Contenu du sommaire : Humour et médias. Définition, genres et cultures

Revue Questions de communication Mir@bel
Numéro no 10, 2006
Titre du numéro Humour et médias. Définition, genres et cultures
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Dossier. Humour et médias. Définition, genres et cultures

    • Humour et médias - Claude Chabrol p. 7-17 accès libre
    • Des Catégories pour l'Humour ? - Patrick Charaudeau p. 19-41 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Il existe une importante littérature sur la question de l'humour, tant dans la tradition rhétorique que littéraire et stylistique, sans compter les écrits dans les domaines philosophique et psychologique. À passer en revue ces écrits, on est frappé par leur justesse, mais en même temps, en les confrontant, par les contradictions entre certaines définitions (particulièrement sur l'ironie), ou par leur flou au point de ne plus pouvoir déterminer ce qu'est l'humour. L'article reprend cette question en proposant une catégorisation des faits humoristiques selon un certain nombre de paramètres issus de l'analyse du discours, catégorisation qui a servi de base à un travail d'analyse comparée entre les faits humoristiques dans les contextes culturels français et espagnols.
      It does exist a large literature on the question of humour, in the rhetoric as much as in the literary and stylistic traditions, without taking into account writings from the philosophical and psychological worlds. As we read through these writings, we are struck by their accuracy, and at the same time the contradictions between some of the definitions (in particular about irony), or their haziness, up to the point that no one is able to determine what humour is. The article deals with this question, offering a categorisation of humoristic facts according to a number of parameters from the discursive analysis categorisation used as a basis to a comparative analysis work between humorous facts in French and Spanish cultural contexts
    • De l'humour dans les dessins de presse - Anne-Marie Houdebine-Gravaud, Mae Pozas p. 43-64 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Ici, il s'agit d'étudier le fonctionnement du dessin de presse en justifiant cette dénomination eu égard à celle de caricatures. Tout d'abord, sa grammaire, c'est-à-dire sa relation discursive avec le texte journalistique (en relais ou en différé), puis son mode de signifiance, et ce, au regard de ses constituants plastiques et thématiques (contenus, situations, cibles, actants concernés). Sont dégagés les effets produits allant d'une légère dérision à une mise en cause idéologique nettement plus critique – sarcastique – qu'on peut qualifier d'humour noir. Ainsi le parcours interprétatif témoigne-t-il de la méthode sémiologique utilisée. L'analyse s'appuie sur un corpus de 35 dessins de presse extraits, en octobre et novembre 2001, de journaux français et espagnols traitant du 11-Septembre et de ses suites.
      The paper is a study of the functions filled by newspaper drawings, a label which may be justified with respect to the notion of caricatures. The contribution first examines the drawing's grammar : its discursive relationship with the newspaper text (directly or indirectly present). It goes on studying how drawings produce meanings. This is qualitatively assessed through its plastic components and its themes (study of its contents, situations, targets, concerned actants). Then we show what effects result from these drawings. Such effects range from a soft banter to a more critical (sarcastic) ideological questioning that may be referred to as black humour. The interpretative process reflects the semiologist's method used. The analysis is based on a sample of 35 newspaper drawings culled during October and November 2001 from several French and Spanish newspapers dealing with September 11th and its aftermath.
    • Le traitement humoristique des personnalités politiques dans les Talk-Shows français - Guy Lochard p. 65-79 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Dans les années 90, on a assisté en France à une multiplication, sur les écrans de télévision, de programmes hybrides et ambivalents dans lesquels les hommes politiques sont l'objet in praesentia de traitements humoristiques portant sur des domaines et des thèmes jusque-là préservés. C'est à un examen de ce nouveau type d'interlocutions médiatiques que cet article est consacré. Il examine les dispositifs conversationnels mis en place, les thèmes et cibles ainsi que les procédés à l'œuvre. Ainsi aboutit-il au repérage de deux grandes formes de logiques humoristiques, la première s'orientant vers de véritables constructions/déconstructions argumentatives remettant en cause le cadrage non sérieux des situations interlocutives concernées, la seconde pouvant se dégrader en une véritable énonciation insultante. Complémentaire des autres contributions du dossier, l'article est cependant sous-tendu par une réflexion plus spécifique sur les contraintes du média télévisuel (les horaires de programmation notamment) et les formes de reconfiguration des procédés humoristiques qu'elles imposent.
      In the mid-nineties France, we noticed an increase of hybrid and ambivalent TV programs in which politicians in praesentia are subject of a humorous presentation which concerns newly unpreserved spheres and themes. The article examines this new type of media way of presenting politicians. It focuses on targets, topics and conversational means as well as proceedings at stake. The study raises two main types of humorous logics : one deals with actual argumentative constructions/deconstructions questioning the non serious framework of inter locutive situations concerned ; the other one can deteriorate into a proper abusing statement. The article is complementary to the other contributions, while offering a more specific thinking on TV media constraints (such as programme timing) and required reshaping forms of humorous proceedings.
    • L'humour dans la chronique de la presse quotidienne - Manuel Fernandez, María Dolorès Vivero García p. 81-101 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Dans le cadre d'une étude sur l'humour dans les médias, cette contribution se propose d'appliquer un outil d'analyse défini en commun sur un genre discursif présent en France et en Espagne : la chronique dans la presse écrite quotidienne. Il s'agit de dégager les composantes de l'humour et les différences repérables entre les deux contextes culturels. L'observation des thèmes retenus montre la prédominance des pratiques sociales relevant de la sphère publique, même si une certaine liberté thématique n'exclut pas de traiter de la sphère privée ou même des contraintes de la nature. Les positionnements énonciatifs montrent que la chronique française procède avant tout par ironie (propos explicite valorisant, position implicite dévalorisante), là où l'Espagne privilégie le sarcasme (propos explicite amplifiant une position implicite dévalorisante). La plaisanterie (absence de position énonciative repérable) – plus rare – est plutôt présente dans les journaux marqués à droite. En Espagne, la représentation d'une réalité humoristique se fait par l'insolite (faire se rencontrer deux univers disjoints par une logique forcée trans-sens), alors que la France privilégie le paradoxe. Enfin, la visée humoristique est généralement critique (humour utilisé comme stratégie persuasive au service de la mise en cause de la cible). La visée ludique (humour comme finalité discursive dominante) n'est pas absente, elle se rencontre principalement dans les journaux identifiés idéologiquement à droite. Cette étude permet de jeter les bases d'une analyse d'un phénomène complexe comme peut l'être l'humour. Elle permet également de mettre à jour les différentes formes d'humour propres à des contextes culturels et linguistiques différents, et relatives à l'identité de partenaires différents.
      By studying humour in newspapers, the article aim is to apply a common analysis tool on a discursive type found both in France and Spain : the daily press column. The idea is to point out humorous components and evident differences between the two cultural contexts. The examining of chosen themes shows the predominance of social observances from the public sphere, even if a measured thematic liberty does not exclude studying the private sphere or the nature constraints. In enunciative positioning, French columns show ironical writings when Spanish ones are more sarcastic. If amusement appears, it is mostly in conservative newspapers. While Spanish reports describe a humorous reality in an unwonted way, French ones prefer using paradox. The humorous sighting is usually to criticize target. The amusement sighting is also present while mostly in the conservative press again. This study allows to lay the basis for analysing a complex phenomenon such humour. It also shows up various types of humour specific to cultural and linguistic contexts, and, related to different kinds of social interactive partners.
    • Les stratégies humoristiques dans le discours publicitaire - Jean-Claude Soulages p. 103-118 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Le discours publicitaire contemporain s'affiche tout autant comme un espace de circulation de significations et de valeurs que comme un prescripteur de biens de consommation. Cette singularité s'explique en grande partie par sa double finalité, capter l'attention, mais aussi remplir une visée factitive et persuasive, qui se doit de demeurer en retrait, si ce n'est d'être totalement occultée. Le poids de ces contraintes permet d'expliquer le recours de plus en plus fréquent aux stratégies humoristiques. En misant sur la complicité et l'empathie, le publicitaire s'attache à construire ce qui se donne comme une communauté discursive d'appartenance. Plus que le produit ou la marque, c'est surtout la performance discursive du publicitaire qui est mise en avant. Or, derrière un positionnement systématiquement ludique, les cibles désignées, ainsi que les thématiques convoquées, révèlent un terrain de confrontation et de conflit débouchant sur la production d'une série d'énoncés critiques ou bien cyniques, voire destructeurs par rapport à certaines valeurs sociétales.
      The contemporary advertising speech appears as much as a space for the circulation of meanings and values as a prescriber of goods. This peculiarity is mainly explained by its double aim : catching the eye ; filling a factitive and persuasive goal which has to remain in the background if not completely concealed. The weight of these constraints explains the increasing appeal to humorous strategies. While looking for complicity and empathy, the advertiser endeavours to build a discursive community of membership. The advertiser's discursive performing is first exposed, more than the product and mark. Yet, behind the systematically amusement positioning, designated targets and convened themes reveal a ground of confrontation and conflict, leading and producing a spell of critical or even cynical statements, and even destructive as regards some social values.
    • Des « Humours » du Discours Publicitaire - Montserrat López Díaz p. 119-134 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Très prisé par la publicité actuelle, l'humour s'avère un moyen privilégié de tenter de persuader plus facilement les destinataires potentiels. Il consiste en un procédé énonciatif, producteur d'une anomalie, se manifestant en dehors des normes linguistico-communicatives, logiques ou sociales qui, pour être pris en considération, doit susciter plaisir et connivence chez le récepteur prédisposé au sérieux et au bon sens et contraint par la réalité. Saisi dans ses trois fonctions – ludique, cynique et critique –, l'humour se localise sur une échelle allant respectivement du jeu innocent et gratuit jusqu'à la provocation exclusivement destructrice et à la critique accusatrice qui essaie, pour un bref instant, de construire un monde moins imparfait.
      Humor, being highly appreciated by current advertising, is considered a good way to easily convince potential receivers. It consists of a discursive proceeding, which produces an anomaly that happens outside linguistic, communicative, logic or social norms. In order to see this anomaly positively, it must produce pleasure and complicity with the receiver, who is predisposed to seriousness and common sense, and compelled by reality. Considering its three functions -amusement, cynicism and criticism-, humor lies on a scale going from innocent and gratuitous joke to exclusively destructive provocation and accusing criticism. The latter tries, only for a time, to construct a less imperfect world.
    • Enquête psycho-langagière sur les effets de l'humour en publicité - Claude Chabrol, Pierre Vrignaud p. 135-156 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      L'enjeu de cette contribution était de réunir les apports des sciences du langage et de la psychologie sociale de la communication persuasive afin d'évaluer les effets des stratégies humoristiques en réception. Pour ce faire, nous avons conçu un plan d'enquête qui cherchait à mettre en évidence les effets des visées d'effets de connivence – ludique, critique et cynique –, croisées avec une variable opérationnalisant la « familiarité/non-familiarité » liée au contrat de lectorat. Trois groupes indépendants de 25 sujets réagissaient à un ensemble de quatre publicités humoristiques. Deux d'entre elles correspondaient à des publicités françaises largement diffusées, deux autres à des publicités espagnoles, non connues de nos sujets, ce qui permettait de tester l'effet du facteur « familiarité culturelle ». Les limites des résultats quantitatifs (analyse de variance pour un plan à mesures répétées) nous ont conduits à faire une analyse qualitative des données. La variabilité interindividuelle dans les groupes face aux stratégies humoristiques pourrait être liée à l'interaction des variables sémiotiques et psychologiques.
      Our first aim was to bring together the contributions of language sciences with the social psychology of persuasive communication, to assess effects of humoristic strategies on media reception proceedings. In this way, we elaborated an investigating plan, that ought to assess effect of variables of connivance effects – amusing, critical, cynical – mixed with a variable operating « familiarity/non-familiarity » linked up with the normative scheme. Three separate groups of twenty five subjects reacted to four adverts put together. Two were very well known French adverts, while two others Spanish ones unknown from the subjects. The situation allowed us to test the effect of the « cultural familiarity » factor. The quantitative results limits (variable analysis for a plan at repeated measures) led us to do a data qualitative analysis. The inter individual variability in the groups faced to humoristic strategies could be linked to the interaction of semiotic and psychological variables.
    • Humour and the Media - Claude Chabrol accès libre
  • Échanges

    • Sujets sociaux et médias : débats et nouvelles perspectives en sciences de l'information et de la communication - Didier Courbet, Marie-Pierre Fourquet-Courbet, Claude Chabrol p. 157-179 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Depuis quelques années, le nombre de publications consacrées aux sujets sociaux dans la communication médiatique augmente en France. Nous montrons, qu'à condition de l'associer à un contexte sémiotique et pragmatique, la psychologie sociale contribue, au sein des Sciences de l'information et de la communication (SIC), à accroître les ressources théoriques et l'éventail des méthodologies, tout en garantissant, sur le plan épistémologique, une démarche de construction des connaissances rigoureuse. En répondant à certaines critiques adressées à cette discipline et en montrant sa complémentarité avec la sociologie et l'ethnographie des médias, nous indiquons quelques perspectives de recherche ouvertes par l'approche psychosociale de la communication médiatique en SIC, notamment dans les études de réception.
      For a few years, there has been a growing number of publications on social psychology of media in France. We show that in the SIC academic world, the social psychology contributes to increase the theoretical resources and the range of methodologies, while guaranteeing a rigorous construction of knowledge at an epistemological level. Answering criticizes addressed to this discipline area and showing its complementarity with sociology and ethnography of media, we indicate some research perspectives opened by the psychosocial approach of media, especially in the reception studies.
    • Pour une critique des Médias en temps de Conflit ? (2) - Béatrice Fleury, Jacques Walter p. 181-195 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      À partir des contributions de Patrick Champagne, Estrella Israel Garzón, Michael Palmer, Claire Gabrielle Talon, Jean-François Tétu, fournies en réponse à l'entretien avec Daniel Dayan, mené par Béatrice Fleury et Jacques Walter (Questions de communication, 8, 2005), cet article met en relief les facteurs et théories convoqués pour analyser le passage qui s'opère entre l'événement et sa mise en forme. Ce qui sera fait tant en examinant le lien entre discours politique et contraintes professionnelles qu'en s'attachant aux transformations des préoccupations sociales. Ceci est d'autant plus caractéristique que, dans ces « Échanges », s'expriment des chercheurs qui, tout en étant de traditions disciplinaires et/ou culturelles différentes (schématiquement, ils se rattachent à deux pôles : l'un proche de la sociologie, l'autre de la science politique, en empruntant – plus ou moins – à l'analyse de discours lato sensu), s'intéressent au même objet. On constatera alors que, selon l'angle choisi par l'analyste, les conclusions proposées sont contrastées.
      From the contributions of Patrick Champagne, Estrella Israel Garzón, Michael Palmer, Claire Gabrielle Talon and Jean-François Tétu in response to Daniel Dayan's interview led by Béatrice Fleury and Jacques Walter (Questions de communication, 8, 2005), the article enlightens factors and theories invoked to analyse the gap between the event and its shaping. This will be done as much as with the examining of the link between political discourse and professional constrainsts as with the study of the changes in social concerns. That is all the more specific that, in these "exchanges", researchers express themselves while being from different cultural and/or disciplinary traditions (schematically, they depend from two poles : one closed to sociology, the other from social science, while using -more or less- the discourse analysis lato sensu) and at the same time interested in the same object. One notes that, according to the angle of approach chosen by the researcher, the suggested conclusions are contrasted.
    • À propos du Champ Journalistique - Patrick Champagne p. 197-210 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Patrick Champagne reprend plusieurs points de l'interview de Daniel Dayan par Béatrice Fleury et Jacques Walter, publiée dans Questions de communication (8, 2005). Ce « dialogue » conduit l'auteur à rappeler certaines des conditions fondamentales devant présider, selon lui, à l'analyse scientifique du champ journalistique. La réflexivité du chercheur, ainsi que la conscience de la relation qu'il entretient à son objet, sont cruciales dans l'étude du champ journalistique et de ses productions. Face à un objet commun, tout en étant chargé d'enjeux politiques et sociaux spécifiques, il convient de garder cette distance chère aux ethnologues, qui, seule peut garantir la portée scientifique de l'analyse. Prenant appui sur de nombreux exemples, souvent issus de ses propres recherches, l'auteur rappelle que le journalisme est bien un champ et que l'information est le résultat d'une lutte des représentations différenciées, sans occulter le fait que certaines de ces représentations s ont plus légitimes que d'autres et qu'ainsi elles ont plus de force. En effet, l'information est une coproduction, à laquelle contribuent le champ journalistique mais aussi (et peut-être surtout) les champs économique et politique.
      Patrick Champagne comes back to several points from Daniel Dayan's interview realised by Béatrice Fleury and Jacques Walter, published in Questions de communication (8, 2005). This “dialogue” leads the author to recall some fundamental conditions that have to govern, according to him, the scientific analysis of the journalistic world. The researcher's reflexivity, as well as the conscience of the relation he has with his object of study, are crucial in the analysis of the journalistic world and its productions. Face to the same object, loaded of specific social and political stakes, one has to keep this distance well known by the ethnologists, which, alone, can guarantee the scientific bearing of the analysis. Leaning on many examples often taken from his own researches, the author remins us that journalism is well a field and that information is the result of a differentiated representation struggle, without concealing the fact that some of these representations are more legitimate than others, and thus have more strengh. Indeed the information is a coproduction, to which the journalistic world as well as (and perhaps above all) the economic and political world contribute.
    • L'intra-médiation dans le conflit au Proche-Orient - Estrella Israel Garzón p. 211-223 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      L'intra-médiation désigne les pratiques journalistiques visant à construire une représentation polarisée autour des points de vue de la victime et de l´agresseur. Ce mécanisme d'étiquetage est rendu visible par les gros titres et les images chocs. Dans le cas du conflit au Proche-Orient, ce processus se fonde sur un modèle interprétatif qui perdure, et se situe dans un contexte de globalisation médiatique. Par exemple, la perpétuelle distinction entre antisémitisme et antisionisme entraîne une vision négative des Juifs ou des Israéliens. Plus largement, on peut supposer que le traitement médiatique accordé aux colons et aux miliciens, au drame de Tali Hatuel, aux comparaisons récurrentes avec la Shoah, aux caricatures à propos du comportement du gouvernement israélien, en particulier Ariel Sharon, exerce et produit des effets sur l'opinion publique.
      The intra mediation means the journalistic uses aiming to build a representation polarized around the victim's and the aggressor's point of view. This mechanism of labelling is made visible by the banner headlines and the shocking images. In the Middle East conflict case, this process is based on an interpretative model which lasts while located in a context of media globalisation. For example, the constant distinction between anti-Semitism and anti-Zionism leads to a negative view of the Jews or Israelis. On a larger scale, we can suppose that the media treatment and images of the colonists and the militias, the Tali Hatuel case, the recurrent comparisons with Shoah, the Israeli government behaviour caricatures, especially Ariel Sharon, represent and produce effects on public opinion.
    • Lecture de Daniel dans la Fosse aux Lions - Michael Palmer p. 225-233 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      L'acuité du regard de Daniel Dayan conduit à penser autrement la couverture de l'actualité internationale par les médias. Un texte se lit en contexte. Ici, on lit, ou relit, la contribution de Daniel Dayan (Questions de communication, 8, 2005) pendant que l'on relit des textes anciens sur la couverture du conflit israélo-palestinien et les questions liées à l'Islam. On le fait aussi pendant que les médias internationaux couvrent la confrontation entre Israël et le Hezbollah, au cours l'été 2006. Ce qui n'est pas sans conséquence sur le propos.
      The acuity of Daniel Dayan's view leads to think differently the media coverage of international current events. A text is read in context. Here, one reads, or re-reads, Daniel Dayan's contribution (Questions de communication, 8, 2005) as one reads again ancient texts on the coverage of the Israelo-Palestinian conflict and the questions related to Islam. One also does this in the same time as the international media cover the confrontation between Israël and the Hezbollah at the time of the summer 2006. That is not without consequence on the matter.
    • Europe/Proche-Orient - Claire Gabrielle Talon p. 235-246 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      La couverture du conflit israélo-palestinien par la télévision française a révélé les impasses d'une pratique sclérosante de l'objectivité, conçue comme un moyen de neutraliser les oppositions. Mais, être objectif n'implique pas de dépassionner le débat. Plutôt que la négation des points de vue, l'objectivité ne doit-elle pas être pensée comme la confrontation des opinions, la mise en scène des antagonismes ? Car si les médias ne doivent pas pécher par hybris, ils n'ont pas non plus pour fonction d'évacuer les passions. À l'heure de la création des grandes chaînes internationales à « point de vue », choisir de repousser l'actualité proche-orientale aux marges de l'information télévisée, c'est à la fois prendre le risque d'aggraver la fracture médiatique entre le degré de politisation des opinions publiques, d'un bord à l'autre de la Méditerranée, mais aussi faire un choix politique. Car la question de la place du conflit israélo-palestinien à la télévision française est aussi celle de la place de la France au Proche-Orient.
      The way French TV covered the Middle East current affairs during the second intifada revealed a weakness in their understanding of objectivity. As a matter of fact, French media often practice objectivity as a way to soften passions and neglect opinions, rather than a mean to confront two opposing views into a debate. For though media have to be neutral, they should not throw out emotions and feelings. When "oriented" global news channels with a point of view are growing in the whole world, should we really lower Middle East news coverage on European TV? Besides the fact that this choice involves a strategic outlook on the role Europe could play in the Middle East conflicts, it might also be dangerous, considering the media gap increasing fast between European and Middle Eastern public opinions.
    • Pour une Critique des Médias - Jean-François Tétu p. 247-262 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Écrite en écho au texte de Daniel Dayan (2005), cette contribution repose sur l'analyse de la couverture, par la presse écrite française, de la seconde Intifada (2000-2002) et de la guerre au Liban (juillet-août 2006). Elle tente de mettre en lumière les répétitions et stéréotypes qui, dans la presse, opposent les civils (palestiniens puis libanais) aux soldats (israéliens) et absolvent les victimes de toute responsabilité attribuée, d'abord, au seul État israélien, avant que le terrorisme ne vienne brouiller les cartes. Mais l'image du militaire, omniprésente, tend à occulter celle du terroriste, si bien que la compassion, instaurée comme figure centrale du récit, empêche la compréhension du conflit. S'appuyant sur des effets de réel, elle ne cesse de dramatiser un conflit interminable qu'elle semble avoir renoncé à expliquer.
      To echo Daniel Dayan's text (2005), the contribution analyses the French newspapers' coverage of the second Intifada (2000-2002) and the Lebanese war (July-August 2006). The work tries to highlight the rehearsals and stereotypes which oppose civilians (Palestinians then Lebanese) to soldiers (Israeli) in the press and absolve the victims of any kind of responsibility, at first attributed to the only Israeli State, before terrorism comes to blur cards. But the serviceman's omnipresent figure tends to darken the terrorist one, up to a point that the condolence established as a central figure of the story, refrains from understanding of the conflict. Leaning on effects of reality, this condolence goes on dramatizing an endless conflict while showing no more signs of explanation.
  • Notes de recherche

    • Les Choses et la Critique Journalistique - Dominique Bertelli p. 263-276 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      À partir d'un large corpus de comptes-rendus de presse des premiers romans de la rentrée littéraire de 1965, la spécificité de la réception des Choses (Georges Perec) est étudiée dans une perspective contextualiste et non essentialiste. Ainsi deux points connexes sont-ils abordés : comment l'exceptionnelle mobilisation de l'agenda critique dont bénéficie le roman n'est-elle objectivable, d'une part, qu'à la condition de resituer la position très menacée dans le champ éditorial en cet automne 1965 de la collection qui l'accueille et, d'autre part, d'apprécier la teneur paraphrastique d'un récit qui s'inscrit de manière exemplaire dans l'horizon d'attente de la critique journalistique contemporaine ; comment le débat littéraire tourne-t-il à l'instrumentalisation du roman et à la polémique idéologique autour du welfare capitalism, polémique qui va informer l'ensemble des recensions critiques, à la faveur d'une situation très concurrentielle dans le champ journalistique entre Le Nouvel Observateur et L'Express.
      From a large corpus of press reports on first novels of the 1965 litterary coming out, the specificity of the welcoming of Choses (Georges Perec) is studied within a non essentialist and contextualist perspective. Thus two connected points are exposed: how the exceptional mobilisation of the critique agenda which profits to the novel is not objectivable, first, to the condition of the re-examining of the position of the collection in danger in the publishing world at the time of Autumn 1965 while, second, the appreciating of the paraphrastic content of a narrative as a exemplary part of the contemporary journalistic critique's waiting horizon; how does the literary debate run towards an instrumentalisation of the novel and ideological polemics around welfare capitalism - polemics which will inform the whole of critical inventories to the favor of a very competitive situation in the journalistic world between Le Nouvel Observateur and L'Express.
    • L'Histoire des Sciences de l'Information et de la Communication - Robert Boure p. 277-295 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      À quoi peut donc bien servir l'histoire des sciences de l'information et de la communication ? C'est à cette question que cette chronique tente de répondre à travers deux chapitres publiés dans deux numéros successifs de Questions de communication. Ce premier chapitre, consacré aux histoires disciplinaires, aborde tour à tour les histoires construites « spontanément » par les chercheurs eux-mêmes, et l'histoire officielle, lisible notamment à travers les prises de position des instances légitimes de cette discipline.
      What could be the use history of Communication and Information Science be useful ? This is the question to which the article tries to answer in two chapters published in two consecutive Questions de communication issues. This first one, on disciplinary histories, deals with both the histories « spontaneously » built by researchers themselves and the official history, legible in particular throughout stand takings of the legitimate social authorities of the discipline.
    • « La séquence des téléspectatrices » - Marlène Coulomb-Gully p. 297-318 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      L'étude porte sur la médiatisation télévisuelle de la Journée internationale des femmes. Elle met en valeur le clivage entre les chaînes privées qui relaient fort peu un événement leur semblant propre à faire fuir l'audience, et les chaînes publiques qui s'en saisissent pour faire œuvre pédagogique et réfléchir au statut des femmes dans la société. Globalement, le traitement est alors consensuel et « politiquement correct », les agendas politique et médiatique convergeant dans la dénonciation des inégalités dont les femmes sont victimes ; la question du foulard et de la place des femmes dans la culture musulmane mobilise une part importante des interventions, légitimant le mouvement « Ni Putes Ni Soumises » comme interlocuteur principal. La dernière partie de l'étude porte sur la représentation des femmes, sujets et objets de discours, dans les émissions programmées à cette occasion. Pointant la tentative de « récupération » dont l'événement est l'objet de la part des annonceurs, l'article conclut sur le risque de voir cette Journée dévoyée de ses objectifs initiaux.
      This paper makes a systematic qualitative analysis of French television coverage of International Women's Day on March 8, 2005. It highlights the divergence between commercial channels, almost silent on the subject, and state-owned channels, which use IWD to examine the status of women in French society. In the latter case, political and media agendas converge to provide « politically correct » coverage, denouncing the inequalities suffered by women in politics and in their professional and private lives. The 2005 coverage of IWD in France also focuses on the issue of Islam, due to the recent law forbidding the wearing of religious insignia in schools. It is because of this issue that the neo-feminist movement « Ni Putes Ni Soumises » (« Neither Prostitutes Nor Submissive [Wives, Sisiters and Daughters] ») is given prominence. The last part of the paper studies the representation of women in television discourse, concluding with the way commercial advertising succeeds in (mis-)appropriating IWD.
    • Logiciels éducatifs - Catherine Kellner p. 319-331 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Les interfaces présentes dans les logiciels éducatifs peuvent avoir un impact important sur le parcours réalisé par l'utilisateur-apprenant. L'observation de l'utilisation de trois produits par des enfants conduit à poser une hypothèse qu'il faudra vérifier : les interfaces des produits induiraient fortement un certain type de parcours. Par la description d'observations pré-exploratoires, nous mettrons en évidence trois sous-hypothèses : un parcours annoncé comme libre qui ne l'est pas, une navigation préconisée par les concepteurs dans les documents d'accompagnement ne correspondant pas aux parcours réels, et une situation de découverte fortement limitée par une interface induisant un certain ordre dans la réalisation des activités.
      The interfaces at stake in educative softwares can have an important impact on the run realised by the user-learner. The use by children of three products has been studied. The observation leads to question a hypothesis that has to be verified : the products' interfaces would strongly induce to a certain type of run. With the description of pre-exploratory observations, we bring to the fore three subhypothesis : a run announced as free which is not ; a navigation recommended by the conceiver in the documentation without corresponding to any real run ; and a discovery situation strongly limited by an interface inducing a certain order within the activities realisation.
    • Du télé-viseur au téléspectateur - Laurence Leveneur p. 333-348 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Une récente recherche portant sur les jeux télévisés des années 70 nous a permis de mettre en évidence l'importance des formules fondées sur les dons d'observation et l'attention visuelle des téléspectateurs. Ces émissions émergent à un moment où la télévision, encore coincée entre les deux modèles médiatiques dominants que sont la radio et le cinéma, et largement traversée par des formes extra-médiatiques héritées tantôt de la littérature, tantôt du monde du spectacle, peine à développer une écriture propre. Or, certains de ces programmes, en proposant au spectateur de jouer avec les images et la télévision, questionnent la spécificité du dispositif télévisuel. L'analyse de ces jeux télévisés, en particulier ceux qui sont diffusés au moment où la question de la légitimation du média est posée de façon cruciale, montre par quels procédés la télévision met à l'épreuve l'œil du téléspectateur. Le jeu à la télévision devient alors un espace de questionnement, d'inventivité et d'expérimentation au même titre que les autres genres.
      A recent research on television games in the seventies allows us to enlighten the importance of programs based on the observation gifts and the audience's visual attention. These broadcasts emerge when television pains to develop a specific language, while binded between radio and cinema, the two dominant media models, as well as largely crossed by extra-media forms inherited from literature or the show business. But some of these programs question the specificity of television enacting, suggesting to the public to play with images and television. The analysis of these television games shows how -and with what kind of proceedings- the television puts the spectator's eye to the test, especially those television games precisely broadcast when the question of the media legitimization is raised in a crucial way. The television games then becomes a space of questioning, inventiveness and experimentation as much as other broadcasts.
    • Le témoignage des camps et sa médiation préfacielle - Fransiska Louwagie p. 349-367 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Cet article vise à développer un modèle pour l'analyse de la préface du témoignage portant sur l'expérience concentrationnaire. La préface constitue un canal de médiation entre le lecteur et le texte : elle remplit à la fois un rôle promotionnel et une fonction de traduction interculturelle orientée vers le public-cible. À partir du modèle préfaciel proposé par Gérard Genette, de certaines théories de l'analyse du discours, ainsi que des analyses récentes du paratexte postcolonial par Richard Watts, nous élaborons une grille de lecture s'appliquant aux types de médiation conçus par les différentes catégories de préfaciers.
      The paper aims to develop a model for analyzing the preface of the testimony on experience in concentration camps. The preface constitutes a channel of mediation between the reader and the text, fulfilling both a promotional role and acting as an inter cultural translation directed to the target-public. Starting from Gerard Genette's prefatory model, certain theories of discourse analysis and Richard Watts' recent analysis of postcolonial paratexts, we work out a schedule for interpretation applying to the types of mediation conceived by the different (categories of) preface writers.
    • La routine de l'angle - Denis Ruellan p. 369-390 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      L'angle est une routine journalistique de préconstruction qui permet une organisation anticipée du saisissement de l'information et une présentation rationalisée de celle-ci. Elle permet d'assurer la production d'informations en relation aux conditions matérielles, temporelles et cognitives qui la contraignent. Cette pratique semble centrale dans le process journalistique français ; elle est pourtant méconnue des études scientifiques sur les médias et le journalisme. La contribution propose une première étude généalogique de la notion et des liens qui pourrait être réalisés avec certaines approches anglo-saxonnes, met à jour son sens professionnel par une étude des manuels de formation, établit une proposition typologique par une étude de cas, et conclut par une série d'hypothèses en vue de travaux à venir.
      The « angle » is a journalistic routine of construction which allows an anticipated organization and rationalized presentation of the information seizure. This makes possible the ensuring of the informations' production related to cognitive, temporal and material conditions which constrain it. The practice seems central in the French journalistic process. However, scientific studies of media and journalism ignore it. This contribution offers a first genealogical study of concept and bonds realisable with the support of certain Anglo-Saxon approaches, updates its professional sense by the study of education handbooks, establishes a typological proposal with the help of a case study, and ends with a series of hypothesis for future researches.
    • Victor Hugo orateur - Marieke Stein p. 391-408 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Entre 1846 et 1880, Victor Hugo a prononcé une centaine de discours dans plusieurs assemblées politiques. Pour lui, le discours politique a pour but l'édification du peuple et son éducation citoyenne. De ce fait, l'orateur accorde beaucoup d'attention à la diffusion de son discours au-delà de l'assemblée, dans la population, et il met en place une vaste organisation destinée à répandre le discours le plus largement possible, en utilisant en particulier la presse. Ce lien étroit du discours hugolien et de la presse s'observe à différents niveaux. Dès son élaboration, le discours est conçu pour la lecture, et certaines caractéristiques du style oratoire hugolien s'expliquent par la nécessité de faire parler du discours dans la presse : le média informe le texte, et ne lui sert pas seulement de véhicule. D'autre part, depuis la création de L'Événement et du Rappel, journaux du clan Hugo, jusqu'aux relations de l'écrivain avec Émile de Girardin, on constate à quel point les liens de Victor Hugo et de la presse sont étroits. L'étude de ces relations met en évidence l'originalité d'un mode de communication politique résolument novateur, et permet d'appréhender l'évolution de l'éloquence politique sous l'influence du premier média moderne.
      Victor Hugo gave about a hundred speeches in several political meetings from 1846 to 1880. According to him, the political speech aims to develop the people's edification and civic instruction. In this way, the orator concentrates on the diffusion of his speech beyond the audience, among the population. In that respect, he sets up a large organization intended to spread the speech as largely as possible, especially using newspapers. This close link between Hugo's speech and the press can be observed at various levels. When conceived, the speech is done for being read, while the necessity to make speak about the speech in the press explains certain kind of characteristics of the oratory's style. First, the media informs the text, and is not used only as a means. Second, from the creation of Hugo clan's newspapers L'Événement and Le Rappel, up to Hugo's relationship with Émile de Girardin, we note how close Hugo and the press are. The study of these relations enlightens the resolutely innovative political communication's originality and allows to apprehend the evolution of political eloquence under the first modern media influence.
    • Passeurs de langues. Éléments pour une sociologie de la connaissance (1) - Jean-Yves Trépos p. 409-430 accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      L'article est le premier d'un diptyque consacré à la sociologie du langage, et tout particulièrement aux processus de circulation entre les langues. Il propose un modèle d'analyse de ce qu'on appelle les « diglossies », alors que le second en vérifie l'applicabilité et propose des ajustements, pour le cas des passages entre usages du francique rhénan et mosellan (plattdeutsch), du français et de l'allemand (hochdeutsch). Plus fondamentalement, ce diptyque entre en tension avec des sociologies de l'identité (ici : linguistique), en ce qu'il propose, au bout du compte, de comprendre l'attachement aux langues à partir des passages entre les langues (diaglossies), non l'inverse. En l'état, il ne s'agit que d'une première esquisse, encore loin de pouvoir formuler des hypothèses de travail sur toutes les difficultés rencontrées.
      The article is the first of a diptych consecrated to the language sociology, and especially to processes of the circulation between languages. It offers a schedule for analysing called the « diglossies », while the second one will verify the practicality and offers adjustments, for the crossing case between uses of rhenan and mosellan francique (plattdeutsch), from French to German (hochdeutsch). More fundamentally, this diptych tightens sociologies of identity (here : linguistic), offering at the end to understand the attachment for languages from crossings between languages (« diaglossies »), and not the reverse. Here is just a first draft still far from being able to draw up hypothesis of work on all these difficulties faced.
  • Notes de lecture