Contenu du sommaire : La question prioritaire de constitutionnalité
Revue | Pouvoirs |
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Numéro | no 137, 2011/2 |
Titre du numéro | La question prioritaire de constitutionnalité |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- La fin d'une exception française ? - Guillaume Tusseau p. 5-17 En offrant au juge constitutionnel la possibilité de remettre en cause la validité d'une loi, à l'initiative des justiciables, d'une part, et après l'entrée en vigueur de la loi, d'autre part, la révision constitutionnelle de 2008 a mis un terme à un légicentrisme encore profondément enraciné. Mais l'affiliation hexagonale au modèle de l'État constitutionnel peut sembler anachronique, tant le constitutionnalisme actuel s'avère international, supranational et transnational. Dans ce contexte, l'instauration de la question prioritaire de constitutionnalité ne paraît pas de nature à susciter l'aggiornamento conceptuel dont le constitutionnalisme français aurait besoin.The End of a « French Exception » ?
By granting the constitutional judge the possibility to challenge the validity of a law once it has been implemented and upon the demand of the litigants, the 2008 revision of the Constitution put an end to the tradition of “légicentrisme” still deeply rooted in the French system. Yet, the French version of the constitutional state may seem anachronistic since current constitutionalism is at once international, supranational and transnational. In such a context, the introduction of the priority preliminary ruling on the issue of constitutionality will not lead to the conceptual aggiornamento that French constitutionalism requires. - Conventionnalité et constitutionnalité - Denys Simon p. 19-31 La priorité conférée par le législateur organique à la question prioritaire de constitutionnalité, par rapport aux questions de conventionnalité qui pouvaient être soulevées devant le juge du fond, ou devant le Conseil d'État et la Cour de cassation, a été à l'origine des principales difficultés initiales dans la mise en œuvre du mécanisme. En particulier, la compatibilité du dispositif avec les exigences de la primauté du droit de l'Union et de la faculté / obligation du renvoi préjudiciel a donné lieu à des lectures contradictoires, qui se sont traduites par des prises de position antinomiques dans la jurisprudence de la Cour de cassation, du Conseil constitutionnel, du Conseil d'État et de la Cour de justice de l'Union. Il semble qu'on puisse néanmoins concilier les différentes approches à certaines conditions sans remettre en cause la logique de la question prioritaire de constitutionnalité « à la française »...Conventionality and constitutionality
The precedence given by the organic legislator to the priority preliminary ruling on the issue of constitutionality over questions of conventionality that could be raised either with the judge dealing with the substance of the case, the Council of State or the Court of Cassation, has been the source of the initial difficulties in implementing the new mechanism. In particular, the compatibility of the arrangement with the requirements of the primacy of Community law and of the possibility / obligation of the reference for a preliminary ruling has led to contradictory interpretations which have produced antinomic rulings by the Court of Cassation, the Constitutional Council, the Council of State and the Court of Justice of the European Union. However, it seems possible to reconcile the different approaches under certain conditions without challenging the logic of the French version of the priority preliminary ruling on the issue of constitutionality. - Cinq Cours suprêmes ? : Apologie (mesurée) du désordre - Denys de Béchillon p. 33-45 Bien que dans des contextes et avec des pouvoirs différents, cinq Cours se partagent aujourd'hui le pouvoir de juger « souverainement » la loi française. Un regard trop rapide fait apparaître cette polyphonie comme la source d'un grave désordre. Un examen plus attentif permet d'y voir plutôt la matière précieuse d'un enrichissement, pour l'État de droit et pour le fonctionnement même de la société.Five Supreme Courts ? A (Limited) Defense of Disorder
Though in different contexts and with different powers, five Courts now share the power of reviewing French law “in a sovereign capacity”. At first sight such a polyphony may be considered as the source of a major disorder. Yet, upon closer examination, it can be seen as a precious source of enrichment both for the rule of law and the very functioning of society. - Le procès constitutionnel - Dominique Rousseau p. 47-55 Un différend lié à l'application d'une disposition législative, un jugement de ce différend selon les principes du contradictoire, de la publicité, de l'oralité, de l'impartialité du tribunal et une décision bénéficiant de l'autorité de la chose jugée, tous les éléments constitutifs du procès sont réunis. Ils peuvent être améliorés, complétés, approfondis et il faut revenir ici, et une nouvelle fois, sur un mode de nomination des juges constitutionnels qui ne correspond plus à sa fonction juridictionnelle ; mais ni la Cour de cassation et encore moins le Conseil d'État n'ont, d'un coup d'un seul, respecté ensemble les critères formels et matériels du procès. Assurément, la chose qui se déroule au Conseil constitutionnel est bien un procès constitutionnel. Et sans guillemets !The Constitutional Trial
A dispute regarding the implementation of a legislative measure, a judgment on this dispute based on the principles of the public hearing of both parties and the impartiality of the court, a decision bearing the authority of final judgment : all the ingredients of a trial are present. They can be improved, complemented, developed, and in this respect one should stress once more that the mode of nomination of the constitutional judges is no longer adapted to their judicial functions. Yet, neither the Court of Cassation nor the Council of State have at one go respected all the formal and material criteria of the trial. Indeed, what is happening at the Constitutional Council is a real constitutional trial, without inverted commas. - Neuf mois de jurisprudence relative à la QPC. Un bilan - Bertrand Mathieu p. 57-71 Les neufs premiers mois de jurisprudence relative à la QPC traduisent les conflits qui ont opposé les ordres juridictionnels, les réglages à opérer entre le contrôle de constitutionnalité et conventionnalité. Les décisions rendues tant par la Cour de cassation et le Conseil d'État que par le Conseil constitutionnel démontrent que le contrôle a posteriori de la constitutionnalité de la loi s'est imposé avec force et rapidité dans le paysage français. Alors que le périmètre de la nouvelle procédure, tant en ce qui concerne les dispositions susceptibles d'être contestées que les principes pouvant être invoqués, tend à être précisément dessiné, la procédure renforce le substrat de la jurisprudence constitutionnelle.A Balance-Sheet of Nine Months of Case Law related to the Priority Preliminary Ruling on the Issue of Constitutionality. The first nine months of case law related to the priority preliminary ruling on the issue of constitutionality have illustrated the conflicts between the various judicial authorities as well as the necessary adjustments between control of constitutionality and of conventionality. The decisions rendered by the Court of Cassation, the Council of State and the Constitutional Council indicate that the a posteriori control of the constitutionality of the law has rapidly and solidly established itself in France. While the scope of the new procedure, regarding both the measures likely to be challenged and the principles being invoked, tends to be precisely delimited, and the procedure reinforces the basis of constitutional case law.
- Le Parlement et la QPC - Guy Carcassonne p. 73-81 Si la révision de 2008 avait ouvert la possibilité, c'est bien le Parlement qui a donné véritablement naissance à la QPC, en faisant une question plutôt qu'une exception, en la rendant prioritaire plutôt que préalable ou préjudicielle.Et parce qu'il se sent le père de cette procédure nouvelle, le Parlement est attentif à sa croissance, se montre mécontent de ce qui l'entrave et prêt à intervenir à nouveau, si nécessaire, pour la protéger, alors que c'est lui qui, sanctionné dans ses lois et devant les refaire selon un calendrier imposé, a pourtant le plus à souffrir de chacun de ses succès.Parliament and the Priority Preliminary Ruling on the Issue of Constitutionality
Whereas the 2008 revision of the Constitution opened the way for the priority preliminary ruling on the issue of constitutionality, it is really parliament that gave birth to it, by presenting it as a question rather than an exception, and declaring it priority rather than ex ante or preliminary. Considering itself the father of this new procedure, parliament follows its growth, is irritated by what hampers it and is ready to intervene to protect it if necessary, although it has the most to suffer from its successes when its legislative measures are judged negatively and it must redraft them within an imposed time limit. - La résistance immédiate de la Cour de cassation à la QPC - Nicolas Molfessis p. 83-99 Dès son entrée en vigueur, la Cour de cassation a marqué sa défiance à l'encontre de la QPC. Ses premières décisions expriment la réticence des magistrats de l'ordre judiciaire à admettre le contrôle de la loi en vigueur ; elles manifestent aussi le fait que, globalement, la Cour de cassation ressent la QPC comme une forme de concurrence, d'autant moins bienvenue que le Conseil constitutionnel n'a pas la légitimité de l'institution du quai de l'Horloge. Les marques d'hostilité de la Cour de cassation ont à leur tour provoqué des réactions, parfois vives, sinon brutales. L'année 2010 restera, sous cet aspect, une année de déchirements institutionnels, de querelles doctrinales et prétoriennes sans équivalents, au risque d'une véritable rupture entre la Cour de cassation, une partie de la doctrine, le Conseil constitutionnel et le Parlement.The immediate resistance of the Court of Cassation to the priority preliminary ruling on the issue of constitutionality. As soon as the priority preliminary ruling on the issue of constitutionality was implemented, the Court of Cassation expressed its distrust. Its first rulings express the reluctance of the civil magistrates to admit the right to control an existing law. They also testify to the fact that, on the whole, the Court of Cassation sees the priority preliminary ruling on the issue of constitutionality as a sort of competition, all the more unwelcomed as the Constitutional Council does not have the same legitimacy as the Court. The hostile signals of the Court of Cassation have in turn prompted strong, even brutal, reactions. In this respect, 2010 will remain a year of unprecedented institutional rifts and of doctrinal and praetorian disputes, to the risk of a genuine breach between the Court of Cassation, part of the doctrine, the Constitutional Council and Parliament.
- Question prioritaire de constitutionnalité et question incidente de constitutionnalité italienne : ab origine fidelis - Jean-Jacques Pardini p. 101-122 La question prioritaire de constitutionnalité est assurément proche de la question préjudicielle de constitutionnalité italienne. L'identité de principe entre les deux systèmes tient à l'hybridation du contrôle de constitutionnalité des lois par la garantie de prétentions subjectives et à la relation dialectique conséquente juges a quibus / juge constitutionnel. Néanmoins, cette « communicabilité » laisse place à des différences et nuances quant aux choix opérés des deux côtés des Alpes pour la mise en œuvre des mécanismes. Ces différences et nuances se constatent du point de vue de l'introduction du recours en inconstitutionnalité et des normes impliquées dans le jugement constitutionnel. Elles reflètent le conditionnement culturel des deux États et la fidélité aux origines.The Priority Preliminary Ruling on the Issue of Constitutionality and the Italian Incidental Ruling on the Issue of Constitutionality : ab origine fidelis. The priority preliminary ruling on the issue of constitutionality is definitely close to the Italian preliminary ruling. The identity between the two systems comes from the hybridization of the control of constitutionality of the law through the guarantee of subjective expectations and the consequential dialectical relation between judges a quibus / constitutional judges. Nevertheless, despite this communicability there are differences and nuances in the choices made on both sides of the Alps regarding the implementation of the mechanisms. These differences and nuances apply to the introduction of an appeal on the issue of constitutionality and the norms involved in the constitutional ruling. They reflect the cultural traditions of the two states and their loyalty to the origin of their systems.
- La question d'inconstitutionnalité en Espagne - Pierre Bon p. 123-141 Très largement inspirée du contrôle concret de la constitutionnalité des lois tel qu'il fonctionne depuis longtemps en Italie et en Allemagne, la question d'inconstitutionnalité espagnole présente un certain nombre de spécificités par rapport à la qpc française : elle ne concerne pas seulement les lois mais, plus généralement, tous les actes ayant force de loi quel qu'en soit l'auteur ; les normes de référence ne sont pas les seuls droits et libertés garantis par la Constitution mais cela concerne l'ensemble des dispositions constitutionnelles de même que certaines lois particulières ; il n'y a pas de filtrage par le juge ordinaire suprême puisque tout juge peut saisir directement le Tribunal constitutionnel ; le juge peut ce faire à la demande des parties mais aussi d'office ; dans son ordonnance de saisine, il a l'habitude de développer largement les raisons qui le conduisent à douter de la constitutionnalité de la norme, suscitant ainsi un dialogue fructueux avec le Tribunal constitutionnel.The Question of Unconstitutionality in Spain
Inspired in large part by the control of constitutionality as it has been functioning for a long time in Italy and Germany, the question of unconstitutionality in Spain bears a number of specific features compared to the French one. It does not apply only to laws but, more generally to all decisions that have force of law whoever is the author ; the norms of reference are not only the rights and liberties guaranteed by the Constitution but all constitutional provisions and certain particular laws ; there is no screening by the Supreme judge since any judge can appeal to the constitutional court ; the judge can do that at the parties'request or ex officio ; in his referral ordinance he usually develops at length the reasons that have led him to question the constitutionality of a norm, giving thus rise to a fruitful dialogue with the constitutional court. - Le contrôle de constitutionnalité de la loi en Allemagne : quelques comparaisons avec le système français - Constance Grewe p. 143-154 Bien plus que le contrôle de constitutionnalité de la loi en France, le système allemand est influencé par l'évolution de la justice constitutionnelle allant d'une protection de la loi vers une protection des droits. Dès lors, la spécialisation et la séparation des contentieux constitutionnels tendent à s'effacer ; le contrôle abstrait surtout mais également le contrôle concret des normes régressent au profit du recours constitutionnel. La question est de savoir dans quelle mesure la QPC opère un rapprochement ou éloigne encore les deux systèmes.The Control of Constitutionality in Germany : Comparison with the French System
To a much larger extent than the control of constitutionality in France, the German system has been influenced by an evolution of constitutional justice from a protection of the law to a protection of rights. Therefore, specialization and the separation of constitutional dispute tend to disappear : the abstract control especially, but also the concrete control of norms have been losing ground in favor of complaints of unconstitutionality. The question is whether the priority preliminary ruling on the issue of constitutionality brings the two systems closer together of further apart. - Un nouveau Conseil Constitutionnel ? - Jean-Claude Colliard p. 155-167 Dès ses premiers mois d'application, la question prioritaire de constitutionnalité a connu un vif succès. Cela pose la question de savoir si ce contentieux, nouveau et d'emblée important, est susceptible d'avoir des conséquences sur le Conseil et d'entraîner quelques évolutions. Celles-ci pourraient toucher son organisation, statut des membres et renforcement des services, sa procédure, tant pour le contentieux électoral que pour le contentieux a priori, ou sa place dans le concert des juges face au rôle de filtre des cours suprêmes nationales ou à la question de plus en plus présente de l'articulation entre droit constitutionnel national et droit européen.A New Constitutional Council
From its introduction, the priority preliminary ruling on the issue of constitutionality has known a great success. The question is whether this new and important litigation procedure is likely to impact the Constitutional Council and to lead to some changes. The latter could affect its organization, the status of its members, the strengthening of its services, its procedure – both regarding electoral litigation or litigation a priori –, its place within the ensemble of judges regarding the screening role of the national Supreme courts, or the increasingly urgent question of the proper articulation between constitutional law and European law. - L'appropriation de la question prioritaire de constitutionnalité par ses acteurs - Emmanuel Piwnica p. 169-181 Le contrôle de la conformité à la Constitution de la loi promulguée a été décrit comme une véritable révolution au regard de la tradition juridique française. Ce nouveau droit, qui offre au justiciable la faculté de contester une loi dans le cadre d'un procès, a été reçu avec enthousiasme par ses acteurs, ainsi qu'en attestent le nombre de questions posées depuis l'entrée en vigueur de cette procédure comme le nombre d'annulations prononcées, notamment dans des domaines emblématiques. Cet accueil favorable résulte de l'efficacité de la question prioritaire de constitutionnalité qui a été immédiatement perçue, grâce à un effort sans précédent en matière d'information de la part du Conseil constitutionnel, du Conseil d'État et de la Cour de cassation.The Appropriation of the Priority Preliminary Ruling on the Issue of Constitutionality by its Actors
The control of constitutionality of an existing law has been described as a true revolution with regard to the French judicial tradition. This new right, which grants the litigant the possibility to challenge a law through a trial, has received an enthusiastic welcome from its actors as testified by the number of questions raised since the implementation of this procedure and the number of annulments decreed, in particular in some symbolic domains. Such a favorable reception is due to the efficiency of the procedure, which has been perceived immediately thanks to an unprecedented campaign of information by the Constitutional Council, the Council of State and the Court of Cassation. - La QPC et les citoyens - Olivier Duhamel p. 183-191 La question prioritaire de constitutionnalité existe enfin, mais depuis un an seulement. Trop peu pour apprécier toutes ses conséquences sur le rapport entre les citoyens et la Constitution. Assez cependant pour que se soient exprimés deux points de vue contradictoires ici réfutés : celui d'une réforme considérable pour les citoyens, celui d'un changement dérisoire en réalité. L'analyse de la procédure suivie devant le Conseil et celle des premières décisions permet de dresser un premier bilan qui atteste la portée civique de la QPC, consistante et circonscrite.The Priority Preliminary Ruling on the Issue of Constitutionality and the Citizens
The priority preliminary ruling on the issue of constitutionality has finally been introduced. But one year of existence is too short a period to assess all its consequences regarding the relationship between the citizens and the Constitution. It has sufficed though for two contradictory points of view to be expressed in its regard : one that sees it as a considerable reform for the citizens, the other as a trivial change. Both points of view are refuted here. The analysis of the procedure in front of the Council and of the first decisions allows us to draw a first balance-sheet that confirms the substantial but limited civic impact of the measure. - Repères étrangers : (1er octobre ? 31 décembre 2010) - Pierre Astié, Dominique Breillat, Céline Lageot p. 193-206
- Chronique constitutionnelle française : (1er octobre ? 31 décembre 2010) - Pierre Avril, Jean Gicquel p. 207-244