flourish.
- L'invention du chalet. Henry-Jacques le Même, architecte à Megève / The invention of the chalet. Henry-Jacques le Même, architect in Megeve - Jean-Paul Brusson p. 10 pages L'invention du chalet. Henry-Jacques Le Même, architecte à Megève The invention of the chalet. Henry-Jacques le Même, architect in Megève Jean-Paul Brusson Résumé : Le chalet n'a pas toujours existé. Dans sa version touristique, il est « inventé » à Megève, première station française de sports d'hiver, à la fin des années 1920, par l'architecte Henry-Jacques Le Même. A la croisée de deux cultures, montagnarde et urbaine, ce chalet est bien un objet architectural nouveau qui concrétise, donne forme et sens aux nouvelles relations que le villégiateur entretient alors avec la montagne.The chalet has not always existed. As a form of tourist accomodation, it was « invented » at the end of the 1 920s in Megève, the first French winter sports resort, by the architect Henry-Jacques Le Même. A product of two cultures, those of the mountain and the town, the chalet was certainly a new architec- tural object which gave shape, meaning and a concrete expression to the new relationships then developing between the visitor and the mountain environment.
- Courchevel 1850 : la « superstation » des Alpes françaises. L'invention d'une pensée nouvelle pour l'urbanisme et l'architecture en montagne / Courchevel 1850: The Super Resort of the French Alps. The development of a new approach to planning and architecture in mountain areas - Jean-François Lyon-Caen p. 19 pages Courchevel 1850 : La « superstation » des Alpes françaises L'invention d'une pensée nouvelle pour l'urbanisme et l'architecture en montagne Courchevel 1850 : The Super Resort of the French Alps. The development of a new approach to planning and architecture in mountain areas Jean-François Lyon-Caen Resume : C'est à partir de l'examen des débats soulevés par les choix techniques nécessaires à la conception de la station de Courchevel 1850 - dans les domaines de l'urbanisme et de l'architecture - qu'apparaît la recherche d'une pensée moderne pour l'aménagement des espaces touristiques d'altitude. Cette pensée est décrite dans cet article, en mettant en parallèle d'une part les réflexions produites pour le premier projet d'aménagement élaboré par la mission du Secrétariat d'Etat aux Sports en 1942 et d'autre part les actions engagées sur le terrain pour la mise en œuvre effective de la station à partir de 1946, sous la conduite de Laurent Chappis urbaniste, Denys Pradelle architecte, et de l'équipe technique des Ponts et Chaussées placée sous la responsabilité de Maurice Michaud ingénieur des Ponts et Chaussées. Par la comparaison entre les premières idées émises lors d'études préalables et les choix retenus pour les réalisations de ce qui deviendra la première station internationale de sports d'hiver française d'une part, et en analysant certains aspects techniques liés à la mise en œuvre de la station d'autre part, on montrera comment cette expérience révèle l'invention d'une pensée particulière sur l'espace montagnard, mais aussi les conditions effectives de son expérimentation.An analysis of the debates fuelled by the technical decisions that had to be made in designing the French alpine resort of Courchevel 1850 - in relation to both planning and architectural aspects — reveals a search for a modern way of thinking in the development of mountain tourist areas. The article describes this new approach by comparing, on the one hand, the reflections and comments made at the time of the first development project prepared by a committee of the Secretary of State for Sports in 1 942, and, on the other, the work carried out on site to implement the project from 1946. The project was conducted under the direction of Laurent Chappis, planner, Denys Pradelle, architect, and the technical team of Ponts et Chausées (the Highways Department), under the responsa- bility of Maurice Michaud, engineer with Ponts et Chaussées. By comparing the first ideas voiced at the time of the preliminary studies with the choices made in building the resort, later to become the first international winter sports resort in France, and then by analysing certain technical aspects linked to the implementation of the project, the author shows how this experience reveals the development of a new way of thinking about mountain areas.
- « Existe-t-il une architecture alpine ? » Une traversée des Alpes occidentales italiennes pour repenser la notion de projet architectural dans le territoire alpin contemporain / Is there an alpine architecture ? Crossing the Italian Western Alps to re-examine the notion of an architectural type in the alpine areas today - Antonio De Rossi p. 13 pages « Existe-t-il une architecture alpine ? » Une traversée des Alpes Occidentales Italiennes pour repenser la notion de projet architectural dans le territoire alpin contemporain Is there an alpine architecture ? Crossing the Italian Western Alps to re-examine the notion of an architectural type in the alpine areas today Antonio De Rossi Resume : Le concept d'architecture alpine, largement admis, est pourtant très imprécis. L'auteur nous invite à une lecture historique des différentes phases de construction du concept ; si chaque période a vu des opposi- tions dans les contenus et la signification du concept, au fond, ces oppositions étaient plus formelles que profondes. On assiste aujourd'hui à un éclatement des formes, finalement moins dangereuses que la possible disparition des paysages.The concept of an alpine architecture, although widely accepted, is not at all precise. The author offers an historical examination of the different phases in the construction of this concept. Although each period has been marked by opposing views with respect to both the content and the meaning of the concept, such opposition has in reality been more formal than deep-rooted. Today, we are witnessing an explosion of different forms which, in the final analysis, is less dangerous than the possible disappearance of the landscapes.
- A propos de l'architecture touristique : le néo-régionalisme se moque-t-il du lieu ? / Tourist architecture : is neo-regionalism deriding the concept of place ? - Jean-Paul Brusson p. 11 pages A propos de l'architecture touristique : le néo-régionalisme se moque-t-il du lieu ? Tourist architecture : is neo-regionalism deriding the concept of place ? Jean-Paul Brusson Résumé : C'est à partir de l'architecture traditionnelle vernaculaire qu'a pu s'exprimer, jusque dans les années cinquante, le régionalisme architectural. Force est de constater qu'aujourd'hui la perte de la référence aux terroirs autorise tous les imaginaires. Ainsi, en allant chercher ses modèles hors du lieu, le néo-régional d'ambiance abandonne l'espace historique et anthropologique de la construction vernaculaire au profit d'un espace imaginaire de représentation.Until the 1950s, architectural regionalism was able to find inspiration largely from vernacular traditional architecture. Today, however, the disappearance of this link with the land has given rise to a far more imaginary architectural landscape. Thus by adopting models from other areas, the new architecture of tourist areas is abandoning the historical and anthropological roots of vernacular construction in favour of a spatial expression of the imaginary.
- Les Alpes, introduction à une autre histoire de l'architecture. Morceaux choisis / The Alps, introduction to another history of architecture. Selected readings - Françoise Véry p. 12 pages Les Alpes, introduction à une autre histoire de l'architecture. Morceaux choisis The Alps, introduction to another history of architecture. Selected readings Françoise Very Résumé : Aujourd'hui l'histoire de notre architecture semble se confondre avec celle de la ville ou des villes. Or au fil des années de notre travail sur le territoire des Alpes, en parallèle avec des recherches sur la question de la Grande Ville, ce qui au début se présentait comme un chapitre exceptionnel de l'histoire de l'architecture du vingtième siècle, l'œuvre d'Henry-Jacques Le Même à Megève, prit une toute autre dimension En rapprochant des œuvres et des pensées telles celles de Viollet- le-Duc, d'Adolf Loos, de Bruno Taut puis de Laurent Chappis et Denys Pradelle à Courchevel, la question des Alpes suscita petit à petit pour nous une nouvelle façon d'interroger l'architecture.Today the history of our architecture seems to merge with that of the city or cities. During the time that we have been studying the alpine region, in parallel with research conducted on the subject of large cities — which at the beginning appeared as an exceptional chapter in the history of 20th century architecture -, the work of Henry- Jacques Le Même in Megève has taken on an entirely different dimension. In bringing together the works and thoughts of those such as Viollet-le-Duc, Adolf Loos, and Bruno Taut, along with the contributions of Laurent Chappis and Denys Pradelle in Courchevel, the alpine region has provided us, little by little, with a new way of looking at architecture.
- L'architecture, tradition et modernité : le mythe de la montagne perdue / Architecture, tradition and modernity : the myth of the disappearing mountain landscape - Pierre Pellegrino p. 9 pages
- Denys Pradelle... en guise de témoignage - Denys Pradelle p. 6 pages
- Actualités - p. 2 pages
- Brèves - p. 2 pages
Notes de lecture
- M. Boyer : L'invention du tourisme. - Hervé Gumuchian p. 1 page
- Rémi Teissier du Cros : Chroniques cévenoles. Une famille de filateurs de soie à Valleraugue (1792-1904). - Hervé Gumuchian p. 1 page
- Richard Sceau : Lyon et ses campagnes. - Jean David p. 2 pages
- Jacqueline Coutras : Crise urbaine et espaces sexués. - Nadir Boumaza p. 1 page
- Maris-France Avril : Itinéraires ď Hannibal en Gaule. - Antoine-S. Bailly p. 1 page
- Roger Béteille : Le tourisme vert. - Jacky Herbin p. 2 pages
- Claude Chaline : Les villes du monde arabe. - Nadir Boumaza p. 1 page
- Tirol-Atlas, 1 1 . Lieferung. - Jacky Herbin p. 1 page
- Antoine Bailly (sous la direction de) : Risques naturels. Risques de sociétés. - p. 1 page
- Marcel Otte : Le paléolithique inférieur et moyen en Europe. - p. 1 page
- Daniel Noin : L'espace français. - p. 1 page
- Antoine Bailly et Hubert Béguin : Introduction à la géographie humaine. - p. 1 page
- Max Derruau : Géographie humaine. - p. 1 page
- Revue Géographique des Pyrénées et du Sud-Ouest : Agricultures et sociétés rurales. - Hervé Gumuchian p. 1 page
- Jean-Claude Barbier, Guy Burgel, Bernard Delpech, Frédéric Giraut (sous la direction de) : Villes secondaires d'Afrique. - p. 1 page
- Les géographies du Nord : hommage à Louis-Edmond Hamelin. Cahiers de géographie du Québec. - p. 1 page
- Francesco Bellia (sous la direction de) : Rivista di Economia agraria. - p. 1 page
- Barbara Obrebska-Starkel and Tadeusz Niedzwiedz (editors) : Proceeedings of the international conference on climate dynamics and the global change perspective. - p. 1 page
- Erwin Riedenauer (editor) : Die Erschliessung des Alpenraums fur den Verkehr im Mittelalter und in der frtihen Neuzeit - p. 1 page
- Klaus Frantz (editor) : Human geography in North America. New perspectives and trends in research. - p. 1 page
- Résumés - p. 4 pages