Contenu du sommaire : Représentations des esclavages dans les Amériques

Revue L'Ordinaire des Amériques Mir@bel
Numéro no 215, 2013
Titre du numéro Représentations des esclavages dans les Amériques
Texte intégral en ligne Accessible sur l'internet
  • Introduction - Nathalie Dessens accès libre
  • Paroles d'historiens

    • L'Esclavage aux Amériques : différences et similitudes. Une brève historiographie vue des Etats-Unis, 1947-1972 - Rahma Jerad accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Au début du XXe siècle, mais surtout après la Seconde Guerre mondiale, l'étude historique de l'esclavage a connu un véritable tournant. C'est, en effet, de cette époque que datent les premières tentatives comparatistes. Des historiens étasuniens de renom se sont attelés à étudier les différents systèmes esclavagistes des Amériques, à les comparer afin de mieux en comprendre le fonctionnement et de mieux appréhender les divers processus d'abolition. Malgré leurs divergences, et bien que certaines théories soient aujourd'hui obsolètes, ces historiens ont permis d'élargir le champ de la recherche aux États-Unis. Plutôt qu'une étude historiographique exhaustive, l'objet de cet article est donc de présenter les premiers historiens étasuniens qui ont introduit la méthode comparatiste dans l'étude de l'esclavage, en essayant de replacer leurs ouvrages dans le contexte historique de leur publication, c'est-à-dire la période de la montée en puissance du mouvement des droits civiques.
      In the early twentieth century, and especially after World War II, historical studies on slavery came to a turning point. That was indeed the time when the first comparative studies of slavery in the New World were published. Major American historians decided to study the various slave regimes that characterized the history of the Americas in order to have a better understanding of their functioning and of the process of abolition, which was very different from one country, or colony, of the New World, to the other. In spite of their differences, and although some of these theories are now obsolete, the great value of these historical studies is that they revitalized the historiography of slavery and opened up new fields of research in the United States. Rather than being an overview of the whole historiography of the comparative history of slavery in the Americas, this article presents the first American historians who introduced and used the comparative method, introducing their theses and arguments while trying to contextualize their works and linking them with the rise of the Civil Rights Movement.
    • Captivité et quotidien dans un milieu rural brésilien : le Sertão du São Francisco – Pernambouc (1840-1888) - Emanuele Carvalheira de Maupeou accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Le Brésil a été un des plus grand pays esclavagistes de toutes les Amériques. Après l'abolition, le regard sur l'esclavage, phénomène qui a marqué profondément la société brésilienne, s'est construit et s'est transformé, tout en accompagnant l'évolution historique du pays lui-même. À partir des années 1980, un contexte de renouvellement théorique et méthodologique a permis l'ouverture de différentes voies de recherche. Aujourd'hui, grâce à la multiplication de recherches ponctuelles et régionalement localisées, les historiens ne considèrent plus la prédominance d'un modèle unique d'esclavage au Brésil, mais plutôt une variété de pratiques qui se sont adaptées aux réalités concrètes des différentes régions et secteurs du pays. Une de ces voies s'intéresse à la présence d'esclaves dans des secteurs et régions non directement liés à la grande exploitation agricole exportatrice. Le Sertão étant une de ces régions par excellence, l'objectif ici est de présenter les résultats d'une étude ponctuelle sur l'esclavage dans le Sertão du Pernambouc au Brésil au XIXe siècle. En effet, maîtres et esclaves de cette région pauvre et reculée ont su adapter l'institution esclavagiste à leur réalité dans une période de crise et, de cette façon, ont donné un visage spécifique à l'esclavage du Sertão.
      Brazil was a major slave-holding country of the Americas, and slavery has left deep marks on Brazilian society. From abolition to the present, the representation of slavery has been elaborated and transformed, following the various historical moments experienced by the country itself. From the 1980s onwards, the context of theoretical and methodological renewal has opened the possibility of various approaches. Today, thanks to the proliferation of specific and regionally localized research, historians no longer consider the existence of a single model of slavery in Brazil, but a variety of practices adapted to the different realities of each region and social segment of the country. One of these approaches focuses on the presence of slaves in sectors and areas not directly related to the large agricultural production destined for exportation. The Sertão corresponds precisely to this kind of region, and the objective of this paper is to present the results of a punctual study on slavery in this backcountry area of the Brazilian state of Pernambuco during the 19th century. In fact, masters and slaves of this poor and remote region adapted the institution of slavery to their reality in a period of economic difficulties, thus giving a specific form to slavery in Sertão.
  • Retour aux sources: les esclaves se racontent

    • Fugitive Slave Narratives and the (Re)presentation of the Self? The Cases of Frederick Douglass and William Brown - Lawrence Aje accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      En se concentrant sur une sélection d'œuvres de Frederick Douglass et de William Wells Brown publiées à l'époque antebellum, cet article examine comment les représentations de l'esclavage ont évolué à travers le temps. Il met en évidence la façon dont les conditions historiques et matérielles de réalisation des récits autobiographiques d'esclaves ont influencé leur contenu. En analysant les choix thématiques, ainsi que l'ordonnancement de la séquence narrative effectués par Douglass et Brown, cet article montre que les auteurs asservis étaient de simples représentants d'une cause idéologique qui jouissaient de peu de liberté d'expression. Les abolitionnistes instrumentalisèrent la vie des auteurs-esclaves dans le but de rendre leur récit le plus représentatif de l'expérience des esclaves vivant dans une société esclavagiste, fût-ce au prix de leur véracité absolue. Un examen des œuvres publiées ultérieurement par les auteurs permet d'évaluer dans quelle mesure la liberté littéraire et éditoriale grandissante dont ils jouirent a modifié leur représentation de l'esclavage et, de façon intéressante, montre que Douglass et Brown choisirent de fictionnaliser la vie des autres tout en se réécrivant dans le processus.
      By focusing on a selection of Frederick Douglass's and William Wells Brown's antebellum works, this article examines how representations of slavery evolved through time. It shows how the historical and material conditions in which slave autobiographies were produced influenced their content. By analyzing the narrative sequencing and thematic choices made in Douglass's and Brown's seminal accounts, this article demonstrates that slave authors had little leeway for freedom of expression as they were merely representatives of an ideological cause. Abolitionists instrumentalized slave authors' lives in an effort to make slave narratives encompassing and representative of slaves' experiences under slavery - albeit at the expense of absolute veracity. An examination of these authors' later works assesses to what extent their growing literary and editorial freedom modified their representation of slavery. Interestingly enough, the latter reveals that Douglass and Brown chose to fictionalize other people's lives while rewriting themselves in the process.
    • ‘Lawdy! I was sho' happy when I was a slave!': Manipulative editing in the WPA former-slave narratives from Mississippi - Ellen Hampton accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      L'examen des tapuscrits et des manuscrits des entretiens menés par la WPA auprès d'anciens esclaves, conservés dans les archives d'Etat du Mississippi, révèle les modifications éditoriales souvent lourdes et manipulatrices intervenues avant la publication des récits. Des changements ont été apportés aux textes originaux à la fois à l'échelon des Etats et au niveau fédéral, apparemment dans le but de minimiser les aspects négatifs de l'esclavage en tant qu'institution et de renforcer les stéréotypes, hérités des Minstrel Shows, représentant les Afro-Américains comme ignorants et pittoresques. Plus de 2 000 entretiens ont été collectés dans 17 Etats, dans le but officiel de préserver une certaine connaissance de l'expérience de l'esclavage dans le Sud des Etats-Unis. Au bout du compte, il est peut-être plus exact de dire qu'ils ont préservé la mémoire des préjugés raciaux qui ont continué à prospérer pendant plus de 70 ans après l'émancipation des esclaves. Les modifications éditoriales introduites dans ces entretiens, disponibles sur le site de la Library of Congress dans la rubrique American Memory, est aussi un moyen de rappeler aux historiens que même des sources considérées comme « primaires » peuvent recéler un motif caché.
      Examining the typescripts and manuscripts of interviews in the Mississippi state archives from the WPA project on former slaves reveals the often heavy-handed and manipulative editing that occurred before the narratives were published. Editing occurred on both the state and federal level, apparently aimed both at mitigating the evils of slavery as an institution, and at reinforcing minstrel-show stereotypes of African-Americans as ignorant and colorful. The impetus for collecting the interviews – more than 2,000 were done in 17 states – was to try to preserve some knowledge of the experience of slavery in the American South. In the end, it perhaps more accurately preserved the deep racial prejudice that continued to fester more than 70 years after emancipation. Revealing the editing changes made in these interviews, which are available on the Library of Congress American Memory website, is also a reminder to historians that even so-called primary documents can have an embedded agenda.
  • Arrêt sur image

    • « Alegres trabajan ya los negros del barracón » : la représentation de l'esclavage dans le cinéma prérévolutionnaire cubain - Emmanuel Vincenot accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Cet article porte sur la production cinématographique cubaine antérieure à la Révolution de 1959 et s'intéresse plus particulièrement aux films, documentaires ou de fiction, ayant évoqué la question de l'esclavage. L'importation à Cuba de main-d'œuvre servile d'origine africaine, plus durable et massive que partout ailleurs en Amérique hispanique, a marqué de son empreinte la littérature nationale à partir du XIXe siècle, mais aussi le cinéma tout au long du XXe. L'analyse du corpus met ainsi en évidence un intérêt précoce pour le sujet, ce qui distingue le cinéma cubain des autres cinématographies du continent, et fait mentir l'idée habituelle selon laquelle l'évocation de l'esclavage n'aurait commencé qu'avec le cinéma révolutionnaire. Il apparaît également que le discours sur l'esclavage véhiculé par les films étudiés ne passe pas toujours sous silence la question de la violence et du racisme, mais tend à la minorer en mettant en avant les apports musicaux et folkloriques africains à la culture cubaine. Par ailleurs, on observe que le cinéma prérévolutionnaire a évacué la question du marronnage et des révoltes d'esclaves, contrairement au cinéma révolutionnaire des années 1970, qui reliera ce phénomène aux luttes anti-impérialistes de son époque.
      This article deals with Cuban cinematographic production prior to the Revolution of 1959 and focuses more specifically on documentary and fiction movies containing evocations of slavery. The importation to Cuba of enslaved manpower of African origins, more lasting and massive than elsewhere in Hispanic America, has left its print on national literature since the 19th century, but also on cinema throughout the 20th century. The analysis of the corpus testifies to an early interest for the subject, which distinguishes Cuban cinema from the cinematography of the continent and belies the common idea that the evocation of slavery started only in the revolutionary period. The discourse on slavery conveyed by the movies studied does not systematically ignore the question of violence and racism but tends to minimize it by putting in the forefront the African musical and folkloric contributions to Cuban culture. Moreover, it shows that prerevolutionary cinema evacuated the question of marooning and slave rebellions, contrary to the revolutionary cinema of the 1970s which connected this phenomenon to the anti-imperialist struggles of its time.
    • Images de l'apocalypse des planteurs - Alejandro E. Gómez accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Cet article est consacré aux moyens de diffusion visuels de la Révolution haïtienne, notamment aux estampes publiées dans le Monde Atlantique depuis la fin du XVIIIe siècle. Nous nous intéressons particulièrement à celles qui visaient à représenter visuellement les situations les plus violentes de la période révolutionnaire à Saint-Domingue entre 1791 et 1805. Elles sont analysées, d'une part, en tant que représentations sociales tenant compte des différents contextes historiques dans lesquels ces images apparurent et, d'autre part, en les comparants aux images d'autres groupes considérés comme dangereux. L'objectif principal est d'en savoir davantage sur les intentions et les sensibilités des auteurs. Nous concluons que cette iconographie est le reflet non seulement de l'impact atlantique de la Révolution haïtienne, mais également de la transformation de la représentation des Noirs comme violents et incontrôlables.
      This article examines the visual means of diffusion of the Haitian Revolution, especially the engravings published in the Atlantic World since the end of the 18th century. The focus is here on the prints aimed at visually representing the most violent situations of the revolutionary era in Saint-Domingue, between 1791 and 1805. They are analyzed, on the one hand, as social representations taking into account the various historical contexts in which they were produced, and, on the other hand, in comparison to representations of other groups considered as dangerous. The main object is to know more about the intentions and sensibility of their authors. The article concludes that this iconography is the mirror, not only of the Atlantic impact of the Haitian Revolution, but also of the representation of Blacks as violent and uncontrollable.
  • Epilogue : histoire et mémoire

    • The Narrations of the Destruction of Saint-Domingue in the Late 18th Century and their Reinterpretations after the Bicentennial of the Haitian Revolution - Anja Bandau accès libre avec résumé avec résumé en anglais
      Cet article combine les approches postcoloniales et littéraires pour une analyse de textes littéraires portant sur la Révolution haïtienne, écrits au tournant du 19e siècle. Dans la première partie sont présentées, à partir de ce corpus, les questions théoriques et méthodologiques qui se posent aux études postcoloniales et littéraires. Ces textes coloniaux, idéologiquement ambivalents, rendent explicite l'héritage colonial du postcolonial sans pour autant s'intégrer aisément aux catégories de la pensée postcoloniale. Les études littéraires ont longtemps ignoré ces textes considérés comme de qualité littéraire inférieure. Or elles pourraient s'enrichir de l'analyse des modalités qui y sont employées dans le but de fonctionnaliser les genres littéraires. Les études haïtiennes postérieures à la célébration du bicentenaire de la Révolution haïtienne ont offert des approches interdisciplinaires stimulantes en ce sens. La seconde partie de l'article présente une analyse du texte colonial Mon Odyssée, témoignage transatlantique d'un réfugié de Saint-Domingue aux Etats-Unis, qui offre un exemple des configurations de genres littéraires et leurs implications, notamment dans la représentation de la figure emblématique de l'esclave noir en tant qu'acteur de la Révolution haïtienne.
      This article combines postcolonial and literary approaches in an analysis of literary texts about the Haitian Revolution in the late 18th and early 19th centuries. Its first part discusses the methodological challenges related to the topic in post-colonial and literary studies, the ideologically ambivalent colonial texts making explicit the colonial legacy of the postcolonial while not lending themselves to an easy reading along established postcolonial tropes. Literary studies have ignored these texts for a long time but might benefit from a study of the ways the literary genre is used in these texts often not coherent aesthetically. The post-2004 scholarship in Haitian Studies has also offered stimulating and valid interdisciplinary approaches in this respect. In response to this, the second part of this article presents an exemplary analysis of the manuscript Mon Odyssée, a transatlantic testimony by a Saint-Domingue refugee to the United States that gives not only an interesting example of the configurations of the literary genre and their implication but also of the problematic and precarious representation of the black agents of the Revolution.