Contenu du sommaire : L'Europe, entre incommunications et guerres

Revue Hermès (Cognition, Communication, Politique) Mir@bel
Numéro no 90, 2022/2
Titre du numéro L'Europe, entre incommunications et guerres
Texte intégral en ligne Accès réservé
  • Ouverture. L'incommunication, un concept essentiel de la communication politique contemporaine - Dominique Wolton p. 11-16 accès réservé
  • Introduction. Un projet sans évidence naturelle - Gilles Rouet, Yohann Turbet Delof p. 17-19 accès libre
  • Sélection bibliographique autour de l'Europe - p. 21-22 accès libre
  • Partie I : Démocratie et promotion des droits humains

    • Rousseau vs. Montesquieu : le lent cheminement de la démocratie européenne - Édouard Gaudot p. 27-30 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Quelles formes pourrait prendre un régime démocratique à l'échelle de l'Union européenne ? Au-delà du dialogue de sourds entre technocrates et populistes sur la démocratisation de l'UE se pose en fait la question de la légitimité politique de l'entreprise. Ici, contre l'imaginaire rousseauiste dominant nos démocraties nationales, il s'agirait plutôt de consolider l'Europe comme une démocratie transnationale de dimension continentale, fondée sur la construction d'une société européenne et d'un « esprit des lois » commun.
      What forms could a democratic regime take on the scale of the European Union? Beyond all the technocrats and populists talking past each other about the democratization of the EU, a question remains: what is the political legitimacy of the European venture? In contradistinction to the imaginary Rousseauian world that dominates our national democracies, Europe would need instead to be consolidated as a transnational democracy of continental scope, based on the construction of a European society and a common “spirit of law.”
    • La démocratie participative au secours du projet européen : entre désillusion et réinvention - Kalli Giannelos p. 31-35 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Aussi bien du point de vue de la démocratie participative que de celui de l'avenir du projet européen, la Conférence sur l'avenir de l'Europe (CoFoE) est porteuse d'une ambition inédite de renouveau démocratique. Cet article dresse un bilan critique des ambitions de la CoFoE, autour de ses fondements, ses moyens et objectifs, dévoilant en même temps les limites de cet exercice d'innovation démocratique qui établit la participation citoyenne comme moteur de l'avenir de l'Union européenne.
      Whether viewed from the perspective of participatory democracy or from that of the European project, the Conference on the Future of Europe (CoFoE) represents an unprecedented ambition for democratic renewal. The article provides a critical assessment of the CoFoE's ambitions, foundations, means, and objectives, while also revealing the limits of this exercise in innovative democracy, which seeks to make citizen participation the driving force of Europe's future.
    • Intégration européenne, société civile organisée et citoyenneté - Élise Bernard p. 36-40 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      La perception des actions de promotion de la construction européenne nous apparaît comme étant particulièrement viciées. Cet échec est perceptible eu égard aux nombreux éléments de désinformation qui ne semblent jamais avoir été pris au sérieux. Cet article s'attache à éclairer la responsabilité de longue date des acteurs de la société civile organisée dans ce contexte.
      Our view of the way in which the construction of Europe has been promoted seems to have been spoiled. This failure can be grasped in terms of the amount of disinformation that never seems to have been taken seriously. This article seeks to highlight the long-standing responsibility of actors of organized civil society in this context.
    • « On constate une énorme régression sur les droits humains, y compris en Europe » - Geneviève Garrigos, Gilles Rouet, Yohann Turbet Delof p. 41-45 accès réservé
    • Entreprises et droits humains : bilan de la PFUE - Florian Favreau, Stéphane Brabant p. 46-49 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Dans quelle mesure les entreprises sont-elles responsables de la protection des droits humains, de l'environnement, du climat ? Nous proposons, dans cet article, de rappeler comment l'UE s'appuie sur un mouvement international fragmenté pour proposer une réglementation unifiée du devoir de vigilance des entreprises à l'échelle mondiale.
      To what extent are companies responsible for protecting human rights, the environment and the climate? In this article, we review how the EU is relying on a fragmented international movement to offer a unified regulation of corporate due diligence on a global scale.
    • Le système commun d'asile, une réussite méconnue de l'Union européenne - Joseph Krulić p. 50-53 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      S'il semble que chaque pays de l'Union européenne impose sa propre politique en matière d'asile, la réalité est assez différente. L'existence depuis 2010 d'une agence commune, le Bureau européen d'appui en matière d'asile (EASO), devenue le 20 janvier 2022 l'Agence de l'UE pour l'asile (EUAA), assure l'harmonisation de l'information sur les pays d'origine et le droit applicable en matière d'asile la Cour de justice de l'UE (CJUE) assure, depuis l'entrée en vigueur du traité de Lisbonne en 2009, l'harmonisation de ce droit d'asile dans les pays de l'UE.
      Although it may seem that each country in the European Union has its own, specific policy for asylum seekers, this is not, in fact, the case. Since 2010, the European Asylum Support Office (EASO) – which became the European Union Agency for Asylum (EUAA) on January 20, 2022 – has existed as a common agency, which oversees the harmonization of information concerning countries of origin and the laws applicable in matters of asylum. In addition, since the Treaty of Lisbon came into effect in 2009, the Court of Justice of the European Union (CJEU) has managed the harmonization of asylum laws in EU member states.
    • Liberté et réification - Sandra Travers de Faultrier p. 54-57 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      La qualité d'auteur s'est développée avec le souci de l'équilibre entre protection/propriété de l'auteur et droit d'accès à l'œuvre du public. Cette considération entre sujets, qui implique des limites au territoire de chacun, doit inspirer la configuration de la qualité de personne humaine. Fondement et fin des droits humains, celle-ci ne saurait faire l'économie de l'attention aux effets sur autrui de l'extension des droits et libertés de chacun, sous peine de livrer la personne humaine à la réification.
      The quality of authorship has developed with the concern for the balance between protection/property of the author and the public's right of access to the work. This consideration between subjects, which implies limits to the territory of each, must inspire the configuration of the quality of being a person. As the foundation and the finality of human rights, this quality cannot be spared from the consideration of the effects on others of the extension of the rights and freedoms of each individual, at the risk of surrendering the human being to reification.
    • Le dialogue de l'Union européenne avec les organisations religieuses et non confessionnelles : outil de cohésion identitaire ou de division idéologique ? - Déborah Pimpurniaux p. 58-61 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      L'article 17 du traité fondateur de l'Union européenne (TFUE) consacre le dialogue des organisations confessionnelles et philosophiques avec l'UE, un dispositif qui interroge les visions potentiellement divergentes des États membres sur les relations entre les pouvoirs temporel et spirituel. La présente contribution se penche sur la question, et sur ses implications quant à la cohésion interne de l'UE.
      Article 17 of the Treaty on the Functioning of the European Union (TFEU) sets out how religious and philosophical organizations enter into dialogue with the EU. It is a provision that questions the potentially divergent views on the relations between temporal and spiritual powers held in different EU member states. This article takes up this question and its implications for the internal cohesiveness of the EU.
    • Construire l'esprit européen. L'Église catholique et le défi de la paix au temps de l'après-guerre - Marco Lavopa p. 62-66 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Le drame de la « troisième guerre mondiale par morceaux » (pape François) met l'Église catholique face au défi de la paix et aux implications de celui-ci sur le rapport entre Église et Monde. De la fin de la deuxième guerre mondiale au concile Vatican II, l'étude veut analyser l'action d'un acteur politico-religieux sui generis comme l'Église catholique dans la construction du projet européen et sur la scène politique contemporaine
      The tragedy of what Pope Francis has called the “Third World War fought piecemeal” has forced the Catholic Church to face the challenge of peace and its implications for how the Church relates to the world. Focusing on the period from the end of the Second World War to the Second Vatican Council, this study seeks to analyze the role of a sui generis political and religious actor such as the Catholic Church in the construction of the European project and on the contemporary political scene.
    • « La principale méthode de travail de l'UE consiste à trouver des compromis et à construire une compréhension mutuelle afin de maintenir l'unité » - Martin Klus, Mária Huraj Rošteková p. 67-69 accès réservé
    • La relocalisation des populations exilées dans l'Union européenne : incommunication ou acommunication ? - Léa Lemaire p. 70-74 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Cet article s'intéresse à la relocalisation des populations exilées dans l'Union européenne, un dispositif de politiques publiques dont le but est de sélectionner et transférer des demandeurs d'asile d'un État membre de l'UE à un autre. Depuis plusieurs décennies, elle est au centre du débat sur les politiques migratoires européennes. À l'aune des études migratoires, l'article montre que la relocalisation peut être appréhendée comme étant fondée sur une acommunication.
      This article explores the relocation of exiled populations within the European Union, a process that involves a group of public policies aimed at selecting and transferring asylum seekers from one EU member state to another. For several decades, these policies have been at the center of the debate on European immigration policy. On the basis of migration research, the article shows that relocation is founded on an acommunication.
    • « Le protocole… c'est une démarche, pas une norme » - Xavier Lapeyre de Cabanes, Gilles Rouet p. 75-79 accès réservé
  • Partie II : Frontières et récits européens

    • L'Europe : plateforme ou rempart face à la mondialisation ? - Bertrand Badie p. 83-85 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      L'Europe est confrontée au défi de la mondialisation de manière d'autant plus vive qu'elle est historiquement à l'origine d'un système international contraire dans sa nature et dans ses normes. Le processus de construction européenne apparaît comme un effort de protection contre les effets jugés périlleux de la mondialisation au lieu de s'imposer comme une adaptation à ce contexte nouveau. D'où la nature incertaine de la participation européenne à ce processus historiquement inédit et les tensions et blocages qui risquent d'en dériver.
      Since, in historical terms, Europe was the origin of an international system that was contrary to the nature and norms of globalization, it finds itself confronting the challenge of globalization in an especially acute way. The process of building Europe appears as an attempt to provide protection from the effects of globalization that are thought to be dangerous, instead of as adapting to this new situation. This is why the nature of European participation in this historically unprecedented process is both uncertain in nature and is likely to result in tensions and blockages.
    • Les non-dits et non-pensés de la citoyenneté européenne - Monica Heintz p. 86-89 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Cet article s'appuie sur des études ethnographiques récentes qui abordent la question de l'appartenance citoyenne européenne pour évoquer les impasses communicationnelles afférentes entre l'Union européenne et ses citoyens, dues principalement à la superposition de la citoyenneté européenne à une (ou plusieurs) citoyennetés nationales.
      This article draws on recent ethnographic research that addresses issues related to the feeling of being a European citizen and seeks to explore the impasses of communication pertaining to the European Union and its citizens. These issues stem principally from the attempt to superimpose European citizenship onto an existing national citizenship involving one or more countries.
    • L'Europe, la violence, l'incommunication - Carlo Grassi p. 90-94 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      L'Europe représente l'avant-garde d'un mouvement pour l'établissement d'un ordre social fondé sur l'application généralisée du droit public, du droit international et des droits de l'homme. Un territoire peuplé d'individus libres, où les différentes entités politiques se décrivent non pas comme isolées et en guerre avec ceux qui ne se laissent pas subjuguer, mais comme circonscrivant un espace de décision et de libre discussion collectif qui n'est concevable que dans une connexion productive avec des réalités sociales hétérogènes. Un lieu dont les habitants jugent que l'agression violente ne peut être placée qu'en dehors de la sphère de la politique et de son langage.
      Europe represents the vanguard of the movement to establish a social order based on the general application of public law, international law, and human rights. It is a territory peopled with free individuals, where different political entities do not describe themselves as isolated or as being at war with those who refuse to submit. Instead, they see themselves as delimiting a space of collective free discussion and decision-making; this space is only conceivable when heterogeneous social realities are connected in a productive manner. Its inhabitants have no place for violent aggression; that must remain outside the sphere and language of politics.
    • Incommunication entre États membres et politique migratoire européenne - Martin Deleixhe p. 95-98 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      L'actualité migratoire a révélé des divergences si profondes entre partenaires européens qu'elle a menacé de mettre à mal le maintien d'un dialogue politique à l'échelle du continent. Cet article revient sur les efforts déployés par la Commission pour ne pas rompre le fil de la communication autour des enjeux migratoires et sur sa gestion stratégique d'une ressource politique insoupçonnée : le passage du temps.
      The current state of migration reveals that the divergences among European partners are so deep that they threaten to jeopardize the ability to maintain a political dialogue on the subject at the continental level. This article re-examines the efforts undertaken by the Commission both to prevent the halting of communication concerning the challenges of migration and to assure the strategic management of an unexpected political resource: the passage of time.
    • Ré-apprivoiser les frontières intérieures en Europe, un nouveau narratif - Frédérique Berrod p. 99-101 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      La crise sanitaire a vu réapparaître la figure de la frontière fermée dans l'Union européenne, pour éviter que des personnes porteuses du Covid-19 n'entrent ou ne sortent du territoire national et augmentent le risque de propagation du virus. La frontière joue alors le rôle d'une articulation entre les États et l'UE. Elle persiste dans l'UE et n'est pas simplement un obstacle à supprimer. Est-elle de nouveau un facteur d'incommunicabilité risquant de mettre à mal le fondement même de l'intégration ?
      The pandemic has seen a return of closed borders within the European Union, in order to prevent people infected with COVID-19 from entering or leaving a national territory and thus increasing the risk of spreading the virus. Borders thus play the role of an intersection between the EU and its member states. They persist in the EU and are not merely an obstacle to be removed. Are they a new factor of incommunicability that can jeopardize the very foundations of integration?
    • Le transfrontalier et les frontières au sein de l'Union européenne - Antoine Grassin, Gilles Rouet, Yohann Turbet Delof p. 102-104 accès réservé
    • Incommunication et référendums sur l'élargissement - Julien Arnoult p. 105-109 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      L'élargissement de l'Union européenne est un processus présenté dès sa fondation comme historique. Pourtant, il fait rarement l'objet d'un débat public, ce qui engendre une incommunication structurelle. Pis, cet acte solennel, qui engage autant les États que les peuples, ne fait pas systématiquement l'objet d'un référendum, alimentant encore l'incompréhension.
      Since the founding of the European Union, its enlargement has been presented as an historic process. Yet it is rarely a subject of public debate, and this gives rise to a structural incommunication. Even worse, this solemn act, which commits both States and peoples, is not always put to the vote of a referendum, which only serves to fuel misunderstandings.
    • Fin de la double condescendance ? Un Occident retrouvé - Joanna Nowicki p. 110-114 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Le retour brutal du tragique a rendu inconvenant d'adopter cette attitude si répandue qui consistait à traiter « l'Autre Europe » avec une forme de condescendance. Perçues comme « petites nations à identité incertaine », « périphéries européennes », elles réagissent en s'attribuant parfois une légitimité supérieure de leurs discours du fait des souffrances vécues et d'une expérience historique tragique. La guerre en Ukraine met peut-être fin à cette double condescendance.
      The sudden return of tragedy had made it improper to continue to support the widespread attitude wherein the “Other Europe” is treated with a form of condescension. Viewed as “little nations with uncertain identities” and “Europe's periphery,” these countries have responded by according a superior legitimacy to their own discourse, on the basis of their having suffered and endured a tragic historical experience. The war in Ukraine has perhaps put an end to this sort of double condescension.
    • Les jeunes et l'Europe : un « chaînon manquant » - Anne Muxel p. 115-118 accès réservé
    • L'alimentation, symbole pour réconcilier l'Europe avec sa diversité culturelle - Daniele Zappalà p. 119-123 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      L'alimentation est souvent associée par les Européens, dans leur sphère privée, au partage et à la découverte de l'altérité culturelle. Mais dans l'espace public médiatisé continental, au contraire, prévalent encore des visions de l'alimentation centrées sur la concurrence et le conflit. Ce paradoxe pourrait s'estomper, comme le prouvent des institutions telles que la nouvelle Cité internationale de la gastronomie et du vin (Dijon) et le festival culturel Cous Cous Fest (Sicile).
      In the private sphere, Europeans frequently associate food with sharing and the discovery of cultural differences. However, in the mediatized continental public sphere, food is predominately envisioned in terms of competition and conflict. This paradox could perhaps fade away, as has been demonstrated by institutions such as the new Cité internationale de la gastronomie et du vin (International Gastronomy and Wine Center) in Dijon and the Cous Cous Fest in Sicily.
    • Une Europe des images ? - Béatrice Joyeux-Prunel p. 124-130 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Avons-nous manqué d'une culture commune pour construire l'Europe ? Les images du passé ne le confirment pas. Le projet Visual Contagions (Université de Genève et Centre d'excellence européen Jean Monnet, École normale supérieure, Paris) étudie la presse illustrée du xxe siècle. L'approche computationnelle met en évidence un patrimoine visuel conséquent (philosophique, social, chrétien, artistique et publicitaire), peu séparé des logiques économiques souvent accusées d'avoir biaisé l'Europe.
      Have we tried to construct Europe while lacking a common culture? Images of the past do not suggest this. The “Visual Contagions” project of (the University of Geneva, the Jean Monnet Center of Excellence, and the École normale supérieure in Paris) studies the illustrated press of the twentieth century. Its computational approach has brought to light a substantial trove of visual elements in a variety of domains (philosophical, social, Christian, artistic, and advertising); these do not stand apart from the economic rationale that is often accused of having biased Europe.
    • L'incompréhension latino-américaine : quand évidence ne rime pas avec union - Yohann Turbet Delof p. 131-135 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      L'Amérique latine est l'un des territoires les plus homogènes du monde ; sa géographie, son histoire, ses arts, ses langues… font de ce quasi-continent un territoire sur lequel la compréhension et la communication semblent particulièrement aisées. Malgré de multiples tentatives, il n'a pourtant jamais réussi à s'unir. Son enseignement est double pour l'Europe : trop insister sur les convergences n'est ni utile pour saisir des histoires et des cultures dans leur complexité, ni un facilitateur pour parvenir à l'union.
      Latin America is one of the most homogenous territories in the world; its geography, history, arts, languages… make this quasi-continent a territory where mutual comprehension and communication seem particularly easy. Despite numerous attempts, it has however never managed to unite. The lesson for Europe is twofold: over-emphasising convergence is neither useful for grasping the complexity of histories and cultures, nor a facilitator for achieving union.
  • Partie III : Réussites et échecs

    • L'Union européenne, un pacificateur dans la guerre économique ? - Stéphane Mortier p. 139-142 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      De l'idéal de paix entre les Nations porté par la construction européenne est né un récit sur les valeurs et les droits humains dans la production normative européenne. Est-ce là pure philanthropie ou une tactique de guerre psychologique utilisée pour atteindre des objectifs stratégiques (et moralisateurs) dans un contexte de guerre économique ? L'Union européenne a fait le choix de la puissance normative pour atteindre ses objectifs stratégiques : une façon de faire la guerre au moyen de valeurs partagées.
      The ideal of peace among nations that is borne by the European construction has given rise to a narrative about human rights and values in the normative production of Europe. Does this involve pure philanthropy or is it a tactic of psychological warfare used to attain strategic (and moralistic) objectives in the context of economic war? The European Union has opted to use normative power to reach its strategic objectives. This is a way of waging war by means of shared values.
    • Le choix du marché au cœur des incommunications européennes - Laurent Warlouzet p. 143-147 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Le projet européen recèle, de par son caractère multilingue et multiculturel, un risque d'incommunication particulièrement élevé qui constitue aussi une opportunité. Aujourd'hui, le développement d'une foisonnante littérature historique fondée sur les sources d'époque permet de revenir sur ces processus, d'abord pour interroger ces incommunications européennes structurelles, avant de montrer que les promoteurs de la construction européenne ont utilisé le concept du marché pour les dépasser, mais sans éviter ses apories.
      Because of its multilingual and multicultural character, the European project carries a particularly high risk of incommunication, which also offers an opportunity. Today, the emergence of a vast body of historical literature based on period sources makes it possible to revisit these processes, first to question these structural European incommunications, before demonstrating that the promoters of European construction have used the concept of the market to overcome them, but without escaping its limitations.
    • Des incommunications au cœur du plan de relance européen - Guillaume Martin, Dimitri Oudin p. 148-151 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Le plan de relance qui vise à donner un nouveau souffle à l'économie européenne dans l'après-Covid-19 s'est construit au travers de la dialogique communication/incommunication, laquelle constitue un des ciments de l'Union européenne depuis sa création. L'opposition puis la négociation entre les pays frugaux, partisans de l'orthodoxie budgétaire et d'une dette intergouvernementale, et les cigales du Sud, en faveur d'une mutualisation de la dette au niveau de l'Union, ont donné lieu à des points d'accords suffisamment ambigus pour permettre un consensus idéel vis-à-vis de la mutualisation de la dette et de son financement.
      The recovery plan that aims to breathe life into the European economy in the aftermath of the COVID-19 pandemic has been built through the dialogical relation of communication and incommunication, which is one of the mortars that has held the European Union together since its creation. Between frugal member states that adhere to budgetary orthodoxy and intergovernmental debt and the spendthrift states of the South that propose that debt be shared among states at the EU level, opposition has been followed by negotiation. This has produced points of agreement that are sufficiently ambiguous as to allow for the creation of a notional consensus regarding the mutualization of debt and its financing.
    • Le Brexit, échec ou réussite ? - Gilles Rouet p. 152-156 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Le Brexit est désormais une réalité, de plus en plus dédramatisée, six ans après le déclenchement de l'article 50 du traité de Lisbonne par le gouvernement britannique, à la suite du résultat du référendum de juin 2016. Jusqu'à la crise sanitaire du Covid-19, le Brexit a été au centre des espaces médiatiques au sein de tous les États membres. Ce processus inédit a au départ souvent été considéré comme révélateur des incompréhensions, voire d'une remise en cause de la construction européenne. Mais l'intégration européenne pouvait-elle, pour le Royaume-Uni, être vraiment envisagée au-delà de l'économique ?
      Six years after the UK's referendum vote in June 2016, which was followed by the British government's invocation of Article 50 of the Treaty of Lisbon the following year, Brexit has become a reality, one that is increasingly being played down. Until the COVID-19 pandemic, Brexit was a central media preoccupation in all of the EU's member states. At the outset, this novel process was often viewed as one that revealed a lack of understanding, or even a calling into question, of the construction of Europe itself. Yet would it have been possible for the United Kingdom to conceive of integration into Europe other than in economic terms?
    • Désinformation et politique éducative - Mária Huraj Rošteková, Eva Molnárová p. 157-161 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      La diffusion des théories du complot et de la propagande augmente en Europe. Plusieurs crises (notamment celle du Covid) ont entamé la crédibilité des institutions européennes/occidentales auprès de nombreux jeunes. Certains États sont, en outre, fragilisés par la montée du panslavisme et des idées nationalistes. Faut-il revoir l'éducation des futurs citoyens ? Comment réformer lorsque le pays doit affronter plusieurs défis en même temps ?
      The propagation of conspiracy theories and propaganda is on the rise in Europe. For many young people, several crises (especially the COVID-19 pandemic) have undermined the credibility of European and Western institutions. Certain countries have also been weakened by the increase in pan-Slavism and nationalist ideas. Do we need to rethink how future citizens will be educated? How can reforms succeed when a country has to deal with several challenges at once?
    • L'émergence de l'espace européen de l'enseignement supérieur et de la recherche - Thierry Côme p. 162-166 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      L'espace européen de l'enseignement supérieur et de la recherche est aujourd'hui une réalité détachée du modèle de l'université médiévale, ce qui était loin d'être évident lors de la signature du traité de Rome. Erasmus et la Magna Charta sont des actes fondateurs du processus de Bologne qui, malgré une gouvernance bureaucratique mais avec le soutien de l'UE, traduit et permet pour les acteurs de l'Université la nécessité d'avoir une approche commune en matière d'enseignement et de recherche.
      The European Higher Education Area has become a reality that is detached from the model of the medieval university. This outcome was far from obvious when the treaty of Rome was signed in 1957. Erasmus and the Magna Carta are the cornerstones of the Bologna process, which – despite a bureaucratic governance but with the support of the EU – translates and allows the actors of the university to have a necessarily common approach to teaching and research.
    • Le sport, nouvel outil de soft power de l'Union européenne - Martin Mancoš, Radovan Gura p. 167-171 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Le sport s'est développé depuis le xxe siècle à partir des « valeurs éternelles du sport » du comte Pierre de Coubertin, diffusées à travers les Jeux olympiques et par sa progressive institutionnalisation dans la société mondiale. Par son inclusion dans des programmes comme Erasmus ou des projets avec des États non membres, la « diplomatie sportive » atteint une dimension sociale, culturelle et politique, voire même de « langage » dans et hors l'UE. Elle devient alors un pilier de la diplomatie publique, sans recours à la propagande ni influence ouvertement gouvernementale.
      Since the twentieth century, sports have developed on the basis of their “eternal values,” as set forth by Pierre de Coubertin; these values have been transmitted by the Olympic Games and have gradually become institutionalized throughout the world. By being included in programs such as Europe's Erasmus student exchange or in projects with non-member states, “sports diplomacy” has acquired a dimension that is social, cultural, political, and even “linguistic,” both within and outside the EU. This has made it a pillar of public diplomacy, one that relies on neither propaganda nor any overtly governmental influence.
    • Pourquoi l'Union européenne n'a-t-elle jamais eu de politique culturelle digne de ce nom ? - Laurent Martin p. 172-175 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      La culture a toujours été le parent pauvre des domaines d'intervention de l'Europe communautaire. Pour comprendre cet état de fait contre lequel protestent rituellement les milieux culturels européens, il faut invoquer deux ordres d'explication. Le premier tient à la manière dont a été conçue et construite l'Europe communautaire. Le second est la volonté des États, et donc des peuples, de maintenir leurs prérogatives dans le domaine culturel contre tout empiètement de Bruxelles.
      Among the areas in which the European Community has intervened, culture has always been the poor relation. To understand this state of affairs, which has incited ritual protest from European cultural circles, two orders of explanation are required. The first concerns how Europe as a community has been conceived of and constructed. The second involves the determination of member states, and thus their peoples, to maintain their cultural prerogatives when confronted with encroachments from Brussels.
    • « Construire une Europe de la santé, c'est affirmer dans le monde des valeurs et une vision » - Marisol Touraine, Gilles Rouet, Yohann Turbet Delof p. 176-180 accès réservé
    • « Unis dans la diversité » ? Les Européens et la crise de Covid-19 - Petia Gueorguieva p. 181-186 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      La pandémie de Covid-19 survient dans la foulée des crises précédentes qui ont mis à l'épreuve l'intégration européenne. Face à l'urgence sanitaire inédite et les multiples défis déclenchés par la pandémie, l'Union européenne a démontré ses capacités d'intégrer et d'apporter des réponses communes efficaces, tout en lançant des programmes ambitieux pour l'avenir. Sans gommer les divergences nationales et des sociétés, l'UE a su unir et ressortir intégrée de la crise de Covid-19.
      The COVID-19 pandemic arrived in the wake of previous crises that have put European integration to the test. Faced with an unprecedented health crisis and the many challenges triggered by the pandemic, the members of the European Union demonstrated their ability to work together and provide effective communal responses, while also launching ambitious programs for the future. Without erasing national and societal differences, the EU managed to act together and then emerge united from the COVID-19 crisis.
  • Partie IV : Au-delà des incommunications : la guerre

    • La guerre en Ukraine au prisme de l'utopie européenne : les désillusions d'un projet de paix perpétuelle ? - Céline Bryon-Portet p. 191-195 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Cet article analyse la guerre en Ukraine au prisme du projet de paix perpétuelle forgé par les Lumières et de leur vision progressiste de l'histoire. Il montre que l'angle mort des utopies universalistes (République mondiale, concorde planétaire), mises à mal par l'histoire récente, est le poids du passé et des marqueurs identitaires des nations, atout ou obstacle dans la construction des alliances internationales et l'élargissement des fédérations interétatiques, dont l'UE est représentative.
      This article examines the war in Ukraine in terms of the project for lasting peace formulated by the Enlightenment, which was part of its view of historical progress. Universalist utopias that envision a world republic or planetary harmony have been challenged by recent history, and this article shows that their blind spot is the weight of the past and markers of national identity. These can serve as an asset or an obstacle for the construction of international alliances and the enlargement of supranational federations, of which the EU is the representative example.
    • L'Ukraine et l'Europe - Olivier Kempf p. 196-201 accès réservé
    • Cinq leçons que nous avons retenues de la guerre de la Russie contre l'Ukraine - Tetyana Ogarkova p. 202-206 accès réservé
    • L'Europe par ses marges orientales, ou la grande désillusion - Florent Parmentier p. 207-210 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      L'ambition des Européens en 1989 consistait à réunifier un continent divisé par la guerre froide : la politique d'élargissement, la paix et le libéralisme politique devait redessiner les contours de l'Europe. Toutefois, en raison des différends accumulés entre Européens et Russes depuis lors, l'exportation de la stabilité européenne dans le voisinage semble être illusoire. La guerre en Ukraine est cette grande désillusion qui signifie la fin de l'Europe telle que nous la connaissions.
      In 1989, Europeans had the ambition of reunifying a continent that had been split by the cold war. Enlargement policy, peace, and political liberalism were to redraw the outline of Europe. However, the disputes that have accumulated between Europeans and Russians since then have made the exporting of European stability to its neighbors seem to be an illusory project. The war in Ukraine is the grand disillusion that signals the end of Europe as we know it.
    • Nous avons su plus tôt - Rouja Lazarova p. 211-213 accès réservé
    • La Slovaquie face à la guerre en Ukraine : comment les petites nations d'Europe peuvent aider les grandes en temps de crise - Ivana Čorbová, Mária Huraj Rošteková p. 214-218 accès réservé
    • Communiquer l'Europe : entre numérisation et standardisation ? Retour sur une décennie de recherches sur la communication européenne - Sandrine Roginsky p. 219-223 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      L'activité de communication participe de l'espace institutionnel européen. Cet article revient sur quelques éléments significatifs de celle-ci, notamment sa dimension numérique, et en particulier la place centrale qu'y prennent les dispositifs de réseaux sociaux, qui contribue certainement à son intensification et possiblement sa standardisation.
      Communication is an activity that participates in the institutional space of Europe. This article explores several significant aspects of this communication, in particular its digital dimension and the central place of social networking platforms within it. These certainly contribute to the intensification and perhaps even to the standardization of communication.
    • Le Bélarus, un pays incompris par l'Europe - Alexandra Gubskaya p. 224-226 accès réservé
    • La guerre en Ukraine comme la faillite de la « puissance douce » de la Russie - Ilya Kiriya p. 227-230 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Alors que la guerre en Ukraine devient un conflit de longue durée, la décision de déclencher des hostilités en plein centre de l'Europe, sous une justification impériale non compatible avec le xxie siècle, rencontre globalement la bienveillance de la population russe. Cet état de fait est souvent expliqué par le pouvoir phénoménal de la propagande russe, dû à la mise sous contrôle de l'espace public du pays et à l'introduction d'une censure quasi-militaire. La population est préparée, sous un format discursif, depuis au moins dix ans à cette offensive, à travers la sensibilisation aux affaires étrangères et notamment celle de l'élargissement de l'OTAN. En Ukraine, l'espace discursif et politique est, depuis son indépendance, fracturé entre forces pro-occidentales et pro-russes.
      Although the war in Ukraine is turning into a long-term combat, Russia's decision to start up a conflict in the heart of Europe – which is based on an imperialism that is not compatible with the twenty-first century – has generally been well received by the Russian population. This response is frequently explained by the phenomenal power of Russian propaganda, which results from the control exerted over the country's public sphere and the introduction of a quasi-military censorship. For at least ten years, a discursive format has been preparing the population for this invasion by raising awareness of foreign affairs, especially in relation to the enlargement of NATO. In Ukraine, since its independence, political and discursive space has been fractured between pro-Western and pro-Russian forces.
    • Établir l'acommunication : aspects rhétoriques et pragmatiques de l'interdiction des médias russes en Europe - Bertrand Labasse p. 231-234 accès réservé avec résumé avec résumé en anglais
      Motivée par le soutien à la démocratie en Ukraine, l'interdiction de diffusion des médias russes en Europe contraste avec l'importance qu'attribuent les démocraties à la liberté de l'information, y compris partisane. Or, l'examen des principaux quotidiens francophones montre que cette discordance y a été très peu mentionnée, et encore moins débattue. Le peu d'écho suscité par cette mesure pourrait s'expliquer par la conjonction de plusieurs facteurs, notamment cognitifs, qui représentent un défi croissant pour le débat public.
      The ban on Russian media in Europe, which was intended to support democracy in Ukraine, stands in contrast with the importance that democracies place on freedom of information, including partisan viewpoints. However, an examination of France's main daily newspapers shows that this discrepancy has hardly been mentioned, much less debated. The lack of response to the ban could be explained by the convergence of several factors, in particular cognitive ones, which represent a growing challenge for public debate.
    • Politics, Democracy and Disinformation - Martin Klus p. 235-237 accès réservé avec résumé en anglais
      Disinformation and conspiracy theories systematically threaten our European democracy. After the COVID-19 pandemic, the Russian war against Ukraine has shown that the propaganda directed by an undemocratic Putin's regime is more and more harmul. This prevents citizens from making informed decisions and undermines our foreign policy orientation, as well as the values of our society. And although the war in Ukraine has changed a lot in this regard, a significant part of EU citizens is still prone to easily succumb to massive disinformation campaigns. The aim of this text is to present how the institutions of the European Union, as well as the Government of the Slovak Republic and other official European or state authorities, are trying to reverse this negative trend and gradually expand the capacity to combat hybrid threats.
    • Une histoire d'amour - Yohann Turbet Delof p. 238-239 accès libre
  • Conversation avec…

  • Diagonales

  • Lectures

    • Lectures - Brigitte Chapelain p. 263-269 accès réservé
  • Hommages