Contenu du sommaire : Périphérie(s) dans les imaginaires et les récits latino-américains contemporains

Revue Amerika Mir@bel
Numéro no 28, 2024
Titre du numéro Périphérie(s) dans les imaginaires et les récits latino-américains contemporains
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Présentation du numéro - Anaïs Fabriol, Comité de Rédaction d'Amerika accès libre
  • Dossier : Périphérie(s) dans les imaginaires et les récits latino-américains contemporains

    • Territoires
      • Mexico-Tenochtitlan de la cité à la ville - Béatrice Maroudaye  accès libre avec résumé avec résumé en anglais
        L'article que nous présentons cherche à montrer par le biais de l'image comment la cité de Mexico-Tenochtitlán à été reconstruite et a développé à l'origine de la volonté espagnole son espace en créant des zones urbaines spécifiques fréquentées par les populations indiennes espagnoles, noires et métisses. Même si les lois hispaniques étaient strictes, cette réalité n'a pas été respectée pour les besoins du commerce et le mécanisme spatial dont ont hérité les populations locales. Au fil des siècles les représentations témoignent de la conservation des axes principaux de l'ancienne Mexico-Tenochtitlán et corroborent les dires des chroniqueurs et voyageurs ayant visité la ville. L'évolution des représentations laisse percevoir la disparition des lacs au profit de l'urbanisation inévitable réglée par des lois des différents gouvernements qui ont utilisé les symboles autoritaires du pouvoir sur le centre de Mexico.. Pourtant, les représentations récentes laissent entrevoir parallèlement le sentiment de gloire impérissable de l'ancienne Mexico-Tenochtitlán prédit par les chroniqueurs métis il y a 500 ans où est venu se greffer l'ancien souvenir de la ville associé à la projection d'une ville fictive. L'image permet de réhabiliter le souvenir de la société des anciens Mexicains dans une perspective moderne. 
         This article uses images to show how the city of Mexico-Tenochtitlán was rebuilt and developed in accordance with the Spanish will, creating specific urban areas frequented by the Spanish IIndians, Black and Mestizo populations. Although Hispanic laws were strict, this reality was not respected for the needs of trade and the spatial mechanism inherited by the local populations. Over the centuries, the representations bear witness to the preservation of the main axes of ancient Mexico-Tenochtitlán, and corroborate the accounts of the chroniclers and travellers who visited the city. The evolution of the representations reveals the disappearance of the lakes in favour of the inevitable urbanisation regulated by the laws of the various governments that used the authoritarian symbols of power over the centre of Mexico City. At the same time, however, recent representations reveal the sense of imperishable glory of the ancient Mexico-Tenochtitlán predicted by Mestizo chroniclers 500 years ago, to which has been added the ancient memory of the city associated with the projection of a fictitious city. The image rehabilitates the memory of the society of the ancient Mexicans from a modern perspective.
      • Les marges, territoires de l'architecture - Étienne Randier Fraile accès libre avec résumé avec résumé en anglais
        La proximité du rivage et l'exposition aux aléas climatiques, notamment d'inondations, apparaissent comme thèmes d'actualités qui interrogent l'habitabilité des « marges » à Montevideo. Émergeant notamment à partir des années 1950, pour la réalité d'une marginalité sociale et spatiale, le thème focalise alors particulièrement les attentions des disciplines des sciences sociales. Si la forme que prend l'habitat interroge l'architecte, elle questionne d'autant plus sa capacité à le regarder à partir de l'espace et de son processus de formation. La matérialité de l'habitat apparaît changeante, non fini, en évolution permanente, et interroge progressivement la prise en compte de la particularité des situations géographiques. La lecture, dessinée et cartographique, de ces processus spatiaux-socio-environnementaux imbriqués, devient un enjeu avant de penser toute transformation qui risquerait de produire de nouvelles exclusions. Notre travail1 révèle une intégration progressive des dimensions du site, de la nature du sol, et une conscience de la présence de l'eau et des aléas. La plage du Cerro Montevideo est une des situations qui cristallise ces processus. Lieu privilégié pour l'installation de l'industrie de la viande au XIXème siècle, il devient ensuite lieu de plage et de loisirs. Et alors que le développement économique montrera des signes de faiblesses et des fractures, la plage deviendra progressivement investie par un habitat informel au cours de la seconde moitié du XXème siècle, se densifiant et s'étendant. Alors, si l'actualité du changement climatique interroge avec plus de force cette situation, l'enjeu est aussi à la reconnaissance de ces processus de fabrication.
        Proximity to the coast and exposure to climatic hazards, particularly flooding, are topical issues that raise questions about the habitability of the 'margins' of Montevideo. This theme began to emerge in the 1950s, but it was the reality of social and spatial marginality that particularly attracted the attention of social science disciplines. If the form that housing takes questions the architect, it questions all the more his ability to look at it from the point of view of space and the process of its formation. If the materiality of the habitat appears to be changeable, unfinished and constantly evolving, we are questioning how the particularity of geographical situations can be taken into account. Drawing and mapping these intertwined spatial, social and environmental processes becomes a key challenge before we can consider any transformation that might lead to new forms of exclusion. Our work reveals a gradual integration of the dimensions of the site, the nature of the soil, and an awareness of the presence of water and hazards. The beach at Cerro Montevideo is one of the situations that crystallizes these processes. A prime location for the meat industry in the 19th century, it then became a beach and leisure area. And while economic development showed signs of weakness and fractures, the beach was gradually taken over by informal housing in the second half of the 20th century, becoming denser and more extensive. While the current climate change situation raises questions about this situation with even greater force, the challenge is also to recognise these manufacturing processes.
    • Discours et sociétés
      • La parole pamphlétaire dans Écrire en pays dominé (1997) de Patrick Chamoiseau : interroger la dichotomie « Centre/périphéries » pour faire face à une géopolitique mondialisée - Rebeh Dabbabi accès libre avec résumé avec résumé en anglais
        Dans cet article, il était indispensable pour nous de dégager les spécificités distinctives de la parole pamphlétaire de Patrick Chamoiseau et de comprendre comment il la met à profit pour mener à bien et renforcer l'argumentativité qui singularise son art oratoire. En effet, le réquisitoire enflammé que l'écrivain dresse, dans son essai autobiographique, à l'encontre des oppresseurs est indissociablement lié au plaidoyer qu'il entreprend pour défendre la cause et la culture antillaises. En d'autres termes, il cherche remporter l'adhésion de ses auditeurs qu'il entend persuader par son projet gnoséologique, culturel et poétique, en somme politique.Dans son essai autobiographique, Écrire en pays dominé (1997), Patrick Chamoiseau repense aussi la dialectique dominé-dominant dans l'aire des Caraïbes. Il critique de façon acerbe l'Universel standardisant, parce qu'il vise à modéliser les différentes cultures selon le modèle occidental. En même temps, Chamoiseau rejoint le camp d'Édouard Glissant, car il trouve dans sa poétique l'expression de l'insularité ainsi que la manifestation de l'antillanité. Somme toute, Patrick Chamoiseau met à l'index la dichotomie (Centre/périphéries) et réhabilite la « Diversalité » dans l'objectif d'élaborer l'esthétique de la « Pierre-Monde ».
        In this article, it was essential for us to identify the distinctive characteristics of Patrick chamoiseau's pamphleteer speech and to understand how the autobiographer makes use of it on purpose to perform the argumentativeness by which his oratorical art is distinguished. Indeed, the fiery indictment that the writer has drawn up against the oppressors is inextricably linked to a plea made to defend cause of West Indian culture. In others terms, the writer tries to gain the widespread adherence of his readers that he intends to convince by his epistemological, cultural and poetic project, which also has to be ambitious on the political level.In his Autobiographic Essay, Écrire en pays dominé (1997), Patrick Chamoiseau also rethinks the dominant-dominated dialectic in the Caribbean area. Indeed, the writer harshly criticizes the standardizing universal because it aims to model the different cultures according to the Western model. At the same time, Chamoiseau join the Edouard Glissant's camp because he finds in his poetics the expression of insularity and antillanity. All in all, the writer blacklists the Centre-peripheries dichotomy and rehabilitates ‘‘Diversality'' within the objective of elaborating the aesthetics of the ‘‘World-Stone''.
      • Memorias desde la periferia en Colombia. ¿Un país en transición? - Pilar Mendoza accès libre avec résumé en anglais
        This proposal is based on the analysis of initiatives of social organizations and victims in the processes of memory construction from the local level in Colombia, which shows us dynamics that go from the peripheries to the center, or in other words, social memories that prevail over institutional memory (Sanchez, 2020). The above in a context of implementation of the 2016 peace process and the transitional justice system.We will focus on the spatial, temporal and social limits of the construction of memory where we see porous and/or mobile borders between the periphery and the center, the past and the present, the private and the public. We will thus see examples of the participation of organizations and their memory practices that show the transition from the figure of the victim to the identity of a new political subject.Finally, we will try to demonstrate in these practices a broadening of democracy and of the political spectrum, based on ideas such as that of Rancière (1993) who argues that politics exists when the natural order of domination is interrupted by the institution of a part of those who have no part.
      • Ausências, objetos e sujeitos periféricos no documentário brasileiro contemporâneo - Daniel Velasco Leão accès libre avec résumé en anglais
        Historically, Brazilian documentaries were constituted as a discourse about the Other. In its early days, adventurous filmmakers, almost all of them European, traveled the country documenting provincial landscapes and families. In modernity, Brazilian documentaries, made by young middle-class intellectuals, pursuing national (or Latin American) identity, denouncing social ills and “giving voice” to the Other: illiterates, peasants, and residents of favelas, all considered peripheral. The contemporary documentary stands out from those manifestations for its relevant production of stories about class, gender, race of its director. This results from a double movement: the old social actors turn the camera towards themselves, while new actors start to make films. This change is rooted to historical circumstances that would have contributed to the both movements, which were also mutually influenced: the advent of new technologies (allowing democratization of production while providing a more intimate approach, a central mark of the so-called Subjective Turn verified by Beatriz Sarlo) and the deflation of narratives based on rigid sociological paradigms, which lost ground after the fall of the Berlin Wall (and, in Brazil in particular, after the end of the military dictatorship) to more subjective approaches in which the Place of Speech is accentuated. In these productions, the "peripheries" often become new “centers”. We will demonstrate this change in contemporary documentary, mentioning the unavoidable production of Eduardo Coutinho (in his openness to the imagination and the account of the Other) and accentuating its consequences on the representation of indigenous people (approaching the project Vídeo nas Aldeias) and black people in power (especially in Sementes — mulheres pretas no poder (Oliveira and Mariano, 2020).
      • Javier Milei et la tradition politique argentine. Continuité et rupture - Fernando Stefanich accès libre avec résumé avec résumé en anglais
        Autoproclamé libertarien, Milei a mis fin à l'hégémonie kirchnériste qui avait commencée en 2003 avec la présidence de Néstor Kirchner. Il assume ses fonctions le 10 décembre 2023, dans un contexte complexe : le pays traverse une crise importante et la société argentine est profondément divisée. C'est la grieta (la brèche), la frontière invisible qui sépare les Argentins.Dans le présent travail, nous nous proposons d'étudier la polarisation de la société argentine à travers la figure de Javier Milei.
        Self-proclaimed libertarian, Milei put an end to the Kirchnerist hegemony which began in 2003 with the presidency of Néstor Kirchner. He takes the oath of office on December 10, 2023, in a complex context: the country is going through a major crisis and Argentine society is deeply divided. It's the grieta (the gap), the invisible border that separates the Argentines.In this work, we propose to study the polarization of Argentine society through the figure of Javier Milei.
      • Le centre et les périphéries à l'aune de l'esthétique « tremblée » d'Édouard Glissant : une approche artistique et géoculturelle transversale - Mohamed Lamine Rhimi accès libre avec résumé avec résumé en anglais
        Cette analyse apporte un nouvel éclairage sur la dichotomie (Centre/Périphéries), sous le signe de laquelle opère la machine coloniale. Il s'agit de rendre compte de la méthode et de la logique dont Glissant procède pour déconstruire la dialectique qui unit historiquement les dominants et les dominés, les Occidentaux et les périphériques. L'écrivain s'inscrit dans le sillage de Deleuze et Guattari, se revendique des schèmes de « rhizome » et de « l'identité-relation » et met à contribution la poétique baroque pour mettre en place une philosophie archipélique et cultiver une esthétique transversale, l'autorisant à subsumer les différentes communautés et les diverses régions du monde, sous les auspices du vivre-ensemble, loin de toute propension de centralisation monolithique.
        This analysis sheds new light on the Center-peripheries dichotomy, under the sign of which the colonial machine operates. It is about accounting for the method and logic used by Glissant to deconstruct the dialectic which historically unites the dominants and the dominated, Westerners and peripherals. The writer follows in the wake of Gilles Deleuze and Félix Guattari, claims rhizome and identity-relationship schemes and uses baroque poetics with the aim of establishing an archipelagic philosophy and cultivating a transversal aesthetic, authorizing him to subsume different communities and various regions of the world under the auspices of living together, far from any propensity of monolithic centralization.
    • Littératures et imaginaires
      • Les confins au centre : étude de la vitalité de la recomposition identitaire dans La guerra mortal de los sentidos (2002) de Roberto Castillo - Émilie Boyer accès libre avec résumé avec résumé en anglais
        La guerra mortal de los sentidos (2002) de Roberto Castillo, écrivain et philosophe hondurien, raconte l'enquête menée par El Buscador del Hablante Lenca pour trouver le dernier locuteur de la langue autochtone lenca. L'histoire se déroule dans la zone frontalière avec le Salvador, autour de la localité fictionnelle d'El Gual, présentée comme un « antiguo pueblo de indios » et se développe dans une accumulation de personnages et de situations qui transforme cet espace des confins en centre fondamental de la recomposition identitaire d'une société héritière des rapports de force coloniaux. Non seulement la narration transforme la zone en centre d'intérêt international – le Buscador est un linguiste espagnol et les habitants reçoivent la visite d'un ambassadeur états-unien – mais elle se peuple aussi d'« indios » habituellement marginalisés dans l'Histoire de la région. Dans une narration fragmentée et foisonnante, Castillo défie les échelles spatiales, les hiérarchies ethniques et les rapports de pouvoir locaux et mondiaux. La succession de portraits parfois contradictoires de l'insaisissable « Hablante Lenca » conteste par exemple le réalisme de la résurrection utopique d'une forme originelle de la langue lenca et la définition homogène d'une identité autochtone.
        La guerra mortal de los sentidos (2002) written by the honduran writer and philosopher Roberto Castillo, recounts the investigation carried out by El Buscador del Hablante Lenca to find the last speaker of the indigenous Lenca language. The story takes place in the border area with El Salvador, around the fictional locality of El Gual, presented as an “antiguo pueblo de indios” and develops through an accumulation of characters and situations that transforms this space from the periphery into a fundamental center for the identity recomposition of a society that inherited colonial power relations. Not only does the narrative transform the area into a center of international interest – the Buscador is a Spanish linguist and the inhabitants receive a visit from a US ambassador – but it is also populated with characters described as “indios”, usually marginalized in the history of the region. In a fragmented and abundant narrative, Castillo challenges spatial scales, ethnic hierarchies and local and global power relations. The succession of sometimes contradictory portraits of the elusive “Hablante Lenca” challenges, for example, the realism of the utopian resurrection of an original form of the Lenca language and the homogeneous definition of an indigenous identity.
      • Sleep dealer: La profecía de una Tijuana cyberpunk - Miguel Lozano, Armando Navarro, Axel Núñez accès libre avec résumé en anglais
        In this article we study the North American film Sleep Dealer as an atypical case within cyberpunk film production. Few films of this genre attempt to portray the future of Latin American countries. First we review the background of this literary and cinematographic genre. Later we recount the plot of the film to find the cyberpunk tropes within it. Finally, we analyze the production context, especially in view of the border sociocultural situation and its elements found in the film. We conclude that Alex Rivera chose cyberpunk as a genre to criticize the border situation of his present, since the model lends itself particularly well to commenting on the specific situations of the border.
      • Do Canindé ao Complexo do Alemão: uma análise do sentido de ser "favelado" na literatura marginal das periferias da região Sudeste do Brasil - Nathália Rippel, Caroline Belo accès libre avec résumé en anglais
        In Quarto de Despejo (1963), Carolina Maria de Jesus, through an autobiographical work, narrates her experience in the Canindé favela, in São Paulo. Years later, in Complexo do Alemão (2024), @EuaaMalu, in a native digital narrative published on Wattpad, presents the romance between a couple of residents of Complexo do Alemão, in Rio de Janeiro. In this article, we aim to analyze how the pillars of class, race and gender, through approaches and distances in the two texts, construct what it means to be "favelado" in the 1950s when hunger was an obstacle in Carolina's life and, today, when organized crime transforms favela's socioeconomic relations. Starting from the concept of "in-between" (Bhabha, 1998; Santiago, 2000), characterized as the resistance movement of subaltern groups to power, we seek to understand the meanings of "favelado" expressed in marginal literature, considering the temporal leap and the socio-historical changes in the outskirts of the Southeast region of Brazil.
      • Narrar la marginalidad travesti: performatividad de género.s en Las malas de Camila Sosa Villada - Verónica Bernabei accès libre avec résumé en anglais
        The narrative of Las malas is defined at the juncture of literary genres, narrative voices and materialities of bodies (Butler). Sosa Villada's denaturalisation of genre norms is made possible by the contrapuntal dialogue between two narrative strategies, between two narrative voices. Based on the notion of discursive performativity, we will examine how the narrative procedures used to denaturalise the hegemonic norm of bodies in turn allow us to denaturalise and generate new literary values in dialogue with the twentieth-century novelistic tradition that makes up the literary canon.
      • Nouvelle mestiza : une Mexican Gothic comme personnage-territoire à la croisée des genres - Marion Zell accès libre avec résumé avec résumé en anglais
        Gloria Anzaldúa prédisait dès 1987 dans son ouvrage Borderlands/La Frontera l'émergence de « la nouvelle mestiza», une identité à l'intersection des cultures. Cet article étudie, dans une approche comparatiste avec Rebecca de Daphné Du Maurier (1938), l'exploitation de ce personnage-territoire par l'autrice mexico-canadienne Silvia Moreno-Garcia dans le roman d'horreur gothique Mexican Gothic (2020). Plus particulièrement, la question de l'usage des éléments fantastiques comme vecteur d'agentivité y est mise en perspective, avec le détournement des codes classiques du roman gothique européen et du réalisme magique latino-américain. Il s'agit également de noter l'influence d'un contexte social sur la construction identitaire des héroïnes mestizas, placées au centre de l'histoire, et de la critique postcoloniale sur la mise à la marge des personnages britanniques, renvoyés au second plan. La littérature « de l'imaginaire » apparaît, dans Mexican Gothic, comme un terrain liminal de choix entre deux aires socio-culturelles.
        In her 1987 book Borderlands/La Frontera, Gloria Anzaldúa predicted the emergence of the « new mestiza », an identity at the intersection of cultures. This paper takes a comparative approach to Daphne du Maurier's Rebecca (1938) and examines the use of this character/territory by Mexican-Canadian author Silvia Moreno-Garcia in her gothic horror novel Mexican Gothic (2020). More specifically, the use of fantastic elements as a vector of agentivity is put into perspective with the reimagining of the classic codes of the European Gothic novel and the Latin American magic realism. The influence of a social context on the construction of the mestiza heroines' identity, who are placed at the center of the story, and of postcolonial criticism on the marginalization of the British characters, who are relegated to the background, is also highlighted. In Mexican Gothic, the speculative fiction appears to be a liminal field of choice between two socio-cultural areas.
      • Un nikkei peruano español frente a Japón: España, aparta de mi estos premios de Fernando Iwasaki Cauti - Barbara Mauthes accès libre avec résumé en anglais
        This essay aims to analyze how, in España aparta de mi estos premios (2009), the Spanish-Peruvian Nikkei writer Fernando Iwasaki Cauti talks about cultural exchanges between Japan and Spain, as well as about his personal history of a Nikkei, often classified as "Japanese" by the public and engaged in an identity search of which he is critical. It focuses on specific points considered from a formal point of view: the author's play with the successful transfer of the art of flamenco to Japan, the visual play with frames and photographs where cultural transfers from Japan to the Western world are illustrated, before proposing a linear analysis of a extract. It ends with some considerations about the author's self-irony regarding his work as a writer in search of his roots.
  • Mélanges

    • Magical Realism Journey of Juan Rulfo's Images:A Cross-Media Photographic Method for Juan Rulfo's Photographs - Keni Li accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Cet article s'attache à explorer les photographies de Juan Rulfo du point de vue du réalisme magique, un style esthétique littéraire traditionnellement associé à de nombreux romans latino-américains plutôt qu'à la photographie. Tout d'abord, il analyse les possibilités d'appliquer le réalisme magique aux photographies de Rulfo selon trois perspectives distinctes. Ensuite, il examine la manière dont le réalisme magique se manifeste dans certains romans de Rulfo, notamment El Llano en Llamas (1953) et Pedro Páramo (1955). Troisièmement, l'article s'intéresse à l'application du réalisme magique pour analyser les œuvres visuelles de Rulfo. En parallèle, cet article explore la manière dont Rulfo, à travers ses photographies teintées de réalisme magique, exprime son engagement envers les groupes marginalisés et propose une réflexion sur les mémoires individuelle et collective, ainsi que sur l'histoire du Mexique. Cet article a pour objectif de proposer une nouvelle approche transmédia pour l'analyse de la photographie contemporaine et d'inciter le public ainsi que les chercheurs à mieux appréhender la pertinence de la photographie par rapport à d'autres formes médiatiques. De cette manière, la relation entre la photographie et des thèmes tels que l'histoire, la mémoire, la politique, la culture et les paysages peut être mieux appréhendée.
      The essay seeks to explore Juan Rulfo's photographs from a perspective of magical realism, which is a traditional literary aesthetic style traditionally used in many Latin American novels rather than photos. Firstly, the essay analyses the possibilities of employing magical realism in Rulfo's photographs from three perspectives. Secondly, it explores how magical realism is demonstrated in some Rulfo's novels, El Llano en Llamas (1953) and Pedro Páramo (1955). Thirdly, the essay explores how to apply magical realism to analyses of Rulfo's visual work. Meanwhile, this paper will also examine, through the magical realism in his photographs, how Rulfo demonstrates his concern for marginalised groups, his perspectives on issues of individual memory and collective memory, and his reflections on Mexican history. The essay aims to provide a new cross-media analytical method for contemporary photography analysis, while also prompting scholars and audiences to pay closer attention to the relevance of photography to other media. In this way the relationship between photography and history, memory, politics, culture and landscapes can be better understood.