Contenu du sommaire : Migrations et productions artistiques dans les Amériques
Revue | Amerika |
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Numéro | No 13, 2015 |
Titre du numéro | Migrations et productions artistiques dans les Amériques |
Texte intégral en ligne | Accessible sur l'internet |
- Editorial - Anika Falkert, Paola García, Comité de rédaction d'Amerika
Thématique
- La représentation des Amérindiens aux croisements d'itinéraires artistiques franco-américains. Formation de la colonie d'artistes de Taos. Genèse et œuvres1 - Agathe Cabau A partir des œuvres exposées par trois artistes américains aux Salons parisiens et à l'Exposition universelle de 1900, il est question d'étudier la genèse de la formation artistique de la Taos Society of Artists à Paris au tournant du XXe siècle et l'impact de la personnalité du peintre Ernest Leonard Blumenschein sur le récit rétrospectif de la fondation de cette colonie d'artistes au Nouveau-Mexique. L'originalité de la démarche artistique de Blumenschein, Joseph Henry Sharp et Eanger Irving Couse ne se répercute pas pour autant à travers l'exposition des œuvres en France, privilégiant la représentation des peuples autochtones des Plaines plutôt que ceux dont ils font concurremment la rencontre dans le Sud-Ouest américain. La question de la disponibilité du modèle est au centre de la production de ces trois artistes en quête de sujet d'art susceptible d'endosser une couleur nationale.This article investigates the genesis of the Taos Society of Artists in Paris at the turn of the twentieth century and the impact of painter Ernest Leonard Blumenschein's personality on the retrospective account of the founding of this art colony in New Mexico through the evocation of artworks exhibited in the Paris Salons and the Universal Exhibition of 1900 by three American artists. The originality of Blumenschein, Joseph Henry Sharp and Eanger Irving Couse's artistic process is not reflected in their artworks in France in so far as these representations focus on indigenous peoples of the Plains rather than the Pueblos Indians living in the Southwest. The question of the artistic model's availability is crucial to the production of the three artists as they are looking for an art subject that can promote American art.
- Indigenización en el teatro de Derek Walcott - Claudia Caisso Attending Walter Mignolo´s characterization of the coloniality of power this work describes Derek Walcott´s poetic search about a Caribbean Theatre. On that matter revises some considerations deployed in the essay “What the twilight says” (1971) where the poet considers the value of theater as cultural practice to question Eurocentrism. At last establishes relationships between decolonial response made in that essay and some episodes of the work Dream on Monkey Mountain first produced in 1967 and considered the most Trinidad Theatre Workshop representative work directed by Walcott between 1959 and 1976.
- Mamma, son tanto felice de Luiz Ruffato : da canção do exílio ao canto do inferno - Mireille Garcia Luiz Ruffato's pentalogy called Inferno Provisório begins with the first novel Mamma, son tanto felice (2005) which foreign title immediately brings out elements associated with mobility and immigration. This paper aims to debate the modalities of immigrant's representation in this novel which enters to the intimacy of a little Italian community based in the countryside of Minas Gerais. We are also interested in studying the place occupied by those immigrants in a space where the fluid frontiers allow any kind of mobilities and displacements, as well as their multiple trajectories which results in vagrancy and marginalization.
- Nuevas instancias transculturales de la literatura latinoamericana : la tradición latina de los Estados Unidos - Alejo López Latino literature, literary expression of a cultural identity emerged from migration processes that from the twentieth century onwards mobilize the extraterritorial status of much of contemporary Latin American culture, sets an aesthetic and cultural phenomenon of huge impact on the bosom of literary traditions that intersects interstitially, and which are transformed by the powerful strength of its innovative transcultural processes, projecting consequently a challenge for the traditional boundaries of what is known as "Latin American literature".
- Zigzag et « carré plastique » haïtiens en Amérique du nord à travers l'Autobiographie américaine de Dany Laferrière - Laurence Olivier-Messonnier L'« Autobiographie américaine » de Dany Laferrière et le « carré plastique » de Léonel Jules, artistes et amis haïtiens émigrés au Québec, déconstruisent la ville américaine par l'éclatement textuel et la plasticité picturale. Mythifient-ils pour autant le berceau natal ? L'écriture plastique et poétique efface les frontières.The « American Autobiography » by Dany Laferrière and the « Carré Plastique » by Léonel Jules, Haitian artists and friends who emigrated to Quebec, deconstruct the concept of the American city through the stylistic breaking of the rules. However, do they transform their original cradle into a myth? The poetic and plastic style erases borders.
- Les territoires de l'attente dans la littérature des Amériques au 20ème siècle : représentations et enjeux - Thomas Plançon Les sciences sociales se sont intéressés aux déplacements de population pour fournir des données statistiques, sociales, politiques de la migration, notamment à travers les flux vers les Amériques au cours du 20ème siècle. Aujourd'hui, la recherche s'oriente vers de nouvelles thématiques et de nouvelles approches au plus près des migrants, pour comprendre les ressentis et vécus des personnes en mouvement. C'est le cas des territoires de l'attente dont l'objectif est d'analyser la mise en attente – volontaire ou non – ainsi que sa perception durant les voyages vers les Amériques. Si les archives nous donnent un aperçu de ce qu'est l'attente au cours de la traversée, il est cependant important de travailler sur de nouveaux corpus qui retranscrivent les ressentis face à cet entretemps, comme la littérature par exemple.Au-delà du simple exercice historiographique des rapports entre histoire et littérature, cet article met en avant l'importance de la fiction dans la compréhension d'« évènements qui n'ont pas de place définie dans le temps » (Bruno Schulz), à travers l'exemple de l'attente vécue par des migrants ou des personnes déplacés par un pouvoir politique en place.The social sciences were interested in the movements of population to supply statistical, social data, politics of the migration, in particular through flows towards Americas during the 20th century. Today, the research turns to new themes and to new approaches as closely as possible to the migrants, to understand the felt and lived on the people in movement. It is the case of Waiting territories: the objective is to analyze the put on hold - volunteer or not - as well as its perception during the journeys towards Americas. If archives give us an overview of the fact that is waiting during the crossing, it is however important to work on new corpuses which retranscribe the felt in front of this entretemps, as literature for example. Beyond the simple historiographical exercise of relationships between History and Literature, this article advances the importance that the fiction cans occupy in the understanding of « events which have no defined place defined in the time » (Bruno Schulz), through the example of the wait lived by migrants or people moved by a political power in position.
- El contexto mediático del transnacionalismo latinoamericano: propuestas para el análisis comparado de las migraciones territoriales y digitales en España y Estados Unidos - Jessica Retis Over the past decades there have been two peer processes in the context of international migration and media contexts: on the one hand, Latin American migration flows intensified their internationalization to the North, especially the United States and Spain (Martínez, 2008, 2011); on the other hand, technological advances led to the cheaper transport and accessibility to new information and communication technologies, especially in urban environments (Castells 2006, Sassen 2001). The comparative analysis of these two processes allows us to understand how "territorial immigrants" become "digital immigrants" appropriating new technologies to maintain their social networks (Retis, 2008, 2011, Ramírez, 2006). This essay presents findings of an ongoing comparative analysis of the legacy media and new media in the Latin America's international migration towards the U.S. and Europe.
- Figuras femeninas y desplazamiento forzado. Nuevos enfoques en las cinematografías colombiana y peruana contemporáneas - Amanda Rueda, Paola García De nombreux pays latino-américains ont souffert et souffrent encore des conséquences des conflits armés internes. Au cours de ces dernières années, de jeunes cinéastes ont montré un intérêt particulier à représenter le thème de la violence et des déplacements forcés, en particulier en Colombie et au Pérou. Certaines productions cinématographiques latino-américaines actuelles ont abandonné le caractère spectaculaire et partisan adopté jusqu'alors et proposent une nouvelle lecture et un nouveau regard sur les déplacements. Peu à peu, la représentation de la victime anonyme a été abandonnée –représentation particulièrement présente dans le discours médiatique dominant- et les cinéastes ont choisi de s'intéresser aux expériences individuelles des personnages en mettant en scène des victimes du conflit armé jusqu'alors oubliées et réduites au silence comme l'ont été les femmes, les communautés afro-colombiennes ou encore les populations indigènes. Cet article a pour objectif d'analyser les discours cinématographiques qui se construisent dans le contexte du conflit armé à partir d'une analyse comparée du film colombien de William Vega, La Sirga (2012), et de La teta asustada de la péruvienne Claudia Llosa. Ces deux films relatent la vie de jeunes femmes profondément marquées par l'expérience du conflit armé dans les pays respectifs des deux réalisateurs. Nous analyserons dans quelle mesure ces deux films constituent une rupture avec le discours des productions cinématographiques antérieures et nous verrons quels sont les représentations qui émergent sur le vécue de la femme indienne déplacée.
- Homelessness et homeboundness dans les nouvelles de deux écrivaines jamaïcaines - Giuseppe Sofo La migration est l'acte fondateur des peuples et des cultures caribéennes contemporaines, nées à travers les migrations forcées du middle passage, les premier mouvement de migration de masse, qui a à jamais changé l'histoire des ces îles, et du monde. Un deuxième mouvement de migration des peuples de la Caraïbe, une deuxième diaspora, est la migration qui a amené des millions de caribéens à l'étranger, vers le Royaume Uni et les États-Unis surtout pour ceux qui venaient des nations anglophones. C'est à travers la littérature sur la migration que nous pouvons le mieux comprendre les sociétés contemporaines de la Caraïbe, et que nous pouvons le mieux étudier la langue que ces migrations ont crée, et qui est à la base de la création littéraire caribéenne. Cet article est une lecture des recueils de nouvelles de deux écrivaines de la Jamaïque, Velma Pollard et Alecia McKenzie, qui ont un rapport très différent avec la migration, pour étudier comment cela a influencé leur utilisation de la langue, ou bien des langues (anglais, créole jamaïcain et dread talk), dans leurs nouvelles, et comment leur homelessness ou homeboundness a donné forme à leur création.Migration is the founding act of contemporary Caribbean peoples and cultures, born through the forced migrations of the middle passage, the first movement of mass migration which has forever changed the history of these islands, and of the world. A second movement of migration of Caribbean people, a second diaspora is represented by the migration which has brought millions of Caribbeans abroad, especially towards the UK and the US for those coming from anglophone nations. It's through the literature on migration that we can better understand the contemporary societies of the Caribbean, and that we can better study the language these migrations have created, which also are the basis of Caribbean literary creation. This article is a reading of the short stories by two Jamaican writers, Velma Pollard and Alecia McKenzie, who have a very different relationship to migration, to study how this has influenced their use of language, or better languages (English, Jamaican Creole and Dread Talk), in their short stories, and how their “homelessness” or “homeboundness” has shaped their creation.
- L'art textile préhispanique, témoin des schémas migratoires (l'exemple de la côte sud du Pérou, Intermédiaire Tardif) - Chloé Tessier La présente étude propose d'observer comment les textiles préhispaniques (c'est-à-dire les tissus produits par les peuples ayant vécu avant la conquête et l'arrivée des européens en Amérique) peuvent apporter des données sur les sociétés qui les ont réalisés. En l'absence de documents écrits -comme c'est le cas pour les Andes préhispaniques-, les artefacts archéologiques constituent en effet les uniques matériels informatifs disponibles pour reconstruire l'histoire des cultures du passé. C'est à partir de l'exemple des textiles préhispaniques de la côte sud du Pérou que nous montrerons comment l'analyse des variations stylistiques permet de formuler des hypothèses concernant les schémas migratoires et les interactions culturelles entre les populations de l'époque.This study propose to observe how the prehispanic textiles (that is to say, the fabrics produced by the people who live before the conquest and before the Spanish had arrived) can bring data about the societies who realized them. In the absence of written documents -as is the case for prehispanic Andes-, the archaeological artifacts constitute the unique informative material available to reconstruct the history of cultures in the past. It is through the example of prehispanic textiles of the south coast of Peru that we show how the analyze of stylistic variations enable to express hypothesis about the migration patterns and the cultural interactions between the population of the period.
- Vidas Secas (Nelson Pereira dos Santos, 1963), le son à perte de vue - Erika Thomas Vidas Secas (Nelson Pereira dos Santos, 1963) est un film emblématique du Cinema Novo brésilien des années soixante qui s'ouvre et se referme sur le son strident que produit le frottement d'une roue de char à bœufs contre le chariot en bois. Un son particulier qui semble illustrer une plainte autour de laquelle s'articule le propos central du film illustrant la misère du Nordeste et ses vies déshumanisées. Cet article se focalise sur trois séquences précises qui nous aident à comprendre la potentialité discursive de ce bruit et son lien avec le sentiment d'indignité des protagonistes.Vidas Secas (Nelson Pereira dos Santos, 1963) is an emblematic film of Brazilian Cinema Novo of the sixties, which opens and closes with the same grating noise of the wheel of an ox-drawn wagon. A particular sound that seems to illustrate a sorrow around which the filmic discourse – about misery in the Northeast and dehumanized lives – is developed. This article focuses on three specific sequences that help us understand the discursive potential of this noise and its relationship with the feeling of unworthiness of the protagonists.
- La représentation des Amérindiens aux croisements d'itinéraires artistiques franco-américains. Formation de la colonie d'artistes de Taos. Genèse et œuvres1 - Agathe Cabau
Mélanges
- A teoria da fronteira : reverberações e movimentos - Raquel Alves Mota This article intends to discuss - from Juan José Saer's tale "Traoré" (2004) - how the concept of boundary enables the study of Comparative Literature. This metaphor represents the unceasing movement of thought which refuses to be dogmatised. In Saer's tale there is an expressive ploy of power aiming to impose his dominance by means of legitimising speeches. Theorists of Comparative Literature have advocated a differentiated relation with the speech of power, for the theoretical thinking of the discipline was born in the exchange of cultural differences or in the willingness to legitimise new identity signs. The strategy is to put yourself on the threshold of speeches as a way to carry on the movement of ideas. Considering the concept of 'in-between' by Silviano Santiago (1978) as a theoretical core, the article reveals how Comparative Literature theorists have advocated the manoeuvres of thought as a survival skill of theory. Other theorists like Santiago have stood up for this place of difference : as Bhabha (1998) through the concept of "re-historicize" ; Didi-Huberman (2011) with the movement "delle lucciole" or the intermittency ; and Hall (2006) with the metaphor of "interruption".
- Los pliegues de la memoria y las ruinas precolombinas de Gunther Gerzso - Dina Comisarenco Mirkin In this work I study the work of Precolumbina inspiration created by Gunther Gerzso (1915-2000), as the fundamental aesthetic turn which allowed the artist to express the life/death pulsions, and the duality creativity/destruction, as a metaphor of the dramatic historical context of the twentieth century and of his own personal history.
- El recuerdo de la escritura. Historia, memoria y ficción en torno a Juan Manuel de Rosas en El farmer de Andrés Rivera - Carolina Grenoville The paper analyzes the operations and procedures the novel of Rivera put into practice to rework and update a series of topics or commonplaces in historiography and literature used to account for the figure of Juan Manuel de Rosas. The fictional recreation of his voice leads to focus on the point of encounter between the narrative forms and a singular conception of history, which brings about a double movement: on the one hand, the history is placed again in a literary context and, on the other, the fictional soliloquy becomes a metaphorical history in which the figure of Rosas permanently refers to other texts and contexts of the future and the past.
- Imigração brasileira e identidades nacionais : pesquisa em andamento sobre a presença da língua portuguesa no território paraguaio - André Luiz Ramalho Aguiar This article aims to introduce a doctoral research in progress at the Federal University of Santa Catarina (UFSC), Brazil. The study is qualitative in nature and historic character, descriptive and interpretative and aims to develop a study of the Portuguese language (Brazilian variant) in Paraguayan territory during the 20th century. This proposal is configured from two specific and dialogical moments: in which proposes regional rescue the history of Portuguese language in Paraguay and microrregional in which we will seek to analyze, in this school, the context multicultural and plurilíngue, as well the educational practices assumed by teachers of the National College Santa Rita and the Paraguay-Brazil Private Institute of Santa Rita, located in the city of Santa Rita, West of Paraguay. Taking as theoretical assumption concepts of identity and interculturality in order to analyze the symbolic representations of the culture site. (Bhabha, 2010) that allows us to talk to the hybrid relationships and understand how the Brazilian immigration interacts with other identities in Paraguayan context.
- A teoria da fronteira : reverberações e movimentos - Raquel Alves Mota
Comptes-rendus
Littérature
- Maryse Renaud, Junglas - María Poumier
- Rafa Saavedra, Dios me persigue - Anaïs Fabriol
- Polifonía Scholary Journal, Volume V, Issue 1. « Masculinidades » - Sergio Coto-Rivel
Sciences sociales
- Luis Martínez Andrade, Religion sans rédemption. Contradictions sociales et rêves éveillés en Amérique latine - Azzédine Badis
Musique