Contenu du sommaire : L'européanisation après l'adhésion à l'Union européenne : Transformation, réformes et adaptation dans les nouveaux États membres
Revue | L'Europe en formation |
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Numéro | no 364, avril 2012 |
Titre du numéro | L'européanisation après l'adhésion à l'Union européenne : Transformation, réformes et adaptation dans les nouveaux États membres |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Introduction - Matthias Waechter p. 5-9
The EU in the financial crisis: Opportunities and challenges for Europeanisation ? L'UE dans la crise financière: opportunités et défis de l'européanisation
- Le défi de la convergence des modèles sociaux européens dans un contexte de crise budgétaire et d'endettement - Jean-Claude Vérez p. 11-24 Dans le projet d'adhésion à l'UE, la convergence du modèle social du pays candidat avec le modèle social européen est recommandée. Le dernier élargissement montre qu'il peut en être autrement et, de fait, il coexiste plusieurs systèmes de protection sociale au sein de l'UE. Au moment où les contraintes budgétaires de nombreux États deviennent majeures, dans un contexte de crise et d'endettement, le risque d'un nivellement par le bas de la protection sociale est réel.In the draft EU membership, the convergence of the social model of the candidate country with the European social model is recommended. The latest enlargement shows that the outcome can be different and indeed, more systems of social protection coexist within the EU. At a time when budget constraints many states, in a context of un a crisis and debt, the risk of a downward spiral of social protection is real.
- Experiencing an Unprecedented Crisis: The Stalemate in Greece - George N. Tzogopoulos p. 25-39 Cet article étudie l'histoire récente de la Grèce, depuis octobre 2009. Il s'intéresse en particulier à une crise économique, politique et sociale sans précédent, expliquant pourquoi le pays en a souffert si dramatiquement. Bien que cet article ne mette pas en cause la nécessité d'une réponse européenne au problème de la dette, il considère que la République hellénique est seule responsable de l'état de son économie et de sa stagnation. Ainsi, il démontre que le pays est entré en crise dans le contexte de nombreux facteurs pathogènes, qui peuvent difficilement être résolus par la classe politique existante, considérée comme incompétente. Cette classe politique a seulement en partie appliqué le Protocole d'accord avec l'Union européenne, et n'a pas été à même de protéger le pays de la cessation de paiement, ni d'inspirer confiance à la société, qui demande des changements radicaux.This article analyses the recent history of Greece from October 2009 onwards. In particular, it focuses on its unprecedented economic, political and social crisis explaining why the country has suffered dramatically. Although the article does not put into question that a European solution to the debt problem is required, it argues that the Hellenic Republic is alone responsible for the stalemate of its economy and its stagnation. In so doing, it shows that the country entered the crisis being surrounded by various pathogenies, which can hardly be tackled by the existing incompetent political personnel. This political personnel has only partly applied the Memorandum of Understanding and has been unable to save the country from default and inspire confidence in a society, which arguably seeks radical change.
- Is the Current Financial Crisis Also a Crisis of the Europeanization Model ? : Evidence from Poland - Justyna Schulz p. 41-57 Cet article analyse le processus d'européanisation d'un point de vue monétaire. Il considère que le principal défaut des idées sous-jacentes aux théories de convergence économique est qu'elles se concentrent sur la sphère réelle, et que les contraintes financières n'y sont pas considérées de manière adéquate. Cette affirmation est illustrée par le modèle de développement par flux d'importation de capitaux étrangers, qui est considéré comme ne pouvant être remis en cause pour la modernisation du système économique. Cependant, cette perspective intellectuelle néglige la question de l'orientation des capitaux étrangers vers les entrepreneurs nationaux. Pour atteindre cet objectif, des moyens collatéraux doivent être mis en œuvre, afin d'assurer le bon investissement des capitaux étrangers. Dans le cas contraire, l'importation de capitaux conduit à l'accroissement des parts d'actifs détenus par des acteurs économiques étrangers, sans que cela s'accompagne d'un renforcement significatif de la capacité des entrepreneurs nationaux à générer des revenus de l'exportation. C'est pourtant une condition préalable à ce que le modèle de flux de capitaux étrangers fonctionne et ne conduise pas au piège du surendettement. Cette affirmation est traitée à partir de données empiriques polonaises..This paper analyses the Europeanization process from the monetary point of view. It argues that the main shortcoming of the underlying ideas about the economic convergence is their focus on the real sphere, while the financial constraints are not properly addressed. This thesis is illustrated on the capital-import-development-model, which is seen as an unquestionable model for the modernization of the economic system. However, this intellectual perspective neglects the question of how to canalize the foreign capital to the domestic entrepreneurs. For this purpose, collaterals are necessary in which foreign capital providers or banks could invest. Otherwise, the capital import leads to the increase of assets' share owned by foreign economic actors without a significant strengthening of the domestic entrepreneurs' capability to generate export revenues; a precondition that the capital-import-model functions and does not lead into the trap of the overindebtedness. This thesis is discussed on the empirical data from Poland.
- Regulatory Quality and Competitiveness in Recent European Union Member States - Ferran Brunet p. 59-90 Dans cet article, nous étudions : (1) la qualité de la régulation dans les nouveaux États membres de l'Union européenne, leurs composants, leurs dynamiques et leurs lacunes ; (2) l'impact de l'Union européenne dans le développement d'un système de gouvernance multiniveaux, qui favorise la qualité de la régulation ; et (3) les liens entre la qualité de la régulation et la compétitivité et la performance. Les principales constatations sont que les nouveaux États membres de l'union européenne (1) ont eu de meilleurs résultats dans la qualité de la gouvernance que dans les performances sociales ou dans la qualité de la régulation économique ; (2) montrent un rapprochement dans la convergence entre eux et les plus anciens états membres ; et (3) ont eu une large marge de manœuvre pour européaniser l'environnement des entreprises et pour améliorer leur compétitivité. Pour de nombreux pays l'Europe est un socle pour la mise en œuvre de la démocratie, de l'état de droit et de la compétitivité. Elle garantit des standards de qualités minimaux et limite l'interventionnisme. Ainsi il y a un grand intérêt pour les nouveaux États membres à avoir adopté l'Union et ses acquis. Il y a un besoin d'Europe.In this paper we consider: (i) the quality of regulation in the recent European Union Member States, their components, dynamics and gaps; (ii) the impact of the European Union in developing a multilevel economic governance system, which favours the regulatory quality; and (iii) the links of regulatory quality with competitiveness and performance. Key findings are: the new European Union Member States (i) had better results on political governance quality than on social performances and on economic regulatory quality; (ii) show a reduction in the convergence among them and with old advanced Member States; and (iii) had a great room to Europeanize their business environment and to improve their competitiveness. For many countries, Europe is an anchor for the empowerment of democracy, rule of law and competition, and a guarantee for minimal quality standards and to limit intervention. Thus, there is an interest for the recent Member States to have adopted the Union forms and acquis. There is a need for Europe.
- Le défi de la convergence des modèles sociaux européens dans un contexte de crise budgétaire et d'endettement - Jean-Claude Vérez p. 11-24
Compliance, Implementation, Application of EU Norms ? Adaptation, mise en ?uvre et application des normes européennes
- Compliance with EU Law in Central and Eastern Europe : The Disaster that Didn't Happen (Yet) - Dimiter Toshkov p. 91-109 Cet article étudie la mise en conformité au droit européen en Europe centrale et orientale. En nous intéressant à la dimension formelle-légale du processus de mise en conformité, nous avons constaté que les États membres anciennement communistes ont largement réussi à transposer le corps de législation européenne, de façon adéquate et dans les temps impartis, et que cela a perduré après l'adhésion à l'Union européenne. S'intéressant en particulier à l'étape de mise en œuvre pratique, l'article conclut que dans le cadre de trois politiques (communication électronique, protection des consommateurs et bien-être animal), les résultats de l'introduction de celles-ci dans les États postcommunistes présentent des défauts, qui ne dépassent cependant pas la nature et l'échelle des problèmes rencontrés en Europe occidentale.This article reviews the patterns of compliance with EU law in Central and Eastern Europe. Looking at the formal-legal part of the process of compliance, I find that the post-communist member states have been largely successful in transposing the body of EU legislation properly and on-time, and that the success has persisted after the moment of accession to the EU. Focusing on the practical implementation stage, the article concludes that in three different policy sectors (electronic communications, consumer protection, and animal welfare), the implementation performance of the post-communist member states exhibits shortcomings, which are however not of a different nature and not on a different scale than the implementation problems in Western and Southern Europe.
- Accelerating or Back-pedalling? : Public Administration in Post-accession Central and Eastern Europe - Aron Buzogány p. 111-127 Les références au « syndrome méditerranéen », décrivant un non-respect flagrant des normes européennes, ont pris une importance croissante après l'adhésion d'États d'Europe du Sud à l'Union européenne, dans les années quatre-vingt et quatre-vingt-dix. Les explications de ce syndrome se concentrent sur un « décalage » entre l'Europe du Sud et les politiques de l'Union européenne, sur les faibles capacités administratives des Etats, et sur la piètre nature de la société civile dans ces pays. Parmi les plus importantes réserves contre l'élargissement de l'Union européenne, on s'est référé à des considérations similaires sur la capacité des pays candidats d'Europe centrale et orientale à appliquer l'acquis communautaire après l'adhésion. Cependant, il semble que l'Union européenne ait appris de son expérience avec les États membres du Sud de l'Europe, et elle a institutionnalisé un système d'une haute complexité pour gérer l'adhésion, quand les dix nouveaux candidats à l'Union ont frappé à sa porte. En se concentrant sur le rôle de l'administration publique, cet article s'interroge si une approche fondée sur la conditionnalité européenne a conduit à une mise en conformité soutenable après l'adhésion. Cet article démontre que, plutôt que de considérer les nouveaux États membres comme un groupe cohérent, on trouve de nombreux signes de divergences concernant la performance après l'accession.Accounts of the “Mediterranean Syndrome”, describing blatant noncompliance with EU norms, became prominent after the accession of the Southern European states in the 1980s and 1990s. Explanations for the Syndrome centred on the ‘misfit' between Southern European and EU policies, weak administrative capacities of state actors and the feeble nature of civil society in these countries. Similar concerns about the ability of the Central and Eastern European candidates to apply the acquis after accession were among the most important reservations against enlargement. However, the EU has seemed to have learned from its experience with the Southern member states and institutionalized a highly complex system of accession-management when the ten CEE candidates were knocking on its door. Focusing on the role of public administration, the paper asks whether the EU's conditionality based approach has led to sustainable compliance after accession. The paper shows that rather than regarding the new member states as a cohesive group, there are growing signs of divergence regarding their post-accession performance.
- Compliance Leaders and Laggards within the EU-8 - Daniela Chodorowska p. 129-147 De récentes études ont montré que les nouveaux États membres issus de l'Europe centrale et orientale s'adaptent particulièrement bien à la législation européenne, si on les compare aux anciens membres. Cependant, peu de tentatives ont été faites pour analyser les variations d'adaptation à la législation entre ces nouveaux États après l'adhésion. Les auteurs des études existantes ont systématiquement favorisé des approches traditionnelles de l'adaptation. En conséquence, le potentiel de l'approche dite par légitimité, connue pour ses difficultés méthodologiques, a été totalement négligé.Le présent article cherche à combler cette lacune en présentant la version conceptuelle la plus récente de l'approche par légitimité. Par une analyse interprétative de données empiriques du non-respect de la directive sur l'évaluation des incidences sur l'environnement en Pologne et en Lituanie, on peut montrer la valeur ajoutée des théories constructivistes de l'adaptation. Cet article considère que, de façon surprenante, les processus de persuasion ont eu des impacts différenciés sur l'adaptation au sein des nouveaux États membres.Recent studies have shown that the new Central and Eastern European member states (EU-8) are complying surprisingly well with EU law as compared to the old EU-15. However, little attempts have been made to analyze variation in post-accession compliance with EU law among the EU-8. Authors of existing studies have systematically favoured traditional compliance approaches. Thereby, the potential of the so-called legitimacy approach, known for its notorious methodological difficulties, has been utterly neglected. The present paper addresses this research gap by introducing a state-of-the-art conceptualization of the legitimacy approach. In an interpretative analysis of illustrative empirical data on De with the EIA Directive in Poland and Lithuania, the value added of social constructivist compliance theory shall be assessed. The paper argues that, surprisingly, persuasion processes have had differential impacts on compliance within the EU-8.
- Competition among Peers : Does Europe Still Inspire in the Balkans? - Christian Altfuldisch p. 149-160 L'élargissement est la politique extérieure la plus réussie de l'Union européenne, mais elle semble bloquée à l'ouest des Balkans. Cette région reste l'une des plus pauvres du continent, isolée et sans claire perspective alors que, ironiquement, le processus d'adhésion lui-même devrait pouvoir l'aider à développer ses capacités à rejoindre les standards de l'Union. Le récent processus de libéralisation des visas a montré que la conditionnalité européenne peut aboutir à des résultats, lorsqu'elle est conduite de manière transparente, créant une saine compétition entre pairs. La recommandation politique de cet article est dès lors de lancer un processus conjoint de pré-accession, sur base de cette première expérience, pour que tous les pays de la région puissent intégrer de manière optimale la conditionnalité.Enlargement is the EU's most successful foreign policy, but has stalled in the Western Balkans. This leaves one of the poorest part of the continent isolated and without a clear perspective when, ironically, the accession process itself would best build its capacity to meet EU standards. The recent visa liberalisation process has shown what EU conditionality can achieve when it is conducted in a transparent manner, creating healthy competition among peers. The policy recommendation of this paper is therefore to launch a joint pre-accession process, modelled on this experience, for all the countries of the region to apply conditionality to best effect.
- Compliance with EU Law in Central and Eastern Europe : The Disaster that Didn't Happen (Yet) - Dimiter Toshkov p. 91-109
Regionalisation, strengthening of administrative capacities and effects of sectoral policies in recent member states ? Régionalisation, renformcement des capacités administratives et effet des politiques sectorielles dans les nouveaux États membres
- The Impact of the Structural Funds in the Transformation Process of the New EU Member States - Ancuta Popa p. 161-179 Cet article présente l'architecture des fonds européens, telle qu'elle est conçue pour intégrer les nouveaux Etats membres. La période de programmation 2007-2013 montre le rôle important joué par l'Union européenne pour la politique de cohésion économique et sociale. L'UE a adopté une proposition pour le prochain cadre financier multi-annuel 2014-2020: un budget pour réaliser la stratégie Europe 2020. Cet article cherche à analyser le nouveau cadre des fonds structurels européens, tel que les Etats membres doivent le prendre en considération dans la conception des programmes opérationnels pour la période 2014-2020. L'auteur a également analysé les bénéfices des fonds structurels et à chercher à identifier les principales contraintes dans la capacité d'absorption à long terme et à court terme. En outre, l'auteur examine la structure de l'économie roumaine, afin d'identifier les secteurs économiques d'intérêts national qui nécessite un financement de fonds structurels pour la période de programmation 2014-2020.The paper presents the European funds' architecture in order to integrate the new member states. The programming period of 2007–2013 shows the important role in which the EU bestowed upon for economic and social cohesion policy. The EU adopted a proposal for the next multi-annual financial framework of 2014-2020: a budget for delivering the Europe 2020 Strategy. The paper tries to analyze the new framework of EU structural and cohesion funds that the member states have to take into consideration in the conception of the operational programmes for the period 2014–2020. The author have also analyzed the benefits of EU structural funds and tried to identify the main constraints in the long and short term of the absorption capacity. Furthermore, she examines the structure of the Romanian economy in order to identify the economic sectors of national interest that require financing from the European structural and cohesion funds in the programming period 2014–2020.
- The Challenge of Regionalization for the Romanian Administration: : Strengthening vs. Hindrance - Romana S?l?geanu p. 181-194 La Roumanie est un État en transition, et elle a dû faire face a des réformes difficiles afin de devenir un membre de l'Union européenne. La Politique régionale européenne et le processus de régionalisation se sont opposés à un centre politique fort et une administration centralisée en Roumanie. La pression du processus d'intégration européenne a entraîné la création d'une structure régionale artificielle, sans décentralisation de fait des processus de prise de décision aux régions. L'émergence de régions susceptible d'évoluer en acteur fort à l'intérieur du système de gouvernance multiniveau européen est un processus qui doit encore être ajusté. Il y a toujours une marge pour le renforcement des structures régionales existantes aujourd'hui en Roumanie.Romania is a state in transition and it had to deal with difficult reforms in order to become a member of the European Union. The Regional policy of the EU and the process of regionalization have challenged the strong political centre and the centralized administration of Romania. The pressure of the European integration process has triggered the creation of an artificial regional structure, without de facto devolution of decision-making processes to the regions. The emergence of Romanian regions able to evolve into strong actors within the European multilevel governance system can still be adjusted. There is still scope for the strengthening of the existing regional structure of Romania.
- Europeanisation and Globalisation: A Stepwise Comparison of Telecommunications and Energy in Estonia and Poland, 1990-2011 - Alvin Almendrala Camba p. 195-214 Jusqu'à quel point faut-il considérer l'européanisation dans la politique de transformation des services publics des nouveaux États membres ? Alors que les recherches sur l'européanisation ont étudié l'influence de l'Union européenne durant la période d'adhésion, la tâche pour une nouvelle génération de chercheurs est d'identifier rigoureusement l'impact de l'européanisation en l'isolant des autres processus possibles, en particulier la mondialisation, et en identifiant le processus de continuité de l'européanisation après l'adhésion.En analysant le processus de libéralisation et de privatisation en Estonie et en Pologne par une méthode comparative à plusieurs étapes, je considère que le lien entre la réglementation européenne et les transformations politiques des services publics est très faible. En revanche, j'avance que l'Estonie et la Pologne sont à même d'internaliser la globalisation par la gestion et l'exploitation des opportunités économiques et politiques. La forme de capitalisme et la taille de l'État permettent d'organiser des logiques d'action gouvernementale sur la globalisation, ce qui influence largement l'étendue et la forme des transformations des marchés et de la gouvernance.To what extent did Europeanisation matter in the policy transformation of public utilities of new member states? While Europeanisation literature has traced the EU's influence during the accession period, the task for the second generation of researchers is to identify rigorously the impact of Europeanisation by untangling it from other possible processes, particularly globalisation, and to identify the continuation of Europeanisation after membership. By process tracing liberalisation and independent regulation in Estonia and Poland using the stepwise comparative method, I argue that the link between the EU level regulatory regime and policy transformations in public utilities is tenuous. Instead, I forward that Estonia and Poland are able to internalise globalisation by managing and harnessing its economic and political opportunities. The type of capitalism and state size are organising logics of state action on globalisation, which largely influence the extent and form of market and governance shifts.
- The Impact of the Structural Funds in the Transformation Process of the New EU Member States - Ancuta Popa p. 161-179
Fighting corruption after conditionality ? Combattre la corruption après la conditionalité
- Deconstructing the Notion of EU Conditionality as a Panacea in the Context of Enlargement - Nikolaos Papakostas p. 215-235 L'élargissement de l'Union européenne en 2004 et 2007 a généré une série de défis en termes de structures institutionnelles, d'équilibre politique, de développement économique, etc. Cependant, un aspect transversal à chacun de ces défis a été la corruption. La lutte contre la corruption, comme paramètre à prendre en compte dans les processus de transition politique comme économique pour les États d'Europe centrale et orientale, fut un des éléments majeurs de l'exercice du pouvoir normatif de l'Union européenne (sur base de la conditionnalité). Le résultat, dans la plupart des cas, fut largement satisfaisant dans la période de pré-adhésion. Cependant, l'impréparation de l'Union européenne à maintenir la dynamique de réforme après l'adhésion relança le discours sur la pertinence du cadre institutionnel existant. Il démontra également le manque de volonté ou l'impréparation des États membres à transférer leur capacité de prise de décision à des instruments supranationaux sur des enjeux hautement décisifs, alors que dans le même temps, ces États participaient à des débats ontologiques sur la place de l'Union européenne ainsi que sur le processus d'intégration européenne et d'européanisation.The enlargement of the European Union in 2004 and 2007 created a series of challenges in terms of institutional structures, political equilibrium, economic development, etc. One aspect, however, that cut across each one of these challenges was corruption. The fight against corruption, as an intervening parameter of both the economic and political transition processes for Central and East European States, was a central element of EU's (conditionality driven) exercise of normative power. The outcome, in most cases, in the pre-accession period was largely satisfactory. However, the lack of readiness of the European Union at preserving the reform momentum post-accession, reheated the discourse on the pertinence of the existing institutional framework. It also exemplified Member States unwillingness or unpreparedness to give up decision-making authority to supranational instruments on highly decisive issues, while providing interesting insights for ontological debate on the scope of the European Union and the process and incentives of European integration and Europeanisation.
- Corruption in the Czech Republic and Slovakia: An EU-Conditionality Problem? - Nicole Gallina p. 237-241 Cet article considère que les exigences de la conditionnalité européenne n'ont pas conduit à la réduction de la corruption, par des réseaux de corruption politique s'emparant de projets financièrement prometteurs pour leurs seuls intérêts, et en termes de mise en œuvre d'institutions anticorruption. La République tchèque et la Slovaquie en sont des exemples représentatifs, en fonction des périodes de corruption, et on peut ainsi parler de « corruption systémique », sur laquelle l'adhésion à l'Union européenne n'a pas eu les effets positifs escomptés.This article argues that EU-conditionality requirements have not led to the reduction of corruption, namely in terms of corrupted political networks, capturing financially promising projects for their own purposes and in terms of the establishment of anticorruption institutions. The Czech Republic and Slovakia are representative examples of this, according to corruption periods, and concluded that we can speak of “systemic corruption” that was not affected positively by EU membership.
- Post-Accession (Anti-)Corruption Record in Romania and Bulgaria - Cosmina Tanasoiu, Mihaela Racovita p. 243-263 L'absence de mécanismes de levier (conditionnalité et appartenance) a fait douter de la possibilité pour l'Union européenne d'influencer les changements internes dans les nouveaux États membres après l'adhésion. Cet article examine le bilan de stratégies anticorruption en Roumanie et en Bulgarie, entre 2007 et 2011. Il considère que la corruption systémique limite l'impact de l'européanisation en créant des distorsions dans l'adoption de normes juridiques et en empêchant leur mise en œuvre, enlevant ainsi toute substance aux transformations légales et institutionnelles. En l'absence d'un discours unifié de la part de Bruxelles et de sa volonté de sanctionner les retards, les élites nationales ont utilisé la lutte contre la corruption comme slogan politique, plutôt que de l'internaliser dans leurs normes.The absence of leverage mechanisms (conditionality and membership) raised doubts over the EU's ability to influence domestic change in new member states post-accession. This article examines the record of anticorruption strategies in Romania and Bulgaria, between 2007 and 2011. It argues that systemic corruption contains the impact of Europeanization by distorting legal adoption and preventing implementation rendering institutional and legal progress to forms without substance. In the absence of a unified discourse from Brussels and willingness to sanction delays, national elites have used the fight against corruption as a political slogan rather than internalize it as a norm.
- Deconstructing the Notion of EU Conditionality as a Panacea in the Context of Enlargement - Nikolaos Papakostas p. 215-235
National identity and European identity ? Identité nationale et identité européenne
- National Identity of the Political Parties in the Visegrad Region - Jan Husák, Ondrej Schütz, Michal Vít p. 265-287 Les identités partisanes prennent souvent en compte les questions du nationalisme des sentiments nationaux. C'est pourquoi nous avons décidé de nous concentrer sur ceux-ci et d'en extraire les approches fondamentales et leurs regards spécifiques sur les enjeux nationaux. L'examen des manifestes des partis politiques et des programmes électoraux dans la région de Visegrad – la République tchèque, la Pologne, la Slovaquie et la Hongrie – a permis d'identifier oui différentes approches de la nation et de la société dans cette région. Cinq de ces approches sont présentes dans la plupart des partis politiques de la région, alors que trois sont plus spécifiques.Nous avons étudié à la fois les principaux partis politiques, ainsi que les partis nationalistes et d'extrême droite sans représentation parlementaire les plus significatifs, pour la période allant de 2005 à 2010, afin d'en tirer une image actualisée de l'identité nationale des partis. Cette période limitée est importante en raison de son contexte politique, car tous ces pays étaient déjà membres de l'Union européenne.Parties' identities often tackle the issue of nationalism, national feelings or appeals. Therefore, we focused on them and extract basic approaches and their special regard to national related issues. The examination of the political parties manifestos and election programmatic in the Visegrad region - the Czech Republic, Poland, Slovakia and Hungary helped to identify eight different approaches on how the nation and the society are considered in the region. While five of these approaches are present in the political parties in more of the Visegrad countries, three of them are more specific. We have researched both the relevant political parties and significant non-parliamentary nationalistic and extreme right parties in the period from 2005 to 2010 to get the up-to-date picture about the national identities of the parties. This limited period is important because of the political context, when all of the countries are already members of the European Union.
- Public Opinion in Bulgaria with Regard to the EU Membership in the Context of the Economic Crisis : Towards a 'Bulgarian Exception' - Anna Dimitrova p. 289-304 L'objectif de cet article est d'analyser la perception par l'opinion publique bulgare de la situation économique, politique et sociale de la Bulgarie cinq ans après son adhésion à l'UE. Alors que la crise de la dette souveraine provoque une montée de l'euroscepticisme partout en Europe, la Bulgarie semble être l'un des rares États membres de l'UE dans lequel l'opinion publique estime que l'appartenance du pays à l'Union est quelque chose de bénéfique et soutient le rôle de cette dernière dans la gestion de la crise. S'appuyant sur certaines enquêtes menées par la Commission européenne et de nombreuses enquêtes conduites par des instituts de sondage nationaux et étrangers, cette étude tente d'expliquer ce paradoxe par l'analyse des perceptions bulgares et des attentes relatives à l'adhésion avant et après 2007 pour conclure à l'existence d'une « exception bulgare » dans l'UE.This paper aims to analyse how the economic, political and social situation in Bulgaria is perceived by the Bulgarian public opinion five years after the country's accession to the EU. We argue that in the current context of rising Euroscepticism geared specifically by the ongoing Eurozone debt crisis, Bulgaria appears to be one of the few EU member states where the public opinion remains quite optimistic with regard to the benefits of the country's EU membership and the role of the EU in dealing with the crisis. Drawing on some public opinion surveys made by the European Commission as well as on a number of public opinion polls conducted by national and foreign survey agencies, this article attempts to explain the paradox mentioned above by analysing Bulgarians' perceptions and expectations concerning the EU membership before and after the country's entry in the EU. The article concludes by outlining the idea of ‘Bulgarian exception' in the EU.
- The Crisis and Eurosceptism in Central and Eastern Europe - László Flamm p. 305-321 Outre les questions politiques et économiques, il faut également prendre en compte dans le processus de transformation et d'intégration à l'Union européenne les aspects socioculturels et socio-psychologiques. L'héritage du passé communiste, l'histoire, la culture, l'identité nationale et la prise de décision politique font partie des facteurs qui ont établi dans les pays d'Europe centrale et orientale différents modèles d'européanisation. Les élites ont été divisées sur les questions européennes, en raison d'une pensée politique à court terme et du manque de consensus national sur les politiques de réformes, ce qui a affecté les politiques de gestion de la crise et a conduit à des changements politiques intérieurs significatifs dans certains de pays. D'un autre côté, les élites ne pouvaient pas assurer la gestion de la crise sociale issue d'une rapide transformation économique au début des années quatre-vingt-dix. Les sociétés avaient adopté une vision de la vie généralement sceptique. Au-delà de la crise économique, le scepticisme actuel de l'opinion domine toujours les attitudes sociales envers l'Union européenne.Besides political and economic topics, there are also sociocultural and socio-psychological aspects of the transformation and the EU-integration process. The legacy of a communist past, history, culture, national identity and policy-making are among those factors that provided the CEECs different patterns of Europeanization. Accordingly, the post-communist political elites adopted different attitudes towards the integration. The elites had been divided over EU issues because of short-term political thinking and lacking national consensus on reform policies, which affected the crisis management policies and resulted in significant domestic political changes in some of the countries during the crisis. On the other hand, the elites couldn't manage the social crisis that arose from the rapid economic transition of the early 1990s. The societies have adopted a general sceptical view of life. Apart from the economic crisis, the public's current scepticism still dominates social attitudes towards the EU.
- Euroscepticism and the Return to Nationalism in the Wake of Accession as Part of the Europeanization Process in Central and Eastern Europe - Katrin Böttger, Gabriel VanLoozen p. 323-342 En étudiant les points communs et les différences entre les partis eurosceptiques de cinq états membres de l'Union européenne (Bulgarie, Finlande, Hongrie, Pays-Bas, Royaume-Uni), et en se fondant sur une définition et une classification des partis eurosceptiques, cet article démontre que l'euroscepticisme dans les nouveaux États membres ne devrait pas être perçu comme un retour au nationalisme ni à la période précédant le processus d'adhésion. Lorsque l'on compare les eurosceptiques dans les nouveaux et les anciens États membres, les partis eurosceptiques doivent être considérés comme une partie intégrante du processus d'européanisation: s'il est question de matières relevant de l'intégration européenne, il y aura toujours des opposants exprimant leur crainte de la perte de l'identité nationale à partir de ces partis eurosceptiques.By analysing commonalities and differences of Eurosceptic parties from five EU member states (Bulgaria, Finland, Hungary, the Netherlands and the United Kingdom), based on a definition and classification of Eurosceptic parties, this article shows that Euroscepticism in new member states should not be seen as a return to nationalism and a roll-back behind the accession process. When comparing Eurosceptics in new and old member states, Eurosceptic parties have to be seen as part of the Europeanization process: Where questions of European integration matter, there will be opponents voicing their fear of losing national identity through Eurosceptic parties.
- Doing Socialization' after Accession - Dagmara Paciorek-Herrmann p. 343-357 Cet article présente les implications théoriques d'une nouvelle vision de la socialisation, mettant analytiquement à l'avant-plan les apports des (nouveaux) États membres. La recherche dominante sur la socialisation et l'européanisation traite les processus principalement dans une perspective de haut en bas, sur base de la stabilité des normes et de l'identité. Je considère, à travers un regard constructiviste, que ce n'est pas seulement la stabilité mais également le changement de normes et d'identité dû à l'altération de l'environnement qui doivent être pris en compte. Ce type d'analyse peut être principalement étudié dans les relations de l'Union européenne, de l'OTAN, et des anciens États soviétisés.Cet article propose une « boîte à outils théorique » pour l'étude des changements « de bas en haut » et « horizontaux » dans les processus de socialisation. Je considère, en prenant en compte le récent « changement vers la pratique » dans les relations internationales, que l'apport des nouveaux États membres dans la politique d'organisation commence après l'adhésion, à travers les formes de pratiques qui se développent quand les agents impliqués considèrent la prise en compte des intérêts des nouveaux États membres comme « la façon normale de fonctionner ». Les processus de socialisation devraient être analysés en deux étapes : en premier lieu, « ce que l'on fait » (la dimension pratique), et en second lieu la « socialisation » (les effets de l'internalisation).This article presents the theoretical implications of a new view on socialization, bringing (new) member states' input to the analytical foreground. The prevailing research on socialization and Europeanization treats those processes mainly from a top-down perspective, building on the stability of norms and identity. I argue, through constructivist lenses, that not only stability, but also the change of norms and identities due to alterations in the environment have to be taken into account. This kind of analysis can prominently be investigated in the relationship of the European Union (EU), the North Atlantic Treaty Organization (NATO) and the former Sovietized states. The article presents a ‘theoretical tool kit' for the examination of ‘bottom-up' and ‘horizontal' directions of change within the processes of socialization. I argue, informed by the recent ‘practice turn' in International Relations (IR), that the input of new member states on organisational policy starts after accession through practice when the involved agents make the uploading of new member states interests the ‘normal way of doing'. Socialization processes should be analyzed in two steps: first, the ‘doing' (practical side) and second, the ‘socialization' (internalization, effects).
- National Identity of the Political Parties in the Visegrad Region - Jan Husák, Ondrej Schütz, Michal Vít p. 265-287
Minority protection ? Protection des minorités
- Present Experiences in the Europeanisation of National Minority groups : Revaluating the EU's Role Beyond the Power of Membership Conditionality - Tamara Jovanovic p. 359-378 En se basant sur une récente enquête auprès de 40 groupes minoritaires nationaux en Europe, cette étude conclut que l'on peut développer une nouvelle présentation des groupes minoritaires nationaux dans les États membres de l'Union européenne. Des éclairages issus de la gouvernance multiniveaux permettent également de réenvisager l'impact de l'Union européenne sur les minorités nationales, en s'intéressant aux activités politiques menées de bas en haut ou horizontalement. Ces éclairages permettent de se distancier d'une européanisation portée par l'élargissement et la conditionnalité, qui s'intéresse principalement une mise en œuvre au niveau étatique central. Plutôt que de voir l'Union européenne comme une force qui oblige les États accédants à conformer leurs propres structures aux obligations européennes concernant les minorités nationales, on peut considérer que l'Union européenne et l'intégration européenne magnifient les politiques nationales des minorités en ouvrant de nouveaux champs de participation, encourageant les activités qui stimulent la préservation de la culture et du langage, et les soutenant au travers de l'articulation des valeurs de la particularité.Based on a recent survey conducted among 40 national minority groups in Europe, this study concludes that there is a fresh input to present Europeanisation of national minorities groups in European Union member states. Insights from multilevel governance help to reconfigure our understanding of the current EU impact on national minorities, by shedding a new light on bottom-up and horizontally dispersed action and policy practices. These insights help us distance the topic from the enlargement and conditionality driven Europeanisation, which mainly focuses on state-level implementation. Instead of viewing the EU as a force which compels accession states to comply with EU obligations on the protection of national minorities within domestic structures, the EU and the European integration process can magnify domestic minority politics by opening up new fields for participation, enhancing activities which stimulate language and culture preservation and support the preceding actions through particular value articulation.
- The Revocation of Minority Protection Rules in New EU Member States : Language and Education Policy in Slovakia and Latvia - Liudmila Mikalayeva, Guido Schwellnus, Lilla Balázs p. 379-400 Cet article étudie dans quelles conditions les règles législatives concernant la protection des minorités peuvent être révoquées dans les dix nouveaux États membres de l'Union européenne d'Europe centrale et orientale. Il analyse en particulier tous les cas où des rassemblements politiques ont appuyé l'introduction d'une législation restrictive dans le domaine de la protection des minorités, depuis le début des négociations d'adhésion. Une combinaison de critères s'avère suffisante pour un changement de ce type : une position nettement négative du gouvernement envers les minorités, une place importante accordée aux questions des garanties législatives aux minorités (qui se manifeste par la taille des minorités et leur mobilisation politique, en combinaison avec un fort soutien électoral aux partis nationalistes), et un haut niveau de protection. Dans ces conditions, une législation restrictive est adoptée, malgré la conditionnalité européenne et même en présence d'acteurs disposant d'un droit de veto, qui se contentent alors au mieux de retarder et modérer le résultat. Afin d'illustrer ce type de rassemblement, l'article présente trois cas d'étude : la législation slovaque sur les droits linguistiques (1994-1998 et 2006-2010), et la législation lettone dans le domaine de l'éducation (1997-2004) et dans le domaine linguistique (1997-2000).This article explores the conditions for the revocation of minority protection rules in the ten new EU member states from Central and Eastern Europe. It examines the political constellations for all cases in which restrictive legislation in the area of minority protection was adopted since the beginning of accession negotiations. A strongly minority-sceptic government, high issue salience (indicated by large and mobilized minorities together with strong electoral support for nationalist parties) and a high level of protection are found to be jointly sufficient for negative change. Under such conditions, restrictive legislation is adopted even when EU conditionality and veto players are present—they at best delay and moderate the result. To illustrate this constellation, the article presents three case studies: Slovak legislation on language rights (1994-1998 and 2006-2010) and Latvian legislation in the fields of education (1997-2004) and language (1997-2000).
- Perspectives on Europeanization: Roma and Integration - Neil Cruickshank p. 401-416 Les Roms, activement engagés dans des actions collectives contentieuses transnationales, utilisant (et se servant de) l'Union européenne et des institutions européennes pour résoudre de très anciennes doléances et injustices, notamment la stérilisation obligatoire, la ségrégation scolaire et l'absence de droit de vote, paraissent être bénéficiaires nets du processus d'adhésion et d'européanisation. La citoyenneté de l'Union européenne, récemment acquise, et une meilleure position politique au international, européen et local, offrent aux Roms de nouvelles possibilités de reconnaissance politique en Europe centrale et orientale. Ainsi, l'intégration, et l'émergence d'un régime/discours européen sur les droits de l'homme aident les Roms à trouver leur place parmi les minorités nationales et les nations européennes. Des victoires judiciaires au niveau européen (par exemple à la Cour européenne des droits de l'homme) permettent de croire en des directives de l'Union européennes, des décisions-cadre du Conseil et d'autres outils permettant de mettre fin à la marginalisation et à la maltraitance des Roms. Ceci conduit à une question : est-ce qu'une entité politique polycentrique, dans le cas de l'Union européenne, pourrait permettre le développement d'un régime des droits de l'homme supranational sans saper la souveraineté des Etats membres et la prise de décision intergouvernementale ?Actively engaged in transnational contentious collective action, using (and utilising) EU and European institutions to remedy long-standing grievances and inequities, including, but not limited to, coercive sterilization, segregated schooling and political disenfranchisement, Roma seem net beneficiaries of the accession process and Europeanization. Newly acquired European Union citizenship and improved political station at the international, European and local level are presenting Roma in Central and Eastern Europe with new political opportunities. In this way integration and an emerging European human rights regime/discourse are helping Roma realise a place amongst Europe's national minorities and nations. Judicial victories at the European level (i.e. European Court of Human Rights) have given credence to Union directives, Council Framework Decisions and other instruments designed to end marginalization and maltreatment of Roma. This begs the question: Can a poly-centric polity, in this case the EU, accommodate a single overarching human-rights regime without undermining member-state sovereignty and intergovernmental decision-making?
- Lost in Transition? Europeanization and the Roma - Melanie H. Ram p. 417-434 On doit beaucoup aux conditions d'adhésion de l'UE pour l'attention accordée aux Roms dans les pays candidats à l'UE d'Europe centrale et orientale. Pourtant, après avoir rejoint l'UE, la rhétorique et la violence anti-Roms continuent dans ces pays, et la situation socio-économique de la plupart des Roms semble rester très mauvaise. Cet article évalue l'état actuel de la « mise en conformité » dans les nouveaux États membres en ce qui concerne l'amélioration de la situation des Roms. En mettant l'accent en particulier sur la Roumanie, mais également sur la Bulgarie, il étudie les efforts des gouvernements et leurs réponses à la politique et aux initiatives de l'UE, ainsi que les attitudes des populations et la condition des Roms aujourd'hui. Globalement, je considère que les nouveaux États membres n'ont pas apporté de changements substantiels en ce qui concerne les Roms depuis leur adhésion à l'UE, et leurs bilans à ce sujet ne sont pas significativement différents de ceux des anciens États membres, mais des problèmes considérables persistent.The EU's membership conditions were arguably responsible for much of the attention paid to Roma in EU candidate countries from Central and Eastern Europe. Yet, after joining the EU, anti-Roma rhetoric and violence continue in these countries, and the socio-economic situation of most Roma appears to remain dismal. This article assesses the current state of ‘compliance' in new Member States in terms of improving the situation of Roma. With a focus in particular on Romania and secondarily on Bulgaria, government efforts and responses to EU policy and initiatives, popular attitudes, and the actual situation of Roma are considered. Overall, I find that new Member States have not made substantial changes with regards to Roma since joining the EU, and their records are not significantly different from old Member States, but considerable problems persist.
- Present Experiences in the Europeanisation of National Minority groups : Revaluating the EU's Role Beyond the Power of Membership Conditionality - Tamara Jovanovic p. 359-378
Chronique
- La vie politique en Europe et dans le monde - Jean-Pierre Gouzy p. 435-459
Lectures
- Lectures - p. 461-464