Contenu du sommaire : Amérique centrale : espaces, cartographies et représentations
Revue | Amerika |
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Numéro | no 20, 2020 |
Titre du numéro | Amérique centrale : espaces, cartographies et représentations |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Amérique centrale : espaces, cartographies et représentations - Sergio Coto-Rivel, Comité de Rédaction d'Amerika L'espace centre-américain nous révèle constamment sa complexité. Il apparaît comme un terrain fertile pour les études interdisciplinaires, en partant des multiples terminologies historiquement employées pour fonder des notions cartographiques –frontières nationales, régionales, inter-régionales, transnationales- et des appartenances ou résistances identitaires qui surgissent face à ces configurations. D'autre part, à travers du prisme centre-américain –et de ses relations avec d'autres régions- s'est constituée une multitude de constructions esthétiques et culturelles qui ont placé l'espace –en particulier le paysage– comme un élément clé de la représentation. Des routes, des itinéraires et des parcours se manifestent dans ces productions, permettant une articulation multi-dimensionnelle et polyphonique des espaces. L'intérêt de ce numéro est de penser l'espace centre-américain depuis sa multiplicité sociale, démographique, politique, ethnique, genrée, historique et artistique. Nous présenterons un second dossier qui s'articule autour des mêmes thématiques dans d'autres aires géographiques (Mexique, États-Unis) ou qui s'intéresse à la même région depuis d'autres angles. Enfin, nos lecteurs retrouveront les rubriques habituelles: Mélanges, Entretiens (avec deux dialogues, l'un avec le Chilien Luis Sepúlveda, victime de la pandémie de Covid-19, et l'autre avec le Cubain Leonardo Padura, à propos de La Novela de mi vida), Opinion/Varia et Comptes-Rendus.
Dossier Thématique Amérique Centrale
Territoires et déplacements : La migration centraméricaine
- Les figures du migrant centraméricain irrégulier en transit au Mexique - Claudia Robles Moreno Cet article prend appui sur des récits des migrants centraméricains en transit au Mexique. Alors que leur traversée porte les marques d'une forte autonomie et d'agentivité, leur place dans la société mexicaine témoigne de l'articulation de rapports multiples de domination. Partant de cette constatation, l'analyse souligne les tensions entre interprétations sociologiques du migrant -tantôt agent, tantôt acteur- et soutien que cette polarisation n'est pas appropriée pour comprendre la migration de transit au Mexique. L'article discute ensuite la possibilité de concilier ces deux visions ou figures sociologiques du migrant. Pour cela, il s'appuie sur des données qualitatives qui montrent la mobilisation de la religion, la famille et le travail. Ces trois ancrages axiologiques permettent de mieux comprendre les trajectoires du migrant-acteur (effort personnel, relations interpersonnelles, résistance physique et mentale) et les vulnérabilités du migrant-victime (discrimination, irrégularité, violence, domination).This article is based upon the results of qualitative research conducted in Mexico focused in Central American migrants in transit. Their passage shows agency, while the place occupied in Mexico testifies the articulation of various reports of domination. From there, the analysis focuses on the tension between sociological interpretations of the figure of the migrant in transit - actor and agent-. This article argues that this polarization may not be appropriate to understand transit migration in Mexico and the migrant as a sociological figure. The article discusses the existence of a conciliation of both figures through a specific path; the data show that they consolidate a moral and spiritual consistency to confront social life itself. This consistency is what differs the individual-migrant from the victim or the actor. As a result, the migrant is constituted as a relational individual capable of take charge of himself affronting the risk and social uncertainty of international migration with three moral values: God, family and work. This characteristic helps understand the migrant at the limits of the two faces of migration.
- Informar/representar la migración centroamericana: el papel del periodista en Caravana, de Alberto Pradilla - Julio Zárate Due to the exponential increase in violence against migrants, thousands of Central Americans marched illegally through Mexico, as a caravan between October and November 2018; their presence was a warning about the insecurity and the non-respect for their rights. The caravan also posed the dilemma of how to report on this event. The journalist Alberto Pradilla published a series of chronicles on the Guatemalan website Plaza Pública, that served as the basis for writing Caravana (2019). This article discusses the role of the journalist and how to represent migration. The testimony is studied as a source of information as well as the migratory posture of Mexico, which is the main space of the march. In his chronicle, Pradilla reveals a series of paradoxes that allow him to develop a critical discourse, which is essential to approach this subject.
- Les figures du migrant centraméricain irrégulier en transit au Mexique - Claudia Robles Moreno
Géographies imaginées de l'Isthme
- L'Amérique centrale en bande dessinée - Flavio Paredes Cruz Les espaces de l'Amérique centrale ne manquent pas dans la bande dessinée. Depuis 1950, cette région apparait dans les classiques et les nouveautés, souvent comme un décor pour les aventures des héros immergés dans une forêt tropicale ou dans des villes violentes. Il s'agit d'un espace dont l'agressivité tellurique serait assimilée à la situation sociale. Ainsi, la reconstitution signifiante faite par les auteurs ouvre l'analyse des imaginaires géographiques et des effets de sens. Saisir ces imaginaires rend compte d'un discours construit par des mécanismes rhétoriques et permet de dresser l'agencement de ces images. Les interrogations se posent par rapport à l'exotisme, à l'image de l'autre et aux épisodes historiques. La question touche aussi la graphiation d'une telle géographie entre paysage (médiation esthétique) et territoire (médiation politique).En plus, cet espace est l'objet d'une géographie imaginée dont la toponymie justifie la juxtaposition d'idées reçues.There is no lack of Central American spaces in the comics. Since 1950, this region has appeared in classics and new releases, often as a setting for the adventures of heroes immersed in a tropical forest or in violent cities. It is a space in which telluric aggressiveness would be assimilated to the social situation. Thus, the significant reconstitution made by the authors opens up the analysis of geographical imaginaries and the effects of meaning. Grasping these imaginaries reports a discourse constructed by rhetorical mechanisms and makes it possible to draw up the agency of these images. Questions are raised in relation to exoticism, the image of the other and some historical episodes. The question also touches the graphiation of such geography between landscape (aesthetic mediation) and territory (political mediation). In addition, this space is the object of an imagined geography whose toponymy justifies a juxtaposition of preconceived ideas.
- Centroamérica, una utopía de Carlos Gagini contra el Imperio - Sergio Coto-Rivel The novel La caída del águila (1920), by Costa Rican writer Carlos Gagini, uses science fiction to imagine and resignify the Central American space at a time when the consequences of World War I and the advance of the U.S. presence in Latin America favor anti-imperialist discourses and the advance of a new Hispanism that encourages intellectuals in the region. The present article analyzes the argumentative structure of Gagini's novel, which bases a particular idea of the Central American union as a space of Creole resistance and heir to the Latin race. This space is constructed in a way that excludes any indigenous claims to propose an alternative force for liberation from U.S. domination based on a white race of European ideals and patriotic consciousness.
- Imaginar un futuro después de la extinción: Cantos de las guerras preventivas de Fernando Contreras Castro - Alexandra Ortiz Wallner This article analyzes Cantos de las guerras preventivas by Costa-Rican author Fernando Contreras Castro, from the point of view of speculative fiction, and recent debates on the Anthropocene, and the question about de the future after the end. It emphasizes particularly on the role of literature in the context of this epistemological turn in the humanities and social sciences.
- Representaciones del paisaje centroamericano a través de los discursos poéticos - Dante Barrientos Tecún The purpose of this paper is to reflect –through a panoramic view– the ideological, political and social implications that represents geography (rural or urban). The goal is not to do an author (or authors) study but to highlight the trends in the construction of landscapes to determine what kind of understandings are proposed –at various periods and through different interpretation– about the Central American world.
- L'Amérique centrale en bande dessinée - Flavio Paredes Cruz
Espace et corporalités
- El VIH/sida, los homosexuales y el cuerpo de la ciudad: La intervención higienista en San José, Costa Rica, en 1987 - José Pablo Rojas González This essay reflects on the discursive relationship that was established, in several journalistic texts (published in 1987, in the Costa Rican newspaper La Nación), between HIV/AIDS, homosexuals and the city, in order to develop specific forms of biopolitics intervention.
- Homoerotismo en Mar Caníbal de Uriel Quesada - Víctor Saúl Villegas Martínez The objective of this article is to analyze Uriel Quesada's novel Mar Caníbal (2016) to understand the representation of homoeroticism from the axis of initiation as a central topic, together with identity as a peripheral theme. It is shown that the characters who assume sexual dissent fluctuate between the dichotomies that make them conceive their desire in a surreptitious way compared to heteronormative discourse; However, this situation will help them create survival strategies that are transformed from the proposed axes: the transition from adolescence to adulthood marked by initiation to sexuality and the emergence of an «abject» identity in the face of socially acceptable
- Cuerpo como territorio fronterizo y espacio escritural Impúdicas (2016), Arabella Salaverry - Carla Rodríguez Corrales The question about the body has not only taken a central place within philosophy and history of western thought but has also been a cause of reflection in art and literature, from where representations that articulate interwoven relationships (gender, geographical space, ethnicity, social class) continue to be assayed. Far from seeming to be an obsession, going back to the body seems to highlight an unfinished quest. The relationship established by each subject and society with the body deploys its own process, for after all, the body comprises our first territory, which is conformed on the basis of multiple overlaying narratives. Accordingly, the following study analyzes the body-textual proposal of the short stories «Astrid (o de las amistades imposibles)», belonging to the work Impúdicas (o de cuentos que se callan) (2016), by the Costa Rican woman writer Arabella Salaverry (1946). This approach intends to unveil how bodies are configured from a particular geographical space, the Costa Rican Caribbean Coast; how the corporeal becomes a border territory and a textual-writing space; by itself, how their outlines echo a marginal history that exceeds its singularity.
- Final del conflicto/final de una historia: los espacios en El fin de los mitos y los sueños de Ana María Rodas - Mónica Albizúrez The Guatemalan armed conflict, in its most violent years, is the context of the writing and publication of the poetry book El fin de los mitos y los sueños (1984) by Ana María Rodas. This paper focuses on the aesthetic work of the spaces in Roda´s poetry, in order to analyze the configuration of a female agency in the private and public sphere of that time. We postulate that El fin de los mitos y los sueños constitutes an early reflection on the epochal end of the armed conflict. The book itself, which we consider an iconotext, stands as a place of resistance and shelter amidst loving mourning and institutionalized violence.
- Espacio y reorientacion en Ita de Mónica Albizúrez - Emanuela Jossa The article suggests an analysis of the novel Ita (2018) by the Guatemalan writer Mónica Albizúrez, based on a notion of space as a non- neutral dimension of perception and experience, considered to be in a mutually constitutive relationship with the bodies and the affects that inhabit it, pass through it, create it, endure it.
- El VIH/sida, los homosexuales y el cuerpo de la ciudad: La intervención higienista en San José, Costa Rica, en 1987 - José Pablo Rojas González
Mémoire et identités centre-américaines
- Agunbiraha wamutiñu iun hebelurun tumou baruwa garífuna : Nous vous invitons à entrer dans la nation garifuna - Jimmy Dos Santos, Ricardo Torre Ce travail se propose d'explorer le monde peu connu de la nation garifuna en Amérique centrale. Une étude historique et culturelle a pour but de répondre à la problématique suivante : dans quelle mesure la nation garifuna se caractérise-t-elle par une identité forte au sein de l'Amérique centrale ? Deux entretiens inédits avec deux membres de cette communauté afro-amérindienne apportent des éléments essentiels à la compréhension de la complexité de la nation garifuna. Seront successivement abordées la genèse de la culture métissée garifuna dans les Caraïbes, les péripéties historiques de guerres et d'exils forcés des Garifuna, la revendication du nom garifuna et l'importance de leur langue.This work explores the little-known world of the Garifuna nation in Central America. A historical and cultural study aims to answer the following question: to what extent is the Garifuna nation characterized by a strong identity within Central America? Two unpublished interviews with two members of this Afro-Amerindian community provide essential elements for understanding the complexity of the Garifuna nation. We will successively discuss the genesis of mixed Garifuna culture in the Caribbean, the historical events of wars and forced exiles of the Garifuna, the claim to the Garifuna name and the importance of their language.
- Judicial space and visual memory in the Ixil Trial (Guatemala, 2013) - Rocío Zamora Sauma Based on the 2013 trial of Ríos Montt and Rodríguez Sánchez for genocide and crimes against humanity in Guatemala, this article seeks to analyse the relationship between judicial space and visual memory. For this I work mainly with several photographs of Sandra Sebastian published online by Plaza Pública. Extrapolating from this specific case, I explore how the spaces in which oral hearings take place present architectural conditions that impact on the visual memory of the trials, and therefore, on the imaginaries of institutions of justice and their actors. I am interested in analysing this relationship with the concept that Linda Mulcahy has called the « dematerialization » and the rupture of the « unity of the drama of the trial ».
- Rastreando la emergencia del sujeto neoliberal ‘aquí en Centroamérica': una reflexión y un (breve) ejemplo a través de Baile con serpientes (1996) de Horacio Castellanos Moya - María Maestre Fernández In this article we propose a series of questions – and some tentative answers – about the interrelation between neoliberalism, subjectivity, and narrative in the Central American (and specifically Salvadoran) postwar context. Since the spread of the late Michel Foucault's reflections on neoliberalism as a governmentality and political rationality, many studies have been published that address neoliberalism's capacity of creating a new subjective norm. Neoliberal subjectivity, however, may take different shapes in different contexts. This article proposes the possibility of analyzing such specificities about the process of neoliberalization of minds and bodies through the exploration of literary narratives. Specifically, the article explores the case of urban postwar El Salvador by looking into Baile con serpientes (1996), the second novel published by Horacio Castellanos Moya.
- Agunbiraha wamutiñu iun hebelurun tumou baruwa garífuna : Nous vous invitons à entrer dans la nation garifuna - Jimmy Dos Santos, Ricardo Torre
Dossier "Identités, Images, territoires"
- Michel Foucault ou l'art de conceptualiser l'environnement, l'espace et le symbolique - Yves Laberge Cet article veut prolonger en certains points la pensée de Michel Foucault (1926–1984) à propos de trois dimensions distinctes mais complémentaires : l'espace, l'imaginaire et le symbolique, et ce à partir du concept d'hétérotopie, qui sera défini et exemplifié. En montrant l'originalité et la fulgurance de la pensée foucaldienne, on peut mieux comprendre les apports indispensables et innovateurs de sa manière d'appréhender les problèmes de recherche en proposant un angle inusité mais néanmoins pertinent. En mettant en évidence cette manière unique et typique de Foucault d'identifier en toute chose observée des pratiques et des conditions d'émergence, de conceptualiser les lieux en espaces, mais surtout en considérant la création littéraire comme l'avènement d'un imaginaire social pouvant être analysé comme s'il existait réellement, les chercheurs disposent de nouveaux outils conceptuels pour mieux appréhender, comprendre, comparer et critiquer les représentations sociales du monde, des lieux, des pays, des cultures. L'article de Foucault intitulé « Des espaces autres » (1967), subdivisé en six points, servira de base à l'argumentation qui suit. Il ne s'agit pas ici de répéter autrement, de critiquer ou de réécrire le propos substantiel de l'auteur de L'Archéologie du savoir; les commentaires qui suivent serviront plutôt à mettre en évidence le fonctionnement de la pensée foucaldienne et à rappeler certains éléments de méthode déjà énoncés ailleurs et sous-entendus dans l'article « Des espaces autres » (1967). En outre, les pages qui suivent tenteront d'arrimer l'article précité avec certains des questionnements de ce dossier centré sur l'Amérique centrale en suggérant quelques pistes de réflexion. La dernière partie proposera deux autres avenues théoriques émergentes en matière d'études des espaces et de leurs significations.This article in three parts draws from some writings by Michel Foucault (1926–1984) related to space, imaginary, and the symbolic which were written in 1966 and 1967. Basically, this article aims to understand how Foucault's conceptualisation can be useful to seize the social representations and the dynamics of heterotopias such as ephemeral spaces, distant places, and remote locations. Several examples will be provided. The first section aims to highlight Foucault's unique way of conceptualising issues and social problems. Whenever dealing with spaces and places, Foucault investigated spaces and imageries as if they really existed, that is, with an almost tangible, palpable existence. Most of this article derivates from a lesser-known essay titled “Of Other Spaces”, which was taken from a lecture given by Michel Foucault in front of a group of students in architecture, on March 14, 1967. The central portion of this article comments, clarifies, and revisits Foucault's definitions and intuitions about heterotopias. The final remarks will briefly present two recent trends in research, emerging after Foucault's death, in the studying and theorising of spaces that go well beyond architecture, geography or philosophy. The first is Pierre Nora's book Realms of Memory while the other research alluded here is centred on 21st Century concepts such as Place Identity and Senses of Place.
- Le Mexique au prisme du romantisme allemand. A propos de quelques peintures de paysage de J. M. Rugendas (1831-1834) - Lucile Magnin Cet article explore les liens entre le peintre voyageur Johann Moritz Rugendas et le romantisme allemand du début du XIXe siècle. Partant du constat que certaines peintures de paysages réalisées au Mexique par l'artiste voyageur trahissent l'influence de la peinture romantique allemande, nous nous demandons si Rugendas a pu avoir accès à l'œuvre de Caspar David Friedrich et aux écrits de Carl Gustav Carus notamment. Cette hypothèse semble être plausible si l'on examine certaines peintures et si l'on se penche sur les relations établies par Rugendas entre 1828 et 1831, lors du séjour en Europe qui a précédé son second voyage en Amérique latine.This article explores the links between the travelling painter Johann Moritz Rugendas and the German romanticism of the beginning of the 19th century. Based on the observation that some landscape paintings made in Mexico by the travelling artist show the influence of the German romantic painting, we wonder whether Rugendas could know the work of Caspar David Friedrich and the writings of Carl Gustav Carus, particularly. This hypothesis seems to be plausible if we examine some paintings and if we look at the relationships established by Rugendas between 1828 and 1831, during the stay in Europe that preceded his second trip to Latin America.
- Races, dynamisme sociopolitique et identité au Mexique - Kouakou Laurent Lalekou Au Mexique, l'identité nationale a oscillé entre la blanche, l'indienne et la métisse. Ces différentes temporalités amènent à analyser le rôle des facteurs ethniques dans le processus identitaire, leurs conséquences sur le développement et les avantages aujourd'hui d'une construction sociale plurielle. Ce travail qui s'inscrit dans une perspective analytique, montre comment les questions ethniques ont imposé aux luttes sociales et politiques leur dynamique.In Mexico, national identity has oscillated between the White, Indian and mixed race. These different temporalities lead to an analysis of the role of ethnic factors in the identity process, their consequences on development and the advantages today of a plural social construction. This work, which is part of an analytical perspective, shows how ethnic issues have imposed their dynamics on social and political struggles.
- L'image du palmier face aux changements globaux. Une victime de la mondialisation - Alexandre Melay Face aux bouleversements environnementaux majeurs, l'espace urbain devient le témoin de « changements globaux ». À Los Angeles, les palmiers sont les représentants de l'obsolescence programmée des environnements, proches et lointains, géographiques et temporels ; participant à l'uniformité et au formatage des paysages urbains, ainsi qu'au climat réchauffé de la planète. Longtemps, symbole floral d'un paradis tropical, l'image du palmier sur laquelle se projetaient des notions utopiques d'un monde nouveau semble être devenue une ruine des temps postmodernes. Figure de la mondialisation, le palmier ressemble à une victime anodine et agonisante du monde contemporain.With major environmental warnings, the urban space becomes the witness of “global changes”. Los Angeles palm trees are representatives of the “programmed obsolescence” of environments, near and far, geographical and temporal; palm trees participate to the uniformity and landscape formatting, and to the warmed climate of the planet. During longtime as floral symbol of a tropical paradise, the image of the palm tree on which projected utopian notions of a new world, since it has become a ruin of postmodern times. Figure of globalization, the palm tree is an innocent and agonistic victim of the contemporary world.
- La Reforma Agraria en Bolivia y Cuba: Capitalismo, Revolución y organización campesina - Rocío Belén Cali Agrarian Reform in Bolivia and Cuba: Capitalism, Revolution and Peasant Organization Agrarian reform processes in Latin America adopted different ways and had distinct scopes, in accordance with the specific characteristics they adopted and the context in which they were implemented. An analysis of the agrarian reforms that took place both in Bolivia and Cuba in the middle of the twentieth century offers a good starting point to illustrate the diversity of possible situations. This means that the implementation processes of the agrarian reforms in both countries depended on the specific geographic area where they occurred and the particular structure of power relations from which they resulted. Understanding the land ownership structure and the orientation of the production, as well as the exploitation of peasantry and some characteristics of the revolution governments in both countries, will allow us to recognize not only the causes of the certain patterns of each process but also their similarities.
- Unilinguisme vs plurilinguisme : le cas de la République Dominicaine - Ariel Tapia Medina La République Dominicaine est un pays qui s'est toujours défini comme monolingue (et même unilinguiste), dont l'espagnol découle de la variante méridionale péninsulaire. Malgré les différentes enclaves linguistiques – d'origine anglophone et surtout francophone – qui ont existé et subsistent encore sur le territoire, la société dominicaine, et davantage encore le milieu universitaire, ont tendance à refuser de prendre en considération cette richesse linguistique (Jansen, 2010 : 8), créant ainsi une barrière de stigmatisation, aussi bien au plan ethnolinguistique – les communautés afro-américaine et guloya sont très stéréotypées – que –sociohistorique (Lluberes, 1978 : 38 ; Bryan, 1979 : 74) – les Haïtiens étant toujours considérés comme les ennemis historiques –.The Dominican Republic is a country that has always defined itself as monolingual (and even unilingual), whose spanish langage derives from the southern peninsular variant. Despite the various linguistic enclaves – speaking origin of English and especially French – which have existed and still exist on the territory, Dominican society, and even more so the university environment, tend to refuse to take into account this linguistic richness, thus creating a barrier of stigmatization, both in terms of ethnolinguistics (the African American and guloya communities are very stereotyped) and sociohistoric (the Haitians are always considered as the historic enemies).
- Michel Foucault ou l'art de conceptualiser l'environnement, l'espace et le symbolique - Yves Laberge
Mélanges
- Del neoliberalismo al pos-apocalipsis: la reificación del cuerpo en Plop (2002) de Rafael Pinedo - Mariano Ezequiel Rodríguez This article inquires, throughout the post-apocalyptical novel Plop (2002) from Rafael Pinedo, into the phenomenon of the “Economization” of the existence, the process through which the neoliberal state policies commodifies each and every single spheres of the human life. Is by means of paroxysm and science fiction, that Pinedo succeeds at making perceptible the transformations that, in the nineties decade, modified the social structures of Argentina thereby turning the body, as seen in Plop, into a simple object of exchange.
- Le cinéma comme événement : le visible sur l'écran - Gustavo Chataignier, Luiz Baez Le texte porte sur le cinéma compris à la lumière du concept d'événement. Cette coupure symbolique instaure la place pour des nouvelles subjectivités. Une telle approche prend ses distances par rapport à la fois d'une détermination technique et d'une lecture issue des représentations sociologique. L'enjeu en est de saisir les déplacements des normativités, c'est-à-dire des attentes et de modes reconnaissances, vérifiés par la quête des sujets.The text undertakes cinema in the light of the concept of event. This symbolic break establishes the place for new subjectivities. Such an approach distances itself from both a technical determination and a gloss from sociological representations. The challenge is to grasp the displacements of normativities, that is to say expectations and recognition modes, verified by an investigation made by subjects.
- Del neoliberalismo al pos-apocalipsis: la reificación del cuerpo en Plop (2002) de Rafael Pinedo - Mariano Ezequiel Rodríguez
Entretiens
- Entrevista de Ramón Díaz Eterovic a Luis Sepúlveda - Ramón Díaz Eterovic
- Las memorias de Leonardo Padura. Diálogo alrededor de La novela de mi vida - Néstor Ponce
Varia/Opinion
- Relato en tres tiempos o presentación del libro Cuerpos Memorables - María Guadalupe Huacuz Elías
Comptes-rendus
- Les îles de la Madeleine – De mer et de lumière - Yves Laberge
- Chet Baker: The Missing Years, A Memoir - Yves Laberge
- Amazon, main basse sur le futur - Yves Laberge
- Québec vue des airs, Edwards et Lahoud, 1936-2016 - Yves Laberge
- Macabros. Historias de asesinos despiadados que intentaron el crimen perfecto - Román Calvo