Contenu du sommaire : Vivre le temps
Revue | Terrain |
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Numéro | no 29, septembre 1997 |
Titre du numéro | Vivre le temps |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Revue de presse du numéro 29
Vivre le temps
- Images et usages du temps - Alban Bensa p. 5-18 Alors que les philosophes, d'Aristote à Heidegger, s'échinent à penser la temporalité au sein de leur propre monde, les anthropologues, avec un surprenant aplomb, décident de la nature du temps dans les sociétés lointaines, exotiques : reflet des rythmes sociaux, il sera nécessairement cyclique et répétitif. La généalogie de cette doctrine passe par une lecture de quelques textes princeps, de Durkheim à Lévi-Strauss. Dans le prolongement de ce bref travail critique, il est ici proposé d'appréhender le temps moins comme une "représentation" que comme un effet de la pratique.Images and uses of timeWhereas philosophers from Aristotle to Heidegger have endeavored to conceive of temporality in their world and times, anthropologists have, with surprising self-assurance, decided what time is like in far-off, exotic societies: reflecting social rhythms, time there is necessarily cyclical and repetitive. The genealogy of this "doctrine" runs through a few classical texts, ranging from Durkheim to Lévi-Strauss. This critical review proposes to grasp time less as a cognitive representation than as an outcome of practices.
- Habiter le temps - Jean Chesneaux p. 19-30 A Port-Moresby, capitale de la Papouasie-Nouvelle-Guinée, les "expats" et les miséreux vivent dans des temporalités totalement étrangères les unes aux autres. Mais le temps y est toujours chargé d'incertitude aléatoire, sur fond d'insécurité quotidienne. Les séquelles du passé colonial australien restent nombreuses, l'avenir du "développement", notamment minier, est opaque, et l'on est facilement renvoyé au présent immédiat. Plutôt que la transition superficielle du stone age au jet age, c'est l'imbrication de toutes ces temporalités éclatées qui rend si difficile "d'habiter le 7temps" en Papouasie-Nouvelle-Guinée.Dwelling in time. Port Moresby and its dijointed temporalitiesIn Port Moresby, the temporality of expatriates is completely foreign to that of the poverty-stricken. In the capital of Papua New Guinea, time is always laden with random uncertainty against a backdrop of everyday insecurity. There are many sequelae from the colonial Australian past; and future development (especially in mining) is unforeseeable. Hence, individuals are easily thrown back onto the immediate present. Rather than the superficial transition from the stone to the jet age, the intricate overlapping of all these "disjointed temporalities" makes it hard to "dwell in time" in Papua New Guinea.
- Berlin : mémoires entrecroisées - Emmanuel Terray p. 31-42 En l'espace d'un siècle, cinq régimes politiques et sociaux différents se sont succédé sur le territoire de Berlin : le Berlin impérial jusqu'en 1918 ; le Berlin de la République de Weimar de 1918 à 1933 ; le Berlin du Troisième Reich de 1933 à 1945 ; dans la partie orientale de la ville, Berlin, capitale de la RDA de 1949 à 1989 ; enfin, dans la partie occidentale de la ville à partir de 1945, puis dans la ville réunifiée après 1989, le Berlin qui appartient à la République Fédérale et qui doit en redevenir prochainement la capitale. A chacun de ces régimes correspondent non seulement des institutions, mais aussi des manières de vivre et des visions du monde différentes. Au surplus, le passage d'un régime à l'autre prend chaque fois la forme d'une mutation brusque et s'accomplit le plus souvent dans la violence.Berlin: Intertwined memoriesWithin a century, five different political and social systems have followed each other in the Berlin area: imperial Berlin till 1918; the Berlin of the Weimar Republic from 1918 to 1933; the Berlin of the Third Reich from 1933 to 1945; eastern Berlin as capital of the German Democratic Republic from 1949 to 1989; and western Berlin which, since 1945, has been part of the Federal Republic and, since reunification in 1989, should soon become the capital. Each of these systems had its institutions and, too, its ways of life and world-views. Moreover, the switch from one system to another usually involved violence and has, from one time to the next, been more sudden. Since these systems have left their marks on the city, each new era copes with having to "manage the past" : what remains from the past systems are to be kept or eliminated? how to change what is kept? The various solutions worked out during each era have made Berlin the city of intertwined memories.
- Un temps élastique1 - Stéphane Beaud p. 43-58 Cet article rend compte d'une enquête menée dans un quartier HLM d'une région industrielle de l'Est de la France, auprès de quatre étudiants "de cité" (fils d'ouvriers immigrés, accédant par défaut à l'université). il vise à mettre étroitement en relation le "rapport dominé" aux études et l'élasticité de leur temps vécu. L'observation des rythmes temporels et des "manières d'étudier" des enquêtes fait apparaître les "ratés" du travail d'acculturation scolaire du système d'enseignement contemporain. Leur rapport au temps n'est que l'envers du rapport - enchanté ou désenchanté - aux études et à l'institution scolaire. la désorganisation temporelle vécue lors de l'entrée à la faculté, étroitement liée à la désinstitutionnalisation du temps scolaire, traduit l'intériorisation d'un rapport dominé à la culture légitime.Elastic time. Students from public housing developments and university examsOn the basis of a survey of four students (sons of immigrant workers) who live in a public housing development in an industrialized area in eastern France but who happen to attend university, the "dominated relation" to education is seen to be linked to the elasticity of experienced time. The observation of these young men's rhythms and "ways of studying" sheds light on the "flunkees" resulting from the academic acculturation performed by the contemporary system of education. These young men's relation to time is but the flip side of the enthusiasm for, or disenchantment with, higher education. The temporal disorganization these men experience when they attend university is closely connected with the deinstitutionalization of academic time; it reflects the internalization of a "dominated relation" to the legitimate culture.
- Le temps suspendu - Manuela Ivone Cunha p. 59-68 Le temps est une référence omniprésente de la vie en prison, l'un et l'autre étant parfois assimilés. L'emprisonnement entraîne un changement du rapport à un temps qui devient plus objectivé. Multiforme, ce rapport varie selon les diverses périodisations mises en œuvres par les détenues. Présent, passé et futur deviennent des réalités discontinues. Le passé et le futur n'étant situables que dans la temporalité extra-carcérale, le présent pénitentiaire apparaît comme un temps non progressif, où s'écoule une durée indifférenciée. Celle-ci est scandée non par des unités calendaires en tant que telles, mais par les moments périodiques reliant les détenues à l'extérieur. Le mode d'estimation du temps varie selon les étapes de progression dans la peine, le temps vécu semblant se contracter ou se dilater. Mais si le temps en prison est perçu comme problème, c'est parce qu'à l'extérieur, le monde change à un autre rythme.Suspended time. Rhythms and duration in a Portuguese prisonTime is an omnipresent reference in prison. Incarceration changes the relation to time, the latter becoming more objective. This many-sided relationship varied depending on the "periodization" made by the inmates studied in a prison for women in Portugal. Present, past and future became discontinuous realities. Since past and future could be located only in a temporality outside the prison, the penitentiary present became a nonprogressing time through which an undifferentiated duration flowed. This duration was marked not by calendar units as such but by periodical moments relating inmates to the outside. The way of estimating time depended on the phase in the prison sentence; and time was experienced as expanding or contracting. Time in prison was perceived as a problem because the world changes at another rhythm outside the penitentiary.
- L'instant et l'éternité - Marlène Albert-Llorca p. 69-82 Le marché actuel ouvre aux femmes la possibilité d'acheter (ou de se faire offrir) à la fois des bijoux fantaisie et des bijoux de prix. La préférence accordée aux uns ou aux autres ne tient pas seulement à des raisons économiques ou à une stratégie de distinction sociale ; elle est également liée à la valorisation de leur rapport au temps. Légers et fragiles, les bijoux fantaisie sont associés à l'idée de frivolité, d'inconstance et c'est pourquoi ils sont portés préférentiellement par les jeunes filles. Les vrais bijoux, en revanche, sont destinés à cristalliser l'identité de l'individu et ce qu'elle doit à celle de ses ascendants.A moment and eternity. Jewelry in women's livesThe contemporary marketplace provides women with the chance to buy (or be offered) novelty as well as high-priced jewelry. The preference for one of these two sorts depends not only on monetary factors or a strategy of social distinction but also on the valued relation to time that the jewelry represents. Novelty jewelry, light and fragile, is associated with the idea of frivolity and inconstancy. For this reason, mainly young girls wear it. Real jewels are intended to crystalize the woman's individual identity and represent what she owes to her forebearers.
- L'oubli des morts et la mémoire des meurtres - Anne-Christine Taylor L'"historiologie" jivaro secaractérise par un traitement discursif séparé de l'expérience du changement, liée aux rapports avec d'autres cultures, et de l'histoire "interne" organisée par une logique de la vengeance. L'histoire-processus, conçue comme analogue au vécu de la maladie, est prise en charge sous un forme déchronologiqée par les énoncés rituels thérapeutiques, tandis que les autobiographies guerrières retracent l'histoire linéaire de la destinée individuelle. Ces récits mettent en jeu une relation complexe entre l'oubli volontaire des morts, condition pour la reproduction des potentialités d'existence, et la perpétuation de leur souvenir dans les narrations de leurs ennemis. C'est la logique de cette configuration singulière de rapports au passé que cette contribution vise à éclairer.Forgetting the dead and remembering the murdered. Experiences of history among the jivaroJivaro "historiology" is characterized by separate discourses for the experience of change (which is related to relations with other cultures) and for "internal history" (which is organized following a rationale of vengeance). A "dechronologized" form of therapeutic ritual statements is used for the process of history, conceived in analogy with the experience of sickness, whereas warriors' autobiographies recount the linear story of individual destinies. These tales play on a complex relation between voluntarily forgetting the deceased (a condition for reproducing the potentialities of existence) and perpetuating their memory in the narration made by their enemies. Light is shed on the "logic" in this particular pattern of relations with the past.
- Images et usages du temps - Alban Bensa p. 5-18
Repères
- Dire, chanter et faire - Anne-Marie Losonczy p. 97-112 L'approche ethnologique de ces deux poèmes-chants, piliers de la représentations hongroise de la "patrie", met en question l'association traditionnelle du patriotisme au nationalisme. Le lien d'appartenance patriotique y apparaît comme constituant une réalité symbolique relativement autonome, irréductible au religieux et au politique par le caractère hybride, protéiforme et fragmenté de sa symbolique, par son ancrage dans un référent spatial qui enjambe les frontières étatiques et les modèles de légitimation historiques et par son enracinement dans un stock commun centre-européen interethnique de symboles et de modes de ritualisation de la "patrie" comme espace virtuel et catégorie de lien.Say, sing and do. Constructing the homeland through the Hungarian national anthem and "The Exhortation"The ethnological approach to two poems-songs that are the mainstays of Hungarian conceptions about the homeland, inquires into the traditional association of patriotism with nationalism. In these songs, which are both mythical stories condensed for various ritual uses and reservoirs of spatial and bodily metaphors related to the community in question, the patriotic bond seems to form a relatively autonomous symbolic reality that cannot be reduced to the religious or political spheres given: this bond's hybrid, fragmented, infinitely variable symbolism; its moorings in a spatial referent astride national borders and historical models of legitimation; and its roots in a common, central European interethnic stock of ritual forms and symbols about the homeland as a virtual space and a category of bonds.
- Les jardins de la nostalgie - Sylvie Nail p. 113-126 L'Angleterre est souvent associée à ses jardins, en particulier ceux des grandes propriétés foncières qui émaillent la campagne. Ils sont évocateurs à la fois d'une esthétique spécifique et d'un mode de vie traditionnel. Pourtant, une analyse des processus par lesquels les jardins historiques ont peu à peu acquis leurs lettres de noblesse révèle que leur transformation en emblèmes nationaux ressort d'une stratégie récente, destinée à assurer la stabilité et la cohésion sociales à l'intérieur du pays tout en donnant à voir au monde une certaine image de l'identité nationale. L'évolution de la sauvegarde du patrimoine que constituent les jardins historiques permet de saisir les enjeux et de percevoir le politique derrière l'horticole.The gardens of nostalgia. How the English garden has become a national heritageEngland is very often associated with its gardens, particularly those of the country houses dotting the English countryside. They conjure up both a certain idea of garden style and a traditional way of life. However, on closer analysis, it appears that historic gardens have only recently gained their reputation of national emblems, through the careful workings of a strategy which aims at ensuring cohesion and social stability within the country while conveying a certain image of national identity to the rest of the world. The evolution in the protection of the heritage of gardens allows a glimpse of what is at stake, i.e. politics behind horticulture.
- Du tablier aux vêtements fendus - Danièle Dossetto p. 127-138 Constitutif de la plupart des costumes régionaux, le tablier est un symbole de vertu féminine : voilà l'arrière-plan sur lequel se détache le costume sans tablier de la contrée d'Arles (fin XIXe-début XXe siècle), qui concentre cependant sur sa partie haute plusieurs signes de qualités morales. La jupe elle-même porte un symbole sexuel avec une ouverture en "catonière" (chatière) dont l'étude appelle la confrontation avec d'autres ouvertures de vêtements féminins (jupes d'autres espaces vestimentaires, chemise). Mais la boucle est bouclée quand il apparaît que les connotations en jeu sont contrebalancées par un symbolique panneau de jupe nommé "tablier". Les faits examinés se réunissent autour de l'idée que les vêtements en question participent de la portion de corps couverte sans que la proximité vêtement-corps soit déterminante. L'étude d'ethnologie symbolique proposée s'appuie principalement sur des données d'ordre lexical et une analyse technologique.From the overgarment to garments with openings. A Provencal contribution to a study of appearancesThe overgarment (in particular aprons), the basis of dress in many regions, symbolized feminine virtue. Against this background arose, in the Arles area of France during the late 19th and early 20th centuries, a dress that, though not having any apron, nonetheless concentrated in its upper part several signs of moral qualities. The skirt itself bore a sexual symbol with a catonière opening, which should be compared with other openings in women's dress. But it was back to start when a symbolic skirt panel (called a tablier) came to counterbalance the aroused connotations. Underlying these facts is the idea that, although the garment in question was involved in the part of the body being covered up, the proximity between body and dress was not a determinant. This study in symbolic ethnology is mainly based on lexical data and an analysis of techniques.
- Pour une anthropologie comparée des rituels contemporains - Albert Piette p. 139-150 Le rituel a été et reste un des gros enjeux théoriques et empiriques de l'ethnologie. Entre les discours indigènes et les définitions scientifiques, la question de l'identification du rituel reste problématique. A partir de l'hypothèse que le rituel désigne un cadre contextuel spécifique, cet article se propose un double objectif. D'abord, de rencontrer une ensemble de chercheurs américains peu connus, en tout cas peu utilisés en France (Bateson, Turner, Babcock, Stewart, Mac Aloon, Schechner et aussi Goffman), dont l'œuvre stimule un ensemble conceptuel très heuristique pour la compréhension du rituel comme jeu fictionnel. Ensuite; d'esquisser un cadre analytique en vue d'une anthropologie comparée des grands "rituels" contemporains, qu'il s'agisse de la messe ou du match de football.For a comparative anthropology of ritual: Becoming acquainted with "Batesonians"Ritual and ceremony have been, and still are, one of the major empirical and theoretical issues in ethnology. From native "discourses" to scientific definitions, identifying a ritual still raises problems. Under a hypothesis that refers ritual to a specific contextual framework, two objectives are pursued. First of all, to introduce a group of American researchers whose writings are not well-known or, at least, not much referred to in France (Bateson, Turner, Babcock, Stewart, MacAloon, Schechner and Goffrnan) - these works stimulate a very heuristic conceptual approach to understanding ritual as a fictional game. Secondly, to sketch an analytical framework for a comparative anthropology of major contemporary rituals, ranging from masses to football games.
- Dire, chanter et faire - Anne-Marie Losonczy p. 97-112